Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Med Sarb017 Ă€r du helt rĂ€tt ute. Förbered dig dock pĂ„ nytt snöre. LĂ€dret som ingĂ„r pĂ„minner om papier mache.Ăr ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Ăr jag ute och cyklar som vanligt?
Jag har inte Ă€gt nĂ„gon Sarb017 sjĂ€lv, MEN har hört och lĂ€st vĂ€ldigt mycket positivt den. Ăven jag har gĂ„tt i tankarna pĂ„ att köpa en faktiskt! Jag tycker den Ă€r riktigt snygg, har ett annorlunda utseende och till ett bra pris. Den gröna urtavlan Ă€r ju grymt snygg ocksĂ„ tycker jag! Snkm97 Ă€r enligt mitt tycke en lite sportigare version, sĂ„ det beror ju pĂ„ vad du Ă€r sugen pĂ„Ăr ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Ăr jag ute och cyklar som vanligt?
Ăr ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Ăr jag ute och cyklar som vanligt?
HÄller med! Sen Àr det ju coolt att den har en kompass ocksÄ. Lite otippat med tanke pÄ designen!Jag diggar 70talsdesignen pÄ snkm97 stenhÄrt men den mer mörkgröna tavlan och att det överlag verkar vara en bÀttre klocka gör mig nog mer sugen pÄ en sarbo017 trots allt. Fast jag har ett tag till pÄ mig att vela...![]()
Keep us posted!Kan vara sÄ att @skallagrimson fÀllde avgörandet dÀr precis! Sjukt snygg! Har en Seikon 5 ocksÄ och visst Àr den nÄgot enklare men kÀnns ÀndÄ rÀtt bra sett till pengarna (beater-potential!). Oh well, fÄr se hur mycket stÄlar det finns kvar i plÄnboken nÀr allt Àr betalt i slutet av den hÀr mÄnaden![]()
Will sure do good sir!Keep us posted!![]()
Wow kul! De va inte dÄligtEtt av dem coolaste fotona som tagits i denna trÄd tror jag, riktigt lÀckert!![]()
En polare till mig kör sin skx007 rÀtt ner i ultraljudstvÀtten emellanÄt. Jag har försökt förklara att det inte Àr att rekommendera men han bryr sig inte.Fast ÀndÄ... Det vibrerar ju Àven utanför badet...Jag Àr rÀdd att vibrationerna kan fÄ oljorna i verket att flytta pÄ sig dit de inte ska vara...
GÄtt ur produktion sedan lÀnge och ovanliga. Du lÀr fÄ hÄlla ut och jaga ett tag om su ska lyckas hitta en bra.Tips om var jag kan hitta följande mottages tacksamt!
Google hjÀlpte mig dÄligt och de vanligaste kanalerna verkar inte ha den...
SAGL003
![]()
Ăven intresserad av dess kusiner
Sagn005 och sagn007
Kolla med Klockmaster som sagt annars har Seiyja Japan friktionssprintar pÄ sin hemsida. Ett tips om du har lÀnkbitar över Àr att flytta en sprint frÄn en lÀnkbit du har liggandes i lÄdan, glöm inte att Àven flytta över "hylsan".NÀr jag skulle ta pÄ mig klockan hÀrom dagen tyckte jag lÀnken kÀndes lite rasslig.![]()
![]()
NÄgon som vet vart jag fÄr tag pÄ ny sprint till den stackars lÀnken pÄ min SBDX001? Samt nÄgon annan som varit med om att en sprint gett sig sÄ pÄ en klocka som inte har 7 svÄra Är bakom sig?
Auch, trist....Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?
Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.
MEN. Den har stannat. Tickar snÀllt igÄng igen nÀr jag knackar pÄ den, men nÀr jag ska stÀlla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STà R STILLA. Timvisaren gÄr att stÀlla (men kÀnns lite vinglig?) och sekundvisaren gÄr normalt och kan hackas.
Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
Finns ett gÀng pÄ forumet redan, kolla nÄgra sidor bak. Och jag hÄller med, Àr sjukt sugen sjÀlv!Möjligt att jag Àr sist pÄ bollen, men har nÄgon hÀr testat nya Prospex SRP77X? Den verkar ju jÀkla najs.
LÄter möjligtvis som minutvisaren bara har hoppat ur. En baggis för vilken urmakare som helst eller den hÀndige med rÀtt verktyg.Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?
Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.
MEN. Den har stannat. Tickar snÀllt igÄng igen nÀr jag knackar pÄ den, men nÀr jag ska stÀlla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STà R STILLA. Timvisaren gÄr att stÀlla (men kÀnns lite vinglig?) och sekundvisaren gÄr normalt och kan hackas.
Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
AnvĂ€nder den som min dagliga klocka och gillar den riktigt mycket. Du kommer inte bli missnöjd!Ăr ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Ăr jag ute och cyklar som vanligt?
LÄter som att visarna hoppat loss, bara att plocka loss och sÀtta dit igen i sÄ fall.Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?
Polera om det stör dig. Stör det dig inte, polera inte.Som nĂ€mnt ovan sĂ„ anvĂ€nder jag en Sarb017 som daglig klocka. Den lĂ€mnar i princip bara handleden för dusch eller bad. Har nu börjat notera att detta flitiga anvĂ€ndande har resulterat i ganska mycket microrepor (Ă€r det detta som kallas swirls?), framförallt pĂ„ klockans bezel och Ă€ven lite pĂ„ sidorna. Inget jag tĂ€nkt göra nĂ„got Ă„t Ă€n, men det kommer ju givetvis bli fler. Ăr det en bra idĂ© att polara bort dessa med cape cod duk pĂ„ en tops nĂ€r det blir sĂ„ mycket att man stör sig pĂ„ det?
Det Àr sÄ enkelt alltsÄPolera om det stör dig. Stör det dig inte, polera inte.![]()
Det Àr ju ingen 50000kr-klocka du pratar om men mÄnga föredrar swirls framför att nÄgon capecoddat. Ska du sÀlja den i framtiden sÄ lÄt bli om du inte stör dig allt för mycket pÄ det.Det Àr sÄ enkelt alltsÄTÀnkte om det fanns nÄgot som talade mot polering, att man rundar hörn lÀtt eller liknande. Men cape cod tar kanske sÄ lite sÄ att vid mindre vÄldsam polering Àr det inga problem?
Mja, tÀnkte mer att Àr det sÄ illa att du irriterar dig pÄ det, sÄ kanske det kÀnns bÀttre jÀmförelsevis att fÄ hörnen rundade eller liknande. SjÀlv hade jag inte polerat alls, eftersom det Àr "mina" slitningar.Det Àr sÄ enkelt alltsÄTÀnkte om det fanns nÄgot som talade mot polering, att man rundar hörn lÀtt eller liknande. Men cape cod tar kanske sÄ lite sÄ att vid mindre vÄldsam polering Àr det inga problem?
Ruskigt snygg! Ser ut att kosta 10x sÄ mycket.Snyggaste 007 modden jag sett.
"Ceramic bezel, domed sapphire crystal and Mercedes hands. Held by a super oyster bracelet."
![]()
![]()