• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tillbaka pÄ jobbet kÀnns ju sÄdÀr, men dagen gÄr lite lÀttare nÀr man tittar ned pÄ armen. SjÀlvklart hinns KS med :)
20160107_124850_resized.jpg
 

MĂ„berg

Panerai
Är ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Är jag ute och cyklar som vanligt?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Är ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Är jag ute och cyklar som vanligt?
Med Sarb017 Àr du helt rÀtt ute. Förbered dig dock pÄ nytt snöre. LÀdret som ingÄr pÄminner om papier mache.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Är jag ute och cyklar som vanligt?
Jag har inte Ă€gt nĂ„gon Sarb017 sjĂ€lv, MEN har hört och lĂ€st vĂ€ldigt mycket positivt den. Även jag har gĂ„tt i tankarna pĂ„ att köpa en faktiskt! Jag tycker den Ă€r riktigt snygg, har ett annorlunda utseende och till ett bra pris. Den gröna urtavlan Ă€r ju grymt snygg ocksĂ„ tycker jag! Snkm97 Ă€r enligt mitt tycke en lite sportigare version, sĂ„ det beror ju pĂ„ vad du Ă€r sugen pĂ„ :) Slutsats: svĂ„rt att vĂ€lja!!
 

MĂ„berg

Panerai
Jag diggar 70talsdesignen pÄ snkm97 stenhÄrt men den mer mörkgröna tavlan och att det överlag verkar vara en bÀttre klocka gör mig nog mer sugen pÄ en sarbo017 trots allt. Fast jag har ett tag till pÄ mig att vela... :D
 
Är ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Är jag ute och cyklar som vanligt?

Snkm97 Àr vÀl som en Seiko5 gissar jag utifrÄn priset. Sarb017 Àr ett kliv upp i kvalitet och elegans.
image.jpg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag diggar 70talsdesignen pÄ snkm97 stenhÄrt men den mer mörkgröna tavlan och att det överlag verkar vara en bÀttre klocka gör mig nog mer sugen pÄ en sarbo017 trots allt. Fast jag har ett tag till pÄ mig att vela... :D
HÄller med! Sen Àr det ju coolt att den har en kompass ocksÄ. Lite otippat med tanke pÄ designen! ;) I övrigt tycker jag @skallagrimson "slÄr huvudet pÄ spiken". Kolla pÄ bilden bara! :)
 

MĂ„berg

Panerai
Kan vara sÄ att @skallagrimson fÀllde avgörandet dÀr precis! Sjukt snygg! Har en Seikon 5 ocksÄ och visst Àr den nÄgot enklare men kÀnns ÀndÄ rÀtt bra sett till pengarna (beater-potential!). Oh well, fÄr se hur mycket stÄlar det finns kvar i plÄnboken nÀr allt Àr betalt i slutet av den hÀr mÄnaden ;)
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Kan vara sÄ att @skallagrimson fÀllde avgörandet dÀr precis! Sjukt snygg! Har en Seikon 5 ocksÄ och visst Àr den nÄgot enklare men kÀnns ÀndÄ rÀtt bra sett till pengarna (beater-potential!). Oh well, fÄr se hur mycket stÄlar det finns kvar i plÄnboken nÀr allt Àr betalt i slutet av den hÀr mÄnaden ;)
Keep us posted! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast ÀndÄ... Det vibrerar ju Àven utanför badet... :nailbiting: Jag Àr rÀdd att vibrationerna kan fÄ oljorna i verket att flytta pÄ sig dit de inte ska vara...
En polare till mig kör sin skx007 rÀtt ner i ultraljudstvÀtten emellanÄt. Jag har försökt förklara att det inte Àr att rekommendera men han bryr sig inte. :D Klockan fungerar fortfarande felfritt. :)
Tips om var jag kan hitta följande mottages tacksamt!
Google hjÀlpte mig dÄligt och de vanligaste kanalerna verkar inte ha den...
SAGL003
ml_image.4086053.jpg

Även intresserad av dess kusiner
Sagn005 och sagn007
GÄtt ur produktion sedan lÀnge och ovanliga. Du lÀr fÄ hÄlla ut och jaga ett tag om su ska lyckas hitta en bra. :)
NÀr jag skulle ta pÄ mig klockan hÀrom dagen tyckte jag lÀnken kÀndes lite rasslig.
IMG_20160106_203548.jpg
IMG_20160106_203618.jpg

NÄgon som vet vart jag fÄr tag pÄ ny sprint till den stackars lÀnken pÄ min SBDX001? Samt nÄgon annan som varit med om att en sprint gett sig sÄ pÄ en klocka som inte har 7 svÄra Är bakom sig?
Kolla med Klockmaster som sagt annars har Seiyja Japan friktionssprintar pÄ sin hemsida. Ett tips om du har lÀnkbitar över Àr att flytta en sprint frÄn en lÀnkbit du har liggandes i lÄdan, glöm inte att Àven flytta över "hylsan".
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?

Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.

MEN. Den har stannat. Tickar snĂ€llt igĂ„ng igen nĂ€r jag knackar pĂ„ den, men nĂ€r jag ska stĂ€lla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STÅR STILLA. Timvisaren gĂ„r att stĂ€lla (men kĂ€nns lite vinglig?) och sekundvisaren gĂ„r normalt och kan hackas.

Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Möjligt att jag Àr sist pÄ bollen, men har nÄgon hÀr testat nya Prospex SRP77X? Den verkar ju jÀkla najs.
 

mega

Rolex
Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?

Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.

MEN. Den har stannat. Tickar snĂ€llt igĂ„ng igen nĂ€r jag knackar pĂ„ den, men nĂ€r jag ska stĂ€lla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STÅR STILLA. Timvisaren gĂ„r att stĂ€lla (men kĂ€nns lite vinglig?) och sekundvisaren gĂ„r normalt och kan hackas.

Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
Auch, trist....
Kolla med med Klockmaster Globen.
 

Geparden

Audemars
Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?

Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.

MEN. Den har stannat. Tickar snĂ€llt igĂ„ng igen nĂ€r jag knackar pĂ„ den, men nĂ€r jag ska stĂ€lla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STÅR STILLA. Timvisaren gĂ„r att stĂ€lla (men kĂ€nns lite vinglig?) och sekundvisaren gĂ„r normalt och kan hackas.

Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
LÄter möjligtvis som minutvisaren bara har hoppat ur. En baggis för vilken urmakare som helst eller den hÀndige med rÀtt verktyg.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Är ambivalent nu igen... Vad sĂ€ger folk hĂ€r om Sarb017? Har ev tĂ€nkt att unna mig en "budget" klocka inom kort igen (utan att ta pĂ„ den sparandet till den "stora" klockan som ska in senare i Ă„r) och denna gĂ„ng med grön tavla. RĂ„kade snöa in Sarb017 hĂ€r nu, har tidigare varit instĂ€lld pĂ„ SNKM97 Recraft, men verkar vara en "bĂ€ttre" klocka om man lĂ€gger lite extra för en Sarb dĂ„. Är jag ute och cyklar som vanligt?
AnvÀnder den som min dagliga klocka och gillar den riktigt mycket. Du kommer inte bli missnöjd!
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Som nĂ€mnt ovan sĂ„ anvĂ€nder jag en Sarb017 som daglig klocka. Den lĂ€mnar i princip bara handleden för dusch eller bad. Har nu börjat notera att detta flitiga anvĂ€ndande har resulterat i ganska mycket microrepor (Ă€r det detta som kallas swirls?), framförallt pĂ„ klockans bezel och Ă€ven lite pĂ„ sidorna. Inget jag tĂ€nkt göra nĂ„got Ă„t Ă€n, men det kommer ju givetvis bli fler. Är det en bra idĂ© att polara bort dessa med cape cod duk pĂ„ en tops nĂ€r det blir sĂ„ mycket att man stör sig pĂ„ det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni vet nÀr man just fÄtt hem en LNIB sumo och Àr nöjd och glad? NÀr man snabbt kollar tidshÄllningen mot den radiokontrollerade klockan i hallen, inser att den snittar +2 spd och blir Ànnu gladare?

Det Àr dÄ man upptÀcker att man har snorbrÄttom till jobbet, börjar fippla och fumla och tappar klockstackarn face down i klinkergolvet. (För sÀkerhets skull Àr man jÀttelÄng och har vinterkÀngor, sÄ att det blir rejÀl fallhöjd.) Glaset intakt, lite mÀrken pÄ vridringen. GÄr att leva med, det Àr ju ÀndÄ min beater.

MEN. Den har stannat. Tickar snĂ€llt igĂ„ng igen nĂ€r jag knackar pĂ„ den, men nĂ€r jag ska stĂ€lla den exakt för att se hur mycket stryk den tagit inser jag att MINUTVISAREN STÅR STILLA. Timvisaren gĂ„r att stĂ€lla (men kĂ€nns lite vinglig?) och sekundvisaren gĂ„r normalt och kan hackas.

Vad har pajat, tror ni? Och vem kan fixa det? Finns en stjÀrnurmakare i stan som sÀljer Seikos och som till synes Àr urmakare men frÄgan Àr om man lika gÀrna kan lÄta nÄgon forumkamrat kika först - kan ju vara nÄgot litet som hoppat snett bara? Vad sÀger stans vintagefixare @eriksson850 ? @Minuteman ? @yonsson ?
LÄter som att visarna hoppat loss, bara att plocka loss och sÀtta dit igen i sÄ fall.
 

Psykel

Patek
Som nĂ€mnt ovan sĂ„ anvĂ€nder jag en Sarb017 som daglig klocka. Den lĂ€mnar i princip bara handleden för dusch eller bad. Har nu börjat notera att detta flitiga anvĂ€ndande har resulterat i ganska mycket microrepor (Ă€r det detta som kallas swirls?), framförallt pĂ„ klockans bezel och Ă€ven lite pĂ„ sidorna. Inget jag tĂ€nkt göra nĂ„got Ă„t Ă€n, men det kommer ju givetvis bli fler. Är det en bra idĂ© att polara bort dessa med cape cod duk pĂ„ en tops nĂ€r det blir sĂ„ mycket att man stör sig pĂ„ det?
Polera om det stör dig. Stör det dig inte, polera inte. ;)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Polera om det stör dig. Stör det dig inte, polera inte. ;)
Det Àr sÄ enkelt alltsÄ :) TÀnkte om det fanns nÄgot som talade mot polering, att man rundar hörn lÀtt eller liknande. Men cape cod tar kanske sÄ lite sÄ att vid mindre vÄldsam polering Àr det inga problem?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det Àr sÄ enkelt alltsÄ :) TÀnkte om det fanns nÄgot som talade mot polering, att man rundar hörn lÀtt eller liknande. Men cape cod tar kanske sÄ lite sÄ att vid mindre vÄldsam polering Àr det inga problem?
Det Àr ju ingen 50000kr-klocka du pratar om men mÄnga föredrar swirls framför att nÄgon capecoddat. Ska du sÀlja den i framtiden sÄ lÄt bli om du inte stör dig allt för mycket pÄ det.
 

Psykel

Patek
Det Àr sÄ enkelt alltsÄ :) TÀnkte om det fanns nÄgot som talade mot polering, att man rundar hörn lÀtt eller liknande. Men cape cod tar kanske sÄ lite sÄ att vid mindre vÄldsam polering Àr det inga problem?
Mja, tÀnkte mer att Àr det sÄ illa att du irriterar dig pÄ det, sÄ kanske det kÀnns bÀttre jÀmförelsevis att fÄ hörnen rundade eller liknande. SjÀlv hade jag inte polerat alls, eftersom det Àr "mina" slitningar.
 
Topp