• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Har haft en lÀngre torka nÀr jag började fundera pÄ om Seiko inte kunde leverera det jag letar efter. Alla nya slÀpp, för stora. Mycket för stort över huvud taget faktiskt. Alla gmt modeller, för dyra eller för gamla. Började flörta med andra mÀrken. En Timefactors Speedbird införskaffades och övertrÀffade förvaÀntningarna.
Men nu har jag nu tvĂ„ pĂ„ ingĂ„ng. :happyhappy: PĂ„ gott och ont har jag blivit av med min eBay oskuld... o_O ÅterstĂ„r att se vad som levereras.

Edit: En helvintage och en halvgammal.

Senast Àndrad:
Har nog haft tur med polering, eller sÄ skulle jag fÄ en aha-upplevelse om jag fick se mina klockor bredvid nos-exemplar. Det jag Àr jÀvligt vaken för Àr om det inte Àr originalglas, har Äkt pÄ en nit med ett ersÀttningsglas som var en riktig besvikelse, ska dock sÀtta i nytt glas i den. Riktigt billiga inserts som inte fyller höjden Ànda upp Àr ju ocksÄ trist men som sagt, vet man vad man fÄr fÄr man ju sjÀlv avgöra vad man Àr beredd att betala.
Skulle vara kul att se nÄgot side-by-side upplÀgg pÄ en sönderpolerad klocka? NÄgon?
HÄller pÄ att arbeta mig igenom trÄden i kronologisk ordning, sÄ jÀkligt sent svar. Men jag har tvÄ sköldpaddor dÀr det syns rÀtt tydligt vad du efterfrÄgar.

IMGP9987kopiera1-1024.jpg

Den högra boetten ser ut som att nÄgon har polerat den med vinkelslipen... Nu Àr ju denna klocka ett litet projekt jag haft och med alla riktigt schletna originaldelar tycker jag att helheten blev rÀtt bra ÀndÄ.

Hej alla!
Har köpt en superoyster lÀnk men har inga bandstift till den, ska va tjocka stift som ska sitta pÄ...har inga som passar. NÄgon som vet vart man kan köpa sÄdana? Vill helst inte vÀnta pÄ leverans i 3 veckor..

Hej alla!
Har köpt en superoyster lÀnk men har inga bandstift till den, ska va tjocka stift som ska sitta pÄ...har inga som passar. NÄgon som vet vart man kan köpa sÄdana? Vill helst inte vÀnta pÄ leverans i 3 veckor..
Nu kan jag tyvÀrr inte hjÀlpa dig personligen, men jag vet att det finns en och annan Seikoholic som har extra bandstift liggandes som sÀkert kan hjÀlpa dig.

Nu kan jag tyvÀrr inte hjÀlpa dig personligen, men jag vet att det finns en och annan Seikoholic som har extra bandstift liggandes som sÀkert kan hjÀlpa dig.
Hoppas nĂ„gon har ett par liggande, verkar inte sĂ„ lĂ€tta att fĂ„ tag pĂ„ =/ Är rĂ€tt ny pĂ„ klockor o tĂ€nkte ha superoystern pĂ„ min seiko skx009

Hej,

Har en 7002-7009 utan en repa, typ NOS med box & manual, saknar band & cert., men dessvÀrre verkar den stÄtt still för lÀnge sÄ den gÄr "sÄdÀr" ibland hoppar den igÄng och funkar ngn timme och ibland flera dagar... Nu gillar jag framförallt tavlan sÄ min plan Àr att fÄ i ett annat Seikoverk helst med hack & wind.
FrÄga 1: Àr jag ute och cyklar, borde den renoveras som original istÀllet?
FrÄga 2: Om min idé inte Àr helt galen, nÄgon som vet om det finns verk som passar utan massa krÄngel? Vill behÄlla visare och krona sÄ den ser ut som "original"
Tacksam för synpunkter/idéer. Bifogar en bild.
/Kristofer

7002-7009-2.jpg

Hej,

Har en 7002-7009 utan en repa, typ NOS med box & manual, saknar band & cert., men dessvÀrre verkar den stÄtt still för lÀnge sÄ den gÄr "sÄdÀr" ibland hoppar den igÄng och funkar ngn timme och ibland flera dagar... Nu gillar jag framförallt tavlan sÄ min plan Àr att fÄ i ett annat Seikoverk helst med hack & wind.
FrÄga 1: Àr jag ute och cyklar, borde den renoveras som original istÀllet?
FrÄga 2: Om min idé inte Àr helt galen, nÄgon som vet om det finns verk som passar utan massa krÄngel? Vill behÄlla visare och krona sÄ den ser ut som "original"
Tacksam för synpunkter/idéer. Bifogar en bild.
/Kristofer

Jag skulle garanterat serva och behĂ„lla original! Är inte en klocka som lĂ€r bli vanligare/billigare i orört skick.

Hej alla!
Fick du inte med fatbars nÀr du bestÀllde superoystern? Vad har du gjort av dina seiko original fatbars? Dom passar ju ocksÄ!

Jag skulle garanterat serva och behĂ„lla original! Är inte en klocka som lĂ€r bli vanligare/billigare i orört skick.
Är vĂ€l egentligen min egen mening ocksĂ„, vill nog bara ha lite moraliskt stöd...
KÀnns lite svettigt att gÄ till urmakaren (Klockmaster Globen ville ha typ 2500:- och det lÀr den inte vara vÀrd ens som nyservad...), nÄgon hÀr som kan Äta sig att titta pÄ den? mvh /K

Är vĂ€l egentligen min egen mening ocksĂ„, vill nog bara ha lite moraliskt stöd...
KÀnns lite svettigt att gÄ till urmakaren (Klockmaster Globen ville ha typ 2500:- och det lÀr den inte vara vÀrd ens som nyservad...), nÄgon hÀr som kan Äta sig att titta pÄ den? mvh /K
Ett annat alternativ kan ju vara att lÄta den ligga pÄ en sÀker plats i nÄgot tiotal Är sÄ lÀr priserna pÄ NOS Seikodykare gÄtt upp sÄ pass att den Àr vÀrd en riktig service. Den lÀr ju knappast slitas av att ligga still med intorkade oljor i nÄgra Är till. SÄ kan du leta ett NOS gummi till den under tiden. :)

Ok. Nu Àr det slutjobbat och man har kommit hem med lite bultande hjÀrta.
Varför?
Jo jag vill ju inte rÄka tappa paketet...
DSC_0033.JPG

VÀl öppnat var det inte skrÀpet överst jag letade efter
DSC_0034.JPG

Utan boxen under...
DSC_0035.JPG

Jag har virrar lite mellan stilar och mÀrken, men pÄ sistone har jag kommit till ro.
NÄgot jag alltid letat efter och som jag tycker bör ingÄ i min samling Àr en NO date kostymare, dÄ ligget ju GS nÀra till hands sas.
Kostymur, dÄ snackar vi liten diameter och finlemmat över huvud taget. Jag pratar 36 mm och lite glansigt ödleskinn - ni vet...
SÄ vad fanns i boxen dÄ?
DSC_0036.JPG

Va!!!? Har jag blivit blÄst?! NÀÀÀ fy 17...
Febrilt strömmar tankar genom huvudet. Vad gör jag nu? SÄ tÀnds en lampa pÄ kontoret. VÀnta...det dÀr skrÀpet överst. Letar fram det bland plast och kartong.
HÀr var nÄgot, trodde det var garantipapper, men visade sig vara ett litet schatull.
DSC_0037.JPG

Nu skall jag sÀga att digga quartzkkockor har inte alltid varit en sjÀlvklarhet, men sedan jag skapat mig ett GS kunnande har jag blivit vÀn med dem. Har sedan tidigare en klocka med 9F82 verket. Nu blev det en lite Àldre version utan datum - 9F61.
I 18 k gult guld med silvertavla och visare samt index med svarta inlÀgg.
Fresh out of Japan sas.
DSC_0039.JPG

Modellnumret: SBGX038
Boettdiameter: 36 mm
Boettmaterial: 18k Yg
Urverk: HEQ 9F61
Tavla: Satiniserat silver
Visare/index: Guld med svarta inlÀgg
Glas: Safir
Rem: Krokodil med 18k spÀnne

Storebror var med och förlöste lillebrorsan.
DSC_0040.JPG

Remmen behöver köras in lite, annars sitter klockan som en smÀck.
Den Àr tyngre Àn man tror.
DSC_0043.JPG

SÄ har man Àntligen blivit gubbe ;)
Tjipp!

Varför?
DSC_0033.JPG

DSC_0034.JPG

Utan boxen under...
DSC_0035.JPG

Jag har virrar lite mellan stilar och mÀrken, men pÄ sistone har jag kommit till ro.
NÄgot jag alltid letat efter och som jag tycker bör ingÄ i min samling Àr en NO date kostymare, dÄ ligget ju GS nÀra till hands sas.
Kostymur, dÄ snackar vi liten diameter och finlemmat över huvud taget. Jag pratar 36 mm och lite glansigt ödleskinn - ni vet...
SÄ vad fanns i boxen dÄ?
DSC_0036.JPG

Febrilt strömmar tankar genom huvudet. Vad gör jag nu? SÄ tÀnds en lampa pÄ kontoret. VÀnta...det dÀr skrÀpet överst. Letar fram det bland plast och kartong.
HÀr var nÄgot, trodde det var garantipapper, men visade sig vara ett litet schatull.
DSC_0037.JPG

Nu skall jag sÀga att digga quartzkkockor har inte alltid varit en sjÀlvklarhet, men sedan jag skapat mig ett GS kunnande har jag blivit vÀn med dem. Har sedan tidigare en klocka med 9F82 verket. Nu blev det en lite Àldre version utan datum - 9F61.
Fresh out of Japan sas.
DSC_0039.JPG

DSC_0040.JPG

DSC_0043.JPG

Tjipp!

Riktigt bra klocka! Grym!

Varför?
DSC_0033.JPG

DSC_0034.JPG

Utan boxen under...
DSC_0035.JPG

SÄ vad fanns i boxen dÄ?
DSC_0036.JPG

DSC_0037.JPG

Fresh out of Japan sas.
DSC_0039.JPG

DSC_0040.JPG

DSC_0043.JPG

Tjipp!
Snyggt och grattis! Tror guldjapaner kan börja trenda.

Jag skulle byta strap pÄ min SKX009 men de feta bandstiften drev mig till vansinne, lÄng historia kort - jag har bestÀllt ett 10-pack bandstift :mad:
Blev lite smÄsugen pÄ en go shark mesh jag fÄtt span pÄ, finns det andra bandstift som Àr anpassade för just det ÀndamÄlet eller finns det nÄgon mesh som rekommenderas mer Àn andra?

Varför?
DSC_0033.JPG

DSC_0034.JPG

Utan boxen under...
DSC_0035.JPG

SÄ vad fanns i boxen dÄ?
DSC_0036.JPG

DSC_0037.JPG

Fresh out of Japan sas.
DSC_0039.JPG

DSC_0040.JPG

DSC_0043.JPG

Tjipp!
Grattis! Ingen vÀn av guldklockor, men tro fan om denna inte har fÄtt mig att Àndra Äsikt.

Hohohoho (förnöjt skrockande, inget jultomteskratt)

En till pÄ incoming och denna gÄng en Seiko mainstreamklassiker. Nu kan det vara sÄ att jag har en perfekt kvartett. En kombo av klockor som fixar alla situationer. FinklÀdd, casual, vardag, resa, tuffa tilltag, etc. NÀr vissa vill bli en OWG, sÄ Àr jag ute efter den perfekta TRION. Men en till kan vara OK, eller sÄ blir det flipp.

Skynda pÄ nu Mr Postman, sÄ jag kan dela med mig av hÀrligheten. :D

Hohohoho (förnöjt skrockande, inget jultomteskratt)

En till pÄ incoming och denna gÄng en Seiko mainstreamklassiker. Nu kan det vara sÄ att jag har en perfekt kvartett. En kombo av klockor som fixar alla situationer. FinklÀdd, casual, vardag, resa, tuffa tilltag, etc. NÀr vissa vill bli en OWG, sÄ Àr jag ute efter den perfekta TRION. Men en till kan vara OK, eller sÄ blir det flipp.

Skynda pÄ nu Mr Postman, sÄ jag kan dela med mig av hÀrligheten. :D
En MM300?

Tillbaka
Topp