• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

@yonsson, mekanisk dykarkronograf coming your way...
0_120b97_78ce445c_XL.jpg
0_120b96_2035dfb0_XL.jpg
Jag gillar denna! Kan man gissa att det Àr samma 45mm-boett som den nya Prospexen med integrerad lÀnk? (Minns inte vad den heter)

Tja Seikonördar ;) Jag behöver tips pÄ vad jag ska leta efter för lite Àldre Seiko, som Àr gÄr hyfsat lÀtt att fÄ tÀt och gÀrna passar bra pÄ nÄgon form av lÀnk? Finns det nÄgra tuffa Seikoreffar man ska snoka rÀtt pÄ som vintagenörd? Finns det nÄgra givna ikoner kanske? Vad sÀger ni @yonsson & Co?

Tja Seikonördar ;) Jag behöver tips pÄ vad jag ska leta efter för lite Àldre Seiko, som Àr gÄr hyfsat lÀtt att fÄ tÀt och gÀrna passar bra pÄ nÄgon form av lÀnk? Finns det nÄgra tuffa Seikoreffar man ska snoka rÀtt pÄ som vintagenörd? Finns det nÄgra givna ikoner kanske? Vad sÀger ni @yonsson & Co?
Kul att du hittat hit ;) Du kan ju skaffa alla Alpinister, Seikos första sportklocka. Se lÀnken nedan. Jag sÄg en Àldre modell pÄ bukten, men annars ska Yahoo autctions Japan vara ett bra stÀlle att handla frÄn. @Molle tipsade mig om att handla via japanmart.com

Är det dykare du Ă€r ute efter Ă€r @Seikosthlm resident totalnörd. Seiko har ikoniska dykarklockor frĂ„n 60-talet och framĂ„t. LĂ€nken nedan gĂ„r till en ganska komplett lista.
http://www.seiko-prospex.com/sea/special
Edit: BĂ€ttre info; https://archives.makedostudio.com/seiko-divers/

Edit: Mer ikoniskdykare "The Willard"; http://wornandwound.com/2014/01/20/affordable-vintage-seiko-6105/

Sen har du ju förstÄs alla King Seiko och Grand Seiko, men dÀr vet jag inte hur de Àr med WR pÄ de Àldre modellerna. Jag har inte hunnit studera dem Ànnu.

BerÀtta gÀrna vad du fastnar för :D

Senast Àndrad:
Är det dykare du Ă€r ute efter Ă€r @Seikosthlm resident totalnörd. Seiko har ikoniska dykarklockor frĂ„n 60-talet och framĂ„t. LĂ€nken nedan gĂ„r till en ganska komplett lista.
http://www.seiko-prospex.com/sea/special

Sen har du ju förstÄs alla King Seiko och Grand Seiko, men dÀr vet jag inte hur de Àr med WR pÄ de Àldre modellerna. Jag har inte hunnit studera dem Ànnu.

BerÀtta gÀrna vad du fastnar för :D
Kan ju underlÀtta lite för dig @theargonaut och sÀga att du ska undvika 6217 och 6105 i alla dess former om du vill ha en tÀt vintage Seiko. Har med kronans / kronpackningens konstruktion att göra. Om du inte kan tÀnka dig aftermarket lösningar förstÄs.
Som badklocka pÄ lÀnk skulle jag rekommendera ngt i stil med 7548 /7c43 eller varför inte en vintage tuna. Hört att de Àr i ropet :)

Kan ju underlÀtta lite för dig @theargonaut och sÀga att du ska undvika 6217 och 6105 i alla dess former om du vill ha en tÀt vintage Seiko. Har med kronans / kronpackningens konstruktion att göra. Om du inte kan tÀnka dig aftermarket lösningar förstÄs.
Som badklocka pÄ lÀnk skulle jag rekommendera ngt i stil med 7548 /7c43 eller varför inte en vintage tuna. Hört att de Àr i ropet :)
Vet du mer specifikt vad som felar? Det mÄste ha med slitage av orginaldelarna att göra förmodar jag. Ursprungligen var de vÀl ÀndÄ tÀta...

Ju mer jag kollar pÄ dykare, desto ballare blir den hÀr. Design som Àr heliumtÀt, frÄn sjuttistalet. Det nÀmndes ju lite sÄdÀr nonchalant i videon för presentationen av senaste MM, eller var det prospex linjen. Fritt citerat; "Medans andra försökte lösa problemet genom att skapa en heliumventil byggde vÄra ingenjörer en klocka som inte slÀpper in helium till att början med, problem solved"

image.jpg

Bild och nedan text saxad frÄn Worn & Wound http://wornandwound.com/2013/02/04/a-look-at-seikos-early-divers/

The Professional 600M consisted of several firsts, many of which are standard on today’s dive watches. It was the first watch with a titanium case, used for its light weight and high corrosion resistance; the strap had ribbed sections on each side to allow for shrinking and expanding of the diver’s wet suit; and the case itself was constructed as such to prevent helium gas from entering the case during saturation dives. This last innovation eliminated the need for a helium escape valve that many Swiss brands had begun putting into their watch cases to bleed out the gas. In addition the watch looks like a big, beefy tool watch. It has a shrouded case, large arrow pointed hands and large luminous markers. The watch addressed all the concerns put forth by the professional diver who wrote to Seiko years earlier. The watch was extremely successful and was the launch of the Seiko Professional Diver series, which continues today.

Vet du mer specifikt vad som felar? Det mÄste ha med slitage av orginaldelarna att göra förmodar jag. Ursprungligen var de vÀl ÀndÄ tÀta...
Kronpackningen Àr integrerad i kronan och "gÄr ej att byta". Finns lösningar men de verkar ha sina brister eller Àr modifieringar av orginalkonstruktionen.

Tillbaka
Topp