• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

peobe

Breitling
image.jpeg
Helgens val
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
FörÀndring Àr roligt, inget tak och en 017 pÄ handleden idag:
IMG_0722 (1).jpg

(SBDX017)
"Disclaimer": Bilen Àr parkerat, motorn avstÀngt, handbromsen dragen och spiknykter chaufför.... frÄgor pÄ det?

//Bosse
Bra dÀr Bosse, vi vill gÀrna ha fler bilder ifrÄn dig i framtiden :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Tror du att du kommer behÄlla den en lÀngre tid? Vilken Àr den seiko du har behÄllt lÀngst?

Jag önskar jag kunde svara ja pÄ den frÄgan :) Har nog aldrig haft nÄgon Seiko sÀrskilt lÀnge. Minns inte vilken som fÄtt stanna lÀngst. Gillar ju alla men vill bara prova nytt hela tiden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Hade tÀnkt buda men sÄg att du hade högsta budet med 10 minuter kvar och tÀnkte att den kommer du aldrig slÀppa sÄ den blir för dyr för mig. Trist att du missade med en hundring...surt :(

Men jag mÄste sÀga att Traderas auktioner suger verkligen...det Àr f-n omöjligt att veta om man har högsta budet eller inte. Föredrar Bukowskis som adderar 30 sekunder eller vad det Àr om det kommer in ett högre bud.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Som Seiko generellt, kanon

PB270156.jpg

(SBDX017, arkivbild)
//Bosse

Klockan Àr riktgigt fin, en riktig wis ikon.
En frÄga till alla seikoholics, (inget illa om din bild eller klocka Bosse).

Har aldrig provat mm men kÀnner ett sug som jag bara vet att jag mÄste stilla. KÀnde det extra mycket eftersom jag blitt temporÀrt totalkÀr i skx013, i övrigt har en Seiko crush utvecklats rejÀlt senaste Äret.

Ca nypriser
Skx013 ~ 1800kr
sumo ~ 4500kr
Shogun ~ 8500kr
MM ~ 17000kr

Om ni jÀmför MM med skx, shogun och sumo, blir en paketöppning med MM sÄ pass mycket mer WOW i jÀmförelse? Kan ni hjÀlpa mig motivera priset för en MM vs övriga kandidater?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan Àr riktgigt fin, en riktig wis ikon.
En frÄga till alla seikoholics, (inget illa om din bild eller klocka Bosse).

Har aldrig provat mm men kÀnner ett sug som jag bara vet att jag mÄste stilla. KÀnde det extra mycket eftersom jag blitt temporÀrt totalkÀr i skx013, i övrigt har en Seiko crush utvecklats rejÀlt senaste Äret.

Ca nypriser
Skx013 ~ 1800kr
sumo ~ 4500kr
Shogun ~ 8500kr
MM ~ 17000kr

Om ni jÀmför MM med skx, shogun och sumo, blir en paketöppning med MM sÄ pass mycket mer WOW i jÀmförelse? Kan ni hjÀlpa mig motivera priset för en MM vs övriga kandidater?
Det Àr bara en klocka Chuck, förvÀnta dig inte perfektion för det fÄr du inte för 17 papp. :)
Men visst Àr SBDX001/017 bÀttre Àn de andra. Urverket Àr bÀttre, finishen Àr nÄgot bÀttre men framförallt Àr tavlan och visarna bÀttre. Jag kÀnde lite "jaha, var detta allt" nÀr jag packade upp min SBDX001 men det Àr fortfarande en riktigt bra klocka. Inte perfekt, men riktigt bra.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Klockan Àr riktgigt fin, en riktig wis ikon.
En frÄga till alla seikoholics, (inget illa om din bild eller klocka Bosse).

Har aldrig provat mm men kÀnner ett sug som jag bara vet att jag mÄste stilla. KÀnde det extra mycket eftersom jag blitt temporÀrt totalkÀr i skx013, i övrigt har en Seiko crush utvecklats rejÀlt senaste Äret.

Ca nypriser
Skx013 ~ 1800kr
sumo ~ 4500kr
Shogun ~ 8500kr
MM ~ 17000kr

Om ni jÀmför MM med skx, shogun och sumo, blir en paketöppning med MM sÄ pass mycket mer WOW i jÀmförelse? Kan ni hjÀlpa mig motivera priset för en MM vs övriga kandidater?
Tycker MM kÀnns sÄ mycket mer klockan Àn de andra du listar. Den Àr inte perfekt (men vilken klocka Àr det?) men vÀldigt charmig och egen. Mycket mer wow pÄ de fyra jag packat upp genom Ären. Den senaste, 017, stannar.
IMG_20160116_144540.jpg
IMG_20160328_102353.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det Àr bara en klocka Chuck, förvÀnta dig inte perfektion för det fÄr du inte för 17 papp. :)
Men visst Àr SBDX001/017 bÀttre Àn de andra. Urverket Àr bÀttre, finishen Àr nÄgot bÀttre men framförallt Àr tavlan och visarna bÀttre. Jag kÀnde lite "jaha, var detta allt" nÀr jag packade upp min SBDX001 men det Àr fortfarande en riktigt bra klocka. Inte perfekt, men riktigt bra.

Haha Jupp sjuk Àr man, det Àr bara en klocka. Jösses vad har man hamnat :D

funderade sjÀlv lite pÄ det med ifall den kÀnslan infinner sig "jaha thats it?"
DÀrför lite nyfiken jÀmförelsen dÄ priset sticker ivÀg farligt nÀra en blackbay pÄ lÀderrem. Black bay Àr en Rolex i kvalitets kÀnsla helt klart. Men det Àr fortfarande ingen Seiko :)

17papp Àr mycket i min seikovÀrld. Med tanke pÄ vad skx serien erbjuder för den betydligt mindre pengen. JÀmförelse skx med tex en 5000-10000kr Certina/tissot eller varför inte longines sÄ Àr den grymt prisvÀrd, kÀnns nÀstan osannolikt.

TÀnker dÄ att en 17 lakans Seiko Diver kanske motsvarar en PO i kvalitets kÀnsla. Men du fÄr ÀndÄ den hÀrliga spiriten seiko erbjuder.

Tur man Àr ledig imorgon.
 

tajger

Omega
Haha Jupp sjuk Àr man, det Àr bara en klocka. Jösses vad har man hamnat :D

funderade sjÀlv lite pÄ det med ifall den kÀnslan infinner sig "jaha thats it?"
DÀrför lite nyfiken jÀmförelsen dÄ priset sticker ivÀg farligt nÀra en blackbay pÄ lÀderrem. Black bay Àr en Rolex i kvalitets kÀnsla helt klart. Men det Àr fortfarande ingen Seiko :)

17papp Àr mycket i min seikovÀrld. Med tanke pÄ vad skx serien erbjuder för den betydligt mindre pengen. JÀmförelse skx med tex en 5000-10000kr Certina/tissot eller varför inte longines sÄ Àr den grymt prisvÀrd, kÀnns nÀstan osannolikt.

TÀnker dÄ att en 17 lakans Seiko Diver kanske motsvarar en PO i kvalitets kÀnsla. Men du fÄr ÀndÄ den hÀrliga spiriten seiko erbjuder.

Tur man Àr ledig imorgon.
Jag har en shogun och mÄste sÀga att jag inte blev direkt imponerad nÀr jag var ivÀg o provade omega o rolex. Vad det beror pÄ vÄgar jag inte svara pÄ, men shogun Àr shogun.
LikasÄ tror jag mm300 Àr ngt speciellt.
GS gav ett sjukt habegÀr, tvÀrtemot omega o rolex. Alla Àr vi olika som tur Àr.
Nedan klocka Àr tyvÀrr inte min, utan endast provad i butik.
image.jpeg
 

Punchout

Friends of KS
Jag har en shogun och mÄste sÀga att jag inte blev direkt imponerad nÀr jag var ivÀg o provade omega o rolex. Vad det beror pÄ vÄgar jag inte svara pÄ, men shogun Àr shogun.
LikasÄ tror jag mm300 Àr ngt speciellt.
GS gav ett sjukt habegÀr, tvÀrtemot omega o rolex. Alla Àr vi olika som tur Àr.
Nedan klocka Àr tyvÀrr inte min, utan endast provad i butik.
image.jpeg
SÄ otroligt grym klocka det dÀr som vÀcker otroliga habegÀr! :hungry:
 

Bosse

Friends of KS
Haha Jupp sjuk Àr man, det Àr bara en klocka. Jösses vad har man hamnat :D

funderade sjÀlv lite pÄ det med ifall den kÀnslan infinner sig "jaha thats it?"
DÀrför lite nyfiken jÀmförelsen dÄ priset sticker ivÀg farligt nÀra en blackbay pÄ lÀderrem. Black bay Àr en Rolex i kvalitets kÀnsla helt klart. Men det Àr fortfarande ingen Seiko :)

17papp Àr mycket i min seikovÀrld. Med tanke pÄ vad skx serien erbjuder för den betydligt mindre pengen. JÀmförelse skx med tex en 5000-10000kr Certina/tissot eller varför inte longines sÄ Àr den grymt prisvÀrd, kÀnns nÀstan osannolikt.

TÀnker dÄ att en 17 lakans Seiko Diver kanske motsvarar en PO i kvalitets kÀnsla. Men du fÄr ÀndÄ den hÀrliga spiriten seiko erbjuder.

Tur man Àr ledig imorgon.

Jag förstÄr dina funderingar, jag har sjÀlv "walked that road" i Seiko trÀsket, började lite försiktigt med en Monster som jag fick in i landet för en 1000lapp, (det var för tullen vaknade och upptÀckte internet handel) det blev ett par till, en 007, och sÄ var det ju den MM300 som stÀndigt lÄg och lurade, efter mycket funderingar och lÀsning av allt jag hittade pÄ WWW, sÄ slog jag till (oprövad) pÄ en begagnat 001 2012 och jag föll direkt.
Fram till denna var jag lite lÀtt sprid i mina anskaffningar, Omega Speedmaster, Seamaster Rolex Dayjust, Submariner, IWC (och andra) kom och gick utan större utslag pÄ Richter skalan men den MM300 fick mig att titta pÄ GS och sÄ var det körd.....

En ting som Àr konsekvent för Seiko Àr att man fÄr vad man betalar sÄ en MM300 Àr inte en GS (men ganska nÀra) och den skÀms inte för sig vid jÀmförelser med mÄnga gÀnga dyra "Ost klockor" (ingen nÀmnd ingen glömt)

//Bosse
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag skulle nog ÀndÄ behöva köpa en GS-dress-quartzare. Quartz-GS-dressare? En batteridriven dressklocka frÄn Grand Seiko!

Jag lutar lite Ät SBGV011. Visst har den matt tavla? Hur Àr det med skruvkrona? Men jag kan vara öppen för andra förslag ocksÄ. PMa gÀrna om nÄgon har nÄgot till salu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle nog ÀndÄ behöva köpa en GS-dress-quartzare. Quartz-GS-dressare? En batteridriven dressklocka frÄn Grand Seiko!

Jag lutar lite Ät SBGV011. Visst har den matt tavla? Hur Àr det med skruvkrona? Men jag kan vara öppen för andra förslag ocksÄ. PMa gÀrna om nÄgon har nÄgot till salu.
Ej skruvkrona men 100m ÀndÄ. Tavlan Àr lÀtt sunburst, inte matt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle nog ÀndÄ behöva köpa en GS-dress-quartzare. Quartz-GS-dressare? En batteridriven dressklocka frÄn Grand Seiko!

Jag lutar lite Ät SBGV011. Visst har den matt tavla? Hur Àr det med skruvkrona? Men jag kan vara öppen för andra förslag ocksÄ. PMa gÀrna om nÄgon har nÄgot till salu.
Personligen föredrar jag den ljustavlade. Grym klocka, speciellt pÄ lÀnk.
 
Topp