• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Spring drive Àr kÀrlek!

image.png

RÀtt nöjd :)
Ser helt ok ut! LÀgger du klockan Ät nÄgot sÀrskilt hÄll över natten?

A det vore lÀtt vÀrt med Safir. Ska man köpa glas sjÀlv och lÀmna in för byte? eller tror du urmakaren tar illa upp dÄ han endast fÄr betalt för arbetet, men inte fÄr sÀlja glaset?
Behöver inte vara original
Beror nog pÄ urmakaren och hur du lÀgger fram det.
Jag tror med bestÀmdhet att min (Werner pÄ ABC, Hornsgatan) skulle grymta nÄgot i stil med "AssÄ, jag tar inget ansvar om den inte passar. Men vill du sÄ vill du. Fin klocka förresten.", men det Àr bara min gissning. Man kan ju alltid frÄga, det vÀrsta svaret man kan fÄ Àr ett "nej".

image.jpeg

Jag har aldrig varit nĂ„got stort fan av Seiko. Äger en Pogue mest för att det kĂ€ndes som en cool grej men den behöver lite mer kĂ€rlek och blir ett verkstadsprojekt pĂ„ sikt.

För en vecka sedan kom min SKX009 och jag valde Japanska versionen (J2) för att den pÄstods vara "tajtare" hopskruvad.

Detta Àr det nog det mest nöjda jag kÀnt mig med ett ur pÄ lÀnge. PÄ en vecka gÄr den fortfarande rÀtt inom en sekund frÄn nÀr jag stÀllde den vilket jag tycker Àr helt enormt för ett automatiskt verk.

Glömde den Ă€ven i fickan pĂ„ "fel byxor" sĂ„ att den lĂ„g lite över ett dygn utan att stanna sĂ„ nĂ„gon winder verkar den inte behöva. Är detta kvalitĂ©n man fĂ„r för ett par tusenlappar kĂ€nns hela segmentet 2-10' lite ointressant.

Har lÀst en del uppgifter om att gÄngreserven och rÀttidigheten skulle vara dÄlig pÄ dessa sÄ jag tÀnkte höra hur ni har det med era, gÀrna med tillÀgg för om ni har J eller K?

image.jpeg

Jag har aldrig varit nĂ„got stort fan av Seiko. Äger en Pogue mest för att det kĂ€ndes som en cool grej men den behöver lite mer kĂ€rlek och blir ett verkstadsprojekt pĂ„ sikt.

För en vecka sedan kom min SKX009 och jag valde Japanska versionen (J2) för att den pÄstods vara "tajtare" hopskruvad.

Detta Àr det nog det mest nöjda jag kÀnt mig med ett ur pÄ lÀnge. PÄ en vecka gÄr den fortfarande rÀtt inom en sekund frÄn nÀr jag stÀllde den vilket jag tycker Àr helt enormt för ett automatiskt verk.

Glömde den Ă€ven i fickan pĂ„ "fel byxor" sĂ„ att den lĂ„g lite över ett dygn utan att stanna sĂ„ nĂ„gon winder verkar den inte behöva. Är detta kvalitĂ©n man fĂ„r för ett par tusenlappar kĂ€nns hela segmentet 2-10' lite ointressant.

Har lÀst en del uppgifter om att gÄngreserven och rÀttidigheten skulle vara dÄlig pÄ dessa sÄ jag tÀnkte höra hur ni har det med era, gÀrna med tillÀgg för om ni har J eller K?
Det Àr hit or miss nÀr det kommer till hur urverken gÄr (de reguleras inte vad jag förstÄtt), jag har haft tvÄ skx007, en japansk och en o-japansk. Den o-japanska höll tiden bÀttre. BÄda hade gÄngreserv pÄ 40h som seiko utlovar.

image.jpeg

Jag har en J och Àr rÀtt nöjd men det gÄr inte alls lika bra som din. Kanske 45s+ per dag och om jag tar av den direkt efter jobbet Àr det vÀldigt tveksam att den Àr i drift nÀsta morse. MÄnga pÄstÄ förresten att k och j Àr exakt samma klocka.

Min hÀlsar
20160520_080622.jpg

1000% sÀker, ECUn kompenserar för de ytterst smÄ positionsavvikelser som uppstÄr.
Hur ska du testa? Med tanke pÄ att spring drive diffar typ 3 sekunder/mÄnad tar det ju flera mÄnader att testa. :D
Jo, jag hÄller med dig. Men det kan ju vara kul att se det svart pÄ vitt. Tufft att kunna svÀnga runt klockan hursomhelst utan att det gör nÄgot. Sedan jÀmföra den med en helt mekanisk GS kanske?

image.jpeg

image.jpeg

Har ocksÄ J och Àr otroligt nöjd med hur bra Àven min gÄr, har inte kollat den pÄ sekunden men den hÄller fröken ur pÄ minuten nÀr jag kollar nu, och dÄ har den fÄtt ticka pÄ en vecka..
Har Àven en SKX013 pÄ ingÄng nu till veckan. K modell sÄ ska bli kul och se om de diffar lite mot 009J.

Tillbaka
Topp