• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

God morgon! Jag Àr som varje sommar svÄrt sugen pÄ ny seikodykare. Testat mÄnga, dags för första tunan kanske? NybörjarfrÄgor pÄ temat!

Om man vill ha quartz, titan och keramikshroud, Ă€r det biffigare modeller 600m+ som gĂ€ller dĂ„, eller finns nĂ„n 300m att jaga? Är lite bekymrad över bĂ„de storlek och batteribyten pĂ„ monocoques, Ă€ven om de egentligen Ă€r coolare... Och storleken överlag förresten, nĂ„n som rĂ„kar ha bilder pĂ„ 300 m tuna vs sumo t ex? Sumon Ă€r min hittills största klocka, frĂ„gan Ă€r om 48 mm verkligen funkar...

Tycker tunan, trots sin storlek, bÀrs betydligt mer symmetriskt och skönt Àn mÄnga andra seikodykare. Tycker den upplevs mindre Àn t.ex turtlen (som ju Àr likvÀrdig i storlek med sumon).
image.jpeg

Ni Àr för sega pÄ att svara sÄ var ute i Frölunda torg hos Klockmaster Hansson!
KÀnde pÄ lite godbitar frÄn GS... Men det fick bli en sÄdan hÀr

image.jpg

FÄr passa pÄ att tacka Klockmaster för en trevlig affÀr och för att man fick klÀmma pÄ en massa GS.

Stort tack Bosse för ditt omdöme, jag gillar sÀrskilt, och tar fasta pÄ, "massiv som en kampvagn" ;-).
Jag sÄg att man kan köpa en för 1900 euro pÄ Uhrenlounge, en tysk e-handlare, och dÄ slipper man ju risken för moms.
Tack, och fortsatt trevlig helg.
/KB
Ser kosher ut, Seiko AD och ingen fraktkostnad tillkommer sÄ good luck. //Bosse

Ni Àr för sega pÄ att svara sÄ var ute i Frölunda torg hos Klockmaster Hansson!
KÀnde pÄ lite godbitar frÄn GS... Men det fick bli en sÄdan hÀr

image.jpg

FÄr passa pÄ att tacka Klockmaster för en trevlig affÀr och för att man fick klÀmma pÄ en massa GS.

Fin!!
Vad hade dom för dykare? Skx? Tuna? Turtle?

Sitter i skuggan och slö surffer och ramlar över en MM300 limiterad jubileums model: SLA015 (!)
googlar lite mer utan mycket annat Àn:
http://en.mobile.uhrenlounge.de/sho...imited-edition-mm300-sla015-p-0C0C4C0848.html

Hoax? Eller?

//Bosse
Hittar heller inget annat Àn den sidan och denna med nyheter frÄn Basel 2016

https://www.unger-schmuck.com/seiko-news-basel-world-2016/

Skulle vara kul om det Àr sant dock. @yonsson @Molle kanske vet mer?

Tror inte man ska göra en sÄ generell liknelse med 9S-urverket Àven om de har samma basarkitektur, men urverket Àr helt klart bra.
Köper man 017 istÀllet för 001 sÄ fÄr man dessutom MEMS-delar vilket Àr en uppgradering som bör bÄda för Ànnu bÀttre gÄng.

DÀremot ska man nog inte glömma att hur en klocka presterar har en hel del med justering/ruckning att göra och hÀr lÀgger de inte sÄ mycket energi vad gÀller detta urverk verkar det som. De verkar gÄ vÀldigt konstant men vissa exemplar kan gÄ konstant +10 sekunder/dygn. Tror inte SEIKO sÀtter sina bÀsta urmakare pÄ att trimma in detta urverk.

LÀr dock vara lÀtt att fixa med en ruckning i sÄ fall.

Jag har ju sÄlt min sedan lÀnge men SBDX001/017 Àr absolut SEIKOs bÀsta mekaniska dykarklocka, inte bÀttre Àn SBGA020/031 kvalitetsmÀssigt men absolut designmÀssigt enligt mig. Boettens form och tavla, visare, vridring Àr klockrena enligt mig. Hade den varit 2mm tunnare och haft en lite tjockare lÀnk sÄ jade den varit magisk.

Kul klocka att fotografera dessutom. HÄller helt med om att det inte finns nÄgon mekanisk dykarklocka för max 20' som slÄr denna.
Tack @yonsson för lite mer "kött pÄ benen" vad gÀller SBDX017. Just "MEMS-delar" begriper jag inte men sÄ mycket förstÄr jag att detta Àr en fantastisk klocka pÄ mÄnga sÀtt - trots att den kanske Àr lite tung och har en lÀnk som kunde ha varit bÀttre. Men varför sÄlde du den? Jag Àr ocksÄ eggad av SBDX014 men precis som @Bosse har jag handleder pÄ 17,5 cm och fruktar alltsÄ att denna dykarklockans "kejsare" blir för stor. Som parallellspÄr tittar jag pÄ GS spring drive SBGA001. Var inne hos Svante pÄ KlockmÀster i Globen - han Àr sannerligen trevlig - och provade. Till och med bÀttre IRL. Men kanske Àr SBGA083 bÀttre pÄ handleden, lite mindre. Har du/ni tankar om de klockorna ocksÄ sÄ tar jag tacksamt emot dem. Trevlig kvÀll!

Tack @yonsson för lite mer "kött pÄ benen" vad gÀller SBDX017. Just "MEMS-delar" begriper jag inte men sÄ mycket förstÄr jag att detta Àr en fantastisk klocka pÄ mÄnga sÀtt - trots att den kanske Àr lite tung och har en lÀnk som kunde ha varit bÀttre. Men varför sÄlde du den? Jag Àr ocksÄ eggad av SBDX014 men precis som @Bosse har jag handleder pÄ 17,5 cm och fruktar alltsÄ att denna dykarklockans "kejsare" blir för stor. Som parallellspÄr tittar jag pÄ GS spring drive SBGA001. Var inne hos Svante pÄ KlockmÀster i Globen - han Àr sannerligen trevlig - och provade. Till och med bÀttre IRL. Men kanske Àr SBGA083 bÀttre pÄ handleden, lite mindre. Har du/ni tankar om de klockorna ocksÄ sÄ tar jag tacksamt emot dem. Trevlig kvÀll!
SÄlde efter 1,5 Är för att köpa nÄgot annat, minns ej vad. Det Àr absolut en trevlig klocka men efter ett tag tröttnade jag (vilket jag i princip alltid gör). SBGA083 Àr mindre Àn 001, smaksak vilken man gillar. Jag hade en 001 ett tag men tyckte den var lite för stor. Enda nackdelen med 083 Àr att det Àr den tredelade lÀnken, smaksak det ocksÄ men jag gillar den inte.

SÄlde efter 1,5 Är för att köpa nÄgot annat, minns ej vad. Det Àr absolut en trevlig klocka men efter ett tag tröttnade jag (vilket jag i princip alltid gör). SBGA083 Àr mindre Àn 001, smaksak vilken man gillar. Jag hade en 001 ett tag men tyckte den var lite för stor. Enda nackdelen med 083 Àr att det Àr den tredelade lÀnken, smaksak det ocksÄ men jag gillar den inte.
Tack för input och fortsatt trevlig helg!

TvÄ frÄgor.
Hittat ett som jag tror bra pris pÄ srp653k1. Jag gillar utseendet och vill ha en dykare. DÀr stannade mina kunskaper. 50mm kÀnns stort, vad sÀger ni? NÄgon rolig info om modellen?
Verkar som att uret slutat sÀlja seiko, varför?

Fin!!
Vad hade dom för dykare? Skx? Tuna? Turtle?

Det fanns massa gott bÄde GS Quartz och spring drive och SEIKOs nya dykare automat, helt ny inkommen enligt butiken? Listade 13995:- kommer inte ihÄg modellnamn?!
@yonsson @Molle

Men som jag sa vÀldigt trevlig personal bÄda tvÄ i butiken! nÀr vi diskuterade PADI gruppköpet pÄ klocksnack visste hon direkt vad jag pratade om, hon sportade sjÀlv GS sen tio Är tillbaka enligt egen utsago. En vÀldigt trevlig köpupplevelse pÄ en billig klocka

Provar hĂŠr Innan K/S:

Om nÄgon Êr intresserad av en svensksÄld, m garanti kvar, fullset, eminent skick SBGA127 - hojta till!

Sbdn026 var ju riktigt fin. Stör mig lite pÄ datumet dock. NÄgon som har förslag pÄ seikos med liknande fÀrger (blÄ tavla och lite guld)?

NÄgon som Àr sugen pÄ att bestÀlla nya soltunorna?
Screenshot_20160606-111026.png
Screenshot_20160606-111044.png
Screenshot_20160606-111056.png
Screenshot_20160606-111110.png
Screenshot_20160606-111124.png

Har ju varit svag för fÀrgkombinationen i SBDX014 lÀnge men SBDN028 kommer inte lÄngt efter. Vet du mer om dem? BegrÀnsad upplaga, och vem/vad Àr Lowercase som finns med i presentationen av klockorna pÄ Seikos Japansida? Tack pÄ förhand.

Skitsnygg! Ref.? Pris?
(Menade inte literpriset pÄ jordgubbarna alltsÄ..)
Sdgz013. Limiterad brightz modell pĂ„ 500st. sĂ„ldes en i globen för nĂ„gon mĂ„nad sen och den listade 30k. Gick att fĂ„ billigare om man bestĂ€llde, men nu Ă€r dom svĂ„ra att fĂ„ tag i. Är pĂ„ jakt sjĂ€lv! SĂ„ fort @lio.se slĂ€pper sin sĂ„ hoppar jag i bilen och Ă„ker Och handlar den :p

Tillbaka
Topp