Grattis! Riktigt bra!RÄkade köpa en till
Trodde 8229-an skulle vara likadan som 7546-an men den var 1mm tunnare och har bi-directional klick i dykarringen. 7546-an vÀger 10 gram mer och kÀnns lite mer biffig. FÄr se vilken som fÄr stanna.![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Grattis! Riktigt bra!RÄkade köpa en till
Trodde 8229-an skulle vara likadan som 7546-an men den var 1mm tunnare och har bi-directional klick i dykarringen. 7546-an vÀger 10 gram mer och kÀnns lite mer biffig. FÄr se vilken som fÄr stanna.![]()
![]()
![]()
Fnular pÄ en sÄn i typ augusti. Vad tycker du om den?
Ni som har haft bĂ„de 6309 och nya Turtle. Hur skulle ni sĂ€ga att proportionerna Ă€r. Ăr 6309 mer smidig eller kĂ€nns dom lika stora? Jag ser sĂ„ mĂ„nga bilder pĂ„ 6309an pĂ„ nato som ser riktigt fina ut, turtlen dĂ€remot passar inte alls pĂ„ nato.
HĂ„ller med om att cordura Ă€r snyggt. Ăven tvĂ„ delade nato passar bra.Har haft bĂ„da och tycker att dom kĂ€nns vĂ€ldigt lika trots att nya Ă€r lite större (lĂ€ngre va?) Gillar dock inte Nato nĂ€mnvĂ€rt sĂ„ just den jĂ€mförelsen fĂ„r nĂ„gon annan stĂ„ för. Den hĂ€r combon gillar jag Hadley Roma Cordura strap.![]()
Haha, okej! Fyll gÀrna pÄ om nÄn vecka! StÄr lite mellan den och en SARX013.Fick hem den igÄr, sÄ lite tidigt att sÀga Àn, men hittills gillar jag den![]()
Funderar pÄ att syslöjda till ett tvÄ-delat av ett gammalt slitet. Kan ju inte vara sÄ svÄrtJa, tvÄdelade Nato/zulu mÄste jag testa. Gillar nÀr klockan sitter mot huden utan en massa tyg emellan.
Funderar pÄ att syslöjda till ett tvÄ-delat av ett gammalt slitet. Kan ju inte vara sÄ svÄrt
Du som haft bÄda. Gillar du gamla eller nya Turtle mest?
Bra val! Tycker personligen att det Àr trevligare med lite fÀrg!HallÄ!
Efter mycket funderande fram och tillbaka sÄ har nog mitt val fallit pÄ en SKX009 som första klocka, fast för att va en sÄ populÀr klocka o mÄnga som Àger en sÄ verkar den vara svÄr att hitta att köpa ny? SÄ sitter nÄgon pÄ nÄgot tips om vart jag kan finna en pÄ ett bra och trovÀrdigt stÀlle sÄ mottages det tacksamt! K eller J verision kvittar helt och hÄllet, det Ànda Àr att jag vill ha den pÄ en Jubilee lÀnk.
Har hittat en pÄ chrono24: http://www.chrono24.se/seiko/skx009k2--id4418337.htm
Verkar som en schyst och pÄlitlig sÀljare? Dock om man gÄr in pÄ deras hemsida och letar upp skx:en sÄ stÄr det Àven dÀr att den Àr slut i lager?
SÄ sitter nÄgon som sagt pÄ ett tips sÄ skriv! Börjar klia rejÀlt i fingrarna efter en klocka nu..
Sen har jag Àven en annan frÄga vad skiljer mellan K1 och K2 versionerna?
Bra val! Tycker personligen att det Àr trevligare med lite fÀrg!
Testa Monsterwatches om de har kvar nÄgon. Inom EU sÄ du slipper tull och moms. K1 resp K2 Àr vilket band den kommer pÄ (gummi resp. jubilee?).
Kan ocksÄ tipsa om att skaffa en snyggare (subjektivt förstÄs) vridring: http://murphymanufacturing.com/seiko_bezel_2050.html
![]()
![]()
@mattii
PMa Monsterwatches pÄ Facebook.
Hoppas de har den! Du verkar ha bra (rÀtt) smak nÀr det gÀller klockor.Ja precis, gillar ocksÄ nÀr det Àr lite fÀrg, sticker inte ut nÄgot men Àr ÀndÄ samtidigt roligare Àn svart.
Har vart inne pÄ deras hemsida men alla verkar va slut.. Men har testat att skriva till de pÄ facebook som @yonsson tipsade om och vÀntar nu ivrig pÄ svar..
Din 009:a Àr grymt clean! Kommer bli lite moddning, bland annat vridringen du tipsar om.
HallÄ!
Efter mycket funderande fram och tillbaka sÄ har nog mitt val fallit pÄ en SKX009 som första klocka, fast för att va en sÄ populÀr klocka o mÄnga som Àger en sÄ verkar den vara svÄr att hitta att köpa ny? SÄ sitter nÄgon pÄ nÄgot tips om vart jag kan finna en pÄ ett bra och trovÀrdigt stÀlle sÄ mottages det tacksamt! K eller J verision kvittar helt och hÄllet, det Ànda Àr att jag vill ha den pÄ en Jubilee lÀnk.
Har hittat en pÄ chrono24: http://www.chrono24.se/seiko/skx009k2--id4418337.htm
Verkar som en schyst och pÄlitlig sÀljare? Dock om man gÄr in pÄ deras hemsida och letar upp skx:en sÄ stÄr det Àven dÀr att den Àr slut i lager?
SÄ sitter nÄgon som sagt pÄ ett tips sÄ skriv! Börjar klia rejÀlt i fingrarna efter en klocka nu..
Sen har jag Àven en annan frÄga vad skiljer mellan K1 och K2 versionerna?
Tack pÄ förhand!
Mvh
LÀgg till en tuss och köp en srp779 aka Turtle. LÀtt vÀrt den extra slanten. Hack and wind urverk. Borrade lugghÄl och enligt mig snyggare (inget fel pÄ skx009 men srp779 smÀller högre)
Den Àr grym, och jag hoppas - jag Àr ny pÄ forumet - att det Àr okej att frÄga direkt om den Àr sÄ bra som den verkar? Jag har sjÀlv sneglat pÄ SBDX017 eller/och en MM Tuna SBDX014 - olika klockor förvisso - men tacksam för input vad gÀller bÄda. Fortsatt skön helg!MM i sitt rÀtta element
![]()
(SBDX017)
//Bosse[/QUOT
Hmm, jag som trodde jag Àntligen bestÀmt mig vad jag skulle ha..
DÄ har jag ett par frÄgor om denna klocka, för en som Àr helt grön inom klockor som mig, vad innebÀr "hack and wind urverk" och "borrade lugghÄl"?
Samt hur Ă€r kvalitĂ©n pĂ„ denna jĂ€mfört med skx:en? Ăr den lika tĂ„lig? Och finns det lika mycket mod-möjligheter?
Nu behöver man ju inte skaka igÄng SKX:en i nÄgra timmar (tror inte att det Àr det du menar men man kan tolka din text sÄ). RÀcker med nÄgra sekunder och sen sköter armrörelsen resten. Sen Àr det naturligtvis bÀttre med att ocksÄ ha manuellt uppdrag. Det gÄr ocksÄ att justera SKX:en pÄ sekunden genom att vrida visarna motsols och pÄ sÄ sÀtt stoppa sekundvisaren.Wind innebÀr att du inte behöver skaka/bÀra klockan i antal timmar utan du vrider helt enkelt upp urverket för hand.
Nu behöver man ju inte skaka igÄng SKX:en i nÄgra timmar (tror inte att det Àr det du menar men man kan tolka din text sÄ). RÀcker med nÄgra sekunder och sen sköter armrörelsen resten. Sen Àr det naturligtvis bÀttre med att ocksÄ ha manuellt uppdrag. Det gÄr ocksÄ att justera SKX:en pÄ sekunden genom att vrida visarna motsols och pÄ sÄ sÀtt stoppa sekundvisaren.
Turtlen Àr nog överlÀgsen rent tekniskt/finishmÀssigt men jag har lite svÄrt för boettformen. Annars hade jag definitivt Àgt en (visst finns den med pepsibezel?)Ja precis. Ber om ursÀkt för den lite luddiga förklaringenför mig Àr det skönt att ex kunna ta klockan och vrida upp den manuellt om jag vet att jag ska anvÀnda den nÀsta dag om jag vet att gÄngreserven lider mot sitt slut. Var inte min mening att sÄga skx eller trampa nÄgon av Àgarna pÄ fötterna. Har sjÀlv haft den. Grym klocka Àven det för slanten men för mig Àr valet solklart dem emellan.
Ska försöka svara sÄ gott jag kan. Hack and wind innebÀr att du stoppar sekundvisaren nÀr du drar ut kronan i ÀndlÀget vilket gör att du kan stÀlla tiden pÄ sekunden. Wind innebÀr att du inte behöver skaka/bÀra klockan i antal timmar utan du vrider helt enkelt upp urverket för hand. Kan sÄklart Àven "laddas" av att du bÀr klockan eller skakar den. Lika tÄlig skulle jag gissa att den Àr. Vad gÀller mod-möjligheter har jag ingen aning. Borrade lugghÄl förenklar bandbytande vesÀntligt.
![]()
Turtlen Àr nog överlÀgsen rent tekniskt/finishmÀssigt men jag har lite svÄrt för boettformen. Annars hade jag definitivt Àgt en (visst finns den med pepsibezel?)
Turtlen Àr nog överlÀgsen rent tekniskt/finishmÀssigt men jag har lite svÄrt för boettformen. Annars hade jag definitivt Àgt en (visst finns den med pepsibezel?)
Okej! Tack sÄ mycket för svaret @ollkli men fÄr nog bli en SKX ÀndÄ, fÄr hÄlla med @M.L. , kommer inte riktigt överens med formen pÄ boetten vilket var synd, annars hade det nog blivit en sÄdan istÀllet.
Men funderar pÄ de hÀr med att man mÄste skaka/röra klockan för att den ska gÄ, efter en dag med normalt anvÀndande, vet att normalt anvÀndande skiljer sig frÄn person till person men vi sÀger lite varierat, inte helt helt stillasittande vid ett kontor hela dagarna men inte heller konstant rörelse genom sportande osv, utan normalt/varierat. Hur lÀnge hÄller sig klockan igÄng dÄ nÀr jag tar av mig den o lÀgger den helt stilla? Klarar den en natt eller behöver man stÀlla klockan det första man gör varje morgon nÀr man vaknar?