Shit...mycket att ta med sig vidare i livet... Minst sagt...
Ja det var lite intressant.. Man mognade nog en del under den dÀr resan utan att man tÀnkte pÄ det..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Shit...mycket att ta med sig vidare i livet... Minst sagt...
En frÄga i nyfikenhet och möjligen desperation (som nödvÀndigtvis inte enbart gÀller Seiko): Efter en rad konstiga beslut (troligen pga Ärets fuktigaste och Àckligaste dag igÄr) sköljde jag av mina hÀnder och skx007an under vatten en kort stund. Kronan var uppskruvad men intryckt till positionen innan man kan skruva in kronan. Jag kÀnner att den rimligen borde vara vattentÀt pÄ det sÀtt som andra klockor pÄ 100m utan screw down Àr? Den tickar pÄ Àn och har inte sett vatten eller kondens bakom glaset. Hade jag haft verktyg dÀr jag Àr skulle jag givetvis tagit en titt.
J Springs tillverkas av SEIKO och sÀljs i USA. Billiga SEIKO 5, typ. Pulsar finns ju ocksÄ men det vet su sÀkert.Kikade precis in pÄ creationwatches och sÄg att de fÄtt in nÄgot mÀrke som heter J.Spring by Seiko. NÄgon som vet mer om dessa klockor? Aldrig sett innan men det finns nÄgra roliga modeller som ligger i samma prisklass som Seiko 5.
![]()
![]()
En frÄga i nyfikenhet och möjligen desperation (som nödvÀndigtvis inte enbart gÀller Seiko): Efter en rad konstiga beslut (troligen pga Ärets fuktigaste och Àckligaste dag igÄr) sköljde jag av mina hÀnder och skx007an under vatten en kort stund. Kronan var uppskruvad men intryckt till positionen innan man kan skruva in kronan. Jag kÀnner att den rimligen borde vara vattentÀt pÄ det sÀtt som andra klockor pÄ 100m utan screw down Àr? Den tickar pÄ Àn och har inte sett vatten eller kondens bakom glaset. Hade jag haft verktyg dÀr jag Àr skulle jag givetvis tagit en titt.
Har lÀst i Watchuseek dÀr en del menar att vattentÀtheten pÄ en SKX inte pÄverkas av att kronan Àr i öppet lÀge.
Kronan (med den enda packningen) Àr helt enkelt inte designad pÄ sÄ vis att tÀtheten förbÀttras av att man skruvar in den.
Enda orsaken till att kronan Àr skruvbar Àr att den i Ätskruvad/stÀngd lÀge ska förhindra skador pÄ den vid stötar och dylikt.
En olycklig stöt pÄ kronan i öppet lÀge skulle kunna rucka pÄ packningen och lÄta vattnet passera.
Detta "bevisades" med schematiska bilder och en vÀgg med test. De som diskuterade blev lite aggro i slutet och det blev en del pajkastning om vem som hade rÀtt. Hittar tyvÀrr inte lÀnken nu men det Àr en intressant lÀsning.
Har lÀst i Watchuseek dÀr en del menar att vattentÀtheten pÄ en SKX inte pÄverkas av att kronan Àr i öppet lÀge.
Kronan (med den enda packningen) Àr helt enkelt inte designad pÄ sÄ vis att tÀtheten förbÀttras av att man skruvar in den.
Enda orsaken till att kronan Àr skruvbar Àr att den i Ätskruvad/stÀngd lÀge ska förhindra skador pÄ den vid stötar och dylikt.
En olycklig stöt pÄ kronan i öppet lÀge skulle kunna rucka pÄ packningen och lÄta vattnet passera.
Detta "bevisades" med schematiska bilder och en vÀgg med text. De som diskuterade blev lite aggro i slutet och det blev en del pajkastning om vem som hade rÀtt. Hittar tyvÀrr inte lÀnken nu men det Àr en intressant lÀsning.
Det bör ju vara ganska lÀtt att utreda. Kronhalsen Àr ju ett rör och packningen tÀtar mot det röret. Om du skruvar ut kronan och inte ser packningen i urskruvat lÀge sÄ ligger packningen fortfarande i röret och tÀtar. Bara att skruva ut och kolla.![]()
Hittade den. KvÀllslektyr?![]()
Jag har haft G-shocks som varit typ 15 Är gamla och dÀr packningarna aldrig bytts ut, klockorna har varit tÀta ÀndÄ.Ah. Din bild samt nÀtta förklaring sÀger mer Àn 1k ord ^^
Tackar.
Edit: Kanske lite OT men jag undrar hur vanligt det Àr att packningar i en dykklocka mÄste bytas ut?
Jag har t ex en dyklampa med originalpackning som aldrig bytts ut sedan jag köpte den under mitten pÄ nittiotalet. Packningen Àr fortfarande mjuk, följsam och hel.
Jag kan tÀnka mig att moderna packningar i klockor ska tÄla rÀtt mycket av tidens gnagande tand?
Jag har haft G-shocks som varit typ 15 Är gamla och dÀr packningarna aldrig bytts ut, klockorna har varit tÀta ÀndÄ.
Det som sliter pÄ packningarna och fÄr dem att bli dÄliga Àr oftast inte att de Àr gamla och torra, utan att man har repat packningarna. Repar man en gammal packning sÄ flisas den och klockan blir otÀt.
Med andra ord: Om du pÄ en klocka leker för mycket med kronan, som exempelvis pÄ en kronpackning av en Breitling Aerospace dÀr man snurrar och trycker in kronan ofta, dÄ slits packningarna snabbt. Har du dÀremot en kvartsklocka utan datum eller en kvartsklocka med evighetskalender sÄ kommer du inte röra kronan pÄ flera Är. DÄ kan packningarna klara sig vÀldigt lÀnge.
Det samma gÀller givetvis baklocket och glaspackningen men dessa anstrÀnger man sÀllan.
Vet ej men det lÄter logiskt.Ja, det lÄter vettigt. Men SKX skulle i teorin drabbas mindre av denna typ av förslitning, jÀmfört med klockor med packningar som tÀtas hÄrdare man drar Ät dem?
Skandal men grattis!Den Àr hÀr Àr nu...
Under dagens shoppingtur i Kuala Lumpur lÄg den plötsligt dÀr. Det mytiska och sÄ efterlÀngtade sommarklockornas sommarklocka.
Den skimrande blÄ tavlan och de lÀckra röda detaljerna.
Vad pratar vi om? Dykare med blÄ tavla och röda markeringar, inte kan det vara...
JodÄ, den Àr hÀr nu! PADI'n!
Ber om ursÀkt för de usla mobilbilderna men nÄt annat finns inte att tillgÄ hÀr i semesterland.
![]()
![]()
Snyggt! En kul tvist pÄ Padi GTGn.Den Àr hÀr Àr nu...
Under dagens shoppingtur i Kuala Lumpur lÄg den plötsligt dÀr. Det mytiska och sÄ efterlÀngtade sommarklockornas sommarklocka.
Den skimrande blÄ tavlan och de lÀckra röda detaljerna.
Vad pratar vi om? Dykare med blÄ tavla och röda markeringar, inte kan det vara...
JodÄ, den Àr hÀr nu! PADI'n!
Ber om ursÀkt för de usla mobilbilderna men nÄt annat finns inte att tillgÄ hÀr i semesterland.
![]()
![]()
Vill du dela med dig av priset? SÀtta spiken i kistan.Haha, ja man fÄr vÀl nÀstan passa pÄ att be om ursÀkt för att ha sabbat GTGn...
Ska försöka mata upp lite fler bilder men min mobil Àr högst ovillig att samarbeta sÄ vi fÄr se vad som kommer.
Liten skada pÄ ytterboxen nere till höger men med tanke pÄ priset sÄ ska vi nog kunna leva med det...
![]()
Ja, utpriset var ca 4600 sek men de var tydligen vÀldigt sugna pÄ att bli av med den för de erbjöd 25% rabatt pÄ stÄende fot.Vill du dela med dig av priset? SÀtta spiken i kistan.
Cool med forumets (och den första jag sett och det vilda) Padi. GrattisJa, utpriset var ca 4600 sek men de var tydligen vÀldigt sugna pÄ att bli av med den för de erbjöd 25% rabatt pÄ stÄende fot.
Bra köp! Kul för dig att du fÄr vara först.Haha, ja man fÄr vÀl nÀstan passa pÄ att be om ursÀkt för att ha sabbat GTGn...
Ska försöka mata upp lite fler bilder men min mobil Àr högst ovillig att samarbeta sÄ vi fÄr se vad som kommer.
Liten skada pÄ ytterboxen nere till höger men med tanke pÄ priset sÄ ska vi nog kunna leva med det...
![]()
Bra köp! Kul för dig att du fÄr vara först.![]()
Absolut! NÄgon ska hÀngas, oklart vem.Kul visst men det Àr fan skandal!![]()
Ăr pĂ„ jakt efter antingen en skx007 eller en skx013, har dock svĂ„rt att bestĂ€mma mig för vilken. Vad tycker ni?