• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SKX013 som jag satt pepsi ring pÄ..
image.jpeg
image.jpeg

SKX009

Precis införskaffat min första Seiko, en klassisk skx007. Köpt frÄn eBay och till synes helt original, men antar att den har varit isÀrplockad nÄgon gÄng och undrar dÀrför hur pass ni tror att man kan lita pÄ att den hÄller tÀtt (endast vanligt badande och inga djupare dyk), eller om man borde fÄ klockan trycktestad innan man lÄter den bada?

Tycker Àven att kronan verkar sitta vÀldigt lÄngt ut. Bifogar en bild dÀr jag försökt fÄ med hur det ser ut (dock inte helt enkelt med fokus med mobilkamera). Det gÄr att trycka in kronan till botten, men den kommer ut direkt igen. PÄverkar detta tÀtheten i klockan? NÄgot att oroa sig för? Hur fÄr jag kronan att sitta som den ska? Har provat att skruva..

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    69.5 KB · Visningar: 106
Precis införskaffat min första Seiko, en klassisk skx007. Köpt frÄn eBay och till synes helt original, men antar att den har varit isÀrplockad nÄgon gÄng och undrar dÀrför hur pass ni tror att man kan lita pÄ att den hÄller tÀtt (endast vanligt badande och inga djupare dyk), eller om man borde fÄ klockan trycktestad innan man lÄter den bada?

Tycker Àven att kronan verkar sitta vÀldigt lÄngt ut. Bifogar en bild dÀr jag försökt fÄ med hur det ser ut (dock inte helt enkelt med fokus med mobilkamera). Det gÄr att trycka in kronan till botten, men den kommer ut direkt igen. PÄverkar detta tÀtheten i klockan? NÄgot att oroa sig för? Hur fÄr jag kronan att sitta som den ska? Har provat att skruva..

LÄter ju som att det Àr gÀngpaj... Bezel insertet Àr för övrigt inte original.

För att bemöta kronan: NÀr du prövade skruva ner den tryckte du Àven in den? Den har en fjÀder som gör att den Äker ut sÄ som du beskriver. Men du mÄste alltsÄ trycka in den och sedan vrida om (ev. vrida den moturs innan för att den ska komma in i skruvgÀngorna).

Kul!!?? Tror Bryngel gör bÀst i att stanna i Kuala Lumpur.....:-/
Ja, det verkar som att det Àr tryggast fram till att GTGn har gÄtt av stapeln iaf...

Tack för de glada tillropen! Ni kan fÄ hÀnga mig sÄ lÀnge om det kÀnns bÀttre, jag kan ta en för laget. ;)

Om inte GTGn Àr alltför lÄngt bort sÄ kommer ni ju vara först med den i Sverige ÀndÄ. Mitt exemplar Àr ju inte pÄ blÄgul mark Ànnu.

Ja, det verkar som att det Àr tryggast fram till att GTGn har gÄtt av stapeln iaf...

Tack för de glada tillropen! Ni kan fÄ hÀnga mig sÄ lÀnge om det kÀnns bÀttre, jag kan ta en för laget. ;)

Om inte GTGn Àr alltför lÄngt bort sÄ kommer ni ju vara först med den i Sverige ÀndÄ. Mitt exemplar Àr ju inte pÄ blÄgul mark Ànnu.

Grattis förresten och kul att du klapp en, sÄhÀr dagen efter Àr det ÀndÄ lite roligt :D
Hade velat se fler bilder men övriga padianer kanske motsÀger sig detta? @padianer

För att bemöta kronan: NÀr du prövade skruva ner den tryckte du Àven in den? Den har en fjÀder som gör att den Äker ut sÄ som du beskriver. Men du mÄste alltsÄ trycka in den och sedan vrida om (ev. vrida den moturs innan för att den ska komma in i skruvgÀngorna).

Det var nog inte svÄrare Àn sÄ. Lyckades fÄ in kronan efter att ha skruvat och tryckt samtidigt. Visste inte att sista biten faktiskt skulle skruvas in, man lÀr sÄg nÄgot nytt.. :)

NÄgon som har nÄgon synpunkt avseende hur pass man kan förlita sig pÄ att den hÄller tÀtt i vattnet?

Det var nog inte svÄrare Àn sÄ. Lyckades fÄ in kronan efter att ha skruvat och tryckt samtidigt. Visste inte att sista biten faktiskt skulle skruvas in, man lÀr sÄg nÄgot nytt.. :)

NÄgon som har nÄgon synpunkt avseende hur pass man kan förlita sig pÄ att den hÄller tÀtt i vattnet?

Gött att det löste sig med kronan :)
Det enda sÀttet att veta bestÀmt mÄste vara att gÄ till en urmakare och lÄta dem provtrycka den.

Jag kikade precis i trÄden med den drunkningsmoddade dykaren. Jag tÀnker att det vore rÀtt koolt med en xenomorphattackmoddad Seiko Ripley. Lite frÀtskador och sÄnt. ;)

Grattis förresten och kul att du klapp en, sÄhÀr dagen efter Àr det ÀndÄ lite roligt :D
Hade velat se fler bilder men övriga padianer kanske motsÀger sig detta? @padianer
Det Àr ju kul nÀr en klocka vÀcker lite kÀnslor! Mitt resesÀllskap bidrar föga till upphetsningen: "Ska du ha en klocka till? "
SjÀlvklart Àr det vÀl fullt normalt att ha fyra klockor och en bunt Natos med sig pÄ en 2-veckors semester...?

Jag lÄter bli att posta i PADI -trÄden sÄ fÄr ni vÀl hojta till hÀr om ni vill se fler bilder. Har som sagt tyvÀrr ingen möjlighet att anvÀnda systemkameran sÄ bilderna blir lite sÄdÀr.

En liten frĂ„ga som nĂ„gon kanske kan hjĂ€lpa mig med utan bild Ă€r om spĂ€nnets funktion. Den har en liten dykförlĂ€ngning som jag inte lyckas lista ut hur den funkar. Det Ă€r inte en sĂ„dan som sitter pĂ„ MM utan den lite enklare versionen som ser ut att kunna vikas ut ca 1,5 cm. Är det rent vĂ„ld som gĂ€ller eller kan man lösa det med finess?

Det Àr ju kul nÀr en klocka vÀcker lite kÀnslor! Mitt resesÀllskap bidrar föga till upphetsningen: "Ska du ha en klocka till? "
SjÀlvklart Àr det vÀl fullt normalt att ha fyra klockor och en bunt Natos med sig pÄ en 2-veckors semester...?

Jag lÄter bli att posta i PADI -trÄden sÄ fÄr ni vÀl hojta till hÀr om ni vill se fler bilder. Har som sagt tyvÀrr ingen möjlighet att anvÀnda systemkameran sÄ bilderna blir lite sÄdÀr.

En liten frĂ„ga som nĂ„gon kanske kan hjĂ€lpa mig med utan bild Ă€r om spĂ€nnets funktion. Den har en liten dykförlĂ€ngning som jag inte lyckas lista ut hur den funkar. Det Ă€r inte en sĂ„dan som sitter pĂ„ MM utan den lite enklare versionen som ser ut att kunna vikas ut ca 1,5 cm. Är det rent vĂ„ld som gĂ€ller eller kan man lösa det med finess?
VĂ„ld

Kan bara förestÀlla mig hur löjligt varmt det mÄste vara dÀr :)
Hehe ja, absolut varmaste jag varit med om. Just den dagen var det en bit över 40 grader inne pÄ gÄrden vid templet.
Schysst! Jag var dÀr 2010 dock med en simpel Certina pÄ armen :banghead:
VÀldigt fint stÀlle! Otroligt utsikt i bergen.
Intressant, den staden var jag i -99 nÀr den plötsligt drabbades av kraftiga översvÀmningar (kraftigt regn i bergen i Laos fick floden att svÀmma över). PÄ ena sidan floden satt vÄra bekanta pÄ ett sunkigt hotell och sÄg genom fönstret hur lokalbefolkningen flöt förbi pÄ sina hustak. PÄ andra sidan floden satt vi fast pÄ ett nÄgot finare hotell i nÀstan tvÄ veckor. Mat i form av nyslaktade kycklingar levererades med bÄt fram till hotellen pÄ vÄr sida av floden. Kycklingarna hackades dÀrefter upp och grillades pÄ golvet i hotell-foajeerna. Men vi hade tur för i vÄrat hotell sÄ lÄg köket högst upp sÄ vi fick tillagad kyckling. VÀgarna och jÀrnvÀgarna var bortspolade runt staden sÄ vi satt fast dÀr i tvÄ veckor. Maten tog nÀstan slut i staden och danskarna flögs ut med helikopter av danska UD. NÀr vi ringde svenska UD sÄ fick vi svaret att vi skulle ringa igen nÀr maten var helt slut. Efter tvÄ veckor lyckades vi ta oss till flygplatsen och efter en lÄng fight med ca 2-3 tusen vietnameser som försökte trÀnga sig i biljett-kön (ja vi var faktiskt först!) sÄ lyckades vi komma ombord pÄ ett plan och flyga till Saigon.
Det var en upplevelse som heter duga för en svensk "halv-curlad" 19-Äring!
VÀrst av allt var dock en belgisk busslast med charter-resenÀrer som bodde pÄ vÄrt hotell. Trots att personalen pÄ hotellet hela tiden kÀmpade med att hÄlla tÄrarna borta dÄ de inte visste om deras familjer levde (de bodde pÄ andra sidan floden dÀr vattnet var högre och mÄnga dog men personalen kunde inte ta dig hem utan var fast pÄ hotellet) sÄ klagade och skÀllde belgarna pÄ den dem hela tiden för allt möjligt, -maten rÀckte inte, maten var dÄlig, lakanen tvÀttades inte (vilket var naturligt eftersom tvÀttmaskinerna stod i kÀllaren under 3-4 meter vatten), hotellet var stökigt o.s.v o.s.v... Usch fy fan för belgiska charterturister alltsÄ!

Det var en lÄng utlÀggning.. On topic: -Snygg klocka! :D
Haha vilken sjuk historia! Fy fan att sitta fast dÀr i tvÄ veckor. Staden verkar ha ÄterhÀmtat sig bra dock, bodde precis vid floden pÄ Green hotel Hue.

Tillbaka
Topp