• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

IMG_20161225_111854_638.jpg
Vad Ă€r starfrance? Ser coolt ut. Är det nĂ„got speciellt med dom?

Jsg gillar den dĂ€r. Sportig med bred bezel och med lume. Är finishen omisskĂ€nnlig GS-nivĂ„? De brukar gĂ„ att fĂ„ tag i till bra pris.
Min enda beef Àr vÀl att urverket inte kÀnns lika speciellt som 9F
GS Àr ju GS liksom. PÄ den modellen gillar jag framförallt den gamla lÀnken och 200m WR med skruvad krona.

Jsg gillar den dĂ€r. Sportig med bred bezel och med lume. Är finishen omisskĂ€nnlig GS-nivĂ„? De brukar gĂ„ att fĂ„ tag i till bra pris.
Min enda beef Àr vÀl att urverket inte kÀnns lika speciellt som 9F
GS-kvalle. Även om 8J56 inte Ă€r 9F sĂ„ har den nĂ„got den senare saknar, individuellt justerbar timvisare :)

Kronan pÄ min SKX tjorvar litegrann. Den kÀnns ganska "grov" nÀr man skruvar in/ut och ser möjligen ut att sitta lite snett i förhÄllande till kronskydden. Ibland gÄr det rÀtt trögt att skruva in/ut. NÄgon som kÀnner igen detta eller spontant vet vad det kan röra sig om?

Kronan pÄ min SKX tjorvar litegrann. Den kÀnns ganska "grov" nÀr man skruvar in/ut och ser möjligen ut att sitta lite snett i förhÄllande till kronskydden. Ibland gÄr det rÀtt trögt att skruva in/ut. NÄgon som kÀnner igen detta eller spontant vet vad det kan röra sig om?
LÄter spontant som du kan rÄkat snegÀnga den. Vet inte om det Àr vanligt pÄ klockor, men jobbar med mekanik och dÄ blir det att gÄ trögt. SÄ fina gÀngor gÄr lÀtt att missforma och dÄ kan det vara svÄrt att rÀtta till Àr jag rÀdd.

Smuts eller sabbade krongÀngor. Ny krona pch bom gÄr att köpa pÄ Chronograph.com för typ 300kr. Oftast Àr det krongÀngan och inte kronhalsens gÀngor som blivit slitna.

Jag Àr lite halvnöjd med PADIs originalband och undrar om det finns nÄgot som passar. Strapcode har vÀl inget till dessa? Finns det nÄgot annat som har bra kvalitet?
BonusfrÄga: vilka bandstift anvÀnder ni för Natoband till PADIn?

Jag Àr lite halvnöjd med PADIs originalband och undrar om det finns nÄgot som passar. Strapcode har vÀl inget till dessa? Finns det nÄgot annat som har bra kvalitet?
BonusfrÄga: vilka bandstift anvÀnder ni för Natoband till PADIn?
Strapcode har. Jag kör med originalstiften till natoband.

Nu nÀr det ÀndÄ verkar vara annandag-banddiskussion :)

Shark mesh 22mm. Börjar pÄ 130kr pÄ bukten och kan sen kosta hur mkt som helst men jag ser knappt skillnad pÄ dom förutom spÀnnet, som man lÀtt ÀndÄ kan byta i efterhand. Finns de nÄgon anledning till att köpa en dyrare modell? (Kommer bÀras pÄ skx007 & skx031)

Är ute efter modell enligt bild. Tips mottages mycket gĂ€rna :)

Bilagor

• Screenshot_2016-12-26-12-59-38.png
    Screenshot_2016-12-26-12-59-38.png
    76.2 KB · Visningar: 32
Oki tack. Jag gissar att vilken liten urmakare som helst borde klara att byta till de nya?
Har hÀnt mig ocksÄ. Tillslut ramlade kronan av. BestÀllde en ny frÄn chronograph.com för en överkomlig summa, likt yonsson sa. Lyckades till och med byta sjÀlv tack vare nÄgon DIY-video/trÄd (och om jag grejar det Àr jag helt övertygad om att du gör detsamma).

Har hÀnt mig ocksÄ. Tillslut ramlade kronan av. BestÀllde en ny frÄn chronograph.com för en överkomlig summa, likt yonsson sa. Lyckades till och med byta sjÀlv tack vare nÄgon DIY-video/trÄd (och om jag grejar det Àr jag helt övertygad om att du gör detsamma).
Tack för info! Tror jag tar o bestÀller o hoppas att det löser problemet. Kronan skruvar liksom in och till en "botten", men det gÄr trögt o kÀrvar. Vore kul att kunna fixa det sjÀlv ocksÄ!

Tack för info! Tror jag tar o bestÀller o hoppas att det löser problemet. Kronan skruvar liksom in och till en "botten", men det gÄr trögt o kÀrvar. Vore kul att kunna fixa det sjÀlv ocksÄ!
SÄ var det för mig ocksÄ. Inte haft nÄgot problem sedan bytet.
Jag var löjligt nöjd nÀr jag hade lyckats byta sjÀlv :)

Handlade min första automatiska klocka idag. Försöker ladda upp bilder men de Àr för stora sÄ fÄr förkunna detta sÄhÀr. Klockan ifrÄga? En Seiko Presage Srpa13j1. Köptes pÄ Rydbergs Ur pÄ VÀla i Helsingborg. Har en Velatura sen innan. NÀsta klocka fÄr bli en dykare. NÄt jag bör tÀnka pÄ med min första automatiska klocka?

Handlade min första automatiska klocka idag. Försöker ladda upp bilder men de Àr för stora sÄ fÄr förkunna detta sÄhÀr. Klockan ifrÄga? En Seiko Presage Srpa13j1. Köptes pÄ Rydbergs Ur pÄ VÀla i Helsingborg. Har en Velatura sen innan. NÀsta klocka fÄr bli en dykare. NÄt jag bör tÀnka pÄ med min första automatiska klocka?

Vrid up, stÀll tid, datum & enjoy!

Shark mesh 22mm. Börjar pÄ 130kr pÄ bukten och kan sen kosta hur mkt som helst men jag ser knappt skillnad pÄ dom förutom spÀnnet, som man lÀtt ÀndÄ kan byta i efterhand. Finns de nÄgon anledning till att köpa en dyrare modell? (Kommer bÀras pÄ skx007 & skx031)

Troligen Àr det samma tillverkare i grund och botten nÀr det handlar om billigare meshlÀnkar frÄn sÀljare i ex. Kina/Hong Kong, dÀrför alla ser likadana ut. Man fÄr nog vad man betalar för, dvs det billigaste Àr nog inte det roligaste. Jag har köpt nÄgra billiga mesh-lÀnkar, bland annat ett sharkmesh för 100-ish kr och kvaliten var vÀl inte sÄ kul. Den hade nÄgra vassa hörn och kÀndes onormalt lÀtt för att vara rostfritt, slutade med att jag aldrig anvÀnde den dÄ jag inte litade pÄ den riktigt.

Strapcode har en hel del mesh men dÄ kostar det Àven lite mer, sen kanske de inte har den mest prisvÀrda, finns sÀkert bÀttre alternativ. Bara att googla olika forum (bl.a. KS) om det Àr folk som har frÄgat efter bra/prisvÀrda lÀnkar, brukar oftast finnas vettiga rekommendationer.

Jag köpte ett shark mesh frÄn en engelsk sÀljare pÄ bukten för 7£ typ. Helt klart kinaimport. Ser ut som det pÄ din bild. Det var nÄgon slags andra sortering pga hairlines, men det mÀrktes inte alls. Helt klart nöjd för priset. LÀnken och finishen mycket bra. SpÀnnet lite tunnt och sÀkerhetsbygeln behövde klÀmmas Ät lite.

Tillbaka
Topp