Vad Ă€r starfrance? Ser coolt ut. Ăr det nĂ„got speciellt med dom?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Vad Ă€r starfrance? Ser coolt ut. Ăr det nĂ„got speciellt med dom?
Bra bandval!Kan relatera lite till tomten..
![]()
God jul pÄ er alla Seikoholics!
SBGF019
Jsg gillar den dĂ€r. Sportig med bred bezel och med lume. Ăr finishen omisskĂ€nnlig GS-nivĂ„? De brukar gĂ„ att fĂ„ tag i till bra pris.
GS Ă€r ju GS liksom. PĂ„ den modellen gillar jag framförallt den gamla lĂ€nken och 200m WR med skruvad krona.Jsg gillar den dĂ€r. Sportig med bred bezel och med lume. Ăr finishen omisskĂ€nnlig GS-nivĂ„? De brukar gĂ„ att fĂ„ tag i till bra pris.
Min enda beef Àr vÀl att urverket inte kÀnns lika speciellt som 9F
GS-kvalle. Ăven om 8J56 inte Ă€r 9F sĂ„ har den nĂ„got den senare saknar, individuellt justerbar timvisareJsg gillar den dĂ€r. Sportig med bred bezel och med lume. Ăr finishen omisskĂ€nnlig GS-nivĂ„? De brukar gĂ„ att fĂ„ tag i till bra pris.
Min enda beef Àr vÀl att urverket inte kÀnns lika speciellt som 9F
LÄter spontant som du kan rÄkat snegÀnga den. Vet inte om det Àr vanligt pÄ klockor, men jobbar med mekanik och dÄ blir det att gÄ trögt. SÄ fina gÀngor gÄr lÀtt att missforma och dÄ kan det vara svÄrt att rÀtta till Àr jag rÀdd.Kronan pÄ min SKX tjorvar litegrann. Den kÀnns ganska "grov" nÀr man skruvar in/ut och ser möjligen ut att sitta lite snett i förhÄllande till kronskydden. Ibland gÄr det rÀtt trögt att skruva in/ut. NÄgon som kÀnner igen detta eller spontant vet vad det kan röra sig om?
Smuts eller sabbade krongÀngor. Ny krona pch bom gÄr att köpa pÄ Chronograph.com för typ 300kr. Oftast Àr det krongÀngan och inte kronhalsens gÀngor som blivit slitna.Kronan pÄ min SKX tjorvar litegrann. Den kÀnns ganska "grov" nÀr man skruvar in/ut och ser möjligen ut att sitta lite snett i förhÄllande till kronskydden. Ibland gÄr det rÀtt trögt att skruva in/ut. NÄgon som kÀnner igen detta eller spontant vet vad det kan röra sig om?
Oki tack. Jag gissar att vilken liten urmakare som helst borde klara att byta till de nya?Smuts eller sabbade krongÀngor. Ny krona pch bom gÄr att köpa pÄ Chronograph.com för typ 300kr. Oftast Àr det krongÀngan och inte kronhalsens gÀngor som blivit slitna.
Absolut. Man skruvar av boettlocket och trycker in en liten spak, tar 5min att byta.Oki tack. Jag gissar att vilken liten urmakare som helst borde klara att byta till de nya?
Strapcode har. Jag kör med originalstiften till natoband.Jag Àr lite halvnöjd med PADIs originalband och undrar om det finns nÄgot som passar. Strapcode har vÀl inget till dessa? Finns det nÄgot annat som har bra kvalitet?
BonusfrÄga: vilka bandstift anvÀnder ni för Natoband till PADIn?
vilken typ pÄ Strapcode? Jag ser bara SKX, Sumo, Tuna och 6306-7040.Strapcode har. Jag kör med originalstiften till natoband.
Har hÀnt mig ocksÄ. Tillslut ramlade kronan av. BestÀllde en ny frÄn chronograph.com för en överkomlig summa, likt yonsson sa. Lyckades till och med byta sjÀlv tack vare nÄgon DIY-video/trÄd (och om jag grejar det Àr jag helt övertygad om att du gör detsamma).Oki tack. Jag gissar att vilken liten urmakare som helst borde klara att byta till de nya?
Tack för info! Tror jag tar o bestÀller o hoppas att det löser problemet. Kronan skruvar liksom in och till en "botten", men det gÄr trögt o kÀrvar. Vore kul att kunna fixa det sjÀlv ocksÄ!Har hÀnt mig ocksÄ. Tillslut ramlade kronan av. BestÀllde en ny frÄn chronograph.com för en överkomlig summa, likt yonsson sa. Lyckades till och med byta sjÀlv tack vare nÄgon DIY-video/trÄd (och om jag grejar det Àr jag helt övertygad om att du gör detsamma).
SÄ var det för mig ocksÄ. Inte haft nÄgot problem sedan bytet.Tack för info! Tror jag tar o bestÀller o hoppas att det löser problemet. Kronan skruvar liksom in och till en "botten", men det gÄr trögt o kÀrvar. Vore kul att kunna fixa det sjÀlv ocksÄ!
Tack!! Snygg guide ocksÄ @yonssonhttps://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/ @Bjoerlin76 Jag tog bl.a. hjÀlp av steg 4 i denna guide skriven @yonsson. Fungerade fint Àven fast det Àr annorlunda kronposition.
Handlade min första automatiska klocka idag. Försöker ladda upp bilder men de Àr för stora sÄ fÄr förkunna detta sÄhÀr. Klockan ifrÄga? En Seiko Presage Srpa13j1. Köptes pÄ Rydbergs Ur pÄ VÀla i Helsingborg. Har en Velatura sen innan. NÀsta klocka fÄr bli en dykare. NÄt jag bör tÀnka pÄ med min första automatiska klocka?
Nu nÀr det ÀndÄ verkar vara annandag-banddiskussion
Shark mesh 22mm. Börjar pÄ 130kr pÄ bukten och kan sen kosta hur mkt som helst men jag ser knappt skillnad pÄ dom förutom spÀnnet, som man lÀtt ÀndÄ kan byta i efterhand. Finns de nÄgon anledning till att köpa en dyrare modell? (Kommer bÀras pÄ skx007 & skx031)
Ăr ute efter modell enligt bild. Tips mottages mycket gĂ€rna![]()
Jag köpte ett shark mesh frÄn en engelsk sÀljare pÄ bukten för 7£ typ. Helt klart kinaimport. Ser ut som det pÄ din bild. Det var nÄgon slags andra sortering pga hairlines, men det mÀrktes inte alls. Helt klart nöjd för priset. LÀnken och finishen mycket bra. SpÀnnet lite tunnt och sÀkerhetsbygeln behövde klÀmmas Ät lite.Nu nÀr det ÀndÄ verkar vara annandag-banddiskussion
Shark mesh 22mm. Börjar pÄ 130kr pÄ bukten och kan sen kosta hur mkt som helst men jag ser knappt skillnad pÄ dom förutom spÀnnet, som man lÀtt ÀndÄ kan byta i efterhand. Finns de nÄgon anledning till att köpa en dyrare modell? (Kommer bÀras pÄ skx007 & skx031)
Ăr ute efter modell enligt bild. Tips mottages mycket gĂ€rna![]()