• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Handlade min första automatiska klocka idag. Försöker ladda upp bilder men de Àr för stora sÄ fÄr förkunna detta sÄhÀr. Klockan ifrÄga? En Seiko Presage Srpa13j1. Köptes pÄ Rydbergs Ur pÄ VÀla i Helsingborg. Har en Velatura sen innan. NÀsta klocka fÄr bli en dykare. NÄt jag bör tÀnka pÄ med min första automatiska klocka?
Fick naturligtvis beskÀra bilden.
_20161226_205447.JPG

NÄgon som vet vad power reserven ligger pÄ hos SKX009?

AnvÀnder min i princip varannan dag sedan ett par mÄnader tillbaka men eller tvÄ gÄnger har den stannat ÀndÄ.

vsco-photo-1.jpg

Senast Àndrad:
Troligen Àr det samma tillverkare i grund och botten nÀr det handlar om billigare meshlÀnkar frÄn sÀljare i ex. Kina/Hong Kong, dÀrför alla ser likadana ut. Man fÄr nog vad man betalar för, dvs det billigaste Àr nog inte det roligaste. Jag har köpt nÄgra billiga mesh-lÀnkar, bland annat ett sharkmesh för 100-ish kr och kvaliten var vÀl inte sÄ kul. Den hade nÄgra vassa hörn och kÀndes onormalt lÀtt för att vara rostfritt, slutade med att jag aldrig anvÀnde den dÄ jag inte litade pÄ den riktigt.

Strapcode har en hel del mesh men dÄ kostar det Àven lite mer, sen kanske de inte har den mest prisvÀrda, finns sÀkert bÀttre alternativ. Bara att googla olika forum (bl.a. KS) om det Àr folk som har frÄgat efter bra/prisvÀrda lÀnkar, brukar oftast finnas vettiga rekommendationer.

Jag köpte ett shark mesh frÄn en engelsk sÀljare pÄ bukten för 7£ typ. Helt klart kinaimport. Ser ut som det pÄ din bild. Det var nÄgon slags andra sortering pga hairlines, men det mÀrktes inte alls. Helt klart nöjd för priset. LÀnken och finishen mycket bra. SpÀnnet lite tunnt och sÀkerhetsbygeln behövde klÀmmas Ät lite.

Tack för er feedback :)
Kanske skulle lagt till att 3-500kr kan de vara vÀrt för att fÄ nÄgot hyfsat prisvÀrt för pengarna. Ska nog hÄlla mig ifrÄn de billigaste pÄ bukten dÄ. Gillar lite vikt i grejerna :)

Suck... Min kÀra favoritklocka, Seiko Chariot 2220-3031 frÄn 1977, verkar ha somnat in igen. Den stannade ca 18:15 igÄr, efter att ha tjÀnstgjort pÄ min handled under dagen. Jag tog dock av mig den ca 17:00, sÄ den tickade pÄ ett tag till efter det. Den fÄr ligga ett tag nu, sÄ fÄr vi se om den ÄteruppstÄr Àn en gÄng.

Suck... Min kÀra favoritklocka, Seiko Chariot 2220-3031 frÄn 1977, verkar ha somnat in igen. Den stannade ca 18:15 igÄr, efter att ha tjÀnstgjort pÄ min handled under dagen. Jag tog dock av mig den ca 17:00, sÄ den tickade pÄ ett tag till efter det. Den fÄr ligga ett tag nu, sÄ fÄr vi se om den ÄteruppstÄr Àn en gÄng.
Kosta pÄ den en service om det Àr din favorit! Finns sÀkert en hÀndig forummedlem som kan ta sig an den. :)

@Psykel Blev lite nyfiken pÄ Chariot. Den hÀr dök upp pÄ Google. Har du sett den? Om du blir en liks stenhÄrd kille som typen i reklamen nÀr du bÀr den förstÄr jag att du Àr din favorit.
IMG_1272.JPG

Kosta pÄ den en service om det Àr din favorit! Finns sÀkert en hÀndig forummedlem som kan ta sig an den. :)
@Psykel Blev lite nyfiken pÄ Chariot. Den hÀr dök upp pÄ Google. Har du sett den? Om du blir en liks stenhÄrd kille som typen i reklamen nÀr du bÀr den förstÄr jag att du Àr din favorit.
IMG_1272.JPG
Jo, fÄr nog bli sÄ! Har tyvÀrr en del annat som kommer före, sÄ fÄr vÀnta. Och man blir garanterat en stenhÄrd snubbe med en Seiko pÄ armen, oavsett modell!

Bra bandval!
Nu blev jag sugen att sÀtt sbgm001 pÄ nato igen!
Vad gör man inte för att fÄ julstÀmning i klockskÄpet. Alla har ju inte nÄn SBGC017 alt. SBGE033 att dra fram. (Finns nÄgon "gran-tavla" till med spring drive, men kommer fan inte ihÄg ref.)

Edit. SBGA005 var det ju jag tÀnkte pÄ

Senast Àndrad:
Som jag lÀngtat efter en klocka med glasbaksida och lÀder med viklÄs. TrÄkigt att glÀdjen varade i 24h. Snart Àr det vÀl nÄt annat jag vill ha. Vill bara sÀga att mitt klockintresse Àr i sin linda. Btw kronan Àr jag inte vidare nöjd med.
_20161227_200658.JPG

Som jag lÀngtat efter en klocka med glasbaksida och lÀder med viklÄs. TrÄkigt att glÀdjen varade i 24h. Snart Àr det vÀl nÄt annat jag vill ha. Vill bara sÀga att mitt klockintresse Àr i sin linda. Btw kronan Àr jag inte vidare nöjd med.
_20161227_200658.JPG
Dags att leta efter nÀsta fix dÄ. 24hrs rus fÄr ju ÀndÄ anses lÀnge. :D

Dags att leta efter nÀsta fix dÄ. 24hrs rus fÄr ju ÀndÄ anses lÀnge. :D
Hehe. Knapparna (eller hur man nu sÀger) till chronographen pÄ min andra klocka har blivit riktigt "svampiga" och man mÄste trycka riktigt hÄrt för att fÄ igÄng tidtagningen. Tror du en urmakare löser det?

Hehe. Knapparna (eller hur man nu sÀger) till chronographen pÄ min andra klocka har blivit riktigt "svampiga" och man mÄste trycka riktigt hÄrt för att fÄ igÄng tidtagningen. Tror du en urmakare löser det?
Kvarts? Packningarna har sÀkert torkat, gÄr att byta hos en AD.

Tillbaka
Topp