• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Blev sÄ grymt nöjd över resultatet sÄ tycker klockan förtjÀnar att visas upp Àven i denna trÄd!:)
Det Àr alltsÄ min pappas Seiko 5 Actus SS - 6106-7690. Tillverkad Juni -73 Ä köpt i Japan av min pappa strax dÀrefter. NÄgra av er har sÀkert redan lÀst trÄden men annars hittar ni den hÀr: https://klocksnack.se/threads/hjÀlp-oinvigd-m-delar-till-seiko.62411/
IMAG2115.jpg
IMAG2105_1.jpg
Vacker! PÄminner lite om min Orient Chronoace frÄn samma era
IMG_20170121_113334.jpg
. Tickar pÄ mycket bra, Àven om den fÄr oförskÀmt lite handledstid.

BestÀllde en ny krona till min krÄnglande SKX för nÄgra dagar sedan, men Àr lite orolig att den inte kommer fram i tid (skulle visst ta 10-14 dagar) tills jag beger mig pÄ lÄngresa den 12e. TÀnkte ju sÄklart ta med SKXen som badklocka! Undrar dÀrför om nÄgon vet nÄgon urmakare i Stockholmstrakten som förmodligen har en krona + bom i lager o som kan genomföra bytet? TÀnkte ha det som sista utvÀg om kronan inte hinner komma. :)

Senast Àndrad:
Det Àr ju högst personligt vad du ska vÀlja sÄklart, men jag skulle nog satsa pÄ en beggad MM300. DÄ tappar den ju inte speciellt i vÀrde och Àr vad det verkar som lÀttflippad sÄ Àven om du Àndrar smak sÄ kan du fÄ tillbaka pengarna. Den borde gÄ att hitta inom budget eller vÀldigt nÀra.
Tack för ett bra förslag. Jag tror jag kommer nog att köra pÄ detta.

Jag har 18,5 i omkrets pÄ mina handleder och favoriten just nu Àr SBCM023. Borde inte funka men funkar:smug:
20170201_173248-01.jpeg
Jag har 16,5, sÄ det Àr inga problem. Men iom att dykare har vridringen sÄ blir ju tavlan liten och de bÀrs mindre, sÄ ibland Àr 38 pÄ grÀnsen.

Tror rent generellt att jag föredrar mindre storlek. KÀnns inte sÄ vrÀkigt och bÀrs bekvÀmt. Alpinisten jag köpte av dig ( och som för övrigt fick mig att fastna i den hÀr skiten thank you very much :p ) tycker jag Àr perfekt.

HÄller med @Dennta i det han skriver plus att du fÄr galet mycket kvalité för de pengarna.
Ska du köpa hyfsat likvÀrdig Schweizare sÄ kostar det dig troligtvis mellan 30-40 K
Yes jag vet. Jag Àr redan helt sÄld pÄ Seiko och köper nog inget annat framÄt :) (Har i och för sig nÄgra Vostoks men de spelar i en annan grupp:))
Jag fick en ganska kraftigt aha upplevelse nÀr jag köpte min vintage 1970 billig seiko 5 som ser ut och gÄr som en typ ny klocka i den prisklassen.

Jag har 16,5, sÄ det Àr inga problem. Men iom att dykare har vridringen sÄ blir ju tavlan liten och de bÀrs mindre, sÄ ibland Àr 38 pÄ grÀnsen.

Tror rent generellt att jag föredrar mindre storlek. KÀnns inte sÄ vrÀkigt och bÀrs bekvÀmt. Alpinisten jag köpte av dig ( och som för övrigt fick mig att fastna i den hÀr skiten thank you very much :p ) tycker jag Àr perfekt.[/QUOTE
Alpinisten mÄste vara vÀrlden vackraste klocka i den och nÄgra prisklasser till.
Jo jag lurade in dig men erkÀnn... Du har skoj:D

Yes jag vet. Jag Àr redan helt sÄld pÄ Seiko och köper nog inget annat framÄt :) (Har i och för sig nÄgra Vostoks men de spelar i en annan grupp:))
Jag fick en ganska kraftigt aha upplevelse nÀr jag köpte min vintage 1970 billig seiko 5 som ser ut och gÄr som en typ ny klocka i den prisklassen.
Avvek frÄn Seiko-stigen ett tag efter sommaren men nu har jag endast Seikos i klocklÄdan.
MellanÄt fÄr jag ett ryck och testar vad de andra tycker Àr sÄ fantastiskt, typ Rolex etc...
Efter nÄgra veckor sÄ har jag tröttnat pÄ den trÄkiga klockan jag köpt och dÄ vÀntar Seiko pÄ mig troget som en gammal vÀn:D
Med andra ord sÄ tycker jag du gör helt rÀtt;)

Nu har jag hamnat i ett dilemma. Har sÄlt nÄgra klockor frÄn lÄdan och behöver nu köpa nÄgot :) Det mÄste bli en Seiko men vet inte vilken. Har idag en PADI Turtle och en vintage 6106. Jag har typ bestÀmt mig för att köpa en SARX033 under vÄren nÀr skatteÄterbÀringen kommer sÄ nu mÄste jag hitta nÄgot annat att köpa inom kort. Jag tÀnker pÄ dykare eller nÄgot roligt som kompletterar samlingen. budget ligger pÄ 5000-10000 och jag sitter lite fast. SKX Àr najs men jag vill ha nÄgot med lite högre grad. Turtle rÀcker med PADIn, Sumo har jag funderat pÄ men Àr lite skeptisk till 20mm lÀnken. Shogun hade varit bra men nya Àr för dyra (egen Äsikt) och begagnade Àr sÀllsynta (jag var sent pÄ den som finns i köp och sÀlj). Trans Ocean Àr nÄgot jag övervÀger men mÄste dÄ spara lite till och sÄ finns det inte sÄ mycket recensioner eller band till det Àn. MM300 Àr ju snygg men jag vill inte lÀgga ut sÄ mycket innan jag blir typ 40 och inte Àndrar smaken varje halvÄr :) Har jag missat nÄgot dykare? Finns det nÄgot icke dykare som skulle passa i samlingen med dessa förutsÀttningar? Vintage Àr jag lite rÀdd för dÄ det Àr svÄrt att hitta rÀtt om man inte Àr expert och felköp har jag gjort tillrÀckligt mycket pÄ sistone :)
NĂ„n Tuna?

LÀckert :) var inne pÄ en sÄn förut som första automatklocka.

Men tÀnkte att den nog kanske skulle bli vÀl stor pÄ mig sÄ körde en fegis och köpte en skx007. Sen följde snabbt en skx031, sarg007 och Padi :p

Vad Àr mÄtten pÄ mohawken?
MÄtten Àr 45 x 13,5 (13.95 över mohawken), drygt 48 ink. kronan.
Lug to lug 51 mm.

MÄtten Àr 45 x 13,5 (13.95 över mohawken), drygt 48 ink. kronan.
Lug to lug 51 mm.
Ok! Tack :)

DÄ gjorde jag rÀtt i mitt val, har en klocka hemma med 50mm L2L som kÀndes bra först men den kÀnns numera för stor efter andra klockköp. Jag bör hÄlla mig under 48mm har jag mÀrkt :)

Vacker! PÄminner lite om min Orient Chronoace frÄn samma era
IMG_20170121_113334.jpg
. Tickar pÄ mycket bra, Àven om den fÄr oförskÀmt lite handledstid.
Tack!:)
Din ser oxÄ lÀcker ut! Gillar skarp hur fÀrgen pÄ urtavlan Àr "uppbyggd" Ä hur den Àndrar fÀrg efter ljusförhÄllanden!
Blivit sugen pÄ att försöka fÄ tag pÄ en egen fast med röd urtavla, Àven att den kanske Àr lite för liten för min handled! Men det kanske blir/Àr en vanesak!

Varit nyfiken att prova en PADI och idag blev det en till slut. Gillar klockan som helhet men lÀnken kommer Äka av direkt och bytas mot annan lÀnk eller gummi. kanske en mesh eller svart Bonetti - andra tips tas gÀrna emot
Seiko.jpg
Kommer du inte överens med dykarförlÀngningen? Köpte en PADI i fredags och jag diggar den som tusan men just dykarförlÀngningen kÀnns lite oskön.

Tillbaka
Topp