• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Krabbeluring

Cartier
Snabb tÀvling.
Vad Àr betydelsen av mÀrket pÄ bilden som Àr inringat i rött?
20170507_215817.jpg

Tre första med rÀtt svar fÄr ett sÄnt hÀr tygmÀrke att fÀsta pÄ finkavajen :D
20170507_215304.jpg

Illuminati?
 

matalm

Cartier
Snabb tÀvling.
Vad Àr betydelsen av mÀrket pÄ bilden som Àr inringat i rött?
20170507_215817.jpg

Tre första med rÀtt svar fÄr ett sÄnt hÀr tygmÀrke att fÀsta pÄ finkavajen :D
20170507_215304.jpg

DÄ gissar jag med pÄ micro artist studio, och att symbolen Àr en lotusblomma som stÄr för hÄllbarhet och trohet.:angel:
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor


DÄ gissar jag med pÄ micro artist studio, och att symbolen Àr en lotusblomma som stÄr för hÄllbarhet och trohet.:angel:

GRSTTIS!!! Det Àr alltsÄ mÀrket för Micro Artist Studion dÀr fn 12 skickliga urmakare sÀtter ihop klockor som exempelvis denna 8-dagars GS och Credor minutrepeterare.
PM:adress sÄ kommer mÀrkena med posten.
 

Kaarina

Breitling
IMG_2036.JPG
IMG_2032.JPG
IMG_2030.JPG
SÄ skulle behöva fÄ lite hjÀlp. Kan jag enkelt sjÀlv korta lÀnken och byta batteri pÄ denna? Jag Àr normal hÀndig sÄ förhoppningsvis sÄ Àr det frÄgan om rÀtt verktyg :)
 

Psykel

Patek
IMG_2036.JPG
IMG_2032.JPG
IMG_2030.JPG
SÄ skulle behöva fÄ lite hjÀlp. Kan jag enkelt sjÀlv korta lÀnken och byta batteri pÄ denna? Jag Àr normal hÀndig sÄ förhoppningsvis sÄ Àr det frÄgan om rÀtt verktyg :)
För normalhÀndig - Svar ja. Du behöver en boettkniv (eller motsvarande - en smörkniv som du tejpar funkar ocksÄ) för att öppna boetten. Om du kÀnner runt locket med en nagel borde du hitta en liten skÄra dÀr kniven ska in. Tryck in kniven och vicka den lite sÄ borde locket ploppa av. OsÀker pÄ hur du kortar den dÀr specifika lÀnken. Typisk 70/80-talskonstruktion.
Borde vara tillverkad i september 1988, av serienumret att döma.
 

Emil4

Cartier
IMG_2036.JPG
IMG_2032.JPG
IMG_2030.JPG
SÄ skulle behöva fÄ lite hjÀlp. Kan jag enkelt sjÀlv korta lÀnken och byta batteri pÄ denna? Jag Àr normal hÀndig sÄ förhoppningsvis sÄ Àr det frÄgan om rÀtt verktyg :)

Det skulle jag sÀga att du kan. Pilarna pÄ insidan av lÀnken Àr riktningen du trycker ut lÄssprintarna i. Det gÄr göra med vilket hÄrt föremÄl som helst som fÄr plats. Jag sjÀlv anvÀnder springbar verktyg till det.
Batteri Àr inte heller nÄgra konstigheter, öppna med en boettöpnnare eller en tejpad kniv. Se bara till att du sÀtter i rÀtt batteri :)
 

Kaarina

Breitling
För normalhÀndig - Svar ja. Du behöver en boettkniv (eller motsvarande - en smörkniv som du tejpar funkar ocksÄ) för att öppna boetten. Om du kÀnner runt locket med en nagel borde du hitta en liten skÄra dÀr kniven ska in. Tryck in kniven och vicka den lite sÄ borde locket ploppa av. OsÀker pÄ hur du kortar den dÀr specifika lÀnken. Typisk 70/80-talskonstruktion.
Borde vara tillverkad i september 1988, av serienumret att döma.
Tack! :)
Ska ge mig pÄ den ikvÀll och testa lite försiktigt.
 

Kaarina

Breitling
Det skulle jag sÀga att du kan. Pilarna pÄ insidan av lÀnken Àr riktningen du trycker ut lÄssprintarna i. Det gÄr göra med vilket hÄrt föremÄl som helst som fÄr plats. Jag sjÀlv anvÀnder springbar verktyg till det.
Batteri Àr inte heller nÄgra konstigheter, öppna med en boettöpnnare eller en tejpad kniv. Se bara till att du sÀtter i rÀtt batteri :)
Tack! :)
Tror jag bara behöver korta lÀnken med en del. SÄ kollar pÄ det först och sedan batteriet.
RÀtt batteri lÄter som en nödvÀndighet :)
 

Psykel

Patek
Fick hem ett par pluttenuttiga smÄ damur idag! För 110kr för bÄda var jag tvungen att slÄ till! Den vÀnstra gÄr. Den högra (under mikroskop kan man urskilja "Fine Seiko" klockan tolv) gÄr tyvÀrr inte. BÄda borde vara frÄn 1964. Den vÀnstra kan dock vara en 74:a, eftersom den har XXXX-XXXX referens, medan den högra har sexsiffrig.
IMG_5229.JPG
 

larsbeg

Panerai
Jag har en seiko 6309-7290 med följande info pĂ„ bakboetten 7N1835. Är det nĂ„gon som var man ska vĂ€nda sig för Ă„ldersbestĂ€mma den?
 
Topp