• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

gdae

Cartier
2-Faktor
Jag har en seiko 6309-7290 med följande info pĂ„ bakboetten 7N1835. Är det nĂ„gon som var man ska vĂ€nda sig för Ă„ldersbestĂ€mma den?
6309 tillverkades mellan 1976-1988, men 6309-7290 Àr den andra versionen med nerbantat case. Enligt den hÀr sidan tillverkades den modellen mellan 1982 och 1988. Skulle dÀrför sÀga att din Àr tillverkad i november 1987.
 

larsbeg

Panerai
6309 tillverkades mellan 1976-1988, men 6309-7290 Àr den andra versionen med nerbantat case. Enligt den hÀr sidan tillverkades den modellen mellan 1982 och 1988. Skulle dÀrför sÀga att din Àr tillverkad i november 1987.
Tackar för den infon. Den ska snart ut pÄ köp Ä sÀlj sÄ kÀnns ju viktigt att det blir rÀtt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
20170509_184954.jpg

Ska man ha salt i ocksÄ? :D
 
Senast Àndrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
20170509_191125.jpg

Drygt en kvart fick de bada i 90 grader.
Nu fÄr de svalna i glaset sÄ de hÄller en trevlig form sen kanske? o_O
 

Åskviggen

Panerai
FrÄga: införskaffade mig min första seiko, en skx013. 500kr pÄ eBay auktion, allt sÄg fint ut men ser nu att sekundvisaren har hoppat av. VÀrt att lÀmna in eller skicka tillbaka? Hundring hit eller dit spelar ingen större roll. Vad tycker ni? Tack pÄ förhand, trevlig kvÀll!
IMG_1033.JPG
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
FrÄga: införskaffade mig min första seiko, en skx013. 500kr pÄ eBay auktion, allt sÄg fint ut men ser nu att sekundvisaren har hoppat av. VÀrt att lÀmna in eller skicka tillbaka? Hundring hit eller dit spelar ingen större roll. Vad tycker ni? Tack pÄ förhand, trevlig kvÀll!
IMG_1033.JPG
Hur hÀndig Àr du?

KrÀvs inte speciellt avancerade verktyg eller kunskaper om de bara Àr att den ska tryckas tillbaka. Snabb titt pÄ tuben och du kan nog fixa de dÀr sjÀlv :)

Bra klocka att lÀra sig lite pÄ.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Seiko kaliber 1520A, med alvedon som storleksreferens. Redigt pluttigt verk!
IMG_5235.JPG
JÀklar va smÄtt de var! SÄg att du handlat damur till billig peng.

Om man vill köpa nÄgonting roligt i damvÀg och seiko. Vad köper man dÄ? Ska tillÀggas att damen i frÄga inte Àr superintresserad av klockor sÄ dÀrför Àr begagnat och billigt en bra idé :p
 

Åskviggen

Panerai
Ok! Kan inte sÀrskilt mycket, enda sÀttet Àr att lÀra sig ;) jag kör och uppdaterar. Tack för svar.
Som sagt, en klocka för 500 spÀnn skulle jag inte lÀgga nÄgra pengar pÄ utan försöka fixa sjÀlv istÀllet. BÀttre att lÀgga dom pengarna pÄ nÄgot verktyg i sÄ fall.
Följ Yonssons trÄd sÄ fixar du det sÀkert sjÀlv: https://klocksnack.se/threads/instruktion-byte-krona-visare-och-urtavla.89/
Hur hÀndig Àr du?

KrÀvs inte speciellt avancerade verktyg eller kunskaper om de bara Àr att den ska tryckas tillbaka. Snabb titt pÄ tuben och du kan nog fixa de dÀr sjÀlv :)

Bra klocka att lÀra sig lite pÄ.
 

Psykel

Patek
JÀklar va smÄtt de var! SÄg att du handlat damur till billig peng.

Om man vill köpa nÄgonting roligt i damvÀg och seiko. Vad köper man dÄ? Ska tillÀggas att damen i frÄga inte Àr superintresserad av klockor sÄ dÀrför Àr begagnat och billigt en bra idé :p
Kolla tratten. SÄ gott som noll intresse för damur dÀr om det inte Àr Omega eller liknande. NÄt smyckesur i stil med mina vore sÀkert uppskattat.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
20170509_191125.jpg

Drygt en kvart fick de bada i 90 grader.
Nu fÄr de svalna i glaset sÄ de hÄller en trevlig form sen kanske? o_O
Jag har bara kört z22 sÄ dÀr, det enda jag mÀrkte var att det höll böjen bÀttre, nÄgot mjukare blev det inte direkt. Det krÀvs alltsÄ att man kokar det i böjt tillstÄnd, annars hÀnder inte sÄ mycket
 

Krabbeluring

Cartier
11420717_498282256990432_398504354_n.jpg


Seiko SRP777 (tror jag?) Àr fan inte dum pÄ mesh!

Är det nĂ„gon speciell typ av mesh? Ser mer gedigen ut Ă€n mĂ„nga jag sett tycker jag. NĂ„gon som kan identifiera?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Haha, fan va mÄnga band. Det som suger röv med bonnetona Àr att seikos bandstift inte gÄr in i hÄlen. Hur har du löst de?
Är ju bara 3st :) Ja det Ă€r rĂ€tt sugit att de inte passar. Har en verktygsvĂ€ska ala Hongkong ebay 100kr hemma med lite allehanda prylar i. Fick med en hel drös bandstift (kvalitĂ©n gĂ„r att diskutera) som Ă€r av tunnare modell istĂ€llet för Seikos fatbars. Har sĂ„na stift pĂ„ 2 klockor hemma och bĂ„da sitter bra hittills iofs.

Jag har bara kört z22 sÄ dÀr, det enda jag mÀrkte var att det höll böjen bÀttre, nÄgot mjukare blev det inte direkt. Det krÀvs alltsÄ att man kokar det i böjt tillstÄnd, annars hÀnder inte sÄ mycket
Aha! De tÀnkte inte jag pÄ. Men tÀnkte iaf pÄ att de skulle fÄ svalna i böjt tillstÄnd. Att de hÄller böjen bÀttre var mitt mÄl :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ah! My bad :)

Riktigt frÀsigt i alla fall.

Jo de passar bra pÄ mesh, ganska bekvÀmt med Àven fast spÀnnena pÄ de billigare brukar vara vassa. Finns köpa billigt pÄ eBay för runt 100kr och upp till bra mkt mer, skillnaden ligger oftast just i spÀnnet och materialval till det (vikt/solid stÄl) :)
 

Krabbeluring

Cartier
Hej! Nygammal pÄ forumet och har tröttnat pÄ min gamla seiko trotjÀnare. Sugen pÄ en Pepsi (tror iaf Àr vad dom kallas). NÄgon som sitter pÄ en relativt villig sÄ plinga. Sedan en alllmÀn frÄga. Seikos frÄn Vietnam kriget vad ligger priserna pÄ.
 
Topp