• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror ni at det vil komma samurai re-issues i titan?
Denna önskar sej en lett lillabror
IMG_1340.JPG
IMG_1413.JPG
Den Àr ju dock inte heller i titan. ;)
 

Krabbeluring

Cartier
Har en Seiko med 4R36-verket - klockan Àr frÄn 2015 och enligt förre Àgaren har den mest legat i en lÄda, och utifrÄn skicket pÄ klockan ser man att den Àr praktiskt taget oanvÀnd.

Den tappar ca 30 sekunder om dagen med blandad anvÀndning (armen pÄ dagen, och legat med dial upp hela natten). Har googlat lite och sett att folk fÄtt allt frÄn +/- 1-45 sekunder om dagen. Vad anser experterna? Bör man fÄ den ruckad? Bör jag kanske lÄta den ligga pÄ nÄgot annat sÀtt under natten? Kanske ska vÀnta ett tag och lÄta den komma "igÄng ordentligt" - dÄ den antagligen stÄtt stilla ett bra tag? Eller nöja sig?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har en Seiko med 4R36-verket - klockan Àr frÄn 2015 och enligt förre Àgaren har den mest legat i en lÄda, och utifrÄn skicket pÄ klockan ser man att den Àr praktiskt taget oanvÀnd.

Den tappar ca 30 sekunder om dagen med blandad anvÀndning (armen pÄ dagen, och legat med dial upp hela natten). Har googlat lite och sett att folk fÄtt allt frÄn +/- 1-45 sekunder om dagen. Vad anser experterna? Bör man fÄ den ruckad? Bör jag kanske lÄta den ligga pÄ nÄgot annat sÀtt under natten? Kanske ska vÀnta ett tag och lÄta den komma "igÄng ordentligt" - dÄ den antagligen stÄtt stilla ett bra tag? Eller nöja sig?
Beror pÄ hur petig du Àr. Jag hade kört den nÄgon vecka och om den fortsÀtter i samma takt sÄ hade jag lÀmnat in den pÄ ruckning.
 

Krabbeluring

Cartier
Beror pÄ hur petig du Àr. Jag hade kört den nÄgon vecka och om den fortsÀtter i samma takt sÄ hade jag lÀmnat in den pÄ ruckning.

Tackar! LÄter den gÄ ett tag till.

Av ren nyfikenhet, vad gĂ„r en ruckning pĂ„ i runda slĂ€ngar? Är det nĂ„got de flesta urmakare gör? (har en StjĂ€rnurmakarna och en Klockmaster i stan som sĂ€ljer seiko iaf).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar! LÄter den gÄ ett tag till.

Av ren nyfikenhet, vad gĂ„r en ruckning pĂ„ i runda slĂ€ngar? Är det nĂ„got de flesta urmakare gör? (har en StjĂ€rnurmakarna och en Klockmaster i stan som sĂ€ljer seiko iaf).
Beror pÄ vad som ska göras och av vem, man kan ju vara olika petig, frÄga innan du lÀmnar in. Vilken urmakare som helst kan göra det.
 

Richard1987

Panerai
Tackar! LÄter den gÄ ett tag till.

Av ren nyfikenhet, vad gĂ„r en ruckning pĂ„ i runda slĂ€ngar? Är det nĂ„got de flesta urmakare gör? (har en StjĂ€rnurmakarna och en Klockmaster i stan som sĂ€ljer seiko iaf).
Visst har klockan manual winding funktion? Se till att den Àr fullt uppdragen, ge den en vecka och Àr du inte nöjd med resultatet sÄ lÀmna den pÄ ruckning. Jag betalde 200 kr för ruckning hos StjÀrnurmakarna. LÀmnas den in pÄ ruckning bör du trycktesta den efterÄt vilket hos StjÀnaurmakarna kostar 150 kr. SÄ 350 kr för ruckning och trycktest. Hela processen bör inte ta lÀngre tid Àn 1-2 dagar (trycktest brukar ta 15 min sÄ det Àr ruckningen som tar tid) men kanske beror pÄ urmakarens belastning.
 

corbendallasx

Friends of KS
RÄkade fÄ den hÀr i mitt FB-flöde:
srpb41.jpg

Nya "Cocktail Time" har vÀl sin charm ÀndÄ, och blÄtt Àr ju aldrig fel.
MEN, det som fÄr mig att reagera Àr lÀnken! Den stora frÄgan nu Àr, passar den pÄ "originalet" och kan man fÄ tag pÄ den tro?
 
C

Coach

Guest
Hejsan!
Ropade in en Seiko idag pÄ Tradera med refnr: srpa21k1
Är det nĂ„gon som har erfarenheter frĂ„n denna modell ?
 

Bilagor

  • IMG_2089.JPG
    IMG_2089.JPG
    39.5 KB · Visningar: 55
C

Coach

Guest
Har skummat igenom trĂ„den och det verkar vara rĂ€tt skilda Ă„sikter om stĂ„larmbandet som medföljer. Är det nĂ„gon som vet nĂ„got bra stĂ€lle att bestĂ€lla kompletterande armband ?
 
Topp