• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Äntligen kan jag posta i denna trĂ„d ocksĂ„... :)

Letat och provat en massa hÀrliga dykare och annat men tyckt de var för stora. Nu hittat en Seiko i mer passande storlek.

20170925_223857.jpg

Fler bilder hĂ€r: https://klocksnack.se/threads/Öppni...Ă„ngens-rike-–-credor-4s79-0020-gcay995.80402/
.

Äntligen kan jag posta i denna trĂ„d ocksĂ„... :)

Letat och provat en massa hÀrliga dykare och annat men tyckt de var för stora. Nu hittat en Seiko i mer passande storlek.

20170925_223857.jpg

Fler bilder hĂ€r: https://klocksnack.se/threads/Öppning-stĂ„l-bling-frĂ„n-soluppgĂ„ngens-rike-–-credor-4s79-0020-gcay995.80402/
.
Ingen dÄlig första Seiko!
PÄ tal om första Seiko, sÄ hoppas jag pÄ att min far hittar sin. NÀr mina förÀldrar kom till Stockholm 1980 hittade han en Seiko-digitalare frÄn 70-talet i lÀgenheten dom flyttade in i. Han vet att han har den nÄnstans, men har inte lyckats hitta den.

IMG_0867.JPG
-Idag hade jag Ă€ran att vĂ€lkomna hem en klocka som man inte fĂ„r syn sĂ„ ofta pĂ„. En Seiko 7123-823B, "Viggen". Storyn bakom den hĂ€r skönheten Ă€r att den prydde Viggen-piloternas handled. ✈ Just denna Ă€r en civil-upplaga och den Ă€r ca lika gammal som.⌚
:seiko:

Just den dÀr heter SNX809 som inte produceras lÀngre. Vad jag vet Àr den enda snarlika som producerats nyligen SNK381, vet ej om den slutat produceras dÄ jag inte hittar igen den nÄgonstans. DÄ har jag iofs inte letat sÄ lÀnge.

Edit: Eller ja, jag kan inte sÀga med 100% sÀkerhet att SNX809 slutat produceras heller. Första trÀffen pÄ google var pÄ amazon: https://www.amazon.com/Seiko-SNX809-Stainless-Steel-Analog-Black/dp/B000M0XIYI
Tackar sÄ hjÀrtligt för informationen om modellen. :)

Ger mig pÄ att försöka lÀgga in en bild hÀr.
Nu har man haft nÄgra minuter över och lyckats passa in bandet, tycker den sitter som en kepsmössa :).
Första klockan jag Àgt pÄ ~20 Är, helnöjd ÀnsÄlÀnge :D.

Bilagor

• IMG_3941.JPG
    IMG_3941.JPG
    144.2 KB · Visningar: 64
Ger mig pÄ att försöka lÀgga in en bild hÀr.
Nu har man haft nÄgra minuter över och lyckats passa in bandet, tycker den sitter som en kepsmössa :).
Första klockan jag Àgt pÄ ~20 Är, helnöjd ÀnsÄlÀnge :D.
Bra val! Det blir nog jobbigt att nedgradera efter att du vant dig vid den dÀr tavlan. :)

Hej
försöker komma underfund med vad den verkliga storleken Àr pÄ skx007. NÀr jag kollat runt lite pÄ nÀtet och youtube har jag fÄtt uppfattningen att storleken ligger pÄ 42-43mm.
Vad jag förstÄtt pÄ beteckningarna som finns (ex. skx007k1) sÄ Àr variationerna (J/K eller 1/2) relaterad till lÀnk eller detaljer om var den Àr tillverkad och skillnader pÄ tryckt text.

NÀr jag nu bestÀmt mig för att bestÀlla (ny klocka) och googlar ser jag att nÀtsidorna visar vÀldigt olika storlek pÄ klockan:
uret.se anger 40 mm för K2
Creation Watches anger 45 mm för J1 och 43 mm för k1
islandwatches anger 43 mm
yorkshirewatches anger 45mm

Är jag helt ute och snurrar eller vad gĂ€ller?

Hej
försöker komma underfund med vad den verkliga storleken Àr pÄ skx007. NÀr jag kollat runt lite pÄ nÀtet och youtube har jag fÄtt uppfattningen att storleken ligger pÄ 42-43mm.
Vad jag förstÄtt pÄ beteckningarna som finns (ex. skx007k1) sÄ Àr variationerna (J/K eller 1/2) relaterad till lÀnk eller detaljer om var den Àr tillverkad och skillnader pÄ tryckt text.

NÀr jag nu bestÀmt mig för att bestÀlla (ny klocka) och googlar ser jag att nÀtsidorna visar vÀldigt olika storlek pÄ klockan:
uret.se anger 40 mm för K2
Creation Watches anger 45 mm för J1 och 43 mm för k1
islandwatches anger 43 mm
yorkshirewatches anger 45mm

Är jag helt ute och snurrar eller vad gĂ€ller?
J eller K har att göra med för vilken marknad den Àr Àmnad. Ingen skillnad pÄ klockorna förutom trycket pÄ urtavlan. Siffran efter har att göra med om den Àr pÄ lÀnk eller gummi, helt korrekt.

Den Àr 42mm i diameter. L2L Àr 46mm.

Tjocklek kommer jag inte ihÄg pÄ rak arm men typ 13mm

God morgon, förlÄt en dum frÄga som möjligen borde ligga i en annan trÄd... men jag har precis fÄtt hem en trippelsjua J och enligt sÀljaren skulle den ha draghjul med Kanji-tecken. Klockan Àr underbar men det dÀr Àr vÀl arabiska?

NÄn som har koll pÄ var man fÄr tag pÄ Seiko-draghjul, vad det borde kosta och tips pÄ urmakare som kan byta?
IMG_2774.JPG

J eller K har att göra med för vilken marknad den Àr Àmnad. Ingen skillnad pÄ klockorna förutom trycket pÄ urtavlan. Siffran efter har att göra med om den Àr pÄ lÀnk eller gummi, helt korrekt.

Den Àr 42mm i diameter. L2L Àr 46mm.

Tjocklek kommer jag inte ihÄg pÄ rak arm men typ 13mm
Fint, tack sÄ mycket Nissenutz. DÄ var det som jag tÀnkte.
Lite konstigt ÀndÄ att nÀtbutikerna anger sÄ olika.

God morgon, förlÄt en dum frÄga som möjligen borde ligga i en annan trÄd... men jag har precis fÄtt hem en trippelsjua J och enligt sÀljaren skulle den ha draghjul med Kanji-tecken. Klockan Àr underbar men det dÀr Àr vÀl arabiska?

NÄn som har koll pÄ var man fÄr tag pÄ Seiko-draghjul, vad det borde kosta och tips pÄ urmakare som kan byta?
IMG_2774.JPG
TvÀrt om, alla "J-modeller" har vÀl arabiskt/ENG daghjul?

Tillbaka
Topp