• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det gÄr att hitta bÄda (K-modeller) med gummiband för under tusenlappen pÄ Amazon.co.jp (finns pÄ engelska). Jag Àr osÀker pÄ hur det funkar med leverans till Sverige, men det finns i alla fall en prislista för det (tror man hamnar pÄ 2000 JPY till Sverige, ca 135kr). Svensk moms tillkommer förmodligen, men tror man slipper tull dÄ vÀrdet Àr lÄgt (nÄn som vet?).

LÀnken Àr sjukt skramlig och "lös" sÄ inget att hÀnga i julgranen (eller det kanske Àr just i julgranen den passar?). Jag valde gummi av just den anledningen och har för avsikt att komplettera med Nato och eventuellt en annan lÀnk. J-modellen kostar en slant mer var man Àn köper. Det enda man betalar för Àr orden "Japan made" pÄ tavlan (och att den faktiskt Àr ihopskruvad i Japan).
SÄ hÀr den ut med en extra textrad pÄ mesh .
image.jpg

Hej

Följande korta berÀttelse handlar om denna:

ceySRqq.jpg

En MM300, en klocka som vÀcker ganska starka kÀnslor hos en del forum medlemmar, ofta Ät det negativa hÄllet, men jag tyckas om den, i100 % n-house, handbyggd och till ett vrakpris i jÀmförelse med europeiska tillverkare.

Under sommarn fick den utan nÄgon pÄtaglig anledning den dÄrliga ide att gÄ fort, mycket fort (+ 45-50 s/24t i stÀllet för 3-4 s/24t).
Detta trÄkiga fenomen började efter en semester i Tyskland dÀr den fick tillbringa en del tid i ett ovanligt kraftigt kassafack. Med tiden vÀxte misstanken att det handlade om magnetisering, sÄ denna införskaffades:

UyvFrBD.jpg

HÀr snackar vi Kinesisk industri design, inget finlir hÀr inte, och med följande instruktion:

FOOi1Qy.jpg

Ja ha ja och hur gör man dÄ? , efter lite Googling sÄ var det löst och nu satt i verket. Resultatet Àr att efter 4 timer Àr avvikelsen +-0s pÄ MM`en

SÄ det ser bra ut, och jag Àr mycket nöjd.

//Bosse

Hej

Följande korta berÀttelse handlar om denna:

ceySRqq.jpg

En MM300, en klocka som vÀcker ganska starka kÀnslor hos en del forum medlemmar, ofta Ät det negativa hÄllet, men jag tyckas om den, i100 % n-house, handbyggd och till ett vrakpris i jÀmförelse med europeiska tillverkare.

Under sommarn fick den utan nÄgon pÄtaglig anledning den dÄrliga ide att gÄ fort, mycket fort (+ 45-50 s/24t i stÀllet för 3-4 s/24t).
Detta trÄkiga fenomen började efter en semester i Tyskland dÀr den fick tillbringa en del tid i ett ovanligt kraftigt kassafack. Med tiden vÀxte misstanken att det handlade om magnetisering, sÄ denna införskaffades:

UyvFrBD.jpg

HÀr snackar vi Kinesisk industri design, inget finlir hÀr inte, och med följande instruktion:

FOOi1Qy.jpg

Ja ha ja och hur gör man dÄ? , efter lite Googling sÄ var det löst och nu satt i verket. Resultatet Àr att efter 4 timer Àr avvikelsen +-0s pÄ MM`en

SÄ det ser bra ut, och jag Àr mycket nöjd.

//Bosse
Amazing! Min Àr 6-7 s snabb. Kanske skulle mÄ bra av en behandling. Dum frÄga troligen men skulle den kunna stÀlla till det i klocklÄdan? Dessutom: undrar vad som lÄg i kringliggande fack?

Amazing! Min Àr 6-7 s snabb. Kanske skulle mÄ bra av en behandling. Dum frÄga troligen men skulle den kunna stÀlla till det i klocklÄdan? Dessutom: undrar vad som lÄg i kringliggande fack?
Den behöver ruckas inte avmagnetiseras. :)
Det skiljer mer Àn nÄgra sekunder om ett urverk Àr magnetiserat.

För övrigt har de flesta urmakare en sÄdan mackapÀr om man inte vill köpa en sjÀlv Àven om det sÄklart Àr cool att ha en egen. Det Àr vÀldigt ovanligt att klockor blir magnetiserande av vanligt anvÀndande.

Hej
6-7s Àr nog ganska normalt, min lÄ ihop med vad man lÀgger i ett kassafack nycklar, pass, biljetter, smycken (inte mina) telefoner helt enkelt det som inte gör sig pÄ en badstrand.

/Bosse

Den behöver ruckas inte avmagnetiseras. :)
Det skiljer mer Àn nÄgra sekunder om ett urverk Àr magnetiserat.

För övrigt har de flesta. Urmakare en sÄdan mackapÀr om man inte vill köpa en sjÀlv Àven om det sÄklart Àr cool att ha en egen. Det Àr vÀldigt ovanligt att klockor blir magnetiserande av vanligt anvÀndande.
Tack för det. Sista jag behöver Àr en till pryl (en klocka Àr ingen pryl förstÄs).

Och hÀr har vi gÄrdagens patient....

oIl45SC.jpg

...som nu Àr tillbaka i bra form, tids avikelsen pÄ 24t Àr sÄ liten att det inte gÄr att se exact (< 0.5s) sÄ gissa vem som Àr nöjd.

I övrigt sÄ fick jag mackapÀren levererat i min brevlÄda för 90 SEK (Ebay) hyfsat ROI pÄ den investering.

Ha en bra Söndag

//Bosse

Hej!

Vad tycks om denna? SDGM003 - i lite större format Àn t ex SARB033 (benchmark hÀr). Samma urverk, verkar relativt tung med lÀnk, och Àr hyfsat mycket dyrare.

Vet experterna: Är denna Brightz vĂ€rd sitt högre pris jĂ€mfört med t ex SARB033? Och isf varför? Finnish/detaljer?

Tack pÄ förhand. // Martin (Kommer aldrig ha rÄd med en GS...)

y0b4s5Q.jpg

SÄg dessa pÄ wus nyss. Tre nya Monster Tuna. Den med gult vill jag ha. :) Men det Àr vÀl som vanligt, limited edition som man knappt hittar, och gör man det sÄ Àr det till överpris. :(

Hoppas verkligen det kan vara nya modeller i ordinarie sortimentet.

OIViZ0_zps24919ce6.jpg

SRP637
McIbxA_zps39d2d3d0.jpg

x0Q0Rd_zps664dd605.jpg

SRP639
kBTkIi_zps780f95e7.jpg

SRP641
4blpS1_zps9a1e1f7a.jpg

Ny lÀnk till sumon. Vad sÀger panelen?
image.jpg
image.jpg

Med vÀnlig hÀlsning
Jonas.
Bra dÀr, snyggare Àn original!

Hej!

Vad tycks om denna? SDGM003 - i lite större format Àn t ex SARB033 (benchmark hÀr). Samma urverk, verkar relativt tung med lÀnk, och Àr hyfsat mycket dyrare.

Vet experterna: Är denna Brightz vĂ€rd sitt högre pris jĂ€mfört med t ex SARB033? Och isf varför? Finnish/detaljer?
Den Àr i titan, dÀrav priset. :)
Ser ut att vara samma lÀnktyp som pÄ Molles nya krono.

Sledger
Tror inte de Àr LE, men helt nyslÀppta. De finns inte ens med pÄ http://www.seiko-prospex.com Ànnu.

De gamla LE-versionerna av de dÀr brukar ha LE-text pÄ urtavlan.
image.jpg
image.jpg

De nya med shroud i stÄl kÀnns ju som givna beaters. Synd att de inte har kvartsverk.

Bra dÀr, snyggare Àn original!

Den Àr i titan, dÀrav priset. :)
Ser ut att vara samma lÀnktyp som pÄ Molles nya krono.

Hej och tack för svar. Hm, enligt SeiyaJapan Àr den rostfritt stÄl (stÀmmer mer med vikten 167 g ocksÄ...). Och Molles skriver de Àr titan om det Àr den limiterade chronon frÄn Brightz de ocksÄ har vill sÀga.

SÄ priset Àr ev kopplat till linjen Brightz som varumÀrke...?

Snygg Àr den i varje fall och jag skulle nog vilja ha den - om man fick kolla live innan!

// martin

Lite uppdatering ang. min 6145-8000 (finns mer info ett par inlÀgg bakÄt).

Har försökt fÄ tag pÄ sÀljaren (som inte svarar) för att frÄga om tavlan.
Efter mycket funderande har jag bestÀmt mig för att inte chansa och vÀljer att returnera klockan.

Den hÄller tiden vÀl men har trasiga delar i verket. Tavlan Àr av tvivelaktigt ursprung, har inte kunnat
hitta en enda bild pÄ nÀtet av denna modell med blÄ tavla.

Skulle det vara sÄ att nÄgon hÀr pÄ forumet vill köpa denna klocka sÄ skicka ett pm till mig lite snabbt. Jag pÄbörjar returen imorgon annars. Priset blir vad jag fick ge, lÀgger inte pÄ nÄgonting.

KÀnner att det vore trÄkigt att skicka tillbaka klockan om det nu Àr sÄ att nÄgon entusiast hÀr kÀnner för att ta över den...

http://www.ebay.com/itm/201217216618?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

11-12-2-1.jpg

Hej och tack för svar. Hm, enligt SeiyaJapan Àr den rostfritt stÄl (stÀmmer mer med vikten 167 g ocksÄ...). Och Molles skriver de Àr titan om det Àr den limiterade chronon frÄn Brightz de ocksÄ har vill sÀga.

Snygg Àr den i varje fall och jag skulle nog vilja ha den - om man fick kolla live innan!
// martin
Brightz Àr SEIKOs titanlinje, sÄ antingen Àr den i stÄl, eller sÄ tillhör den Brightz-serien. :)

Edit: Han har Àven skrivit att den har diasheild coatingbehandling, vilket Àr vad som anvÀnds pÄ SEIKOs titanmodeller, exempelvis Shogun.

Edit2:
Kollade SEIKOs hemsida.
http://www.seiko-watch.co.jp/sp/search/detail/?no=SDGM003

StÄl och diasheild tydligen. MÀrkligt, första gÄngen jag sett det.

Edit3: Ser dÀremot inget om Brightz pÄ SEIKOs produktsida.

// martin

Hej

Det med Seikos modell serier Àr lite rörigt -- eller mycket rörigt faktisk, men vad jag har sett till nu sÄ Àr Seiko mycket noggranna med "what you pay is what you get" och Brightz Àr "övre medelklass" inte GS men l i t e bÀttre Àn SARB i detaljer, utförande, finish osv. verket Àr kanske inte det roligaste, men in-house och med gÄngreserv som fÄr europeiska motsvarigheter (ETA 2824 et al)
att verka förÄldrade, mina har maxat ut pÄ 54-55 timmer och hÄllit tiden bra ocksÄ.

//Bosse

Hej

Det med Seikos modell serier Àr lite rörigt -- eller mycket rörigt faktisk, men vad jag har sett till nu sÄ Àr Seiko mycket noggranna med "what you pay is what you get" och Brightz Àr "övre medelklass" inte GS men l i t e bÀttre Àn SARB i detaljer, utförande, finish osv. verket Àr kanske inte det roligaste, men in-house och med gÄngreserv som fÄr europeiska motsvarigheter (ETA 2824 et al)
att verka förÄldrade, mina har maxat ut pÄ 54-55 timmer och hÄllit tiden bra ocksÄ.

//Bosse
Men Brightz Àr vÀl ALLTID titan? Brightz Àr vÀl t om namnet pÄ deras titan?
klockodile , vad sÀger du?

mega
"Movement in working condition. It has been overhauled recently, so it works very well. the watch keeps good time"
Man undrar ju var overhauled betyder. Ruckad kanske? :)

HÄller verkligen med, borde finnas i var mans klocklÄda. Otroligt att man kan bygga en vattentÀt automatare med sÄ bra finish sÄ pass billigt.
Min fÄr ofta hÀnga med pÄ Àventyr!
Planerar att ta med den vÄr mÄnadslÄnga semester! Ska bli kul att se hur den ser ut efterÄt!

Tillbaka
Topp