• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Beror pÄ, min Brightz Phoenix Àr med garanti i stÄl,
//Bosse
Man blir ju trött pÄ SEIKO alltsÄ. Ingen logik i produktlinjerna.
38e25f0e5e81ce657703703cf58b9b0bc1d093a.gif

Brightz kan vara bÄde stÄl och Ti. Tror osÀkerheten kommer frÄn att de kallade det ljusa titanet för just brightz (eller kanske var det bright) titanium. T.ex. sÄ Àr vÀl SBDB001 i titan med den benÀmningen utan att vara i Brightz serien. Min SAGK003 var en Brightz Phoenix i stÄl...

sagk003_4.jpg

EDIT: 2:a efter Bosse

Tack Molle , dÄ Àr det inte bara nÄgot jag drömt. Det skrivs ju ofta "Brightz titanium watch" och jag har tolkat det som att titanet heter Brightz, precis som linjen.

Å andra sidan blir innebörden helt annorlunda om man skriver "Brightz, titanium watch" och japanerna har ibland otur med grammatiken.

LÀser man pÄ diverse andra forum sÄ kallar alla SEIKOs titan för "brightz titanium".

Hej

Det med Seikos modell serier Àr lite rörigt -- eller mycket rörigt faktisk, men vad jag har sett till nu sÄ Àr Seiko mycket noggranna med "what you pay is what you get" och Brightz Àr "övre medelklass" inte GS men l i t e bÀttre Àn SARB i detaljer, utförande, finish osv. verket Àr kanske inte det roligaste, men in-house och med gÄngreserv som fÄr europeiska motsvarigheter (ETA 2824 et al)
att verka förÄldrade, mina har maxat ut pÄ 54-55 timmer och hÄllit tiden bra ocksÄ.

//Bosse

Hej Bosse, yonsson, Molle m fl,

Tack för era svar och er tid i Àrendet...! Tycker modellen ser fin ut, lite GS-dopad SARB, och som sagt Àr storleken bÀttre för mig. Behöver se lite mer handledsbilder bara för att veta om det Àr ngt att satsa pÄ.

// martin

Gott Bomier , det dÀr Àr Chrisse s förra klocka (ser jag pÄ serienumret). Jag har klÀmt pÄ den och godkÀnt den. :)
Mycket fin och jag har min svarta (originalmodell) pÄ mig idag. Kul att GS-klockorna gÄr runt inom "familjen".

Hej

En liten uppdatering till helgens övning med min MM300, för ny tillkomna lÀsare sÄ gick den vÀldigt fort, runt +50 Sek/24t. I lördags körde jag en avmagnetisering med en kinesisk pryl och nu 4 dygn senare Àr den + - 0 Sek (!) SÄ gissa vem som Àr nöjd.
Nu fÄr den gÄ tillbaka i lÄdan, den Àr lite svÄr att fÄ under manschetten....

Dp7iEx9.jpg

//Bosse

Hej

En liten uppdatering till helgens övning med min MM300, för ny tillkomna lÀsare sÄ gick den vÀldigt fort, runt +50 Sek/24t. I lördags körde jag en avmagnetisering med en kinesisk pryl och nu 4 dygn senare Àr den + - 0 Sek (!) SÄ gissa vem som Àr nöjd.

Dp7iEx9.jpg

//Bosse

Gött Bosse!

Kom nu pÄ att den hade varit jÀkligt snygg i PVD utförande

Hej

//Bosse
Konstigt bara att du har blÄ lume... ;)

Lite nördinfo till er. Tryck pÄ pilen för att hamna i rÀtt trÄd.
Fick svar frÄn GS nu. Deras customer service Àr ju grym som svarar pÄ sÄdana tekniska frÄgor.
"Dear Sir,
Thank you for your e-mail regarding a Grand Seiko GMT hand model SBGM001;
we are glad to learn that you are an owner with a keen interest in our Grand Seiko watch.
With regard to your inquiry, we are pleased to confirm that the tips of both the minute and second hands
for SBGM001 are slightly curved as you pointed out. It is because of a construction reason to improve legibility.
As far as models with GMT hands are concerned, the hand-setting-position is totally different
from models with three hands - an hour hand, minute and second hand; the position for
the minute and the second hand is a little higher compared with an ordinary three-hand model.
Due to the above reason, in order to shorten the distance between the index figures or markers
on the dial and to prevent both edges of minute and second hands from misidentifying
the correct time by a sight angle, both the minute and second hands are slightly curved
to increase legibility and to avoid any parallax effect as what you correctly assumed.
We hope that this answers your inquiry.
We would appreciate your continued patronage of our products, Grand Seiko.
sbgm001.gif

"

Tillbaka
Topp