• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej Seikofantaster.

Jag hÄller pÄ och skriver ner lite info om mina seikoklockor men hittade en symbol jag inte sett innan. Jag undrar vilken fabrik i Japan klockan Àr tillverkad dÄ symbolen varken tillhör Daini eller Suwa? Tack pÄ förhand/Leo

B15C76F0-F56B-45AA-8DF7-658D73D19B8D.jpeg
Intressant. Är det en Lassale? Samma symbol dök upp pĂ„ nĂ„gra andra Lassale-klockor nĂ€r jag googlade runt. Vet dock inget om symbolen.

Intressant. Är det en Lassale? Samma symbol dök upp pĂ„ nĂ„gra andra Lassale-klockor nĂ€r jag googlade runt. Vet dock inget om symbolen.
Det stĂ€mmer. Det Ă€r en Lassale tank men inte nĂ„gon av de flĂ„digare modellerna. OsĂ€ker pĂ„ om den Ă€r tillverkad -85 eller -95. Seiko tillverkade vĂ€l Lassale i typ tio Ă„r ungefĂ€r dĂ„ sĂ„ antingen Ă€r det en vĂ€ldigt tidig eller vĂ€ldigt sen. Jag har sett Seikos som Ă€r tillverkade i Tyskland och undrade kanske om den symbolen Ă€r en tysk eller schweizisk fabrik möjligen. Men pĂ„ de tyska seikosarna stĂ„r det ”Movt Japan” och inte ”Japan” som det stĂ„r pĂ„ min Lassale :)

Det stĂ€mmer. Det Ă€r en Lassale tank men inte nĂ„gon av de flĂ„digare modellerna. OsĂ€ker pĂ„ om den Ă€r tillverkad -85 eller -95. Seiko tillverkade vĂ€l Lassale i typ tio Ă„r ungefĂ€r dĂ„ sĂ„ antingen Ă€r det en vĂ€ldigt tidig eller vĂ€ldigt sen. Jag har sett Seikos som Ă€r tillverkade i Tyskland och undrade kanske om den symbolen Ă€r en tysk eller schweizisk fabrik möjligen. Men pĂ„ de tyska seikosarna stĂ„r det ”Movt Japan” och inte ”Japan” som det stĂ„r pĂ„ min Lassale :)
Seikos tillverkade i Tyskland? Utveckla gÀrna.

Har du öppnat upp och tittat pÄ urverket? SÄg pÄ lÀnken nedan att en hade en Seiko Lassale som var mÀrkt "Swiss" vilket kanske förklarar varför det finns en tredje symbol. Sen försvann Suwa/Daini-symbolerna nÄgon gÄng under 80-talet eller början av 90-talet, minns inte vilket. SÄ din kanske Àr en 85a?

LÀste Àven nÄgonstans att Lassale lanserades som "Seiko Lassale" men dÄ det inte slog igenom bytte de till enbart "Lassale" i början av 90-talet.

http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-lassale-watches-531352.html#/topics/531352

Har du öppnat upp och tittat pÄ urverket? SÄg pÄ lÀnken nedan att en hade en Seiko Lassale som var mÀrkt "Swiss" vilket kanske förklarar varför det finns en tredje symbol. Sen försvann Suwa/Daini-symbolerna nÄgon gÄng under 80-talet eller början av 90-talet, minns inte vilket. SÄ din kanske Àr en 85a?

LÀste Àven nÄgonstans att Lassale lanserades som "Seiko Lassale" men dÄ det inte slog igenom bytte de till enbart "Lassale" i början av 90-talet.

http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-lassale-watches-531352.html#/topics/531352
Tack det var intressant :)

Öppnade klockan, urverket stĂ€mmer, Seikos 9550A 7j och det stĂ„r Japan pĂ„ insidan ocksĂ„ tillsammans med samma symbol som pĂ„ tavlan.
C2218859-89DE-41C8-A891-003466B88502.jpeg
47F06999-4E78-44CC-B736-3CA4FFAF97CD.jpeg

Nja, inte tillverkade kanske, men ihopplockade med ett japanskt urverk i. Precis som det finns Seikos gjorda i Kina, Malaysia och Singapore.
Snodd bild.
2018-01-02_edited.jpg
Tycker nog det Ă€r bra om man anvĂ€nder rĂ€tt terminologi om man ska skriva ”fakta”. Det finns tillrĂ€ckligt med felaktig information dĂ€r ute. :)
Det dÀr handlar sÀkerligen om importregler, inget annat.

Tycker nog det Ă€r bra om man anvĂ€nder rĂ€tt terminologi om man ska skriva ”fakta”. Det finns tillrĂ€ckligt med felaktig information dĂ€r ute. :)
Det dÀr handlar sÀkerligen om importregler, inget annat.
Fast de Àr vÀl urverket som Àr japanskt om det stÄr movt japan pÄ klockan, resten kan ju vara nÄgon annanstans ifrÄn eller? Men jag Àr inget annat Àn en glad amatör och allt jag sÀger bör dÀrför inte tas som fakta, mest bara nyfiken :D Du som verkar kunna det mesta om Seikos, du vet inte vad det Àr för skum symbol pÄ min Lassale?

Fast de Àr vÀl urverket som Àr japanskt om det stÄr movt japan pÄ klockan, resten kan ju vara nÄgon annanstans ifrÄn eller? Men jag Àr inget annat Àn en glad amatör och allt jag sÀger bör dÀrför inte tas som fakta, mest bara nyfiken :D Du som verkar kunna det mesta om Seikos, du vet inte vad det Àr för skum symbol pÄ min Lassale?
Vet ej men det vore ju logiskt om det var för Lassale.

Vet ej men det vore ju logiskt om det var för Lassale.
I know, det Àr ju det som Àr skumt tycker jag. Seiko köpte ju Lassale, och Lassale var ju Schweiziskt. Men pÄ Klockan stÄr det Japan och som jag förstÄr det sÄ Àr krumelurerna symboler för i vilken fabrik klockan tillverkades. Innan har jag bara sett Suwa och Daini. Min Credor och min Grand Quartz Àr bÄda Daini, tÀnkte att Lassale ocksÄ tillverkades dÀr, men jag kanske har fel.

I know, det Àr ju det som Àr skumt tycker jag. Seiko köpte ju Lassale, och Lassale var ju Schweiziskt. Men pÄ Klockan stÄr det Japan och som jag förstÄr det sÄ Àr krumelurerna symboler för i vilken fabrik klockan tillverkades. Innan har jag bara sett Suwa och Daini. Min Credor och min Grand Quartz Àr bÄda Daini, tÀnkte att Lassale ocksÄ tillverkades dÀr, men jag kanske har fel.
Det finns ju en mÀngd andra logotyper Àn Daini och Suwa pÄ SEIKO-tavlor. Det finns inget som sÀger att logon mÄste vara en fabrikslogo.

A4FBD743-50FA-471C-8284-BD4C1C944C0F.jpeg
Hej!
Är det nĂ„gon som har koll pĂ„ vart man hittar denna insert (alt. har en till salu)? FrĂ„gade Yobokies, men hans har bara 15-min markering. (Till en SKX007).

Tack!

Tror faktiskt det Àr yobokies som har sÄlt sÄdana tidigare. Hittar du ett sÄ fÄr du sÀga till. Har ocksÄ varit pÄ jakt efter ett sÄdant.

Denna finns ju annars?
https://lcbistore.com/products/seiko-skx-12-hour-style-black
IMG_0035skx_12_hour_900x.jpg

Hittade ett i mina gömmor. Skicka PM om nÄgon av er vill köpa.

A1A0DFC5-176F-4936-8940-57CA843CC1EF.jpeg

Tillbaka
Topp