• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Är det nĂ„gon som vet om Seiko ska sluta att producera/tillverka skx007j ? Man hör ju lite rykten om det men den sĂ€ljs ju fortfarande i alla fall:woot:

6306-7001 pÄ Uncle Seikos nya Z199

IMG_3282.JPG
IMG_3283.JPG
Riktigt stiligt med borstat Àven i mitten! Men blir inte riktigt överens med hur ÀndlÀnken ser ut att möta boetten upp mot vridningen

Riktigt stiligt med borstat Àven i mitten! Men blir inte riktigt överens med hur ÀndlÀnken ser ut att möta boetten upp mot vridningen
Inget en tÀnker pÄ gissar jag. Tycker det Àr en del av charmen med lÀnken, den Àr inte sÄ jÀvla perfekt och "modern" utformad som exempelvis strapcodes. Just att ha superperfekta lÀnkar till Àldre/hÀrjade klockor tycker jag inte lirar sÄ bra.

Är det nĂ„gon som vet om Seiko ska sluta att producera/tillverka skx007j ? Man hör ju lite rykten om det men den sĂ€ljs ju fortfarande i alla fall:woot:
Har inte hört nÄgot pÄ senare tid annat Àn ett rykte under nÄgon period i 2016 (kanske tidigt 2017?). Tror det var snack om begrÀnsad upplaga/produktion dÄ? Under nÄgon period var den slutsÄld pÄ flera hÄll och jag fick kÀnslan av att mÄnga köpte J-modellen för att förvara, "billig" var den ju inte heller dÄ. Sen dök den upp igen efter ett litet tag som om inget hade hÀnt.

Har inte hört nÄgot pÄ senare tid annat Àn ett rykte under nÄgon period i 2016 (kanske tidigt 2017?). Tror det var snack om begrÀnsad upplaga/produktion dÄ? Under nÄgon period var den slutsÄld pÄ flera hÄll och jag fick kÀnslan av att mÄnga köpte J-modellen för att förvara, "billig" var den ju inte heller dÄ. Sen dök den upp igen efter ett litet tag som om inget hade hÀnt.
Okej ja den har ju tagit slut i omgÄngar i slutet av detta Äret ocksÄ, sÄ fick bara kÀnslan att det kanske var slut pÄ tillverkningen och lagret började tryta nu, men vad vet jag, man fÄr vÀl maila Seiko Ä frÄga dom

Inget en tÀnker pÄ gissar jag. Tycker det Àr en del av charmen med lÀnken, den Àr inte sÄ jÀvla perfekt och "modern" utformad som exempelvis strapcodes. Just att ha superperfekta lÀnkar till Àldre/hÀrjade klockor tycker jag inte lirar sÄ bra.
Du har en poÀng dÀr. NÀr jag tÀnker pÄ det sÄ satt jag sjÀlv och slipade natot som sitter pÄ lilla Seiko 66an för de sÄg galet ut med nytt nato till 58Är gammal klocka :hungry:

Har en frÄga till er som haft mÄnga vintageklockor. Vad kan man anvÀnda för att polera stÄl tex lÀnken för att fÄ den lute snyggare o ta bort lite hairlines?

Har en frÄga till er som haft mÄnga vintageklockor. Vad kan man anvÀnda för att polera stÄl tex lÀnken för att fÄ den lute snyggare o ta bort lite hairlines?
Jag personligen skulle aldrig fÄ för mig att polera en vintageklocka. Men om du absolut kÀnner att du vill göra det, sÄ finns det nÄgot som kallas Cape Cod, en slags polerdukar med ett polermedel i. Dock sÄ ska det inte anvÀndas pÄ borstade delar, utan endast pÄ delar som ska vara blanka.

Jag personligen skulle aldrig fÄ för mig att polera en vintageklocka. Men om du absolut kÀnner att du vill göra det, sÄ finns det nÄgot som kallas Cape Cod, en slags polerdukar med ett polermedel i. Dock sÄ ska det inte anvÀndas pÄ borstade delar, utan endast pÄ delar som ska vara blanka.
Jag vet oxÄ att det Àr lite tabu men det finns spÄr som stör mig lite haha. Tack för tipset iaf. God fortsÀttning!

Finns det nÄgra nyare(2000 talet+) Seiko som har "high end" urverk under 10k? Tex 4s15 som gÄr att hitta i rÀtt billiga klockor. De flesta man ser i denna prisklassen har 6r15 (eller möjligtvis 6r27). Vore kul med en Seiko med ett roligare urverk.

7548-700B frÄn november 1980 och den exotiska brorsan 7548-700C frÄn juni 1981, bÄda i finklÀder (eller vad sÀger du @Fujoor?).
046.JPG
Grymt bra! Älskar skx/7548/7002 boetten. Dom sitter sĂ„ jĂ€kla bra. Har haft tvĂ„ st 7548or. Har inte kvar pepsin lĂ€ngre men har kvar den svarta som Ă€r frĂ„n mitt födelseĂ„r (81) och skiljer endast en mĂ„nad frĂ„n min födelsemĂ„nad. Grymt att du har den orangea. Den Ă€r ju lite udda (Ă€ven om den Ă€r lĂ€ttare att hitta Ă€n den gröna). Tror @dnill hade en grön?
DSC_0017.jpg
DSC_0007.jpg

Grymt bra! Älskar skx/7548/7002 boetten. Dom sitter sĂ„ jĂ€kla bra. Har haft tvĂ„ st 7548or. Har inte kvar pepsin lĂ€ngre men har kvar den svarta som Ă€r frĂ„n mitt födelseĂ„r (81) och skiljer endast en mĂ„nad frĂ„n min födelsemĂ„nad. Grymt att du har den orangea. Den Ă€r ju lite udda (Ă€ven om den Ă€r lĂ€ttare att hitta Ă€n den gröna). Tror @dnill hade en grön?
DSC_0017.jpg
DSC_0007.jpg

Enig! 7548 Àr lÀtt att tycka om, Àven för den som normalt inte gÄr igÄng pÄ quartz. KÀnns över huvud taget som en vÀldigt robust klocka (lÀste just denna trevliga artikel om en 7548-renovering, https://adventuresinamateurwatchfettling.wordpress.com/2017/02/18/wysiwyg-a-seiko-7548-700b/).
Kul att det finns nÄgra olika varianter - jag har Àven en svart -7000, och en grön skulle sÄ att sÀga kröna samlingen. Fast sedan finns det ju en del olika varianter av tavlor och bezeler - och sÄ 200-metersvarianten...

Fick hem min 009K2 idag och mÄste sÀga att lÀnken var rasslig och supernotnice, men jag har inga verktyg hemma för att fÄ bort den sÄ jag kan byta till nato :(
alltsÄ klockan Àr ju supershysst men lÀnkarna Àr meh.
nÄgra grymma mcgyverlösningar?

Fick hem mitt nya canvas frÄn Barton idag, Padi i ny kostym. NÄgot tjockare Àn ett zulunato. Lite misstÀnksam mot springbarsen som hÀngde med, men skulle problem uppstÄ löser vi dÄ. Vi fÄr se lÀngre fram hur sömmar och dylikt stÄr pall för fritidsaktiviteter men initialt Àr jag nöjd.
image.jpg

:seiko:

fick bli en snabb youtube och minsta spÄrmejseln!

nu har jag ett provisoriskt band som Àr svart, köper ett marin imorgon

IMG_20180104_184627.jpg
Ge den lite tid med lÀnken senare. Jag hade precis samma kÀnsla som du "usch, fy vilket skrÀp" köpte mig ett superjubilee frÄn strapcode istÀllet och blev nöjd med att den var mkt mer gedigen. Efter ett tag sÄ monterade jag tillbaka originalet och insÄg charmen med rasslet, plus att den Àr oslagbart skön att bÀra :)

@jurassicjay har du kvar lÀnken? TÀnkte ev om herrn Àr intresserad.

DSC_0017.jpg
DSC_0007.jpg
StÀmmer bra det, har dock sÄlt den för ett tag sen. Den lÄg bara i lÄdan, sÄ satsade pÄ beach-orange istÀllet:) Fick Àntligen tag pÄ ett originalglas till den sÄ nu Àr den all set igen.
40051D30-E8F9-44C7-A1E0-A7344E15556A.jpeg

Tillbaka
Topp