• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

SBGA073 heter den, numer pÄ brun alligator:
image.jpg

Finns Àven med blÄ tavla, dÄ 075.
En av de sportigaste i GS SpringDrive-linje, efter dykarna, med sitt kronskydd o lyse.
Aldrig sett förut! Riktigt fin!

GÄr det att köpa Grand Seiko SBGV005 i Sverige? UngefÀrligt pris?
Har gÄtt och snöat in mig nÄgot enormt pÄ den klockan men vill helst inte köpa den frÄn internet.

GÄr det att köpa Grand Seiko SBGV005 i Sverige? UngefÀrligt pris?
Har gÄtt och snöat in mig nÄgot enormt pÄ den klockan men vill helst inte köpa den frÄn internet.

Finns att köpa hos Klockmaster Hanssons i Gbg och troligen hos Klockmaster i Stockholm ocksÄ, jag har klÀmt pÄ den i Götet och den Àr riktigt fin. Listpriset Àr runt 30.

Bosse

Jo, sorry var lite för snabb och jag som hade mina nya lÀsglasögon pÄ mig.
Det kan hÀnda Àven den bÀsta!

Till alla er som Àgt eller klÀmt pÄ bÄde mekaniska och kvarts-GS. Hur Àr skillnaden pÄ boett, lÀnk och finish överlag? Eller finns det nÄgon skillnad? Jag Àr inne pÄ att ta hem en kvartsare frÄn Japan och har sett en hel del bilder men svÄrt att avgöra. Vill Ät den höga nivÄ som GS Àr kÀnda för men priserna skiljer sig en del pÄ mekaniska, spring drive samt kvarts. Vill inte bli negativt överraskad.

Det kan hÀnda Àven den bÀsta!

Till alla er som Àgt eller klÀmt pÄ bÄde mekaniska och kvarts-GS. Hur Àr skillnaden pÄ boett, lÀnk och finish överlag? Eller finns det nÄgon skillnad? Jag Àr inne pÄ att ta hem en kvartsare frÄn Japan och har sett en hel del bilder men svÄrt att avgöra. Vill Ät den höga nivÄ som GS Àr kÀnda för men priserna skiljer sig en del pÄ mekaniska, spring drive samt kvarts. Vill inte bli negativt överraskad.

Det Àr en av de underbara egenskaperna med GS, oavsett prisklass fÄr du högsta möjliga finish oavsett urverk/pris :)

Skickade nyligen mig GS till en annan seikomaniac men innan dess inspekterade jag tavlan med lupp. Blev mÄllös nÀr jag sÄg att samtliga indexmarkeringar var rÀfflade ovanpÄ med absoluta precision!

Kör pÄ en GS helt underbara, jag har dÀremot insett att slit&slÀng (diver) Àr optimalt för mig.

Lycka till!

Är du sĂ€ker pĂ„ att den kommit till Sverige redan Bosse ? Den var vĂ€l inte dĂ€r nĂ€r vi var pĂ„ eventet? Den slĂ€pptes vĂ€l senare? Ruggigt nice Ă€r den i alla fall. Tycker den Ă€r en fulltrĂ€ff designmĂ€ssigt och dessutom har den den 5-delade lĂ€nken.

JaTack
GS Àr GS oavsett urverk och prisklass och finishen Àr alltid top notch, men sedan skiljer det ju mellan strukturer pÄ urtavlor och ifall modellen har den 3-delade eller 5-delade lÀnken.

Personligen tycker jag de matta tavlorna Àr trÄkigare Àn de med struktur/sunburst. Föredrar Àven blanka framför matta tavlor. Den 5-delade lÀnken tycker jag Àr 100 ggr bÀttre Àn den 3-delade. MEN detta Àr ju smaksaker som varierar frÄn modell till modell och det Àr inte sÄ att man dragit pÄ extra bara för att det Àr exempelvis en spring drive-klocka.

Med andra ord, om du ska köpa GS, köp en som du gillar designmÀssigt och studera tavlans struktur noga via bilder om du köper pÄ distans. Du kan förvÀnta dig att finishen Àr samma, men samtidigt Àr en klocka bara en klocka, sÄ försök att ha realistiska förvÀntningar.

Det Àr en av de underbara egenskaperna med GS, oavsett prisklass fÄr du högsta möjliga finish oavsett urverk/pris :)

Skickade nyligen mig GS till en annan seikomaniac men innan dess inspekterade jag tavlan med lupp. Blev mÄllös nÀr jag sÄg att samtliga indexmarkeringar var rÀfflade ovanpÄ med absoluta precision!

Kör pÄ en GS helt underbara, jag har dÀremot insett att slit&slÀng (diver) Àr optimalt för mig.

Lycka till!
Tack för input, jag hÄller span efter ett passande exemplar nu sÄ dÄ vÄgar jag köra kvarts :)

Tack för input, jag hÄller span efter ett passande exemplar nu sÄ dÄ vÄgar jag köra kvarts :)

Klart du vÄgar. SBGX061 var min första GS och den Àr samtidigt en av de billigaste. Ska man köpa GS, sÄ tycker jag man ska försöka nytt om man har rÄd sÄ att man fÄr den sjukt blanka finishen orörd. Kolla in dessa reflektionerna pÄ glasringen. Mumma!
DSC_0033-2.jpg

Eller de blanka delarna pÄ baksidan av min dykare. Man ser helt oförvrÀngt lÀnkens baksida speglas i det blanka partiet. Sjuk detalj för en baksida. Det har hÀnt ett antal gÄnger att jag tagit wrist shots och i efterhand sett en korrekt spegelbild av mig sjÀlv i glasringen. :)
DSC_0915_zpsb37aae2b.jpg

Är du sĂ€ker pĂ„ att den kommit till Sverige redan Bosse ? Den var vĂ€l inte dĂ€r nĂ€r vi var pĂ„ eventet? Den slĂ€pptes vĂ€l senare? Ruggigt nice Ă€r den i alla fall. Tycker den Ă€r en fulltrĂ€ff designmĂ€ssigt och dessutom har den den 5-delade lĂ€nken.

Japp sÀker, den var dÀr dÄ jag lÀmnade min Vintage GS fvb. till Japan för nÄgra veckor sedan och ja den Àr riktigt nice, snyggast av "vanliga" quartzerna, (jag rÀkner Self-Dater och Dykare som icke vanliga Quartz)

//Bosse

Kan med ganska stor sÀkerhet sÀga att den kommer kosta 25 i Sverige. Det brukar alltid vara priset i pund gÄnger 10.
http://www.jurawatches.co.uk/collec...cts/grand-seiko-quartze-sbgv005-watch-gsk-037

Ping!

Svenska kronan har sunket som en sten sÄ bÀttre att gÄnga med 12

HÀr Àr dagskursen GBP/SEK:

1.00 GBP = 11.9946 SEK
Brittiskt pund ↔ Svensk krona
1 GBP = 11.9946 SEK 1 SEK = 0.0833706 GBP

Och sÄ "stÀmmer" Svenska listpriset pÄ runt 30.

//Bosse

Japp sÀker, den var dÀr dÄ jag lÀmnade min Vintage GS fvb. till Japan för nÄgra veckor sedan och ja den Àr riktigt nice, snyggast av "vanliga" quartzerna, (jag rÀkner Self-Dater och Dykare som icke vanliga Quartz)

//Bosse

Cool, dÄ mÄste jag ju in och kolla. SBGV005/007 tillhör ju det ordinarie sortimentet och Àr varken LE eller master shop edition.
Hur har det gÄtt med din vintage-GS? Har du fÄtt nÄgon uppdatering dÀr?

Ping!
1.00 GBP = 11.9946 SEK
//Bosse

Men de korrigerar inte listpriserna utifrÄn dagskurs.

Cool, dÄ mÄste jag ju inte och kolla. SBGV005/007 tillhör ju det ordinarie sortimentet och Àr varken LE eller master shop edition.
Hur har det gÄtt med din vintage-GS? Har du fÄtt nÄgon uppdatering dÀr?

Nope ett ett ljud, men Dennis förvarnade mig om att det kommer att ta tid, sÄ kanske under Januari.

//Bosse

Ping!

1.00 GBP = 11.9946 SEK

//Bosse

Öh nej men 2500 GBP x 12 = 30 papp vilket Ă€r listpriset i Sverige ocksĂ„, det var bara det.

//

lio.se
Hur tycker du din GS hÄller sig kvalitetsmÀssigt jÀmfört med din milgauss ?
Jag tycker de nog kÀnns likvÀrdiga kvalitetsmÀssigt. Jag Àr ingen
riktig klockfantast sÄ jag har vÀldigt dÄlig koll pÄ urverk mm, men
jag förutsÀtter att tillverkarna slÀnger in det bÀsta för den
prisklassen. Om jag hade blivit tvingad att vÀlja mellan dessa tvÄ sÄ
hade jag tagit Seikon.

Jag har redan sett ut min nÀsta klocka och det kommer ocksÄ bli en
Seiko - SBGA095:a som jag tycker Àr riktigt nice. Jag köpte t om en
Seiko 5:a med brun tavla för att se om en brunt kÀndes rÀtt.

Test klockan
be2399eeff61d13f0da05e36d1e1f943.jpg

Jag har köpt mig en blÄ Sumo som crossklocka eftersom jag inte trivdes med min CWC, det dÀr med Natoarmband Àr verkligen inte min grej. Jag köpte Àven till ett Sapphire glas och jag undrar nu om nÄgon vet nÄgon vÀnlig sjÀl som byter glas i Stockholm.

Jag har köpt mig en blÄ Sumo som crossklocka eftersom jag inte trivdes med min CWC, det dÀr med Natoarmband Àr verkligen inte min grej. Jag köpte Àven till ett Sapphire glas och jag undrar nu om nÄgon vet nÄgon vÀnlig sjÀl som byter glas i Stockholm.
Ska du köra cross med den din dÄre? :)

AnlÀnde ytterligare en grym vintageSEIKO idag:
SEIKO Lord Marvel special 5216. 28800bph, linnetavla.
Boetten Ă€r VÄLDIGT lik en viss GS ( 80talisten ). Dainilogga pĂ„ urtavlan. Man hamnar inte nĂ€rmre vintage-GS Ă€n sĂ„hĂ€r utan att köpa GS :D
image.jpg
image.jpg

TyvÀrr mellanlandar den bara hos mig.

Tillbaka
Topp