• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Det finns fler LE-versioner av den, en med grön tavla och en med blÄ. VÀldigt ovanliga dock.
gs-sbge021-1.jpg

Nej John, inte lume i siffrorna pÄ guldversionen. Kolla fÀrgskillnaden pÄ bezelsoffrorna och triangeln i bezeln.
Lumen I bezeln pÄ 001:an Àr ju halva klockan.
image.jpg

SvÄrt att svara pÄ utan bÄda klockorna i handen kanske, men hur skiljer sig SBGE001 mot SBGM115/117 storleksmÀssigt? Vet ju mÄtten, men de brukar ju inte sÀga sÄ mycket.

Menar du SBGX115/117? IsÄfall skulle jag sÀga att den upplevs lite större, men frÀmst tyngre. Jag har dock vÀldigt begrÀnsad erfarenhet av dykarna dÄ jag bara provade den vita lite snabbt i Tokyo.

GÄr det att köpa Grand Seiko SBGV005 i Sverige? UngefÀrligt pris?
Har gÄtt och snöat in mig nÄgot enormt pÄ den klockan men vill helst inte köpa den frÄn internet.
Testade den i Globen tidigare i höstas. Tror priset var typ 30k. Blev förvÄnad över hur den satt... KÀndes BETYDLIGT större Àn jag hade trott. I övrigt grym.

Efter att ha lurkat runt hÀr ett tag utan att skriva nÄgot Àr det sÄ dags för mig att göra entré. Hur gör man dÄ det pÄ bÀsta sÀtt? Med en vintage-Seiko naturligtvis!

I somras fick jag farfars gamla klocka, som legat i en lÄda i ett tjugotal Är. Plexit var ganska repigt, sÄ efter en googling pÄ hur det bÀst ÄtgÀrdas (givetvis hittade jag svaret pÄ KS ;) ) tillbringade jag en kvÀll med att frenetiskt gnugga glaset med kromglans. Bandet som satt pÄ var slitet och byttes samtidigt som verket ruckades. Nu gÄr den bÀttre Àn tÄget med en avvikelse pÄ under 5 spd!

Vad Àr det dÄ för en filur? Tavlan Àr mÀrkt "Seiko Sport" och "Diashock 17". Boetten mÀter c:a 32 mm i diameter, sÄ den kÀnns otroligt liten pÄ armen (SÀrskilt efter att jag köpte en Oris Aquis i höstas). Jag tror att verket som sitter i Àr ett 66A men internet Àr ganska tomt pÄ info om den hÀr klockan, sÄ om nÄgon har ytterligare info mottas det tacksamt. UtifrÄn vad jag har kunnat lista ut Àr den tillverkad 1961.

Lite bilder:
2014-10-25 13.29.53.jpg

2014-10-25 13.30.22.jpg

2014-10-25 13.35.42.jpg

Efter att ha lurkat runt hÀr ett tag utan att skriva nÄgot Àr det sÄ dags för mig att göra entré. Hur gör man dÄ det pÄ bÀsta sÀtt? Med en vintage-Seiko naturligtvis!

I somras fick jag farfars gamla klocka, som legat i en lÄda i ett tjugotal Är. Plexit var ganska repigt, sÄ efter en googling pÄ hur det bÀst ÄtgÀrdas (givetvis hittade jag svaret pÄ KS ;) ) tillbringade jag en kvÀll med att frenetiskt gnugga glaset med kromglans. Bandet som satt pÄ var slitet och byttes samtidigt som verket ruckades. Nu gÄr den bÀttre Àn tÄget med en avvikelse pÄ under 5 spd!

Vad Àr det dÄ för en filur? Tavlan Àr mÀrkt "Seiko Sport" och "Diashock 17". Boetten mÀter c:a 32 mm i diameter, sÄ den kÀnns otroligt liten pÄ armen (SÀrskilt efter att jag köpte en Oris Aquis i höstas). Jag tror att verket som sitter i Àr ett 66A men internet Àr ganska tomt pÄ info om den hÀr klockan, sÄ om nÄgon har ytterligare info mottas det tacksamt. UtifrÄn vad jag har kunnat lista ut Àr den tillverkad 1961.

Lite bilder:
2014-10-25 13.29.53.jpg

2014-10-25 13.30.22.jpg

2014-10-25 13.35.42.jpg
HÀrligt glas! Som vanligt med seiko sÄ hjÀlper siffrorna pÄ baksidan (eller en bild pÄ baksidan). Glöm inte serva den om du tÀnker anvÀnda den. Oljorna torkar efter sÄ mÄnga Är och dÄ blir det som att dra runt grus i urverket med slitna delar som följd. Riktigt cool var den! VÀldigt mycket SEIKO över tavla+visare stilmÀssigt.

Den officiella julklappen Àr bestÀlld, blev en beggad batteri-inkörs-GS.. SpÀnnande!

Lite bilder:
2014-10-25 13.29.53.jpg

2014-10-25 13.30.22.jpg

2014-10-25 13.35.42.jpg

Det Àr snyggt med doomat glas. Den ska du bÀra med stolthet, efter en servning som Yonsson redan sagt.. Eftersom han Àr överallt och snabbast pÄ forumet sÄ hinner han sÄklart före ;)

HÀrligt glas! Som vanligt med seiko sÄ hjÀlper siffrorna pÄ baksidan (eller en bild pÄ baksidan). Glöm inte serva den om du tÀnker anvÀnda den. Oljorna torkar efter sÄ mÄnga Är och dÄ blir det som att dra runt grus i urverket med slitna delar som följd. Riktigt cool var den! VÀldigt mycket SEIKO över tavla+visare stilmÀssigt.
FrÄgan Àr om det Àr lönt att serva den, med tanke pÄ att den gÄr sÄ bra som den gör? Jag anvÀnder den inte heller speciellt mycket, sÄ slitaget pÄ delarna i verket borde inte vara sÄ stort. RÀtta mig gÀrna om jag tÀnker tokigt. :)

Bild pÄ baksidan:

Bilagor

• uploadfromtaptalk1419097790090.jpg
    uploadfromtaptalk1419097790090.jpg
    191.4 KB · Visningar: 160
MÀrklig baksida. Köpte han den ny? Har aldrig sett en seikobaksida utan seiko-text oavsett Älder. För mÄnga siffror i serienumret för att vara SEIKO ocksÄ.

AngÄende service sÄ finns det ju ingen anledning att serva den om den ska ligga i lÄdan. Jag har tvÄ oservade arvegods som bara ligger oservade eftersom de aldrig anvÀnds, men ska du anvÀnda den, sÄ serva.

Edit: EGP stÄr för övrigt för "electro gold plated".

Är pĂ„ jakt efter en kvartschrono som ska fungera som arbetsbeater. Jobbar inom hĂ€rdintustri, sĂ„ det Ă€r mycket jobb med varma ugnar och hĂ„rt stĂ„l. :) Jag köper helst Seiko men hittar inte exakt det jag Ă€r ute efter. Solar, 200m, evighetskalender och gĂ€rna synk mot atomur. :)

Hittade dessa Citizen. Har Seiko nÄgot liknande?

AT8025-51E_zoom.jpg

AT4110-55E_zoom.jpg

MÀrklig baksida. Köpte han den ny? Har aldrig sett en seikobaksida utan seiko-text oavsett Älder. För mÄnga siffror i serienumret för att vara SEIKO ocksÄ.

AngÄende service sÄ finns det ju ingen anledning att serva den om den ska ligga i lÄdan. Jag har tvÄ oservade arvegods som bara ligger oservade eftersom de aldrig anvÀnds, men ska du anvÀnda den, sÄ serva.

Edit: EGP stÄr för övrigt för "electro gold plated".

Det Àr högst oklart nÀr/var/hur klockan inhandlades. Farfar har varit död i 40 Är, sÄ det Àr lite svÄrt att reda ut nu. :(

Vad gÀller serienumret var jag ocksÄ lite tveksam först, men enligt http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-1/ gÀller att
Every Seiko watch manufactured is given a 6-digit serial number. There are however exceptions to this rule. Seiko watches made prior to the late 1960s, most probably 1967 have 7-digit serial numbers instead.

Tack för responsen, det uppskattas! :)

Det Àr högst oklart nÀr/var/hur klockan inhandlades. Farfar har varit död i 40 Är, sÄ det Àr lite svÄrt att reda ut nu. :(

Vad gÀller serienumret var jag ocksÄ lite tveksam först, men enligt http://quartzimodo.com/how-to-tell-when-your-seiko-watch-was-made-part-1/ gÀller att

Tack för responsen, det uppskattas! :)
Menar inte att nÄgot Àr fel pÄ klockan utan menar bara att jag inte sett det tidigare. Har dock dÄlig koll pÄ gamla dress-SEIKOs.

Sledger
I princip alla kvartskronografer SEIKO sĂ€ljer Ă€r 100m, sĂ„ vill du ha 200m, sĂ„ fĂ„r du nog köpa den dĂ€r. KĂ€nner inte heller till att SEIKO nĂ„gonsin gjort en kvartskronograf med evighetskalender. :) Grymma specifikationer ju! Är de dyra som satan eller tvekar du bara pg a mĂ€rket?

Sledger
I princip alla kvartskronografer SEIKO sĂ€ljer Ă€r 100m, sĂ„ vill du ha 200m, sĂ„ fĂ„r du nog köpa den dĂ€r. KĂ€nner inte heller till att SEIKO nĂ„gonsin gjort en kvartskronograf med evighetskalender. :) Grymma specifikationer ju! Är de dyra som satan eller tvekar du bara pg a mĂ€rket?

Aldrig Àgt en Citizen och alltid varit nöjd med Seiko sÄ det Àr vÀl dÀrför jag tvekar lite. :) Tror sÀkerligen Dessa Citizen Àr riktigt dugliga. Safirglas kÀnns ju fint ocksÄ. :) Den översta, AT8025-51E med listpris $650, kostar just nu $390 pÄ Amazon. Den andra, AT4110-55E med listpris $595, kostar $446 pÄ Amazon.

Även hittat denna, en limited edition, AT9010-28F med listpris $795, för $405 pĂ„ Amazon. I'm a sucker for orange! :)

AT9010-28F_zoom.jpg

Alla dessa Citizen har synk mot atomur, evighetskalender, safirglas och WR200.

KÀnns vÀl som hyfsat bra priser för vad man fÄr vÀl?

Seiko Astron GPS har vÀl allt förutom WR200 men sÄ kostar den ca 12k hos creationwatches. o_O

Sledger
Ja, grym spec för pengen.
Å andra sidan Ă€r GPS riktigt cool och det gĂ„r inte att sĂ€tta ett pris pĂ„ coolhet. :cigar:

Var inne pÄ Klockmaster Hansson idag och provade SBGV007 och SBGV009.
Har varit sugen pÄ bÄda, men avfÀrdade 007 omgÄende pÄ grund av storleken (40mm). Grym boett, men vill ha nÄgot som storleksmÀssigt bryter av mot min SBGM001.

430517-3.jpg

007

Föll dock pladask för 009 som upplevdes större Àn sina 37mm. Tror jag hade gillat den skarpt pÄ lÀnk. Bara att börja spara efter nyÄr. Trevligt som vanligt och framförallt urmakaren Dennis Àr ju en trevlig jÀkel. Visade min SBGX117 ocksÄ. De har bestÀllt modellen och vÀntar den snart. LÀt som att de inte bestÀllt den vit-tavlade.

009

Konstigt att jag gillar den nu och inte gillade den nÀr jag klÀmde pÄ den under eventet för nÄgra mÄnader sedan.

Tillbaka
Topp