• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Hej Seiko lovers!
Är det nĂ„gon som har ett tips pĂ„ vart jag kan köpa en snygg och passande lĂ€nk till denna Seiko Sndf95 ?
9F8E21EF-CA50-4C57-AEC7-174AA951DEE7.jpeg

Loppisfynd för 20€, osĂ€ker pĂ„ om det var en rimlig affĂ€r eller inte, fĂ„ se hur vĂ€l den hĂ„ller tiden. Arabisk och engelskt datum och originallĂ€nk. NĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ dateringar?
IMG_20180401_220807.jpg
IMG_20180401_220816.jpg
IMG_20180401_220822.jpg

Loppisfynd för 20€, osĂ€ker pĂ„ om det var en rimlig affĂ€r eller inte, fĂ„ se hur vĂ€l den hĂ„ller tiden. Arabisk och engelskt datum och originallĂ€nk. NĂ„gon som Ă€r duktig pĂ„ dateringar?
IMG_20180401_220807.jpg
IMG_20180401_220816.jpg
IMG_20180401_220822.jpg
Skulle ocksÄ gissa pÄ -84, tror att det kan vara ett 6309 verk i den, lite suddiga bilder, fynd, njaa, ser ju lite hÀrjad ut, men ingen Mumbai-Seiko i a f.

Skulle ocksÄ gissa pÄ -84, tror att det kan vara ett 6309 verk i den, lite suddiga bilder, fynd, njaa, ser ju lite hÀrjad ut, men ingen Mumbai-Seiko i a f.

Tack!
Årsklocka i sĂ„ fall, inte sĂ„ dumt :)

Nej jag hade inte förvÀntat mig att det skulle vara nÄgon jackpot ekonomiskt men det kÀndes prisvÀrt för vad som verkar vara en Àrlig vintageseiko med originallÀnk (?)
6309-7310 var det, sÄ 6309-verk. TÀnkte byta glaset, tror att den kan se lite mindre hÀrjad ut dÄ.

Tack!
Årsklocka i sĂ„ fall, inte sĂ„ dumt :)

Nej jag hade inte förvÀntat mig att det skulle vara nÄgon jackpot ekonomiskt men det kÀndes prisvÀrt för vad som verkar vara en Àrlig vintageseiko med originallÀnk (?)
6309-7310 var det, sÄ 6309-verk. TÀnkte byta glaset, tror att den kan se lite mindre hÀrjad ut dÄ.
Glasbyte och framför allt en r e j À l tvÀtt ;), skulle nog behöva ett par rundor i en UL-tvÀtt, om du kan sÄ plocka ur verket och tvÀtta sedan.

Glasbyte och framför allt en r e j À l tvÀtt ;), skulle nog behöva ett par rundor i en UL-tvÀtt, om du kan sÄ plocka ur verket och tvÀtta sedan.
Hehe ja, hÄller precis pÄ med lÀnken faktiskt!
Hur plockar man ut bommen tro? Har skruvat lite grand sÄ skulle nog vÄga plocka ut verket.

Tryck pÄ den inringade "knappen" samtidigt som du drar i kronan, inget vÄld, kan sitta fast p g a smuts, rost o dyl.
6309.jpg

Tack!
Har tyvÀrr ingen ultrljudstvÀtt sÄ kör med tandborste och varmt vatten och diskmedel :rolleyes:
Glaset gav med sig, en fasning gick av och packningen supertorr sÄ nya sÄna och sen ihopmontering.
Har inget skjutmÄtt tillhands tyvÀrr, Àr pÄ semester. NÄgon som pÄ rak arm vet vilket glas och packning jag ska bestÀlla? Hade varit fint att ha det i brevlÄdan nÀr jag kommer hem!

IMG_20180402_003542.jpg

NÄgon som har tips pÄ duktig urmakare i Göteborgstrakten som servar Seiko? Har en SCVS003 som börjat sakta sig (20 sek/dygn för tvÄ mÄnader sedan, nu ca 2 min/dygn). MisstÀnker att den Àr i behov av service, dÄ den aldrig har servats och enligt förre Àgaren inhandlades 2009.
15453606-4F2F-40AA-A487-BE0448983823.jpeg

Tack pÄ förhand!
Fin modell! Jag hade gÄtt till endera Klm Hansson eller Magnussons ur. Dessutom finns det duktiga hobbyurmakare hÀr pÄ KS.

Tack!
Har tyvÀrr ingen ultrljudstvÀtt sÄ kör med tandborste och varmt vatten och diskmedel :rolleyes:
Glaset gav med sig, en fasning gick av och packningen supertorr sÄ nya sÄna och sen ihopmontering.
Har inget skjutmÄtt tillhands tyvÀrr, Àr pÄ semester. NÄgon som pÄ rak arm vet vilket glas och packning jag ska bestÀlla? Hade varit fint att ha det i brevlÄdan nÀr jag kommer hem!

IMG_20180402_003542.jpg
Googla pÄ "6309-7310 crystal" sÄ dyker det upp lite olika stÀllen, packningen kan nog vilken Uris som helst fixa.

Snabb frĂ„ga! Är pĂ„ jakt efter en seiko turtle padi urtavla till min skx. Vet nĂ„gon var man bestĂ€ller och isf vad man behöver pröjsa? Tacksam för all hjĂ€lp..

Bif lÄnad bild..:)
80CB2411-E193-4D38-9132-3C84CF2FA0FB.jpeg

Hejsan!
FÄtt hem min första automat, en sarb033 frÄn Gizmo pÄ Ebay.
Den skall vara ny och ser fin ut, hÄller tiden bra hittills (burit den tvÄ dagar).
Men nu undrar jag hur mycket rotorn normalt skall lĂ„ta. Är det normalt med ett glappande lĂ€te Ă€ven nĂ€r man skakar klockan verikalt?

Hejsan!
FÄtt hem min första automat, en sarb033 frÄn Gizmo pÄ Ebay.
Den skall vara ny och ser fin ut, hÄller tiden bra hittills (burit den tvÄ dagar).
Men nu undrar jag hur mycket rotorn normalt skall lĂ„ta. Är det normalt med ett glappande lĂ€te Ă€ven nĂ€r man skakar klockan verikalt?
Seikos automatare i den klassen Àr ökÀnda för att rassla. Jag skulle inte oroa mig!

Halloj, första post pÄ forumet, ber om ursÀkt om jag hamnat fel. Sökte runt lite först men hittade inte riktigt rÀtt info.

TÀnkte ta en svÀng förbi Japan om en vecka och funderar pÄ att ev köpa en SRP777J1 som ett minne, om jag rÄkar springa pÄ en. Har inte koll pÄ hur K1 vs J1 sÀljs i Japan, men till frÄgorna:

Om jag nu rÄkar snubbla över en SRP777J1 till ett pris som passar min plÄnbok, finns det nÄgot jag borde veta pÄ förhand angÄende att köpa klockan i Japan? Jag tÀnker framför allt pÄ saker som garanti, servicebarhet osv. Servicebarhet Àr antagligen ett dÄligt exempel (varför skulle det vara nÄgon skillnad mot K1?), men jag hoppas att ni kan tÀnka utanför min box och hjÀlpa en stackars nybörjare pÄ traven. Att gröta med eventuell 5%-ish tax reduction Àr inte vÀrt besvÀret i min bok, om jag nu möjligtvis inte grovt underestimerat siffran 5%?

Anledningen till att jag premierar en J1 Ă€r bara rakt fĂ„neriet kring att det vore kul att ha en "Made in Japan"-stĂ€mplad klocka som jag sjĂ€lv köpt i Japan. Om jag inte hittar en J1 med rimlig (liten :) ) anstrĂ€ngning blir det en K1 frĂ„n nĂ„gon svensk ÅF istĂ€llet.

Tack och bock!

Tillbaka
Topp