• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Halloj, första post pÄ forumet, ber om ursÀkt om jag hamnat fel. Sökte runt lite först men hittade inte riktigt rÀtt info.

TÀnkte ta en svÀng förbi Japan om en vecka och funderar pÄ att ev köpa en SRP777J1 som ett minne, om jag rÄkar springa pÄ en. Har inte koll pÄ hur K1 vs J1 sÀljs i Japan, men till frÄgorna:

Om jag nu rÄkar snubbla över en SRP777J1 till ett pris som passar min plÄnbok, finns det nÄgot jag borde veta pÄ förhand angÄende att köpa klockan i Japan? Jag tÀnker framför allt pÄ saker som garanti, servicebarhet osv. Servicebarhet Àr antagligen ett dÄligt exempel (varför skulle det vara nÄgon skillnad mot K1?), men jag hoppas att ni kan tÀnka utanför min box och hjÀlpa en stackars nybörjare pÄ traven. Att gröta med eventuell 5%-ish tax reduction Àr inte vÀrt besvÀret i min bok, om jag nu möjligtvis inte grovt underestimerat siffran 5%?

Anledningen till att jag premierar en J1 Ă€r bara rakt fĂ„neriet kring att det vore kul att ha en "Made in Japan"-stĂ€mplad klocka som jag sjĂ€lv köpt i Japan. Om jag inte hittar en J1 med rimlig (liten :) ) anstrĂ€ngning blir det en K1 frĂ„n nĂ„gon svensk ÅF istĂ€llet.

Tack och bock!
Nu kanske jag Àr helt ute och cyklar, men fÄr för mig att SRP7XX inte sÀljs i Japan? J-modellerna Àr generellt för den arabiska marknaden och har alltsÄ daghjul pÄ engelska och arabiska. SÄ Àr det för SKX-linjen iallafall.

7005 pÄ nÄgot bor liknande, hiss eller diss
IMG_20180403_152754.jpg

Nu kanske jag Àr helt ute och cyklar, men fÄr för mig att SRP7XX inte sÀljs i Japan? J-modellerna Àr generellt för den arabiska marknaden och har alltsÄ daghjul pÄ engelska och arabiska. SÄ Àr det för SKX-linjen iallafall.
Jag kan verkligen vara ute och cykla, jag kan ha lÀst in för mycket önsketÀnk ur denna video :)
I övrigt hittar jag inga supertydliga/sÀkra kÀllor pÄ skillnaden mellan J och K, sÄ jag tar din info som den bÀsta ledtrÄden jag har just nu. Tack! :)

Jag kan verkligen vara ute och cykla, jag kan ha lÀst in för mycket önsketÀnk ur denna video :)
I övrigt hittar jag inga supertydliga/sÀkra kÀllor pÄ skillnaden mellan J och K, sÄ jag tar din info som den bÀsta ledtrÄden jag har just nu. Tack! :)
J och K Àr bara för olika marknader. Lite olika tryck pÄ tavla Àr enda fysiska skillnaden.

Oavsett vad du hittar för kul ska du sjÀlvfallet knipa en Seiko i Japan som souvenir till dig sjÀlv :) mkt mer behöver du inte fundera pÄ.

VĂ€lkommen btw!

J och K Àr bara för olika marknader. Lite olika tryck pÄ tavla Àr enda fysiska skillnaden.

Oavsett vad du hittar för kul ska du sjÀlvfallet knipa en Seiko i Japan som souvenir till dig sjÀlv :) mkt mer behöver du inte fundera pÄ.

VĂ€lkommen btw!
Tack! Jag börjar ju luta Ät att helt frÄnse noob-eriet kring J/K (nu hittade jag lite mer info i forumet) och bara helt enkelt foka pÄ att hitta en SRP777X1 som souvenir istÀllet :) FrÄgorna som inte berörde J/K utan mer garanti + Japan kvarstÄr nog, jag Àr mÄhÀnda lite mÀrkt av mina levnadsÄr i Beijing och har som grundinstÀllning att man mÄste veta var och vad man ska handla i Asien för att fÄ bra prylar i shopping-pÄsen. Noll koll pÄ om sÄ Àr fallet i Japan och har tyvÀrr inte tid att undersöka saken i större utstrÀckning just nu!

Senast Àndrad:
Tack! Jag börjar ju luta Ät att helt frÄnse noob-eriet kring J/K (nu hittade jag lite mer info i forumet) och bara helt enkelt foka pÄ att hitta en SRP777X1 som souvenir istÀllet :) FrÄgorna som inte berörde J/K utan mer garanti + Japan kvarstÄr nog, jag Àr mÄhÀnda lite mÀrkt av mina levnadsÄr i Beijing och har som grundinstÀllning att man mÄste veta var och vad man ska handla i Asien för att fÄ bra prylar i shopping-pÄsen. Noll koll pÄ om sÄ Àr fallet i Japan och har tyvÀrr inte tid att undersöka saken i större utstrÀckning just nu!
Vad jag vill minnas om garantier sÄ kan du be om att fÄ ett internationellt garantikort sÄ du kan nyttja nordens AD. Sen sÄg jag att du hade koll pÄ att du kan fÄ avdrag pÄ skatten, har Àven hÀr för mig att du "bara" ska meddela butiken du köper den i.

Sen Àr det inte helt orimligt att du ska kunna hitta en turtle i Japan i alla fall.

Ta en titt i resereportage-avdelningen, finns massa tips om shopping i Japan dÀr :)

Hej alla!
Köpte en ganska sliten Seiko 8222-8020 pÄ en second hand under pÄskhelgen. (34 mm, 19 mm bandbredd.) Med stor hjÀlp frÄn tidigare inlÀgg i denna trÄd, tack för det!
Funderar lite pÄ vad som kan göras med den, förutom att korta den för mig lÄnga lÀnken. Plexiglaset Àr ganska slitet, med nÄgon djup repa. Sedan Àr Àven ena ÀndlÀnken utbytt, nÄgot jag inte lade mÀrke till förrÀn jag kommit hem igen. LÀnken Àr jag nöjd med (tror att den Àr original), men har sett i trÄden att nÄgon hade helt bytt ut den mot ett lÀderband, vilket ocksÄ var snyggt.
Tror ni att det gÄr att polera upp plexiglaset med exempelvis autosol som jag lÀst mig till hÀr skulle vara bra? Skulle detta Àven gÄ att göra med lÀnken som Àr ganska repig?
Det enda som stör mig Àr den utbytta ÀndlÀnken. Tror ni att det gÄr att hitta en originalÀndlÀnk?
Obs att jag alltsÄ köpt denna klocka för en spottstyver pÄ loppis och mest ser det som nÄgot roligt att pyssla med som ett av mina första klockinköp.
Tack pÄ förhand!
20180403_215346.jpg

20180403_214035.jpg

Hej alla!
Köpte en ganska sliten Seiko 8222-8020 pÄ en second hand under pÄskhelgen. (34 mm, 19 mm bandbredd.) Med stor hjÀlp frÄn tidigare inlÀgg i denna trÄd, tack för det!
Funderar lite pÄ vad som kan göras med den, förutom att korta den för mig lÄnga lÀnken. Plexiglaset Àr ganska slitet, med nÄgon djup repa. Sedan Àr Àven ena ÀndlÀnken utbytt, nÄgot jag inte lade mÀrke till förrÀn jag kommit hem igen. LÀnken Àr jag nöjd med (tror att den Àr original), men har sett i trÄden att nÄgon hade helt bytt ut den mot ett lÀderband, vilket ocksÄ var snyggt.
Tror ni att det gÄr att polera upp plexiglaset med exempelvis autosol som jag lÀst mig till hÀr skulle vara bra? Skulle detta Àven gÄ att göra med lÀnken som Àr ganska repig?
Det enda som stör mig Àr den utbytta ÀndlÀnken. Tror ni att det gÄr att hitta en originalÀndlÀnk?
Obs att jag alltsÄ köpt denna klocka för en spottstyver pÄ loppis och mest ser det som nÄgot roligt att pyssla med som ett av mina första klockinköp.
Tack pÄ förhand!
20180403_215346.jpg

20180403_214035.jpg
Det Àr nog inga problem att polera upp det dÀr glaset, har fÄtt bra resultat med glas som sett ut som en vÀl anvÀnd hockeyplan, sÄ lÀnge det inte Àr genomgÄende sprickor,prova med Autosol som du skriver, Àr det lite djupare repor sÄ kan man anvÀnda finkornigt vÄtslippapper, Autosol, Polywatch för det sista. LÀnken vet jag inte om den ska vara borstad lr blank men det Àr ju ingen RolexlÀnk sÄ vill du ha den blank sÄ putsa pÄ :) och det finns nog nÄgon hÀr som har en ÀndlÀnk i sin skrotlÄda, och tavlan ser ju fin ut.

Ja, det verkar som att de listas som SBDY015 i Japan, ingen aning om varför. Lite smÄstökigt fÄr jag sÀga, kanhÀnda blir det ett tryggt och fint köp i Sverige ÀndÄ :)
Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut men jag kommer ihÄg nÀr jag köpte min första "riktiga" klocka, en Skx007 för 2k.

Jag analyserade massor och kollade, frÄgade osv. För att ganska snabbt fastna i det hÀr med klockor och köpa betydligt dyrare pjÀser jÀmfört med den.

Jag skulle absolut vara mer glad över en klocka som har en historia jÀmfört med trygghet av köp i Sverige. Framförallt pÄ en sÄpass billig klocka.

Urverket Àr av sÄdan sort att det troligare Àr billigare att byta hela det istÀllet för service. Köp i Japan, du kommer Ängra dig senare annars tror jag :)

Hej alla!
Tack pÄ förhand!
20180403_215346.jpg

20180403_214035.jpg
Grattis! Dom Àr kul, dom dÀr! Har sjÀlv den snarlika 8222-6020. Lite finare urverk Àn mycket frÄn den tiden dessutom! StÄr det SEIKO SQ pÄ spÀnnet? IsÄfall borde det vara originallÀnk. Vilka Àr dom tvÄ första siffrorna i serienumret pÄ baksidan? Dom sÀger nÀr den Àr tillverkad.
HÀr Àr min 8222-6020.
8D711409-B053-4054-83C0-46C0B1C951E7.jpeg

Tack för tipset, ser att urtavlan Àr slut pÄ lagret dÀr för tillfÀllet. FÄr helt enkelt maila seiko och frÄga..
Maila SEIKO? Lösa tavlor och visare Àr inte lÀtt att fÄ tag i utan bra kontakter. Kolla med de som moddar, exempelvis Monsterwatches, Yobokies, IWW och Dagaz watches.

Det Àr nog inga problem att polera upp det dÀr glaset, har fÄtt bra resultat med glas som sett ut som en vÀl anvÀnd hockeyplan, sÄ lÀnge det inte Àr genomgÄende sprickor,prova med Autosol som du skriver, Àr det lite djupare repor sÄ kan man anvÀnda finkornigt vÄtslippapper, Autosol, Polywatch för det sista. LÀnken vet jag inte om den ska vara borstad lr blank men det Àr ju ingen RolexlÀnk sÄ vill du ha den blank sÄ putsa pÄ :) och det finns nog nÄgon hÀr som har en ÀndlÀnk i sin skrotlÄda, och tavlan ser ju fin ut.
SÄ bra, dÄ ska jag putsa pÄ med Autosol helt enkelt och eventuellt Polywatch. Bra tips om att höra sig för hÀr om nÄgon sitter pÄ en ÀndlÀnk. Tack!

• Like
Reactions: JWB
Grattis! Dom Àr kul, dom dÀr! Har sjÀlv den snarlika 8222-6020. Lite finare urverk Àn mycket frÄn den tiden dessutom! StÄr det SEIKO SQ pÄ spÀnnet? IsÄfall borde det vara originallÀnk. Vilka Àr dom tvÄ första siffrorna i serienumret pÄ baksidan? Dom sÀger nÀr den Àr tillverkad.
HÀr Àr min 8222-6020.
8D711409-B053-4054-83C0-46C0B1C951E7.jpeg
Tjusig! Det var en riktigt fin lÀnk ocksÄ.
Ja, det stÄr SQ pÄ, sÄ roligt!
De tvÄ första siffrorna Àr 15, vilket inte sa mig nÄgot innan jag hittade en Seiko serial number decoder. http://retroseiko.co.uk/seiko-serial.htm Den sÀger maj 1981. LÄter detta tillförlitligt tycker du?

SÄ bra, dÄ ska jag putsa pÄ med Autosol helt enkelt och eventuellt Polywatch. Bra tips om att höra sig för hÀr om nÄgon sitter pÄ en ÀndlÀnk. Tack!
Det lÀr ju vara hardlex pÄ den (vilket SEIKO anvÀnt sedan typ 1969 och dÄ kan du gnutta tills du somnar med Autosol utan resultat.

Sök pĂ„ ”polera hardlex” eller ”polera mineralglas” sĂ„ hittar du en trĂ„d i hemslöjdsdelen om hur man polerar mineralglas. Inte vĂ€rt det enligt mig, hade hellre lagt 300kr pĂ„ nytt glas Ă€n 3 timmar pĂ„ att polera sjĂ€lv.

Det lÀr ju vara hardlex pÄ den (vilket SEIKO anvÀnt sedan typ 1969 och dÄ kan du gnutta tills du somnar med Autosol utan resultat.

Sök pĂ„ ”polera hardlex” eller ”polera mineralglas” sĂ„ hittar du en trĂ„d i hemslöjdsdelen om hur man polerar mineralglas. Inte vĂ€rt det enligt mig, hade hellre lagt 300kr pĂ„ nytt glas Ă€n 3 timmar pĂ„ att polera sjĂ€lv.
Om det Àr ett originalglas (310T48ANS0) som sitter pÄ klockan nu sÄ ska det vara ett akryl/plexi, borde gÄ lösa annars mÀrker han nog en bit in att inget hÀnder :)

Oj, tack för din input, detta visste jag inte om! Visst Àr det trevligt att polera, men det Àr kanske vÀrt att byta glas som du föreslÄr... Ska lÀsa vidare i hemslöjdsdelen.

• Like
Reactions: JWB

Det dröjde uppenbarligen innan hardlex helt ersatte plexi. Min SQ frÄn 1980 ovan har plexi, likasÄ flera av mina 70-talare. FÄr ett intryck av att det mest var kronografer, dykare och GS/KS som hade hardlex under 70-talet.

Tillbaka
Topp