• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Enda sedan SBGJ005 slÀpptes sÄ Àr jag tÀmligen besluten att det ska fÄ bli min GMT i framtiden.

Verkar som i Sverige sÄ fick vi endast 1 st. Tror de tillverkas i 500 ex tot.

Vet nÄgon mer fÄr de gÀrna höra av sig..

SBGJ005%20(10).JPG
Ganska sÀker jag sÄg en pÄ watchuseek för ett par dagar sen, typ till nypris. OsÀker pÄ legimiteten...

1) gÄr den att fÄ tag pÄ i svea rike
2) sÄg den Àr 14mm, upplevs tjock?
3) Àr lÀnken skön?
1: Troligtvis inte, men i sÄ fall via bestÀllning hos Globen.
2: Inte direkt, men allmÀnt bulkig i och med den kantiga boetten.
3: Mycket, men saknar mikrojustering. Dock halvlÀnkar.

Fick hem lite Seiko packningar som jag bestÀllde frÄn en snubbe i Holland, tro det eller ej men Tullen hade varit inne och snokat i brevet som var vÀldigt anonymt. De kanske trodde de smÄ pÄsarna innehöll knark, kan man röka gummipackningar ;)

Just det gÀllande min SII den info jag fick fram Àr att det Àr en sÀrskild utgÄva för att fira 60 Ärs jubileet av den fabrik som sedan blev SII.

Sorry glömde att jag fÄtt fram lite info ;)

En bild till
image.jpg

Just det gÀllande min SII den info jag fick fram Àr att det Àr en sÀrskild utgÄva för att fira 60 Ärs jubileet av den fabrik som sedan blev SII.

Sorry glömde att jag fÄtt fram lite info ;)

En bild till
image.jpg
Om det stÀmmer Àr ju frÄgan hur den kom ut i handeln. Gavs den till personer, sÄldes den pÄ plats, eller vad hÀnde? SII Àr ju inget eget mÀrke och den har ju ingen SEIKO-mÀrkning, sÄ jag tror knappast den sÄlts i en vanlig butik.

Om det stÀmmer Àr ju frÄgan hur den kom ut i handeln. Gavs den till personer, sÄldes den pÄ plats, eller vad hÀnde? SII Àr ju inget eget mÀrke och den har ju ingen SEIKO-mÀrkning, sÄ jag tror knappast den sÄlts i en vanlig butik.
Jag köpte den pÄ eBay frÄn en pantbank/begagnat butik för klockor i Tokyo. SÄ kan va nÄgon som gjorde sig av med grejer de inte anvÀnder, sÄlde "skrÀp" efter nÄgon förÀlder/mor- /farförÀlders bortgÄng.
Alternativt en restklocka som aldrig gavs ut men kom ut till handlaren vid nÄn lagerrensning.

Är sjĂ€lv ganska övertygad om att den Ă€r ganska ovanlig, kanske inte vĂ€rdefull men ovanlig.

EDIT:// den var i princip oanvÀnd nÀr jag fick den vilket Àr lite kul.

SEIKO fatsprings Àr vÀl 2,5mm. BestÀll nÄgra 2.0 och nÄgra 1,8mm -ers, sÄ funkar det sÀkerligen. Finns ju billigt som 17 pÄ ebay, 10watches.com eller strapcode.
TÀnk pÄ att "spetsarna" ska vara lite tjockare Àn standard ocksÄ.
Finns vÀl risk för det antar jag, kÀnns bÀttre nÀr de Àr tighta.
PM'a adress sÄ kan jag skicka över ett par.
Fick ett par bandstift av Geparden med posten igÄr. Tack för det. Dessa var runt 1,8mm och passade Isofranbandet betydligt bÀttre Àn de tunnare jag grÀvde fram först, plus att de passade klockan perfekt. Men precis som Geparden pÄpekade i sitt meddelande till mig sÄ kommer nog 2,0mm funka bÀst till Isofrane.

Fick ett par bandstift av Geparden med posten igÄr. Tack för det. Dessa var runt 1,8mm och passade Isofranbandet betydligt bÀttre Àn de tunnare jag grÀvde fram först, plus att de passade klockan perfekt. Men precis som Geparden pÄpekade i sitt meddelande till mig sÄ kommer nog 2,0mm funka bÀst till Isofrane.
Eller som gör man som jag gjorde med mitt Hirsch performance. Pressade in SEIKO fat bars sÄ jag vet att de sitter helt rÀtt i klockan. Kommer nog dock aldrig kunna fÄ ut dem ur bandet igen dÄ de sitter stenhÄrt.

Eller som gör man som jag gjorde med mitt Hirsch performance. Pressade in SEIKO fat bars sÄ jag vet att de sitter helt rÀtt i klockan. Kommer nog dock aldrig kunna fÄ ut dem ur bandet igen dÄ de sitter stenhÄrt.
Kan ju vara vÀrt till en fet GS-dykare men nÀr bandet kostar lika mycket som klockan vill man kanske kunna byta bandstift/klocka.

Nu har jag bestÀmt mig att slÄ pÄ den stora trumman och köpa mig min första begagnade klocka. Som mitt första begagnade köp sÄ har jag valt ut, Seiko's Panda 6138 8020 Chronograph. Nu hade jag dock inte kollar hur det sÄg ut pÄ marknaden innan jag valde ut klocka, men det verkar inte ligga en drös till försÀljning iallafall.

Behöver nog lite tips och rÄd av er. MÄste avslöja att jag har nollkoll men nu kör vi, valt Àr valt.

10da%5B1%5D.jpg

Hittade bla denna http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-SEI...s_MensWatches_GL&hash=item5b0a4f77cb#viTabs_0

Nu har jag bestÀmt mig att slÄ pÄ den stora trumman och köpa mig min första begagnade klocka. Som mitt första begagnade köp sÄ har jag valt ut, Seiko's Panda 6138 8020 Chronograph. Nu hade jag dock inte kollar hur det sÄg ut pÄ marknaden innan jag valde ut klocka, men det verkar inte ligga en drös till försÀljning iallafall.

Behöver nog lite tips och rÄd av er. MÄste avslöja att jag har nollkoll men nu kör vi, valt Àr valt.

10da%5B1%5D.jpg

Hittade bla denna http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-SEI...s_MensWatches_GL&hash=item5b0a4f77cb#viTabs_0
Löjligt dyr, skadad tavla och kassa bilder.

Jo dÀr har du rÀtt, tog bara den första som jag fick trÀff pÄ. Har grottat lite mer och det ser ut som jag har valt fel begagnad klocka att börja med sÄ jag la ett bud pÄ en annan Seiko SBGA095 som jag har varit sugen pÄ lÀnge.
Bra tÀnkt. Grym tavla pÄ 095!

Sumon Àr en riktigt trevlig dykare. Problemet för mig Àr dock storleken. 45mm trivs jag inte i. NÄgot förslag pÄ alternativ, men som liknar Sumon?
Vilken modell hade ni valt istÀllet?

Har du provat den? RÀtt platt och fin. KÀnns inte som 44 utan vÀlbalanserad och lagom.
Nej det har jag tyvÀrr inte, borde kanske göra det innan jag dömer ut den. Jag Àgde en Omega Seamaster PO 45,5mm, men sÄlde den dÄ jag inte trivdes med storleken. DÀrför Àr jag lite skeptisk.

Nej det har jag tyvÀrr inte, borde kanske göra det innan jag dömer ut den. Jag Àgde en Omega Seamaster PO 45,5mm, men sÄlde den dÄ jag inte trivdes med storleken. DÀrför Àr jag lite skeptisk.

Den Àr vÀrd ett test. Jag gillar den mycket, Àven jag eg tycker 42 Àr max. Sumon Àr platt och har en förhÄllandevis smal lÀnk som gör att storleken balanseras nÄgot.

Sumon Àr en riktigt trevlig dykare. Problemet för mig Àr dock storleken. 45mm trivs jag inte i. NÄgot förslag pÄ alternativ, men som liknar Sumon?
Vilken modell hade ni valt istÀllet?
Den Àr 44mm. NÀrmast Àr vÀl skx171 med skx007 bezel.
PO XL Àr ju brutalt mycket större. Den Àr ju 1,5mm bredare och dessutom mycket tjockare.

Sumon Àr som beskrivits tidigare nÄgot platt och dessutom lite formad efter handleden. BÀrs vÀldigt lÄgt och smidigt. GÄr inte att jÀmföra med en PO XL. Köp en!

Den Àr 44mm. NÀrmast Àr vÀl skx171 med skx007 bezel.
PO XL Àr ju brutalt mycket större. Den Àr ju mycket tjockare dessutom.

Och lÀnken har en helt annan karaktÀr pÄ den Àn pÄ Sumon, har testat bÄda (Àven fast jag bara Àgt Sumon. Blev aldrig ett köp av PO:n dÄ den kÀndes stor) och de bÀrs olika. Sumon tycker jah dock inte Àr liten men följer Àven en smal handled bra.

Tack för svaren. Det finns ju onekligen nÄgra intressanta modeller i Seikos sortiment.
Kikade lite pĂ„ SNZF17J1. Är det ett okej urverk i den? Priset skiljer sig en aning mot Sumon, sĂ„ jag antar att Sumon kĂ€nns mer gedigen?

Tack för svaren. Det finns ju onekligen nÄgra intressanta modeller i Seikos sortiment.
Kikade lite pĂ„ SNZF17J1. Är det ett okej urverk i den? Priset skiljer sig en aning mot Sumon, sĂ„ jag antar att Sumon kĂ€nns mer gedigen?
Ja, det Àr stor generell skillnad. I alla SEIKOs med "5" pÄ urtavlan sitter ett basurverk, men för runt 1000kr kan man inte förvÀnta sig nÄgot annat.

Tillbaka
Topp