• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rulle

Audemars
Jo köpte precis denna Breitling a73380 Superquartz..typ 20min sedan..fÄr den förhoppningsvis pÄ Tisdag. Dock utan tillbehör
..😁 Sorry om det Ă€r fel trĂ„d..

Gillar den hÀr Àldre pÄ 41mm (tillverkades mellan 2006-2011)..
Screenshot_20210320-185241_Chrono24.jpg
image0000021.jpg
du Àr sÄ vÀlkommen sÄ till brattetrÄden!
 

Code

AKA Vincent B
gömmer mig!

men sÀlj inte din alpinist

den dÀra svarta Àr riktigt bra!

sjÀlv sÄ har jag haft pÄ denna nu i över ett dygn
20210319_205718.jpg
Wow snyggt..nÀ ska försöka inte sÀlja Alpinisten. Andra gÄngen jag Àger den nu..köpte andra gÄngen nu den 17/12-20...
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
För att förtydliga rör det sig om flera modeller som brukar klumpas ihop under "Poor Man's 62MAS". Det Àr tidigare 7005-8050, 7005-8052 och de senare 7005-8099 och 7025-8099. Slutligen finns ocksÄ ett okÀnt antal 7005-8140 som gavs till Iranska officerare.

De tidigaste (före -71) har mÀrkningen "Proof" pÄ tavla och baklock, och bör enligt mig betinga ett högre samlarvÀrde dÄ de hade en kortare produktionsperiod.

Det Àr fortfarande vÀldigt mÄnga frÄgetecken kring vilka marknader de var Àgnade, jag har sökt i kataloger frÄn tidsperioden men inte funnit en enda bild. De dyker vÀldigt sÀllan upp i Japan, vilket indikerar att samtliga var exportmodeller. Den senaste 7005-8052 "Resist" som blev sÄld pÄ auktion dÀr, med slitet index och utan lÀnk, hamnade pÄ 71.000 yen. $500-600 i bruksskick utan lÀnk Àr priser jag sett pÄ internationella marknaden.

Saker att tÀnka pÄ:

Icke orginala delar (framförallt tavlor och vridrings-inlÀgg, bör man undvika)
Lysmassan (ska vara grönaktig och Àr typisk för Daini-fabriken vid tiden, "ruttnar" lÀtt, och mörknar)
LĂ€nk (En raritet)

Av nÄgon konstig anledning verkar det finnas relativt mÄnga i Sverige, och informationen Àr sÄ begrÀnsad bland samlare att prisnivÄn Ànnu Àr lÄg. Det finns ocksÄ ett fÄtal med kronmÀrkning, och i nÄgot dokument som cirkulerat pÄ forumet med information frÄn FVM sÄ levererades dessa 1973.

SjÀlv tycker jag en fungerande, original "Resist" under 5k Àr ett bra köp. En "Proof" i gott skick, med lÀnk bör ligga nÀrmare 10k, men dyker upp sÄ sÀllan att det Àr svÄrt att spekulera.

Fyll gÀrna pÄ: @Mazdak @Staafen @Quaker @jmalmsjo @Seikosthlm
Tack för ett utförligt och givande svar! Jag har en hemma som jag tÀnker sÀlja, men klockan visade sig vara frÄn mammas födelsedatum. SÄ nu vet jag inte om jag borde sÀlja den.
 

Edvin_00

Omega
Köpte nyligen en mycket trevlig seiko skx033 hÀr pÄ klocksnack och nu Àr jag ute efter att köpa lite nya straps till klockan. Har nÄgon tips pÄ var man kan hitta bra gummi- och natoband?
 

MrSandin

Omega
Är det nĂ„gon som vill dela med sig av sina intryck av ”baby alpinisterna” spb155 eller spb159? Jag tycker de ser fina ut pĂ„ bild och att de har rĂ€tt dimensioner för mig, men det vore roligt att höra ett omdöme frĂ„n nĂ„gon som anvĂ€nt dessa en tid.
0123E299-2590-44C2-BC96-4530CC829EA4.jpeg
9B3EBBEF-C9B3-40A0-BD07-CE52C833B2DA.jpeg

SlÀngde det svarta originalbandet direkt, tog loss spÀnnet och satte det pÄ ett brunt lÀder istÀllet. Mycket nöjd med min SPB159, vÀntar nu med spÀnning pÄ original stÄllÀnk som jag bestÀllt. Lovar att posta resultat i trÄden.
 
Topp