• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Jag har i vilket fall kommit fram till att jag inte kommer att tröttna pÄ SARB017 (igen)!
210BAB09-82AD-40DC-AEBD-F4A8014D5C09.jpeg
8E73A6CD-87B5-43C6-B606-AD6EDC56E814.jpeg
B59C1D14-91BB-4611-ABBB-F86DFED2B10A.jpeg
 
Go'kvÀll!

Sedan jag upptÀckte sarb017 har det varit det givna nÀsta klockköpet. Jag har dock Àven kikat pÄ spb121j1 pÄ sistone och det Àr ett jÀmt lopp mellan de tvÄ i dagslÀget.

Skillnaderna "pÄ pappret" har jag koll pÄ men tÀnkte höra om det Àr nÄgon som Àger/har Àgt bÄda och kan knuffa mig i rÀtt riktning sÄ att sÀga? :pompus:

Tack pÄ förhand!
 
Go'kvÀll!

Sedan jag upptÀckte sarb017 har det varit det givna nÀsta klockköpet. Jag har dock Àven kikat pÄ spb121j1 pÄ sistone och det Àr ett jÀmt lopp mellan de tvÄ i dagslÀget.

Skillnaderna "pÄ pappret" har jag koll pÄ men tÀnkte höra om det Àr nÄgon som Àger/har Àgt bÄda och kan knuffa mig i rÀtt riktning sÄ att sÀga? :pompus:

Tack pÄ förhand!
Jag Ă€ger en Sarb017, har bara kollat den nyare i butik. Det föll pĂ„ att jag kunde fĂ„ tag pĂ„ en sĂ„n till ett bĂ€ttre pris 🙂
Kan du leva med att klockan Àr lite tjockare och har en cyklops sÄ tycker jag att du kör pÄ den
 
Jag Ă€ger en Sarb017, har bara kollat den nyare i butik. Det föll pĂ„ att jag kunde fĂ„ tag pĂ„ en sĂ„n till ett bĂ€ttre pris 🙂
Kan du leva med att klockan Àr lite tjockare och har en cyklops sÄ tycker jag att du kör pÄ den
Just cyklopsen Àr nog det som gör mig mest tveksam till den om jag ska vara Àrlig. Det ska dock tillÀggas att jag Àn sÄ lÀnge inte har kikat pÄ nÄgon av klockorna mer Àn pÄ bild, fÄr se till att ta mig till en handlare snart.
 
Just cyklopsen Àr nog det som gör mig mest tveksam till den om jag ska vara Àrlig. Det ska dock tillÀggas att jag Àn sÄ lÀnge inte har kikat pÄ nÄgon av klockorna mer Àn pÄ bild, fÄr se till att ta mig till en handlare snart.
Ja det Ă€r ju en sĂ„dan klocka man borde se i verkligheten. Tror att det iaf ger en bra fingervisning om vilken du föredrar om du bara kollar i butiken 🙂
 
Just cyklopsen Àr nog det som gör mig mest tveksam till den om jag ska vara Àrlig. Det ska dock tillÀggas att jag Àn sÄ lÀnge inte har kikat pÄ nÄgon av klockorna mer Àn pÄ bild, fÄr se till att ta mig till en handlare snart.

Cyklopsen kan du ta bort med en gastÀndare om den stör dig för mycket :)


Annars sĂ„ kanske @Remofflan kan sĂ€lja sin Alpinist till dig 🙃
 
Är flera pĂ„ forumet som har lyckats med proceduren utan att skada safirglaset. En anvĂ€ndare pĂ„ forumet gjorde den hĂ€r videon dĂ€r glaset inte tog nĂ„gon skada trots den grova hanteringen 😅

Dock vet man inte om urverket klarar sig helt utan men. LÀr ju ha blivit onormalt hög temperatur.

Vad jag lÀst/hört gÄr det enklare Àn i denna video för de flesta.
 
Det Ă€nnu trĂ„kigare med SPB121J1 Ă€r att den har glasbaksida och dĂ€rmed inga alper, och att den egentligen inte ens heter Alpinist. Seiko valde att inte döpa den alls utan bara smĂ€cka pĂ„ Prospex—loggan. Det hade ju kunnat göra och samtidigt lĂ„ta den behĂ„lla Alpinistnamnet.

Urverket Àr bÀttre, och Àven bandet, men i övrigt Àr det flera smÄ försÀmringar som jag tycker stör med just den gröna varianten.
 
Jag gissar pÄ att det Àr för att datumet ska synas sÄ bra som möjligt genom cyklopen. Nu kan jag ha fel men jag tror att nÀstintill alla datumrutor med cyklop Àr vita
Möjligt, inte tÀnkt pÄ. Brukar inte gilla det. Nu Àr det ju tyvÀrr det pÄ min King Turtle, men funderar pÄ att ta bort den.
 
Är det bara jag som Ă€r rĂ€dd att han ska sĂ€tta kniven i fingret? đŸ„¶

Ja verkligen! Ser vĂ€ldigt brutalt ut 😅

Dock vet man inte om urverket klarar sig helt utan men. LÀr ju ha blivit onormalt hög temperatur.

Vad jag lÀst/hört gÄr det enklare Àn i denna video för de flesta.

Ja just det ja! Minns att detta diskuterades nÀr anvÀndaren postade sin video.
 
Hah! Jo det var jag.
NĂ„got brev vet jag dock ingenting om.

Klockan var dock okej, inga problem med varken tidshÄllning eller vattentÀthet, trots det grova hanterandet.
Brevdelen Àr en parafras pÄ de dramatiserade tittarbreven till SVT-ungdomsprogrammet Bullen, dÀr tonÄringar skickade in frÄgor om relationer, som spelades upp som filmer i programmet. De inleddes alltid med ett meddelande om att det inte var personen i filmen som skrivit brevet. ;)

Programmet gick 1987-2000 och hade under de första Ären Martin Timell som programledare, det var sÄ den numera skandalomsusade och i metoo avslöjade tv-profilen blev kÀnd. Bullen var nÄgot av en institution för alla som vÀxte upp i Sverige under Ären det sÀndes. Möjligt att referensen börjar bli lite gammal nu.
 
Tillbaka
Topp