• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🏔 Alpinist-trĂ„den

Sitter hÀr och njuter av de sista sommar kvÀllarna och filosoferar.
- Nato till sin gröna...? Ja det borde man testa!
Är det nĂ„gon hĂ€r som har tips pĂ„ snygga Nato band till min grönis? Var sjĂ€lv inne pĂ„ sandfĂ€rgat men vet inte om det Ă€r rĂ€tt...
1000021868.jpg
Det blir nog alldeles utmÀrkt! Jag har sjÀlv funderat pÄ canvas i beige/khaki. Du fÄr prova och Äterkomma. Jag har burit den pÄ grön&blÄtt nato en del, köpte mÄnga tvÄfÀrgade förut men slutade nÀr de flesta anvÀndes sÄ lite, men den hÀr kombon blev buren rÀtt ofta:
IMG_0897_Original.jpeg
 
Det blir nog alldeles utmÀrkt! Jag har sjÀlv funderat pÄ canvas i beige/khaki. Du fÄr prova och Äterkomma. Jag har burit den pÄ grön&blÄtt nato en del, köpte mÄnga tvÄfÀrgade förut men slutade nÀr de flesta anvÀndes sÄ lite, men den hÀr kombon blev buren rÀtt ofta:
IMG_0897_Original.jpeg
HĂ€rlig kombo!
Har sjÀlv ocksÄ varit inne pÄ att försöka hitta nÄgon grön, men dÄ hamnar man pÄ olivgrön och jag Àr rÀdd att det kommer "skÀra" sig mot urtavlan. Vart har du köpt dina nato band frÄn?
 
Sitter hÀr och njuter av de sista sommar kvÀllarna och filosoferar.
- Nato till sin gröna...? Ja det borde man testa!
Är det nĂ„gon hĂ€r som har tips pĂ„ snygga Nato band till min grönis? Var sjĂ€lv inne pĂ„ sandfĂ€rgat men vet inte om det Ă€r rĂ€tt...
1000021868.jpg

Grönt pĂ„ grönt funkar alltid 😁
 

Bilagor

  • IMG_5790.png
    IMG_5790.png
    1.1 MB · Visningar: 9
HĂ€rlig kombo!
Har sjÀlv ocksÄ varit inne pÄ att försöka hitta nÄgon grön, men dÄ hamnar man pÄ olivgrön och jag Àr rÀdd att det kommer "skÀra" sig mot urtavlan. Vart har du köpt dina nato band frÄn?
En sökning i inkorgen visade att det var frÄn cheapest natostraps men det var 2017 sÄ det var ett tag sedan :) Jag tror du var inne pÄ rÀtt spÄr annars. Men det Àr klart att med nato Àr det kul och snabbt gjort att byta mellan nÄgra olika band sÄ lika bra att satsa pÄ en liten serie med en gÄng :)
 
Är detta 197 eller 199?
VÀldigt sugen pÄ att testa den pÄ lÀnk sÄ behöver tips pÄ passande lÀnkar.

Har just bestÀllt en originallÀnk till min alpinist. Kan ge dig ett utlÄtande nÀr den kommit. Tycker inte strapcodes ÀndlÀnkar ser ut att passa, antingen Àr de för lÄnga eller för korta.
 
  • Like
Reactions: Erf
Jag har förstÄtt att jag krÀver lÀnk pÄ mina ur (om det inte Àr en liten handjagad vintagegrej) sÄ nÀr jag skaffade min SPB211J1 behövde jag utrusta den. Tittade pÄ Strapcode men var inte nöjd med hur ÀndlÀnkarna satt mot luggarna (inte rÀtt lÀngd) och lÀste kritik mot det bulkiga lÄset. SÄ vafan tÀnkte jag, det fÄr bli originallÀnken Àven den kostar dubbelt sÄ mycket. Det var ju sÄhÀr skaparna tÀnkte att den skulle se ut.

Det Àr en rÀtt tunn lÀnk som kÀnns anpassad till klockan (baby alpinisten Àr 38 mm), polerade sidor, kort lÄs, oysterstil. Den kritik som har lyfts fram Àr att det Àr för fÄ microjusteringar och det Àr sant, det finns bara tvÄ lÀgen och nÄgra halvlÀnkar har jag inte sett. Jag fick testa mig fram, plocka bort och sÀtta dit igen för att hitta rÀtt lÀngd. Men har du vÀl gjort det och hittat en lÀngd som passar dig Àr Àr ju inte nÄgot problem. Det finns dÀremot tvÄ andra smÄ saker jag skulle vilja anmÀrka pÄ; ÀndlÀnken glappar lite mot luggarna, inte mycket men de sitter inte perfekt. HÄller du upp den mot ljuset sÄ ser du det men inte vid vanlig anvÀndning. Det andra Àr att lÄset skicker ut lite mer Àn nödvÀndigt. Har du klockan pÄ dig och tittar frÄn sidan sÄ ser du liksom in i lÄset.

Slutsatsen Àr ÀndÄ att jag Àr vÀldigt nöjd och jag kan varmt rekomendera originallÀnken (det finns bara en att vÀlja pÄ). Jag gillar ocksÄ att köpa ny lÀnk till en klocka man köpt andra hand, den blir liksom din egen och du fÄr chans att nöta in den frÄn allra första början. Like a virgin osv.

SjÀlva Baby alpinisten dÄ? Model SPB211J1 brun tavla med guldindex Àr en fantastisk klocka. NÀr jag sÄg den förstod jag med en gÄng att detta var modellen jag hade vÀntat pÄ. Det hatade prospex Xet smÀlter in i tavlan (guldbrunt mot mörkbrunt) och visare, index och lume gÄr perfekt i ton. Jag köpte den som jobbklocka dÄ den pÄminner mig starkt om kaffe. Den kallas officiellt Forrest sunbeam och det Àr ju gulligt men för mig Àr den för alltid kaffeklockan och med lÀnken blev den perfekt. Solklar keeper!

@Erf


IMG_0377.JPG
IMG_0378.JPG
IMG_0379.JPG
IMG_0382.JPG
 
Jag har förstÄtt att jag krÀver lÀnk pÄ mina ur (om det inte Àr en liten handjagad vintagegrej) sÄ nÀr jag skaffade min SPB211J1 behövde jag utrusta den. Tittade pÄ Strapcode men var inte nöjd med hur ÀndlÀnkarna satt mot luggarna (inte rÀtt lÀngd) och lÀste kritik mot det bulkiga lÄset. SÄ vafan tÀnkte jag, det fÄr bli originallÀnken Àven den kostar dubbelt sÄ mycket. Det var ju sÄhÀr skaparna tÀnkte att den skulle se ut.

Det Àr en rÀtt tunn lÀnk som kÀnns anpassad till klockan (baby alpinisten Àr 38 mm), polerade sidor, kort lÄs, oysterstil. Den kritik som har lyfts fram Àr att det Àr för fÄ microjusteringar och det Àr sant, det finns bara tvÄ lÀgen och nÄgra halvlÀnkar har jag inte sett. Jag fick testa mig fram, plocka bort och sÀtta dit igen för att hitta rÀtt lÀngd. Men har du vÀl gjort det och hittat en lÀngd som passar dig Àr Àr ju inte nÄgot problem. Det finns dÀremot tvÄ andra smÄ saker jag skulle vilja anmÀrka pÄ; ÀndlÀnken glappar lite mot luggarna, inte mycket men de sitter inte perfekt. HÄller du upp den mot ljuset sÄ ser du det men inte vid vanlig anvÀndning. Det andra Àr att lÄset skicker ut lite mer Àn nödvÀndigt. Har du klockan pÄ dig och tittar frÄn sidan sÄ ser du liksom in i lÄset.

Slutsatsen Àr ÀndÄ att jag Àr vÀldigt nöjd och jag kan varmt rekomendera originallÀnken (det finns bara en att vÀlja pÄ). Jag gillar ocksÄ att köpa ny lÀnk till en klocka man köpt andra hand, den blir liksom din egen och du fÄr chans att nöta in den frÄn allra första början. Like a virgin osv.

SjÀlva Baby alpinisten dÄ? Model SPB211J1 brun tavla med guldindex Àr en fantastisk klocka. NÀr jag sÄg den förstod jag med en gÄng att detta var modellen jag hade vÀntat pÄ. Det hatade prospex Xet smÀlter in i tavlan (guldbrunt mot mörkbrunt) och visare, index och lume gÄr perfekt i ton. Jag köpte den som jobbklocka dÄ den pÄminner mig starkt om kaffe. Den kallas officiellt Forrest sunbeam och det Àr ju gulligt men för mig Àr den för alltid kaffeklockan och med lÀnken blev den perfekt. Solklar keeper!

@Erf


IMG_0377.JPG
IMG_0378.JPG
IMG_0379.JPG
IMG_0382.JPG

Snyggt!

Matchar kvalitén prislappen om man skulle jÀmföra med strapcode?
Jag brukar hitta en bra fit trots fÄ microjusteringar sÄ det Àr ingen deal-breaket. LÀnka gÀrna var du köpt den.

Blev riktigt bra pÄ din spb211, har sjÀlv gillat den kombon ett tag och haft ögonen pÄ sbp209.. :)
 
Snyggt!

Matchar kvalitén prislappen om man skulle jÀmföra med strapcode?
Jag brukar hitta en bra fit trots fÄ microjusteringar sÄ det Àr ingen deal-breaket. LÀnka gÀrna var du köpt den.

Blev riktigt bra pÄ din spb211, har sjÀlv gillat den kombon ett tag och haft ögonen pÄ sbp209.. :)

Jag fick den genom min lokala seiko-handlare, antar att alla som sÀljer deras klockor kan bestÀlla hem dem. Ta den som ligger nÀrmast!

Det Àr helt ok kvalité pÄ seikolÀnken. Inte den stabilaste jag stött pÄ, men det har nog mer med att den Àr lite nÀttare Àn t ex en SPB147-lÀnk. Samtidigt Àr den inte alls sladdrig eller stel och konstig som billiga lÀnkar till vissa kvarts-klockor och du behöver inte oroa dig för att lÄset ska gÄ upp eller nÄgot sÄnt. Bra finish Àr det ocksÄ. Mitt rÄd att köpa den du vill ha utan att fundera för mycket över priset. Att köpa nÄgot du riskerar att kÀnna dig missnöjd med Àr ju bara meningslöst.
 
  • Like
Reactions: Erf
Sportar ocksĂ„ ett grönt canvas idag. Passar alpinisten nĂ€stan bĂ€ttre Ă€n lĂ€der och lĂ€nk kĂ€nner jag spontant 🙂
1000033644.jpg
Jag Àr beredd att hÄlla med! Nog för att Alpinisten Àr ett "strap-monster", men av de kombinationer som jag har testat Àr det nog faktiskt detta canvas (som jag tyvÀrr inte minns vart jag köpte) som jag gillar bÀst.
TÀtt följt av ett grovt riktigt mörkbrunt vintagelÀder, som jag inte hittar nÄn bild pÄ nu bara för det.

Den ser dock riktigt schysst ut pÄ de bilder jag sett med tvÄtons-lÀnkar, men har bara testat enfÀrgat sjÀlv och det tröttnade jag fort pÄ för denna klocka.
 
Nu behöver jag grÄta ut bland likasinnade. Jag har försökt med originallÀnken till min babyalpinist i en dryg mÄnad, jag har tagit av och pÄ lÀnkbitar mer Àn en gÄng, men nu mÄste jag ge upp. Min handled ligger precis mitt emellan hur man kan justera. TvÄ mircoadjustments Àr för lite och lÀnken antingen för kort eller för lÄng hur jag Àn gör. Under sensommarens sista svettiga dagar gick det ann dÄ handleden var maximalt uppsvÀlld men vintertid gÄr det inte. Kanske Àr jag onödigt petig men jag kan inte undgÄ att tycka att det Àr ett problem med en för lÄng lÀnk. Jag har tre lösningar:
1. svÀlta mig och sluta trÀna sÄ jag plocka bort en lÀnkbit alternativt lÀgga pÄ mig 20 kilo sÄ jag vÀxer i lÀnken.
2. erkÀnna mig besegrad och byta till en AM-lÀnk.
3. sÀlja eller byta bort klockan

Jag har landat i att göra ett försök med alternativ tvÄ. Den som kÀnner sig modig eller inte har nÄgot emot lite lös alternativt tight lÀnk fÄr gÀrna skicka PM. Jag ger er en bra deal, speciellt om det kan bli ett smidigt byte med en strapcode lÀnk.

//Med hopp om att kunna behÄlla en annars fantastisk klocka
 
Nu behöver jag grÄta ut bland likasinnade. Jag har försökt med originallÀnken till min babyalpinist i en dryg mÄnad, jag har tagit av och pÄ lÀnkbitar mer Àn en gÄng, men nu mÄste jag ge upp. Min handled ligger precis mitt emellan hur man kan justera. TvÄ mircoadjustments Àr för lite och lÀnken antingen för kort eller för lÄng hur jag Àn gör. Under sensommarens sista svettiga dagar gick det ann dÄ handleden var maximalt uppsvÀlld men vintertid gÄr det inte. Kanske Àr jag onödigt petig men jag kan inte undgÄ att tycka att det Àr ett problem med en för lÄng lÀnk. Jag har tre lösningar:
1. svÀlta mig och sluta trÀna sÄ jag plocka bort en lÀnkbit alternativt lÀgga pÄ mig 20 kilo sÄ jag vÀxer i lÀnken.
2. erkÀnna mig besegrad och byta till en AM-lÀnk.
3. sÀlja eller byta bort klockan

Jag har landat i att göra ett försök med alternativ tvÄ. Den som kÀnner sig modig eller inte har nÄgot emot lite lös alternativt tight lÀnk fÄr gÀrna skicka PM. Jag ger er en bra deal, speciellt om det kan bli ett smidigt byte med en strapcode lÀnk.

//Med hopp om att kunna behÄlla en annars fantastisk klocka
Det Àr inte möjligt att byta till nÄt annat lÄs, typ till en dykare?
 
Det Àr inte möjligt att byta till nÄt annat lÄs, typ till en dykare?
Det kan ju vara en lösning! Ser ju mest att folk byter till mÀrkeslÄs men att göra det omvÀnda mÄste ju ocksÄ gÄ. Ska genast börja leta, Äterkommer om jag lyckas lösa det och dela gÀrna med er med erfarenheter om ni gjort nÄgot liknande!
 
Kanske en generell frÄga men det gÀller en alpinist sÄ jag postar hÀr, tÀnkte köpa en baby alpinist och sÄg pÄ bilderna att man slipat bort allt pÄ undersidan av boetten, jag kan inte komma pÄ nÄgon annan anledning Àn att det möjligtvis Àr stöldgods? Vad tror ni?

Bild pÄ undersidan:
 

Bilagor

  • image003.jpg
    image003.jpg
    115.4 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp