• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Mmmm... Är nĂ„got speciellt att breaka in en hĂ„rt armband och fonder mjukt. Men jag kĂ€nde inte att orken fanns i detta fall men ger tummen upp att du inte backar för det :)
Tycker Nato ser lite klena ut pÄ en sÄ stor klocka som bara har 20mm bredd.
Zulu kan iofs funka men tycker de passar bÀttre pÄ typ enzo som har 24mm

Mmmm pÄ nÄgot sÀtt gillar jag det obekvÀma gummit:)

Ett som Àr 20mm, sedan spelar det inte sÄ stor roll om det Àr guld eller stÄlspÀnne. Det Àr det mest akuta. Sedan söker jag nytt till enzon ossÄ :)

Ok, har nÀmligen ett 24 mm original, med "N.D.Limits" högst upp, i bÀttre begagnat skick, som du kan fÄ för 200 pix om du vill? Annars finns det vÀl ersÀttningsband/aftermarket i olika prisklasser. Tror t.ex. att "Göta ur" eventuellt kan ha nÄgot hemma. Annars mÄste man typ gÄ till UR & Penn, och lÀgga en bestÀllning och betala runt 500-600, om inte mer.

Skulle byta batteri pÄ en aqualand idag, ringde till Step in pÄ Drottninggatan - 450kr inkl tryckning. De Àr inget val, de trycker alltid

Åkte till klockmĂ€ster Liljeholmen - 150kr för batteribyte

Stod och talade lite med kvinnan pÄ KlockmÀster och hade min exp pÄ armen varpÄ hon sÀger att de servar Rolex....

Hmmmm Àr inte helt sÀker pÄ vad hon sa att det kostade men tyckte hon sa frÄn ca 2200kr och uppÄt.

NÄja....eftersom jag ansÄg att 150kr för att byta ett batteri sÄ gick jag 10 meter till Teknikmagasinet och köpte ett 2016-batteri för 25kr och bytte sjÀlv:)

Jag har nu hittat en potentiell Aqualand, men den analoga delen fungerar inte som den skall. SÀljaren menar att sekundvisaren "twitchar", alltsÄ hackar, trots ett batteribyte.
Han hÀvdar att den behöver rengöras för att fungera. Anar att han inte har största kunskapsbanken gÀllande Aqualands.
SĂ€ljarens ord om batteribytet:
"i matched the numbers on the batteries to the old batteries and batteries and bulb store put them in. the second hand twitched for a for an hour like it wanted to turn and then stopped twitching sounda like this 30 yearold watch needs cleaned"
Vad tror ni?

Jag har nu hittat en potentiell Aqualand, men den analoga delen fungerar inte som den skall. SÀljaren menar att sekundvisaren "twitchar", alltsÄ hackar, trots ett batteribyte.
Han hÀvdar att den behöver rengöras för att fungera. Anar att han inte har största kunskapsbanken gÀllande Aqualands.
SĂ€ljarens ord om batteribytet:
"i matched the numbers on the batteries to the old batteries and batteries and bulb store put them in. the second hand twitched for a for an hour like it wanted to turn and then stopped twitching sounda like this 30 yearold watch needs cleaned"
Vad tror ni?
Quartzverket behöver rengöras Ä smörjas. Hade samma med en av mina Ä det gÄr att fixa.

FrĂ„gan Ă€r hur lönt det Ă€r pĂ„ en sĂ„ pass billig klocka :). Är den fin i övrigt kan det vara en idĂ©.

Helt klart Ă€r det frĂ„gan. Sen Ă€r det ju svĂ„rt att hitta nya packningar och fĂ„ skiten helt tĂ€t ocksĂ„. Är det en pensionerad klocka som ska i första hand ska pryda Ă€garen och fungera som identitetsstĂ€rkande livsstilsmarkör sĂ„ gör det ju mindre om den inte pallar 200m:)

Quartzverket behöver rengöras Ä smörjas. Hade samma med en av mina Ä det gÄr att fixa.
Hur mycket kan du uppskatta att det kostar och visst borde en vanlig urmakare kunna grejja en sÄdan reparation? MÄlet Àr givetvis att den skall fungera som en ny.

Tack för hjÀlpen kÀra klocksnackare!

Hur mycket kan du uppskatta att det kostar och visst borde en vanlig urmakare kunna grejja en sÄdan reparation? MÄlet Àr givetvis att den skall fungera som en ny.

Tack för hjÀlpen kÀra klocksnackare!
Jag vill minnas att Jag har ett pm med telefonnummer till ett stÀlle som sÀljer reservdelar till den gamla versionen, var nÄgon pÄ forumet som hade fÄttt hjÀlp av dem ocksÄ.

Köpte en ny Aqualand, Àr mycket nöjd. Funderar pÄ att jaga rÀtt pÄ fler och "dyktuben", kanske skulle vara kul med en liten Aqualandsamling...

b4a54771b4baaee56082c9480014a022.jpg
3b75c1694408c72dd90e6937dd0b52f7.jpg

Tycker inte att gummit Àr obekvÀmt. Kanske till en början, men jag anvÀnde det större delen av sommaren och tyckte att det var grymt. Perfekt nÀr man badar, dÄ Àr det riktigt usch med ett nato som blir blött. Den Àr snygg pÄ nato ocksÄ, men tycker nog att den gör sig bÀst pÄ gummi :)

Dock sÄ kapade jag gummit eftersom det var pÄ tooook för lÄngt för mina kvistar till handleder. Har man det pÄ det sista hÄlet sÄ blir det ju en halvmeter som sticker ut pÄ andra sidan.

Tycker inte att gummit Àr obekvÀmt. Kanske till en början, men jag anvÀnde det större delen av sommaren och tyckte att det var grymt. Perfekt nÀr man badar, dÄ Àr det riktigt usch med ett nato som blir blött. Den Àr snygg pÄ nato ocksÄ, men tycker nog att den gör sig bÀst pÄ gummi :)

Dock sÄ kapade jag gummit eftersom det var pÄ tooook för lÄngt för mina kvistar till handleder. Har man det pÄ det sista hÄlet sÄ blir det ju en halvmeter som sticker ut pÄ andra sidan.
Jo men men det skall ju funka utanpÄ en vÄt eller torrdrÀkt ossÄ ;)

Tillbaka
Topp