Nu Àr den hÀr tillbaka i trÄden, kom med posten igÄr. PVD-belagd stÄlAqualand. Skriver inget smeknamn pÄ den för att inte dra pÄ mig trÄdens vrede
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Vi kan kalla den Hanzo! Alla glada och nöjda. Riktigt cool, vill ha..Nu Àr den hÀr tillbaka i trÄden, kom med posten igÄr. PVD-belagd stÄlAqualand. Skriver inget smeknamn pÄ den för att inte dra pÄ mig trÄdens vrede
Cool! Aldrig sett förut.Hejsan!
Ny i Citizen-delen av forumet och skulle behöva lite hjÀlp.
Har en klocka som jag vet vĂ€ldigt lite om som jag tĂ€nkte sĂ€lja. Ăr en Aqualand C022 frĂ„n -90 om jag förstĂ„tt det rĂ€tt?
Har svÄrt att hitta fler modeller med vit/beige tavla, finns det nÄgon historia bakom tavlan?
Tycker Àven det Àr svÄrt att prissÀtta den eftersom jag inte hittar nÄgot att jÀmföra med som har samma tavla. NÄgon som vÄgar sig pÄ en fingervisning? Sitter en eftermarknads lÀnk pÄ och jag har inga andra tillbehör.
Och skulle nÄgon vara intresserad av klockan sÄ skicka ett pm
Tack pÄ förhand!
Nu vill vi veta vÀrde sÄ jag kan fÄ hem den dÀrJDM variant (Japanese domestic market) frÄn mars 1990. Ovanlig & bra skick!
Missade den. Minns du priset?Billigare Àn StÄlEnzo men nÄgot dyrare Àn standard C022 LÄg en pÄ blocket hÀromdagen, kanske samma?
Ăr 3' rimligt? Mer/mindre? Ingen aning, vill gĂ€rna betala sĂ€ljaren vad den Ă€r vĂ€rd sĂ„klart.Minns inte, brukar ligga nĂ„ra dyra pĂ„ bukten ocksĂ„...
Va i helve..?!C022? nÀe, sneO24. NÄn kreativ Marockan har varit i farten SÀljaren var sjysst & vi kom överens om Äterbet. Lite mer delar till samlingen..
Det gÄr inte svara pÄ annonser. skicka pm till sÀljare.En frÄga till er hÀr, Àr ute efter att köpa en klocka i köp o sÀlj delen... Men kan inte posta, hittar ingenstans vad som krÀvs för att svara/posta i den avdelningen.. nÄgon som vet och kan upplysa mig, tack
Ok man tackar, det e mer köp som e intressant, sÀljer inte mina ÀlsklingarDet gÄr inte svara pÄ annonser. skicka pm till sÀljare.
För att posta en sÀljes annons krÀvs 50inlÀgg i andra trÄdar
Börjar nÀstan kÀnnas som att fulursstadiet Àr passerat vid den hÀr nivÄn av verkshöjd och att klockan borde betraktas som modern konst? Premium!Miyota 2035 limmat pÄ tavlan. SvartmÄlat papper som lcd
- Du köpte vÀl den andra ocksÄ hoppas jagDen klockan var NOS nÀr jag sÄlde den, inte buren. Köpt direkt frÄn uraffÀr & de hade en likadan med felfri PVD som kostade dubbelt. StÄtt mÄnga Är i skyltfönster vilket kanske kan förklara varför den Àr tunn & vÀldigt lÀtt att slita bort. Citizen hade uppenbara problem med belÀggningen pÄ rostfritt boetterna eftersom de gav upp efter bara 2 Är. Vilken metod som anvÀndes Àr inte helt klart, bara att de kallats PVD genom Ären.
En sliten Hanzo, mÄste kÀnnas illa att gÄ runt med den dÀr! Kan offra mig om du inte stÄr utAqualand med sliten PVD-belÀggning idag
innan jag pensionerade mig jobbade jag hela livet inom branschen âskĂ€rande verktyg för maskinbearbetningâ. Under Ă„ttiotalet jobbade jag mycket med produktutveckling och dĂ„ började belagda verktyg av hĂ„rdmetall och snabbstĂ„l bli alltmer vanliga. BelĂ€ggningsmetoderna var (och Ă€r) oftast CVD och PVD. Fördelen med PVD Ă€r bla att den görs vid lĂ€gre temperatur vilket medför att fler material kan belĂ€ggas, nackdelen Ă€r att man inte kan Ă„stadkomma sĂ„ tjocka skikt (vi pratar nĂ„gra tusendels millimeter). Ett problem med bĂ„da metoderna Ă€r vidhĂ€ftningen. Vad gĂ€ller Aqualand sĂ„ verkar resultatet vara att titanvarianten hĂ„ller bĂ€ttre Ă€n stĂ„l. Törs inte spekulera i varför, kan ju ha med bĂ„de materialet och ytorna pĂ„ dem att göra. Kan naturligtvis vara lite olika belĂ€ggningsmaterial ocksĂ„ och i mĂ„nga av dem ingĂ„r faktiskt titan.
idag belÀgger man Àven klockor med DLC vilket blir mycket mer slitstarkt, men det Àr en annan historia.
Min klocka har boett av stÄl och uppenbarligen Àr PVD-belÀggningen dÀr inte sÄ slitstark
- Först skall jag hitta en fin i titanEn sliten Hanzo, mÄste kÀnnas illa att gÄ runt med den dÀr! Kan offra mig om du inte stÄr ut
Du ocksÄ! Trevligt PÄminner lite om den maniska CWC-perioden av nÄgon konstig anledning- Först skall jag hitta en fin i titan