• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Kul sĂ€llskap pĂ„ dagens promenad, men den kĂ€nner sig lite ensam. Skulle behöva en till 

F1EB6941-B96A-4643-AEDC-AB411EA2EAB4.jpeg

Roligare att modda. Gamla slitna boetter finns det överallt. Är de i bra skick sĂ„ behĂ„lls de original men kommer aldrig hitta nĂ„gra fungerande verk Ă€ndĂ„.
Risken med detta Àr vÀl att boetterna kommer ut pÄ marknaden och sÀljs som en riktig stÄl-"Enzo". Inte av dig dÄ men information har en tendens att försvinna med tiden och för varje affÀr. Helt plötsligt Àr det en NOS stÄl-"Enzo" boett. Givet att de blir lika originalen dÄ.

Risken med detta Àr vÀl att boetterna kommer ut pÄ marknaden och sÀljs som en riktig stÄl-"Enzo". Inte av dig dÄ men information har en tendens att försvinna med tiden och för varje affÀr. Helt plötsligt Àr det en NOS stÄl-"Enzo" boett. Givet att de blir lika originalen dÄ.
Men ett roligt projekt ska vÀl tillÀggas!

Moddade, mÄlade, efter pvd & rena fake Aquor har funnits i decennier, inget nytt. Du kan köpa fÀrdiga moddade aquor pÄ ett par hemsidor. SÀkert sÀljs de "fake Enzo" bÄde av okunskap & som rent bedrÀgeri men bÄda Àr rÀtt lÀtta att upptÀcka. En sÄldes pÄ KS t.ex & upptÀcktes i trÄden. SÀljaren sÄlde ocksÄ en standard C02* som visade sig vara en Enzo med borttagen eller grymt sliten pvd.
Mina kommer fÄ DuraCoat/Cerakote & vissa blÄnerade, inte pvd behandlade. Skillnaden kommer garanterat att synas. Förhoppningsvis bÄde snyggare & hÄllbarare Àn Citizens kassa pvd.
TrÄkigt att höra att det förekommer men man blir ju tyvÀrr inte förvÄnad.

Vet inte om jag har tur med mitt exemplar för den Àr vÀlanvÀnd men behandlingen Àr jÀttefin med inte mycket slitage alls, jag Àr faktiskt lite imponerad. Men det kanske skiljer mellan exemplaren. Jag har sett mÄnga i stÄl dock, dvs de som vissa kallar Enzo, som ser riktigt dÄliga ut. PVDn pÄ dessa verkar vara mycket sÀmre?

Det finns 8 olika varianter pÄ Enzo & ingen vet riktigt vilken han bÀr i filmen. Eftersom det Àr en Fransk produktion frÄn 1988 sÄ kan man ju iaf hoppas att det Àr C026 CQ-1039 & inte C027 CQ-1071. I sÄ fall Àr ju C028/C029 inte "riktiga" Enzo heller eftersom de verkar ha kommit senare Àn 1998. De flesta av Citizens PVD Stainless boetter har överlag dÄlig belÀggning, inte alls i klass med Titan PVD. Inte bara Aqualand utan alla andra ocksÄ. Egen teori Àr att det fÀster dÄligt pÄ deras polerade stainless boetter. Titan har en helt annan yta som jag försöker efterlikna med rÀtt grov blÀstring.
Har samlat pÄ bilder av Enzo varianterna. HÀr Àr Ären hittills, hittar ni nÄn som avviker sÄ posta gÀrna.

1985-88 C026 CQ-1039 & C027 CQ-1071
1989-94 (ev 97) C028 & C029
1991 C022 & C023 'stainless'
1992 C022 & C023 'base metal IB'

Tack för bra info, riktigt intressant.
Min Ă€r en C026 frĂ„n 1987. 😃

Det finns 8 olika varianter pÄ Enzo & ingen vet riktigt vilken han bÀr i filmen. Eftersom det Àr en Fransk produktion frÄn 1988 sÄ kan man ju iaf hoppas att det Àr C026 CQ-1039 & inte C027 CQ-1071. I sÄ fall Àr ju C028/C029 inte "riktiga" Enzo heller eftersom de verkar ha kommit senare Àn 1998. De flesta av Citizens PVD Stainless boetter har överlag dÄlig belÀggning, inte alls i klass med Titan PVD. Inte bara Aqualand utan alla andra ocksÄ. Egen teori Àr att det fÀster dÄligt pÄ deras polerade stainless boetter. Titan har en helt annan yta som jag försöker efterlikna med rÀtt grov blÀstring.
Filmen spelades vÀl in 86-87 och slÀpptes 88 sÄ det borde vara en C026.

Kollar man noga pÄ vissa bilder, sÄ lutar det nog Ät att det Àr titanvarianten, som Àr den som ses i filmen. SÄ det finns inte 8 varianter IMHO.

EDIT: Plus det du sjÀlv skriver, att stÄlisarna inte ens fanns vid den tidpunkten filmen spelades in.

Moddade, mÄlade, efter pvd & rena fake Aquor har funnits i decennier, inget nytt. Du kan köpa fÀrdiga moddade aquor pÄ ett par hemsidor. SÀkert sÀljs de "fake Enzo" bÄde av okunskap & som rent bedrÀgeri men bÄda Àr rÀtt lÀtta att upptÀcka. En sÄldes pÄ KS t.ex & upptÀcktes i trÄden. SÀljaren sÄlde ocksÄ en standard C02* som visade sig vara en Enzo med borttagen eller grymt sliten pvd.
Mina kommer fÄ DuraCoat/Cerakote & vissa blÄnerade, inte pvd behandlade. Skillnaden kommer garanterat att synas. Förhoppningsvis bÄde snyggare & hÄllbarare Àn Citizens kassa pvd.
Den svartmÄlade stÄlisen sÄldes hade fan min 82Äriga farsa sett var knas

Som du sÀger, finns mÄnga men de flesta gÄr lÀtt att se att de Àr fel.

Kul projekt!!!

Tillbaka
Topp