• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Har pratat med generalagenten Ur & Penn som efter lite kollande nu bekrĂ€ftat att klockorna Ă€r GENUINA! đŸ’ƒđŸŽˆđŸ„ł

Dock finns det sÄ mÄnga mÀrkligheter runt den hÀr lanseringen att man blir yr. Ska försöka skriva ner det jag kommit fram till senare idag...
Weberg: Har ni kinderÀgg i butiken?
U&P: NĂ€dĂ„, bara en gammal hederlig C520 😂
- Noterat!
Nyfiken, var Ă€r ”hit” 🙂
Filippinerna, pÄ en lÄngvarig missionsresa i Aqualandets kyrkas regi. Enzo himself stÄr för fiolerna. Mer Lume Ät folket!

188B8227-B84B-4382-8A70-3DD8C6D76F85.jpeg

Det Àr trevligt att du noterar att bilden inte Àr tagen av dig.
Har hÀnt hÀr pÄ KS att en bild jag tagit pÄ min klocka har presenterats av en annan medlem utan att nÀmna ursprunget, blev lite förvÄnad och tyckte det var konstigt.
Tack för att du Àr förstÄende. Ber om ursÀkt för att jag inte nÀmnde dig med namn?

Har pratat med generalagenten Ur & Penn som efter lite kollande nu bekrĂ€ftat att klockorna Ă€r GENUINA! đŸ’ƒđŸŽˆđŸ„ł

Dock finns det sÄ mÄnga mÀrkligheter runt den hÀr lanseringen att man blir yr. Ska försöka skriva ner det jag kommit fram till senare idag...
Snyggt!! đŸ‘đŸŒđŸ˜ƒ

Skrev precis till Citizen (igen), efter att ha blivit hĂ€nvisad vidare. Kanske kan fĂ„ ett officiellt svar pĂ„ mejl förhoppningsvis 😉
B48F3C02-09B4-4E52-A34F-07A088E8FA55.jpeg

Snyggt!! đŸ‘đŸŒđŸ˜ƒ

Skrev precis till Citizen (igen), efter att ha blivit hĂ€nvisad vidare. Kanske kan fĂ„ ett officiellt svar pĂ„ mejl förhoppningsvis 😉
B48F3C02-09B4-4E52-A34F-07A088E8FA55.jpeg
Jag har svaren! Hinner bara inte skriva ner allt just nu. Har pratat med Ur & Penn, en kompis som Ă€r StjĂ€rnurmakare, Ă€ven handlare pĂ„ Chrono24 och Citizen i USA. Men den korta versionen Ă€r att detta Ă€r en "lokal" utgĂ„va som bara slĂ€pps pĂ„ en liten del av den globala marknaden. (Vilket gör det hela Ă€nnu mĂ€rkligare). Återkommer med mitt grĂ€v! 😎

Jag har svaren! Hinner bara inte skriva ner allt just nu. Har pratat med Ur & Penn, en kompis som Ă€r StjĂ€rnurmakare, Ă€ven handlare pĂ„ Chrono24 och Citizen i USA. Men den korta versionen Ă€r att detta Ă€r en "lokal" utgĂ„va som bara slĂ€pps pĂ„ en liten del av den globala marknaden. (Vilket gör det hela Ă€nnu mĂ€rkligare). Återkommer med mitt grĂ€v! 😎
Ah, uppfattat! MĂ€rkligt, men roligt. Och kul att du fĂ„tt svar Ă€ndĂ„! 😃

Jag förstĂ„r inte riktigt varför detta har blivit en grej hĂ€r i trĂ„den? Citizen (och klocktillverkare i allmĂ€nhet) slĂ€pper ju klockor specifika till vissa regioner hela tiden? Vad Ă€r det jag missar i den hĂ€r diskussionen? đŸ€”

Förklarat flera gÄnger att det inte Àr mÀrkligt. Citizen har slÀppt Aqualand varianter pÄ olika marknader sedan 1985.

Jag förstĂ„r inte riktigt varför detta har blivit en grej hĂ€r i trĂ„den? Citizen (och klocktillverkare i allmĂ€nhet) slĂ€pper ju klockor specifika till vissa regioner hela tiden? Vad Ă€r det jag missar i den hĂ€r diskussionen? đŸ€”
Det Ă€r vĂ€l det vi gör hĂ€r, nördar ner oss i frĂ„gor som resten av omvĂ€rlden tycker Ă€r oviktiga? 😎

Nej, men allvarligt talat sÄ tycker jag det Àr en riktig stor grej. Titta pÄ det sÄ hÀr: plötsligt och frÄn ingenstans slÀpper Citizen inte bara en, utan tvÄ varianter av sin mest legendariska dykare. En modell som blev vÀrldskÀnd genom filmens vÀrld och som sjÀlvaste Carl XVI Gustaf, konung och modeikon, stolt bar runt armen. En modell som de lÀmnat i princip orörd sedan Dackefejden, aldrig Àndrat designen pÄ och som till och med höll pÄ att fasas ut för nÄgra Är sedan (vilket mina egna empiriska studier styrker).

Det Ă€r vĂ€l det vi gör hĂ€r, nördar ner oss i frĂ„gor som resten av omvĂ€rlden tycker Ă€r oviktiga? 😎

Nej, men allvarligt talat sÄ tycker jag det Àr en riktig stor grej. Titta pÄ det sÄ hÀr: plötsligt och frÄn ingenstans slÀpper Citizen inte bara en, utan tvÄ varianter av sin mest legendariska dykare. En modell som blev vÀrldskÀnd genom filmens vÀrld och som sjÀlvaste Carl XVI Gustaf, konung och modeikon, stolt bar runt armen. En modell som de lÀmnat i princip orörd sedan Dackefejden, aldrig Àndrat designen pÄ och som till och med höll pÄ att fasas ut för nÄgra Är sedan (vilket mina egna empiriska studier styrker).
Aha, ja nu Ă€r jag med pĂ„ hur ni tĂ€nker. Ja det var ju iaf en glad överraskning. 😅👍

Citizen har slÀppt mÄnga Aqualand varianter sedan 1985, USA, JDM, Brasilien, Americas (syd). De finns i trÄden om du orkar scrolla. Det finns Àven en JP tillverkad 2021 hÀr sÄ din & stjÀrnpolarens teori om att JP Àr utgÄngen Àr helt felaktig. Fokusera dina empiriska studier pÄ att lÀsa pÄ om GTIN istÀllet...

Citizen har slÀppt mÄnga Aqualand varianter sedan 1985, USA, JDM, Brasilien, Americas (syd). De finns i trÄden om du orkar scrolla. Det finns Àven en JP tillverkad 2021 hÀr sÄ din & stjÀrnpolarens teori om att JP Àr utgÄngen Àr helt felaktig. Fokusera dina empiriska studier pÄ att lÀsa pÄ om GTIN istÀllet...
StĂ„l, tvĂ„ton och den svarta — Ă€r det mĂ„nga tycker du?

StĂ„l, tvĂ„ton och den svarta — Ă€r det mĂ„nga tycker du?
Bara "den svarta" har 6 olika Citizen modellnummer. Minst 3 varianter speciellt för USA marknaden. 4 JDM (Japan), 4 Brasilien/Americas & dÄ rÀknar jag inte stÄl vs gummiband modellerna. Alla modellerna nedan har egna officiella nummer som Äterfinns pÄ hÀngetiketten & garantibeviset. Minst 9 olika tavlor som alla har egna Citizen id nummer. Minst 7 olika varianter av bezel som alla passar C02' & JP perfekt. Den hÀr röran har Citizen alltid hÄllt pÄ med.

En (för mig i alla fall) mÀrklig grej Àr vÀl ocksÄ att den inte funnits listad som modell pÄ nÄgon officiell Citizen-hemsida. NÀr ett företag slÀpper nÄgot nytt (oavsett bransch) - dÄ vill man vÀl marknadsföra det och göra reklam?

I vilket fall som helst har jag fĂ„tt svar nu och de bekrĂ€ftar att det Ă€r en ny modell. SĂ„ ska inte terrorisera Citizen med mina mejl lĂ€ngre 😄
B1E7F6F0-4981-4B50-8A3B-C16E7DA28788.jpeg

En (för mig i alla fall) mÀrklig grej Àr vÀl ocksÄ att den inte funnits listad som modell pÄ nÄgon officiell Citizen-hemsida. NÀr ett företag slÀpper nÄgot nytt (oavsett bransch) - dÄ vill man vÀl marknadsföra det och göra reklam?

I vilket fall som helst har jag fĂ„tt svar nu och de bekrĂ€ftar att det Ă€r en ny modell. SĂ„ ska inte terrorisera Citizen med mina mejl lĂ€ngre 😄

Bra att du envisats. Svart pÄ vitt Àr mycket bÀttre Àn hörsÀgen.. HÄller med, mÀrkligt beteende av Citizen men inga andra marknadsvarianter, som jag hittat iaf, finns i nÄgra utskick eller officiella doku. Typiskt Citizen & största anledningen att man trott pÄ dem sen start. Om det ser ut som en anka, gÄr som en anka & registrerad som en anka sÄ Àr det förmodligen ingen Tysk gÄsunge :)

Kommer inte ihÄg vem som köpte min Brasse pÄ KS men nu har iaf baksidan hamnat pÄ en annan klocka, C022 Twotone. Matchar inte boetten alls & tycker det borde nÀmnas i obj beskr. Saknar sekundvisare ocksÄ.

Kommer inte ihÄg vem som köpte min Brasse pÄ KS men nu har iaf baksidan hamnat pÄ en annan klocka, C022 Twotone. Matchar inte boetten alls & tycker det borde nÀmnas i obj beskr. Saknar sekundvisare ocksÄ.

@coolrader sÀljer den nu iallafall sÄ vi kanske kan fÄ en kommentar dÀrifrÄn. Jag undrar ju vart sekundvisaren tagit vÀgen. Klockan hade det tills helt nyligen och det kÀnns vÀl relevant att ange varför den saknas. SÄ att köparen vet om det rÀcker att skaka fram en sekundvisare eller om det behövs en axel att sÀtta den pÄ ocksÄ.

HÀr Àr nÄgon inkarnation av bygget iallafall:

Senast Àndrad:
C026 1987 med fel urtavla Àr ute igen. SÀljaren pÄstÄr att den kom med tavlan nÀr han köpte den i Rom 1985. Citizen misstag eller utbytt, lutar nog Ät det senare...

@coolrader sÀljer den nu iallafall sÄ vi kanske kan fÄ en kommentar dÀrifrÄn. Jag undrar ju vart sekundvisaren tagit vÀgen. Klockan hade det tills helt nyligen och det kÀnns vÀl relevant att ange varför den saknas. SÄ att köparen vet om det rÀcker att skaka fram en sekundvisare eller om det behövs en axel att sÀtta den pÄ ocksÄ.

HÀr Àr nÄgon inkarnation av bygget iallafall:

Intressanta observationer, fick den i byte i detta skick och det har helt gĂ„tt mig förbi att sekundvisaren saknas och att bortlocket verkar bytt 🧐 Har dragit tillbaka den hĂ€r och fĂ„r göra detsamma pĂ„ Tradera.

Kommer inte ihÄg vem som köpte min C022 Brasse pÄ KS men nu har iaf baksidan hamnat pÄ en annan klocka, C022 Twotone. Matchar inte boetten alls. Saknar sekundvisare ocksÄ. Har Àven legat pÄ KS

Intressanta observationer, fick den i byte i detta skick och det har helt gĂ„tt mig förbi att sekundvisaren saknas och att bortlocket verkar bytt 🧐
Har dragit tillbaka den hÀr och fÄr göra detsamma pÄ Tradera.

SÄ den du bytte med var inte transparent angÄende skicket antar jag? Trist... :(

SÄ kan man se det, Ä andra sidan kanske jag borde ha kollat lite mer noggrant pÄ den efter att ha Àgt tiotals Aqualands tidigare

Jag gjorde uppenbarligen inte min hemlĂ€xa sĂ„ nu fĂ„r jag vĂ€l ha den som beater i garaget eller nĂ„t đŸ€š

SĂ„ kan man se det, men Ă„ andra sidan kanske jag borde ha kollat lite mer noggrant pĂ„ den efter att ha Ă€gt tiotals Aqualands tidigare men jag gjorde uppenbarligen inte min hemlĂ€xa sĂ„ nu fĂ„r jag vĂ€l ha den som beater i garaget eller nĂ„t đŸ€š
Jag tÀnkte inte minst pÄ frankenstatusen. SÄdant Àr ju inte helt lÀtt att se för de flesta. Jag skulle till exempel inte ha en aning om vilken variant av bakboett pÄ en Aqualand som hörde ihop med vilken tavla osv osv. Dessutom ser det ju ut som nÄgon knÄpat ihop den nÄgon av de senaste mÄnaderna. DÄ Àr det vÀl lÀge att berÀtta om det nÀr man sÀljer eller byter bort. Jag tycker inte att det Àr fel att bygga en rolig klocka om man har en nÀve delar men dÄ fÄr man ju lov att vara transparent om det vid en eventuell försÀljning. Jag hade försökt göra en retur hÀr.

Jag tÀnkte inte minst pÄ frankenstatusen. SÄdant Àr ju inte helt lÀtt att se för de flesta. Jag skulle till exempel inte ha en aning om vilken variant av bakboett pÄ en Aqualand som hörde ihop med vilken tavla osv osv. Dessutom ser det ju ut som nÄgon knÄpat ihop den nÄgon av de senaste mÄnaderna. DÄ Àr det vÀl lÀge att berÀtta om det nÀr man sÀljer eller byter bort. Jag tycker inte att det Àr fel att bygga en rolig klocka om man har en nÀve delar men dÄ fÄr man ju lov att vara transparent om det vid en eventuell försÀljning. Jag hade försökt göra en retur hÀr.

Tack för input! Jag ska absolut pĂ„tala det, men eftersom bytet skedde F2F sĂ„ hade jag nog i Ă€rlighetens namn en hel del undersökningsplikt ocksĂ„ 😏

Tack för input! Jag ska absolut pĂ„tala det, men eftersom bytet skedde F2F sĂ„ hade jag nog i Ă€rlighetens namn en hel del undersökningsplikt ocksĂ„ 😏
Har aldrig sett en Brasse i Twotone men & andra sidan sÄ Àr urvalet bara 3 klockor. BÄda mina kom frÄn Svenska sÀljare. Finns ingen info om dessa Brasse Aqualand pÄ nÄgot klockforum. Manaus Zona Franca info hittade jag pÄ Wiki.

Har aldrig sett en Brasse i Twotone men & andra sidan sÄ Àr urvalet bara 3 klockor. BÄda mina kom frÄn Svenska sÀljare. Finns ingen info om dessa Brasse Aqualand pÄ nÄgot klockforum. Manaus Zona Franca info hittade jag pÄ Wiki.

ZF Manaus Àr en intressant historia som fÄngade mitt intresse, och som du skriver finns det ju vÀldigt sparsmakat med information pÄ nÀtet om dessa.
Jag fĂ„r i all fall glĂ€djas Ă„t att jag har ett brasilianskt boettlock, alltid nĂ„got
 😝😏

Tillbaka
Topp