• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Verkar ju inte bĂ€ttre tyvĂ€rr
 Hade nog klippt en om den var â€Ă€kta”, men kĂ€nns lite skumt att köpa en moddad. SĂ„ avstĂ„r nog 😅
AlltsÄ, jag skulle kunna göra det, mest för att det Àr sÄ svÄrt att hitta moddade Aqualands (till skillnad frÄn SKX) men priset Àr ju löjligt. SÀrskilt om man ser till att det verkar vara ett hopaplock sÄ avstÄr nog oxÄ...

Definitivt. SÀrskilt som jag sÄg texten "updated movement" hos nÄn av sÀljarna. Det Àr nog ett smart sÀtt att föregÄ det faktum att de kastat i ett helt annat urverk....
Verket e C520 enl chrono24, samma som gamla JP. LÀnk till "uppdaterat verk" sÀljaren? Att lÀnken inte matchar e mÀrkligt. NÄn citizen handlare som satt i moddad sifferring, visare & tavla, blÀstrat boetten & höjt priset?

Verket e C520 enl chrono24, samma som gamla JP. LÀnk till "uppdaterat verk" sÀljaren? Att lÀnken inte matchar e mÀrkligt. NÄn citizen handlare som satt i moddad sifferring, visare & tavla, blÀstrat boetten & höjt priset?
Dom har antagligen bara kört copy paste pÄ den vanliga texten och hittat pÄ ett nytt ref nr. Det kan lika gÀrna vara rena KinderÀgget inuti den dÀr boetten!

Detta Àr iofs inget nytt, jag har sett flera mÀrken rÄka ut fÄr detta, men dÄ har det inte varit kÀnda som Citizen utan Àldre mÀrken som plötsligt slÀppt massa klockor och kallar dom "NOS".

NÄn kanske har suttit pÄ ett lager med delar, massa boetter eller urverk av nÄn anledning, och sÄ vill man hitta ett sÀtt att krÀnga ivÀg dom. Fattas det dÄ lÀnkar och lite annat sÄ fÄr man vara kreativ!

Annars Ă€r det ju inte sĂ€rskilt svĂ„rt att frĂ€sa ut en sĂ„ndĂ€r boett pĂ„ nĂ„gra minuter. Idag 3-printar man ju hela hus... 😆

Dom har antagligen bara kört copy paste pÄ den vanliga texten och hittat pÄ ett nytt ref nr. Det kan lika gÀrna vara rena KinderÀgget inuti den dÀr boetten!

Detta Àr iofs inget nytt, jag har sett flera mÀrken rÄka ut fÄr detta, men dÄ har det inte varit kÀnda som Citizen utan Àldre mÀrken som plötsligt slÀppt massa klockor och kallar dom "NOS".

NÄn kanske har suttit pÄ ett lager med delar, massa boetter eller urverk av nÄn anledning, och sÄ vill man hitta ett sÀtt att krÀnga ivÀg dom. Fattas det dÄ lÀnkar och lite annat sÄ fÄr man vara kreativ!

Annars Ă€r det ju inte sĂ€rskilt svĂ„rt att frĂ€sa ut en sĂ„ndĂ€r boett pĂ„ nĂ„gra minuter. Idag 3-printar man ju hela hus... 😆
För att djupsensorn, dykmode osv ska funka kan man inte slÀnga in vadsomhelst. C520 stÄr pÄ bÄda nya tavlorna. Den funkar precis som JP ska enl videon & allt annat av vad vi kan se matchar JP. Box, tub, manual, garantikort ser Àven bra ut. Gummibandet Àr det nya Citizen typen. SÀljs av flertalet aukt Citizen handlare med Citizen garanti. GTIN koden för bÄda Àr korrekt & registrerade till Citizen Japan. Omatchat band? inte pÄ alla bilder. Betydligt mer som talar för Àn emot i mitt tycke.

För att djupsensorn, dykmode osv ska funka kan man inte slÀnga in vadsomhelst. C520 stÄr pÄ bÄda nya tavlorna. Den funkar precis som JP ska enl videon & allt annat av vad vi kan se matchar JP. Box, tub, manual, garantikort ser Àven bra ut. Gummibandet Àr det nya Citizen typen. SÀljs av flertalet aukt Citizen handlare med Citizen garanti. GTIN koden för bÄda Àr korrekt & registrerade till Citizen Japan. Omatchat band? inte pÄ alla bilder. Betydligt mer som talar för Àn emot i mitt tycke.
Bra grĂ€vt. Mystiken tĂ€tnar! Att den bara finns hos tyska handlare Ă€r ju mĂ€rkligt 🧐

Jag ger mig inte!

Ett tredje mejl skickat, denna gĂ„ng via Sveriges sida 😄
20665CDD-2033-47A4-8544-DA7872690DA5.jpeg

Bra grĂ€vt. Mystiken tĂ€tnar! Att den bara finns hos tyska handlare Ă€r ju mĂ€rkligt 🧐
Holland, UK, Israel & Portugal ocksÄ, finns sÀkert fler men Àr listade som 'out of stock' pÄ vissa. Det Àr typiskt Citizen manér att bara sÀlja vissa modeller pÄ vissa marknader. Finns ett gÀng som bara sÄldes i USA, Americas, Brasilien & Japan. Hoppas pÄ klargörande frÄn C men de brukar inte slÀppa dessa modeller officiellt iaf.

Gen1 av Aqualand Àr ju ubercool, en riktig kultklocka för oss som var unga pÄ 80-talet. Minns att var och varannan polare hade en aqualand. :)
Försöker skapa mig en bild av vilka versioner som finns,och hoppas fÄ lite hjÀlp hÀr. Första slÀppet var vÀl en i stÄl, en bicolor och en svart i titan? Sen slÀpptes en svart snikmodell i stÄl nÄt Är senare. Gen1 modellerna hade nÄgra olika urverk, CO20, CO22, CO26 var de som sÄldes hÀr med djupmÀtning i meter.
1992(?) slÀpptes Gen2, med skruvad baksida istÀllet för plÄtluckan med 6 skruv som dom tidiga hade. JP2000 i stÄl och JP2004 i bicolor. Produktionen har upphört, men stÄlversionen finns fortfarande att köpa.
Vad har jag missat? Hur lÀnge tillverkades Gen2?

Gen1 av Aqualand Àr ju ubercool, en riktig kultklocka för oss som var unga pÄ 80-talet. Minns att var och varannan polare hade en aqualand. :)
Försöker skapa mig en bild av vilka versioner som finns,och hoppas fÄ lite hjÀlp hÀr. Första slÀppet var vÀl en i stÄl, en bicolor och en svart i titan? Sen slÀpptes en svart snikmodell i stÄl nÄt Är senare. Gen1 modellerna hade nÄgra olika urverk, CO20, CO22, CO26 var de som sÄldes hÀr med djupmÀtning i meter.
1992(?) slÀpptes Gen2, med skruvad baksida istÀllet för plÄtluckan med 6 skruv som dom tidiga hade. JP2000 i stÄl och JP2004 i bicolor. Produktionen har upphört, men stÄlversionen finns fortfarande att köpa.
Vad har jag missat? Hur lÀnge tillverkades Gen2?
LÄng trÄd men massor av info sÄ du fÄr ta en vecka & lÀsa igenom ;) C02* kom -85 & tillverkades iaf fram till -97. JP200* (gen 2) kom -97. JP2000-08E (StÄlversionen) tillverkas fortfarande, det finns en klocka i trÄden frÄn 2021.

LÄng trÄd men massor av info sÄ du fÄr ta en vecka & lÀsa igenom ;) C02* kom -85 & tillverkades iaf fram till -97. JP200* (gen 2) kom -97. JP2000-08E (StÄlversionen) tillverkas fortfarande, det finns en klocka i trÄden frÄn 2021.
Ja, skall lÀsa pÄ lite mer. :) TyvÀrr Àr bÄde nÀtet och trÄden full av motsÀgelsefull info. En sak som rör till det hela Àr att citizen inte stÀmplat referensnumret pÄ baksidan. Bara pÄ första Ärsmodellen frÄn 1985 tror jag? Urverksnumret finns dÀremot och dÀrför börjar folk anvÀnda det istÀllet (C02X), vilket skapar förvirring.

Ja, skall lÀsa pÄ lite mer. :) TyvÀrr Àr bÄde nÀtet och trÄden full av motsÀgelsefull info. En sak som rör till det hela Àr att citizen inte stÀmplat referensnumret pÄ baksidan. Bara pÄ första Ärsmodellen frÄn 1985 tror jag? Urverksnumret finns dÀremot och dÀrför börjar folk anvÀnda det istÀllet (C02X), vilket skapar förvirring.
Refnummer stÀmplades fram till -87 nÄngÄng, inte hittat nÄgra 88. Det finns -86 utan & Àven -87 med som Àr senare Àn -87 utan. Riktigt rörigt... Refnr stÄr pÄ hÀngetiketten & garantisedeln men de Àr ofta borta. Generell regel om man kollar tillvdatum. 7 siffror serienr, 85-93. 6 siffror 93-200?. 9 siffror 200?-2017. 9 siffror laseretsat 2017-nu. refnr e ett pÄgÄende projekt som tagit flera Är. Saknas mÄnga fortfarande.

Nu har jag suttit och blÀddrat i gamla japanska ÄterförsÀljarkataloger. Inte hittat nÄgra kataloger för europamarknaden, sÄ det kan ju skilja hÀr. I japan sÄldes Gen1 svarta titanversionen med C028 urverket fram till 1992. Gen1 i stÄl och bicolor med C022 verket fanns med i katalogen fram till 1994, sen ersattes dom av super aqualand som var en dykdator som gick att koppla upp mot en ms-dos dator efter dyket. :)
Gen2 med C520 verket dök upp i ÄterförsÀljarkatalogen 1999. Endast stÄlversionen till att börja med.

Nu har jag suttit och blÀddrat i gamla japanska ÄterförsÀljarkataloger. Inte hittat nÄgra kataloger för europamarknaden, sÄ det kan ju skilja hÀr. I japan sÄldes Gen1 svarta titanversionen med C028 urverket fram till 1992. Gen1 i stÄl och bicolor med C022 verket fanns med i katalogen fram till 1994, sen ersattes dom av super aqualand som var en dykdator som gick att koppla upp mot en ms-dos dator efter dyket. :)
Gen2 med C520 verket dök upp i ÄterförsÀljarkatalogen 1999. Endast stÄlversionen till att börja med.
Bra info! Posta gÀrna refnr. Mina siffror e baserade pÄ tillvdatum, 20 egna klockor & flera hundra i databasen sÄ det skiljer sig Ät. JP2004 (Twotone) har jag en 97. JP2000 inte kollat sÄ noga men iaf sett 97. Tidigaste C020 e okt 85, senaste C022/23 97 C028 96. MÄste kolla databasen för C026/27 men de Àr iaf inte senare Àn 88.

Nja, precis tvĂ€rtom IMO. Finns vĂ€ldigt fĂ„ saker som talar för, men vĂ€ldigt mycket som talar emot. Detta Ă€r inte ett officiellt slĂ€pp frĂ„n Citizen, det Ă€r jag helt övertygad om. TyvĂ€rr đŸ€·â€â™‚ïž

Verifierade via GS1, organisationen som ligger bakom alla GTIN registreringar. BĂ„da versionerna har egen verifierad GTIN registrerad till Citizen Japan.
Vet inte vad det betyder, vet bara att de inte finns listade varken pÄ Citizens officiella hemsida i Japan, USA, GB eller andra stora marknader. Ref nr finns heller inte listat. De enda som skriver om dem Àr, som tidigare nÀmnts, Tyskland och NederlÀnderna.

Hej och trevlig helg,
Jag har lÀst och uppskattat all information och entusiasm hÀr.
Nu har jag ett dilemma..pga COVID mm..mm
Pantsatte min Aqualand som jag köpte ny för mÄnga mÄnga Är sedan.
Nr 0010758. C023-088069 Y/GN-4-S
Siffrorna i boetten Àr guldfÀrgade.
NÄgon kan sÀkert hjÀlpa mig med Ärtalet.
Besökte pantbanken för första gÄngen utan nÄgra förvÀntningar.
Klockan Àr i mkt fint skick och har ett nytt korrekt armband.
Den har mindre bruksmÀrken pÄ ringen.
Bruksanvisningen original följer med. Nyligen bytt batterier. Packningen fin.
Tror att jag har kvar dykartanken, men kan inte lova det. MĂ„ste ”djupdyka i förrĂ„det ” först.
Jag har pga ovan inget eget fotografi av klockan.
SÄÄ jag har lÄnat en bild frÄn en medlem pÄ forumet! (Hoppas det Àr okej)
Min frÄga Àr om ni tycker att klockan ska gÄ pÄ Kaplans aktion i slutet pÄ mars ?
Eller erbjudas hĂ€r
 sista dagen jag kan lösa ut klockan Ă€r nu pĂ„ mĂ„ndag 14 mars.
Löser jag ut den sÄ postar jag naturligtvis bilder.
E27A3A85-78C8-4870-ABC3-04D751888448.jpeg

Det Àr trevligt att du noterar att bilden inte Àr tagen av dig.
Har hÀnt hÀr pÄ KS att en bild jag tagit pÄ min klocka har presenterats av en annan medlem utan att nÀmna ursprunget, blev lite förvÄnad och tyckte det var konstigt.

Skulle vilja höra om nÄgon anvÀnt sin Aqualand (ny som gammal referens) i lite mer utmanande temperaturer. Typ skidat med den utanpÄ jackan i tvÄsiffriga minusgrader en lÀngre tid eller burit den i stekande sol och >+40°C. NÄgra erfarenheter? RÄder ju lite olika fakta om kvartsklockor, dess batterier och digitala displayers uthÄllighet i sÄdana miljöer med hÀnsyn till kvalité m.m.

Specen frÄn Citizen pÄ C520-verket Àr pÄ pappret inte speciellt imponerande (arbetsomrÄde +10 till +40°C) men den har nog rÀtt tilltagna sÀkerhetsmarginaler.

Vet inte vad det betyder, vet bara att de inte finns listade varken pÄ Citizens officiella hemsida i Japan, USA, GB eller andra stora marknader. Ref nr finns heller inte listat. De enda som skriver om dem Àr, som tidigare nÀmnts, Tyskland och NederlÀnderna.
GTIN/GTN/EAN Àr internationella koden som tillverkare fÄr av GS1 nÀr de registrerar en vara för att göra barcode/qr osv & skydda frÄn förfalskningar samt identifiera varan vid grÀnser/transporter. Koden innehÄller data om ursprungsland osv. BÄda nya varianterna har koder som Àr verifierade via GS1 & Àr registrerade till moderbolaget Citizen i Japan. Helt omöjligt att fejka det. De Àr alltsÄ tillverkade & registrerade i Japan & ingen annanstans. Skrev innan att de sÀljs i Israel, Portugal & UK ocksÄ, alla de sÀljarna Àr aukt Citizen.
Har förklarat sedan start att C520 verket sitter i alla JP & Àven de nya baserat pÄ texten pÄ tavlorna & pÄ funktionerna i videon. Citizen har helt enkelt bearbetat ett gÀng JP boetter, satt i C520 verk, ny tavla, svarta visare (som Àven sitter i andra Natulite Aquor) baksida & band. Detta har de gjort med olika Aqualand pÄ andra marknader sedan starten -85. Fanimej pÄ tiden att de slÀppte lite godis i Europa ocksÄ!

GTIN/GTN/EAN Àr internationella koden som tillverkare fÄr av GS1 nÀr de registrerar en vara för att göra barcode/qr osv & skydda frÄn förfalskningar samt identifiera varan vid grÀnser/transporter. Koden innehÄller data om ursprungsland osv. BÄda nya varianterna har koder som Àr verifierade via GS1 & Àr registrerade till moderbolaget Citizen i Japan. Helt omöjligt att fejka det. De Àr alltsÄ tillverkade & registrerade i Japan & ingen annanstans. Skrev innan att de sÀljs i Israel, Portugal & UK ocksÄ, alla de sÀljarna Àr aukt Citizen.
Har förklarat sedan start att C520 verket sitter i alla JP & Àven de nya baserat pÄ texten pÄ tavlorna & pÄ funktionerna i videon. Citizen har helt enkelt bearbetat ett gÀng JP boetter, satt i C520 verk, ny tavla, svarta visare (som Àven sitter i andra Natulite Aquor) baksida & band. Detta har de gjort med olika Aqualand pÄ andra marknader sedan starten -85. Fanimej pÄ tiden att de slÀppte lite godis i Europa ocksÄ!
- Har i alla fall bestĂ€llt en, spĂ€nnande att fĂ„ se hur den ser ut och vilken dokumentation som medföljer 🙂

328F5447-92BD-42E4-943B-3476ABD405BA.jpeg

Har pratat med generalagenten Ur & Penn som efter lite kollande nu bekrĂ€ftat att klockorna Ă€r GENUINA! đŸ’ƒđŸŽˆđŸ„ł

Dock finns det sÄ mÄnga mÀrkligheter runt den hÀr lanseringen att man blir yr. Ska försöka skriva ner det jag kommit fram till senare idag...

Har pratat med generalagenten Ur & Penn som efter lite kollande nu bekrĂ€ftat att klockorna Ă€r GENUINA! đŸ’ƒđŸŽˆđŸ„ł

Dock finns det sÄ mÄnga mÀrkligheter runt den hÀr lanseringen att man blir yr. Ska försöka skriva ner det jag kommit fram till senare idag...
- Kul, dĂ„ kanske man snart kan gĂ„ in pĂ„ Ur o Penn och köpa den blĂ„ pĂ„ lĂ€nk. Alltid trevligast om man kan gynna en svensk butik 🙂

Tillbaka
Topp