• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

SÄg den hÀr pÄ Tradera. Lite dyr men ser bra ut pÄ bilderna. NÄgon som har erfarenhet av sÄdan modifikation? Alltid velat ha en sÄ kallad Enzo men har svÄrt att motivera det höga priset för en gammal digital och nÄgot svÄrservad klocka.
1730102149786.png
Det Àr som du nÀmner en modifikation dÀr man har sandblÀstrat, i detta fallet med pulver i form av aluminiumoxid för att fÄ en bra fÀstyta och fÄ en grynig finish likt en "Enzo". DÀrefter kör man med Cerakote-coating som Àr rejÀlt slitstark och anvÀnds bl.a. pÄ vapen etc. Finishen blir dessvÀrre inte lika grovkornig som en "Enzo".
Riktiga "Enzo:n" Àr tillverkad i titan som sedan Àr titan-nitrid behandlad för ökad korrosionsbestÀndighet samt coatad med en bevisligen bra coating. Citizen har nog slÀngt i nÄgot grynigt pulver nÀr man gjorde coatingen för att fÄ den den dÀr lÀckra grynigheten.

Vad gÀller annonsen Àr ÀndÄ priset OK för om man lÀmnar in klockan pÄ coating sÄ kostar det ca 800;- och jobbet med att demontera, maskera+sandblÀstra Àr en del jobb. Den har ocksÄ nytt glas, packningar och sÀkerligen nya visare etc. Bandet kostar runt 600-700;-. Inte helt orimligt pris. Om man pyntar mer i pengar eller kanske ett sÀmre ex för samma peng sÄ kan man hitta en original pvd stÄl istÀllet men de Àr rÀtt ovanliga precis som "Enzo:n".

Senast Àndrad:
Det Àr som du nÀmner en modifikation dÀr man har sandblÀstrat, i detta fallet med pulver i form av aluminiumoxid för att fÄ en bra fÀstyta och fÄ en grynig finish likt en "Enzo". DÀrefter kör man med Cerakote-coating som Àr rejÀlt slitstark och anvÀnds bl.a. pÄ vapen etc. Finishen blir dessvÀrre inte lika grovkornig som en "Enzo".
Riktiga "Enzo:n" Àr tillverkad i titan som sedan Àr titan-nitrid behandlad för ökad korrosionsbestÀndighet samt coatad med en bevisligen bra coating. Citizen har nog slÀngt i nÄgot grynigt pulver nÀr man gjorde coatingen för att fÄ den den dÀr lÀckra grynigheten.

Vad gÀller annonsen Àr ÀndÄ priset OK för om man lÀmnar in klockan pÄ coating sÄ kostar det ca 800;- och jobbet med att demontera, maskera+sandblÀstra Àr en del jobb. Den har ocksÄ nytt glas, packningar och sÀkerligen nya visare etc. Bandet kostar runt 600-700;-. Inte helt orimligt pris. Om man pyntar mer i pengar eller kanske ett sÀmre ex för samma peng sÄ kan man hitta en original pvd stÄl istÀllet men de Àr rÀtt ovanliga precis som "Enzo:n".
Tack för bra svar! Ja det kanske inte var sÄ farligt pris sÄ lÀnge jobbet Àr vÀl utfört. Men det finns alltsÄ en PVD-modell som inte Àr titan. Vad har den för ref?

Tack för bra svar! Ja det kanske inte var sÄ farligt pris sÄ lÀnge jobbet Àr vÀl utfört. Men det finns alltsÄ en PVD-modell som inte Àr titan. Vad har den för ref?
Hade en för ett par Ă„r sedan! Grym modell. Och trevligt komplement om man inte kan betala priset för en ”Enzo” 😄
IMG_1704.jpeg
IMG_1735.jpeg

En JP2000-67L för första gÄngen. Tycker den Àr bÀttre IRL Àn pÄ bilderna jag sett, men hade varit kul med en annan fÀrg (orange?) pÄ minutvisaren.
20240604_164509.jpg
JP2000-67L passar verkligen med mÄnga olika fÀrgade gummiband!
FrÄga, ni som har stÄlarmbandet, vissa verkar tycka att det Àr lite för "enkelt"/kÀnns billigt, vad sÀger ni som har den?

Har just nu en Aqualand som Àr tillverkad 2022 och en 2023. Vad skall man kalkylera med för ungefÀrlig batterilivslÀngd? Jag anvÀnder i stort sett inte funktionerna, bara vid omstÀllning av tid nÄgra gÄnger per Är.

Har just nu en Aqualand som Àr tillverkad 2022 och en 2023. Vad skall man kalkylera med för ungefÀrlig batterilivslÀngd? Jag anvÀnder i stort sett inte funktionerna, bara vid omstÀllning av tid nÄgra gÄnger per Är.
Om du inte anvÀnder funktionerna, inget alarm etc sÄ Àr det ca 2 Är eller ev. mer. Batteriet Àr 1st av typ CR2016 med betydligt lÀgre risk för lÀckage Àn om man jÀmför med 3st 370/371 i Àldre Aqualands. Alltid ska man vÀlja bra batterier.

Senast Àndrad:
C022-089219 (JH0044-07E) för modul som mÀter i meter och C023-089235 (JH0034-01E) för modul som mÀter i feet :)

Om du inte anvÀnder funktionerna, inget alarm etc sÄ Àr det ca 2 Är eller ev. mer. Batteriet Àr 1st av typ CR2016 med betydligt lÀgre risk för lÀckage Àn om man jÀmför med 3st 370/371 i Àldre Aqualands. Alltid ska man vÀlja bra batterier.
Haft alla mina vÀl över tvÄ Är utan batteribyte.
Som @Aerospace sĂ€ger köp bra batterier nĂ€r det Ă€r dags, det lönar sig 😊

Hej

Helt ny hÀr.
Har en gammal aqualand som legat i lÄdan i 30 Är...
Har ingen aning om det Àr nÄgot vÀrde i den.
Ska lÀmnas in pÄ service och fÄ nytt batteri samt trycktestas.
Sitter ett metallarmband pÄ den men tÀnkte ÄterstÀlla till original gummirem
aqua1.jpg
aqua-2.jpg

Hej

Helt ny hÀr.
aqua1.jpg
aqua-2.jpg
Grattis. Den Ă€r inte fy skam. Ser ju onekligen ut o va en â€Ă€kta” Enzon.
Lite dĂ„ligt koll vad de ligger exakt i vĂ€rde, men betydligt över en vanlig Aqualand. VĂ€l vĂ€rd att serva o fĂ„ sprutt i. LĂ€mna för guds skull bara till nĂ„gon som kan fixa den pĂ„ ”rĂ€tt” sĂ€tt. AlltsĂ„ inte ur o pen

Hej

Helt ny hÀr.
aqua1.jpg
aqua-2.jpg
Kul fynd! Ser fin ut. Hoppas den hoppar igĂ„ng! Precis som @skyseeker sĂ€ger, en modell som kallas ”Enzo” efter att karaktĂ€ren Enzo Molinari bar en i filmen ”Det stora blĂ„â€. Modellen har beteckningen C028, och Ă€r i titan. Finns massa skrivet om den hĂ€r i trĂ„den.

En fungerande i bra skick skulle jag sĂ€ga ligger runt 10k, men har hittat runt 7-8k ocksĂ„. Allt beror pĂ„ skick och funktion. Finns mycket kunskap hĂ€r i trĂ„den sĂ„ övriga fyller sĂ€kert pĂ„ 😃

Tack för info. Köpte den i HongKong sent 80tal eller tidigt 90. Bodde pÄ Filippinerna pÄ den tiden
Varför inte ur&penn? De har vÀl Citizen ÄterförsÀljare....
Coolt! 😍

De Ă€r auktoriserade Ă„terförsĂ€ljare av Citizen, men Ă€ldre Aqualand gör de ingenting med ifall du lĂ€mnar in. Jag har försökt med ett par stycken, men de byter knappt batteri. Finns dĂ€remot flera hĂ€r pĂ„ forumet som Ă€r grymt duktiga och som kan serva dessa 😃

Coolt! 😍

De Ă€r auktoriserade Ă„terförsĂ€ljare av Citizen, men Ă€ldre Aqualand gör de ingenting med ifall du lĂ€mnar in. Jag har försökt med ett par stycken, men de byter knappt batteri. Finns dĂ€remot flera hĂ€r pĂ„ forumet som Ă€r grymt duktiga och som kan serva dessa 😃
Jag frÄgade för nÄgon vecka sedan om service och trycktest samt batteribyte. De skulle ha ca 500 för det. Ur&Penn Helsingborg

Jag frÄgade för nÄgon vecka sedan om service och trycktest samt batteribyte. De skulle ha ca 500 för det. Ur&Penn Helsingborg
Har du riktigt tur sÄ hoppar den igÄng med nya batterier. Men finns ju risk för att de gamla lÀckt om den legat lÀnge och/eller att den skulle mÄ bra av en rengöring o byte av packningar. O det gör definitivt inte Ur&penn. Och hade inte heller velat att de pillar pÄ den om det vart min klocka.
Som @McNulty nĂ€mde sĂ„ finns det ju duktigtiga forumkamrater som kan fixa den, och efter som det Ă€r en sĂ„ ”speciell” modell hade jag personligen hört med dem om det var min klocka â˜ș

Har du riktigt tur sÄ hoppar den igÄng med nya batterier. Men finns ju risk för att de gamla lÀckt om den legat lÀnge och/eller att den skulle mÄ bra av en rengöring o byte av packningar. O det gör definitivt inte Ur&penn. Och hade inte heller velat att de pillar pÄ den om det vart min klocka.
Som @McNulty nĂ€mde sĂ„ finns det ju duktigtiga forumkamrater som kan fixa den, och efter som det Ă€r en sĂ„ ”speciell” modell hade jag personligen hört med dem om det var min klocka â˜ș
Tack för intressant svar. Ska definitivt lyssna pÄ er input.
Kan Ni rekommendera nÄgon som skulle ta sig an detta ur?? gÀrna PM

Vi fĂ„r hoppas den inte har gamla batterier, det kan bli en skrĂ€mmandeđŸŽƒđŸ˜± syn typ sĂ„ hĂ€r:
DSC_1645.JPG

DSC_1637.JPG

Bilagor

• DSC_1644.JPG
    DSC_1644.JPG
    720 KB · Visningar: 1
SĂ„ sa de till mig ocksĂ„ en gĂ„ng, tog emot klockan sen gick det tvĂ„ veckor. Möttes dĂ„ av att de inte hanterar sĂ„ gamla Aqualands lĂ€ngre. PĂ„ sin höjd batteribyte och trycktest Ă€r vĂ€l det de kan ordna. Men vet du kommer fĂ„ bra hjĂ€lp hĂ€r đŸ™đŸŒ

Vi fĂ„r hoppas den inte har gamla batterier, det kan bli en skrĂ€mmandeđŸŽƒđŸ˜± syn typ sĂ„ hĂ€r:
DSC_1645.JPG

DSC_1637.JPG
Jag som precis skulle sova, nu blir det mardrömmar đŸ˜‚đŸ˜±đŸŽƒ

SĂ„ sa de till mig ocksĂ„ en gĂ„ng, tog emot klockan sen gick det tvĂ„ veckor. Möttes dĂ„ av att de inte hanterar sĂ„ gamla Aqualands lĂ€ngre. PĂ„ sin höjd batteribyte och trycktest Ă€r vĂ€l det de kan ordna. Men vet du kommer fĂ„ bra hjĂ€lp hĂ€r đŸ™đŸŒ

Jag som precis skulle sova, nu blir det mardrömmar đŸ˜‚đŸ˜±đŸŽƒ
AjdĂ„ hoppas jag inte förstĂ„r din sömn men försök tĂ€nk pĂ„ ngt underbart istĂ€llet đŸ€Ł
1730407903427.gif

Tillbaka
Topp