• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Min Aqualand kĂ€nde sig krĂ€nkt efter @Gummo’s inlĂ€gg och krĂ€ver upprĂ€ttelse!
;)

95FAD643-3343-4946-9212-B061DDFFA488.jpeg
79C9C340-1673-4A9B-9E42-E83F99568E44.jpeg

Visste inte att Fröken Ur finns. Najs!

Dessutom verkar det vara en automatare pÄ hemsidan, och inte nÄgot Àkcklitt kvartsaskit. Fedt najs! :)

Fröken ur startades som telefontjÀnst redan 1916 av telegrafverket. Sedan dess har det varit möjligt att ringa 90510 och höra exakt tid pÄ telefon. Nu Àntligen har fröken ur ocksÄ flyttat ut pÄ Internet. Denna version av fröken ur hÀmtar sin tid frÄn atomur och lÀmnar alltid exakt tid!

Fröken Ur som telefontjÀnst Àr kopplad till ett atomur pÄ Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. FrÄn början var fröken ur felmarginal 10 sekunder, men sedan en tonmarkering införts har felmarginalen minskats till mindre Àn 1 sekund. Telefonnumret till svenska fröken ur Àr 90 510 (frÄn utlandet +46 33 90510).
Rösten pÄ frökenur tillhör sedan Är 2000 Johanna Hermann Lundbergs

Har lĂ€st genom trĂ„den och inte riktigt fĂ„tt nĂ„gon klarhet. Är det nĂ„gon som vet vart man kan hitta reserv bandstift som passar? 2,0 mm i Ă€r bandstiften, hur tjocka Ă€r dom i Ă€ndarna?

B1F882E6-9127-4900-98E8-A3197EFCF0D8.jpeg
NÄgon som vet nÀr den Àr tillverkad? Antar att C022 Àr modellen. Kan det vara 1989 i och med att första siffran i numret under börjar pÄ en 9a? Jag fick den av min bror i slutet pÄ 90 talet och dÄ hade den redan nÄgra Är pÄ nacken om jag minns rÀtt.

IgÄr fick aqualanden vara med pÄ lite hembakat. Jag vet inte riktigt ifall det framgÄr av bilden men jag har en del att lÀra nÀr det gÀller att göra bakelser. :) hoppas att det skall smaka gott nu iaf om Àn det finns en del att önska nÀr det gÀller utseendet!
IMG_20171104_115132.jpg

Har bestÀllt en Enso nu pÄ Ebay, tror dock att det Àr en "ommÄlad" men "vill ha" begÀret gick inte att stilla.
FĂ„r leta vidare efter en Äkta tills jag har en, fĂ„r ta den tiden det tar=)

Har lÀst lite i https://klocksnack.se/threads/vilken-modell-av-citizen-aqualand-Àr-mest-intressant.47581/
om dom olika beteckningarna pÄ aqualand och blir inte klokare (klockbesattheten Àr ganska fÀrsk)
Jag tÀnker att jag fotar lite nÀr den kommer sÄ kanske man kan fÄ lite hjÀlp=)

Har bestÀllt en Enso nu pÄ Ebay, tror dock att det Àr en "ommÄlad" men "vill ha" begÀret gick inte att stilla.
FĂ„r leta vidare efter en Äkta tills jag har en, fĂ„r ta den tiden det tar=)

Har lÀst lite i https://klocksnack.se/threads/vilken-modell-av-citizen-aqualand-Àr-mest-intressant.47581/
om dom olika beteckningarna pÄ aqualand och blir inte klokare (klockbesattheten Àr ganska fÀrsk)
Jag tÀnker att jag fotar lite nÀr den kommer sÄ kanske man kan fÄ lite hjÀlp=)
Grattis, och vÀlkommen! Har du en lÀnk till annonsen sÄ kan vi sÀkert hjÀlpa dig lite redan nu :)

Har precis blivit med Aquland igen! Har lite funderingar kring datering! Första siffran Àr sÄklart -94, men det Àr endast 6 siffror i kombinationen och vad menas med 00 nÀr det gÀller mÄnadsdatering. Har sjÀlvklart kollat igenom trÄden och dateringsuppgifter men blir inte klok pÄ serienumret! Tacksam för all hjÀlp. Tackar @TibbeTabb för en superklocka!:).

DSCF3939.JPG
DSCF3940.JPG

Har precis blivit med Aquland igen! Har lite funderingar kring datering! Första siffran Àr sÄklart -94, men det Àr endast 6 siffror i kombinationen och vad menas med 00 nÀr det gÀller mÄnadsdatering. Har sjÀlvklart kollat igenom trÄden och dateringsuppgifter men blir inte klok pÄ serienumret! Tacksam för all hjÀlp. Tackar @TibbeTabb för en superklocka!:).

DSCF3939.JPG
DSCF3940.JPG

VarsÄgod. Hoppas du fÄr mycket glÀdje av den.
Tack för att du frÄgade detta. Har ocksÄ haft dom funderingarna men lyckades inte ta frÄgan till det allvetande forumet.
Hoppas du/vi fÄr svar.

DSCF3939.JPG
DSCF3940.JPG
Grattis! Just din klocka diskuterades pÄ sid 62 i denna trÄd, och vi kom vÀl mer eller mindre fram till att nollan Àr ett "O" för oktober.

DSCF3939.JPG
DSCF3940.JPG
Min gamla ser jag! Saknar den lite faktiskt! Kul att den Àr kvar pÄ forumet! :)

DSC_0620.JPG
Jag har en sliten Duplex som jag gjort en noggrann rengöring pÄ. Var vÀl inne och petade bort skit i djupsensorn. Idiotiskt kan man tro, men vad gör man nÀr det har geggat igen. Nu blinkar det ER i nedre displayen. bÄde digitala och analoga klockan gÄr men jag kan inte anvÀnda nÄgra funktioner. Har provat ÄterstÀlla men det hjÀlper inte. Förmodligen onödigt dyrt att ÄtgÀrda denna bruksklocka som suttit pÄ armen i 20 Är. Kan nÄgon ge tips pÄ om det finns nÄgot att göra.

Senast Àndrad:
Tack vare er alla hÀr i trÄden sÄ har jag blivit tvungen att skaffa mig en Aqualand, vilken underbar jÀvla klocka:)
Har kört den pÄ Nato tills för nÄgra dagar sedan dÄ mitt borealisgummi landade i lÄdan, nu vill jag aldrig ta av mig klockan, sÄ jÀkla skönt men framförallt sÄ sjukt snyggt:)
IMG_7516.JPG

IMG_7517.JPG

IMG_7518.JPG

IMG_7519.JPG

Ge oss sommar nu!!;)

Tillbaka
Topp