• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Min första Aqualand (inhandlades i början pÄ 80-talet. Funkar fint Àn i dag)
48C4E838-A6DC-486C-9478-044CBAFA338D.jpeg

Senast Àndrad:
Jag har en Aqualand hemma i lÄdan med tveksam funktionell förmÄga i dagslÀget. Var kan jag kÀnna mej trygg med att serva den nÄgonstans? Vill inte lÀmna den till vilken tomte som helst....

90-tals nostalgi pÄ hög nivÄ. Haft den lÀngst till höger samt den i mitten (utan gulddetaljer).

Step-in i Sthlm var butiken man vÀnde sig till om man ville ha en Citizen-dykare!
Det stÀmmer bra butiken finns kvar en i dag men lite större :D
har inga bilder pÄ dom svarta jag haft endast pÄ den i floruserande som nu Àrs av en annanmedlen hÀr pÄ KS.
Tror den köptes pÄ Stepp-in (fick med ett rött fuskmocka fodral som det stod Stepin pÄ) :D

Se lÀnk för bilder https://klocksnack.se/threads/citizen-promaster-aqualand-med-floruserande-urtavla.74970/

//Simon

Hei alle og for en hÊrlig trÄd! For meg sÄ begynte klokke interressen med Aqualand! Jeg har en Analog PVD black edition som jeg ikke ser for mange av. Flere som har en slik versjon?
Se bilde. Siden det er mye kompetanse her sÄ spÞr jeg: jeg Þnsker meg orginalen og har kommet over en c020 som jeg vurderer kjÞpe. Kan noen hjelpe meg med informasjon pÄ denne se bilde. Er usikker pÄ verdien og hva man skal betale for en slik?? Er den fra 1986 ? Se serial... osv. All input tas imot med takk. Hilsen Tiben.

Bilagor

• 6949C3CF-0D44-4A5B-B9F5-A5BAB2923BBD.jpeg
    6949C3CF-0D44-4A5B-B9F5-A5BAB2923BBD.jpeg
    217.6 KB · Visningar: 1
  • 18E89C35-9015-40A0-B069-AEE3424234D7.jpeg
    18E89C35-9015-40A0-B069-AEE3424234D7.jpeg
    37.8 KB · Visningar: 1
  • 2047D000-0144-4B77-9B47-D8962A2E031A.png
    2047D000-0144-4B77-9B47-D8962A2E031A.png
    200.9 KB · Visningar: 1
Vart hittar man en liknande lÀnk som denna? NÄgra bra tips?
Denna följde med nÀr jag köpte klockan, den Àr dock inte original. Man kan se pÄ bilden att det filats lite pÄ mittenbiten i första lÀnken efter Àndbiten för att fÄ den att passa, ser likadant ut i andra Ànden.
LÄset Àr av "ratcheting clasp" modell och Àr mÀrkt med Promaster-symbolen.

Finns det nÄgon hÀr som har en insert i bra skick till vidringen pÄ en gammal Aqualand I, alternativt en fin vridring med monterad insert?

Även ett par fina visare i guld till samma modell Ă€r av intresse (jag önskar dĂ„ gĂ€rna med vit lysmassa dĂ„ de ska vara till en ”Enzo” i titan.

Tack pÄ förhand!

Ny Aqualand, JP1098-17e. LÀr knappast fÄ samma ikoniska status som dess föregÄngare men jag bÀr hellre den hÀr pÄ stranden med kidsen Àn kan gamla C022. Lite förvÄnad (eller dÄlig research) över den ljusblÄ/turkos lumen men den lyser starkt nog att fungera som sÀnglampa enligt min fru...
1FC8EE20-F12F-4CBF-9810-AE906C30CB7B.jpeg

Fick hem en C022 idag som jag kÀnner att jag blivit lite blÄst pÄ. Det Àr ju inga pengar att tala om men det Àr mest störigt. Allt stÀmde bra överens med annonsen tills jag vÀnde pÄ klockan och fick se det hÀr:
PSX_20180524_121346.jpg

Packningen Àr klÀmd och det saknas en skruv. FrÄgan Àr hur det ser ut under locket, har inte vÄgat öppna och kolla Àn. I övrigt sÄ fungerar den som den ska men den indikerar att det Àr dags för batteribyte. Eftersom jag ÀndÄ fÄr lÀmna in den för batteribyte sÄ Àr ju frÄgan om de kan fixa det andra ocksÄ och vad det kommer att kosta. Finns det ens delar att fÄ tag pÄ och var lÀmnar man in den? Bor i Halmstad sÄ det finns inte massor med stÀllen att gÄ till hÀr.

Bilden i annonsen var ju jÀkligt taktiskt beskuren:
273801727_7a472444-e0c5-4f49-ba7d-40d508a172e6 (1).jpg
Lite uppföljning pÄ den taskiga C022:an jag köpte för ett tag sen. Nu har klockan varit inne hos Halmstad Urmakeri som gjorde ett utomordentligt bra jobb med den. Nya packningar i glas, krona, pushers och boettlock, nya batterier, ny skruv till boettlocket och trycktest. Var det vÀrt att lÀgga alla pengar pÄ att fixa till ett exemplar i det hÀr skicket? Kanske inte, men samtidigt hade det varit trÄkigt om en sÄn ikon vara hade hamnat i en lÄda och aldrig sett dagens ljus igen. Nu har jag en fullt fungerande och dyktÀt (inte för att jag kommer att dyka med den, men kanske bada i alla fall) klocka som jag tycker Àr riktigt hÀftig. :D
PSX_20180703_124606.jpg

Lite uppföljning pÄ den taskiga C022:an jag köpte för ett tag sen. Nu har klockan varit inne hos Halmstad Urmakeri som gjorde ett utomordentligt bra jobb med den. Nya packningar i glas, krona, pushers och boettlock, nya batterier, ny skruv till boettlocket och trycktest. Var det vÀrt att lÀgga alla pengar pÄ att fixa till ett exemplar i det hÀr skicket? Kanske inte, men samtidigt hade det varit trÄkigt om en sÄn ikon vara hade hamnat i en lÄda och aldrig sett dagens ljus igen. Nu har jag en fullt fungerande och dyktÀt (inte för att jag kommer att dyka med den, men kanske bada i alla fall) klocka som jag tycker Àr riktigt hÀftig. :D
PSX_20180703_124606.jpg

Vad gick det pÄ
med rep kostnad ?

//Simon

Vad gick det pÄ
med rep kostnad ?

//Simon
Totalt sÄ gick kalaset pÄ 2400kr (inköp + reparation) plus kostnaden för nya batterier. Det senare rÀknar jag inte in för det mÄste man ÀndÄ göra vartannat Är. Det Àr ju inga stora summor vi pratar om Àven om det Àr mer Àn vad klockan Àr vÀrd. Jag tycker ÀndÄ att det var vÀrt det för att bevara den.

Tillbaka
Topp