• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Semester nu sÄ dÄ Äker BÀsten pÄ :)
8E49A966-C725-443A-B63C-A8D93E3A865D.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Ni som bĂ„de haft reissuen (JP2000) och ”originalet” (C022 och övriga inom serien), mĂ€rks det nĂ„gon skillnad?
Det finns ju förstĂ„s variationer rent tekniskt och till del utseendemĂ€ssigt dessa tvĂ„ emellan men Ă€r de mĂ€rkbara pĂ„ nĂ„got objektivt eller subjektivt sĂ€tt? Är sugen pĂ„ en vintage aqualand men har tidigare flippat tvĂ„ JP2000 för att jag inte riktigt klickat med dem. Tycker dĂ€remot det finns nĂ„gon form av subtil charm över originalet som reissuen inte har. All input uppskattas, det Ă€r ju en svĂ„rt cool dinka!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ni som bĂ„de haft reissuen (JP2000) och ”originalet” (C022 och övriga inom serien), mĂ€rks det nĂ„gon skillnad?
Det finns ju förstĂ„s variationer rent tekniskt och till del utseendemĂ€ssigt dessa tvĂ„ emellan men Ă€r de mĂ€rkbara pĂ„ nĂ„got objektivt eller subjektivt sĂ€tt? Är sugen pĂ„ en vintage aqualand men har tidigare flippat tvĂ„ JP2000 för att jag inte riktigt klickat med dem. Tycker dĂ€remot det finns nĂ„gon form av subtil charm över originalet som reissuen inte har. All input uppskattas, det Ă€r ju en svĂ„rt cool dinka!
Originalet Àr alltid originalet, vilket bara vetskapen om det samt att klockan har en historia, kan göra en viss skillnad. Annars tycker jag att originalet sitter lite bÀttre pÄ handleden, dÄ den har ett helt platt baklock, medan jag tycker att de nyare bygger lite mer pÄ höjden, och dÀrmed "svÀvar" lite mer pÄ handleden. Estetiskt sÄ tycker jag originalet upplevs lite mer kantigt och rÄare, vilket jag gillar, och Àven att displayen sitter upp mot kanten ger den en mer industriell look, snarare Àn "estetiskt balanserad".
 
Senast Àndrad:

Sigurd

Cartier
Originalet Àr alltid originalet, vilket bara vetskapen om det samt att klockan har en historia, kan göra en viss skillnad. Annars tycker jag att originalet sitter lite bÀttre pÄ handleden, dÄ den har ett helt platt baklock, medan jag tycker att de nyare bygger lite mer pÄ höjden, och dÀrmed "svÀvar" lite mer pÄ handleden. Estetiskt sÄ tycker jag originalet upplevs lite mer kantigt och rÄare, vilket jag gillar, och Àven att displayen sitter upp mot kanten ger den en mer industriell look, snarare Àn "estetiskt balanserad".

Tack för en bra reflektion. Att JP:n Àr en svulstig sak som bygger pÄ höjden gÄr inte att förneka, framför allt pÄ ett nato.
Hur Àr det med funktionerna pÄ originalet? Funkar kalendern och övriga lÀgen som de ska 2019? En av uppdateringarna pÄ reissuen var ju kalendern som skulle hÄlla till 2000-nÄnting.
GÄr det att lita pÄ 6-skruvsbaklocket vid dyk?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en bra reflektion. Att JP:n Àr en svulstig sak som bygger pÄ höjden gÄr inte att förneka, framför allt pÄ ett nato.
Hur Àr det med funktionerna pÄ originalet? Funkar kalendern och övriga lÀgen som de ska 2019? En av uppdateringarna pÄ reissuen var ju kalendern som skulle hÄlla till 2000-nÄnting.
GÄr det att lita pÄ 6-skruvsbaklocket vid dyk?
GÀllande funktionerna sÄ funkar de nog, sÄ lÀnge inget Àr trasigt. De nyare ska vara utrustade med nÄgra fler funktioner, men kommer inte ihÄg exakt vad det var. Kalendern pÄ de gamla Àr nog ingen flerÄrskalender, sÄ den fungerar sÄ lÀnge man justera manuellt vid skottÄr, men Àr inte helt sÀker pÄ detta och vet inte heller vad det Àr för kalender pÄ de nyare. Baklocket kan man nog lita pÄ, sÄ lÀnge du har bra packningar och trycktestar den med jÀmna mellanrum.
 

Sigurd

Cartier
Undrar om djupmÀtaren och övriga dykfunktioner funkar de facto eller om det bara Àr en skitful digi/ana-klocka?
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Tror nog att nÄgon missade vilken klocka ni diskuterade ;) Hursomhelst nÄgot av det fulaste jag sett :hungover:
 

Scuba Diver

Breitling
Hej
Jag Àr helt ny medlem hÀr, har pÄ ett par tre dagar nÀstan lÀst klart denna hÀrliga trÄd! Vilken nostalgi trip!
Hade en "Enzo" (varför heter det Enzo? Är det bara en referens till filmen det Stora blĂ„ eller? ) titan en gĂ„ng i tiden. Ångrar djupt att jag sĂ„lde den 1994- Började dyka 1988 och köpte klockan 89-90 i Singapore. Hann iaf att dyka runt 2000 dyk med den och göra slut pĂ„ 3-4 orginal armband. Tappade min Enzo i en cenote i Mexico 1993 under grottdykning (armbandet gick i tusen bitar ;) men hittade den igen :)
Kul att det finns sÄ mÄnga Aqualand entusiaster, nu blir man ju grymt sugen pÄ att börja samla!
 
Topp