• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Nytt band frÄn @oddface och tidig sommartid!

1000019885.jpg

VÀldigt glad att klockan fortfarande fungerar och att jag fortfarande kan hitta en klockaffÀr som Àr beredd att byta batteri och trycktesta den. Klockmakaren sa tom att det en samlingsobjekt :).
Kan nÄgon sÀga Ärtalet den gjordes?
dyk.jpg
Köpte den i Hong Kong dec 1989 för 1400 kr.

VÀldigt glad att klockan fortfarande fungerar och att jag fortfarande kan hitta en klockaffÀr som Àr beredd att byta batteri och trycktesta den. Klockmakaren sa tom att det en samlingsobjekt :).
Kan nÄgon sÀga Ärtalet den gjordes?
dyk.jpg
Köpte den i Hong Kong dec 1989 för 1400 kr.
Riktigt fin och cool đŸ‘đŸŒ Jag skulle sĂ€ga 1989 (september?) av serienumret att döma.

Hej allihopa,
Första inlÀgget hÀr pÄ detta hÀrliga forum.
Är helt novis pĂ„ Ă€mnet men tĂ€nkte att nĂ„gon kanske kan hjĂ€lpa mig pĂ„ traven
TÀnkte jag skulle försöka fÄ liv i konfirmationsklockan frÄn Ž90:)

NÀr jag skulle dra ut kronan för att se o det gick att Àndra visarna fick jag vredet i handen. MisstÀnker att nÄgot Àr avbrutet?
Tacksam för all hjÀlp

Mvh/Jörgen
20250405_235928.jpg

Hej allihopa,
Är helt novis pĂ„ Ă€mnet men tĂ€nkte att nĂ„gon kanske kan hjĂ€lpa mig pĂ„ traven

NÀr jag skulle dra ut kronan för att se o det gick att Àndra visarna fick jag vredet i handen. MisstÀnker att nÄgot Àr avbrutet?
Tacksam för all hjÀlp

Mvh/Jörgen
20250405_235928.jpg
VĂ€lkommen hit 😃 SĂ„ kul att du fick en Aqualand i konfirmationspresent. Klart att du ska fĂ„ liv i den igen!

TyvÀrr ser det ut som att kronhalsen gÄtt av sÄ du kommer behöva hitta en ersÀttare.

Hej!
Tack för svar. Kan det finnas delar till en sÄn gammal klocka?
Det Àr vÀl bÀst att lÀmna in till klockmakare tÀnker jag?
Det verkar vara svÄrt att hitta urmakare som fixar gamla Aqualands, men det finns nÄgra hÀr i trÄden som utför service utmÀrkt!

Jag tror det absolut enklaste Àr att hitta en likadan donator man plockar delar ifrÄn, borde gÄ att hitta en vettig pÄ Tradera för ca 1000-1500 kr. Om det endast Àr kronhalsen som behöver bytas kanske det fungerar med en standardhals men vÄgar inte sÀga om det gÄr till just Aqualands.

Kanske Àr det mina trötta ögon, men nog ser det ut att sitta en kronhals dÀr, det som ev. behöver införskaffas
Àr en ny uppdragsbom, kan ju hÀnda att den gamla gÄr att gÀnga pÄ igen, kan Àven vara gÀngorna i kronan eller
kronhalsen som gett upp.
Hej allihopa,

Tacksam för all hjÀlp

Mvh/Jörgen
20250405_235928.jpg

VĂ€lkommen hit 😃 SĂ„ kul att du fick en Aqualand i konfirmationspresent. Klart att du ska fĂ„ liv i den igen!

TyvÀrr ser det ut som att kronhalsen gÄtt av sÄ du kommer behöva hitta en ersÀttare.
Citizen hals.jpg

Tack för alla svar. Tog nĂ„gra nĂ„gra bilder till för att kanske göra det mer synligt. Jag Ă€r som sagt helt grön pĂ„ klockor men det ser ut som det sitter nĂ„got i det hĂ„let dĂ€r kronan sitter. SĂ„g att jag fattades en av de hĂ„llarna som hĂ„ller ett av batterierna. Borde vĂ€l gĂ„ att hitta tĂ€nker jag. Annars tycker jag det ser rent och fint ut. Vad tycker ni? Är detta ett kostsamt projekt eller Ă€r det vĂ€rt att försöka fixa den?

Tack!
/Jörgen
Cit1.jpg
cit2.jpg
Cit3.jpg
Cit4.jpg
20250406_214224 (1).jpg

Tack för alla svar. Tog nĂ„gra nĂ„gra bilder till för att kanske göra det mer synligt. Jag Ă€r som sagt helt grön pĂ„ klockor men det ser ut som det sitter nĂ„got i det hĂ„let dĂ€r kronan sitter. SĂ„g att jag fattades en av de hĂ„llarna som hĂ„ller ett av batterierna. Borde vĂ€l gĂ„ att hitta tĂ€nker jag. Annars tycker jag det ser rent och fint ut. Vad tycker ni? Är detta ett kostsamt projekt eller Ă€r det vĂ€rt att försöka fixa den?

Tack!
/Jörgen
Cit1.jpg
cit2.jpg
Cit3.jpg
Cit4.jpg
20250406_214224 (1).jpg

Kronans axel ser helt klart ut att vara bruten och ena stumpen sitter kvar i kronan. Det ska gÄ att frÀta ned resten av axeln i kronan med Alun(Apoteket) eller vitvinsvinÀger.
Packningarna ska av dock. Övrig info vad gĂ€ller kronhalsen(antar den Ă€r i bra kondition) Ă€r att den Ă€r friktionspressad vilket krĂ€ver ett speciellt verktyg för det och ev. vĂ€rma upp dĂ„ det finns lim. Inget jag har behövt göra men vet att StjĂ€rnurmakarna hade ett sĂ„dant verktyg för att pressa ut kronhalsen. Klockan ser ut att vara i ett strĂ„lande skick, knappast anvĂ€nd?. En rejĂ€l smĂ€ll kan kronan ha fĂ„tt sig, kanske gĂ€ngorna inte Ă€r skadade Ă€ndĂ„?. Är vanligt att axeln kan rosta nĂ€rmare kronan men inget jag sett pĂ„ vĂ€ldigt lĂ€nge för en sĂ„dan Aqualand.
Om den har legat riktigt lÀnge sÄ Àr det sÀkerligen sÄ att den har oxid/torra oljor i analoga delen och kommer nog inte ticka pÄ. VÀldigt vanligt pÄ dessa.

Senast Àndrad:

Tack!
/Jörgen
Cit1.jpg
cit2.jpg
Cit3.jpg
Cit4.jpg
20250406_214224 (1).jpg
Klart vÀrd att kosta pÄ nÀr det Àr en konfirmationsgÄva till dig, nÄgra tips: Tappa inte bort den lilla fjÀdern som sitter uppe till vÀnster (Coil spring) dom har en förmÄga att försvinna, prova att gÀnga pÄ kronan och se om gÀngorna tar som dom ska, ska gÄ att vrida nÄgra varv.
Försök att fÄ ut den gamla bommen ut ur verket, anvÀnd en nÄl eller nÄgot annat smalt i hÄlet och tryck dÀr det stÄr Push och en pil vid, man ska se en arm i dÀr, beroende pÄ vilket lÀge bommen Àr i nu, kan vara lite svÄrt om man inte har lite vana.
Försök Àven att fÄ bort den trasiga delen av bommen som sitter i kronan, om det gÄr, Àr ju bra om du kan anvÀnda originalkronan.

Kanske Àr det mina trötta ögon, men nog ser det ut att sitta en kronhals dÀr, det som ev. behöver införskaffas
Àr en ny uppdragsbom, kan ju hÀnda att den gamla gÄr att gÀnga pÄ igen, kan Àven vara gÀngorna i kronan eller
kronhalsen som gett upp.

Citizen hals.jpg
UrsĂ€kta, det Ă€r jag som anvĂ€nder fel benĂ€ning! Har alltid sĂ„ svĂ„rt att hitta det svenska ordet 😅 Uppdragsbom Ă€r det sĂ„ klart jag syftar pĂ„.

Är igĂ„ng och Servar min egna "Enzo" C026 -86. Är 🐱slow-motion nĂ€r man har annat som kommer i vĂ€gen men det tar sig! 👍
Noggrann inspektion av alla delar, rengöring som jag först gör manuellt innan ultraljudstvÀtt, sedan montering, oljning etc.
Har lyckats hitta ett perfekt original glas dessutom men som krÀver en liten polering med diamantpasta för att blir 100%. Packningarna bytes med etc. SpÀnnande!

DSC_2426.JPG

Senast Àndrad:
Är igĂ„ng och Servar min egna "Enzo" C026 -86. Är 🐱slow-motion nĂ€r man har annat som kommer i vĂ€gen men det tar sig! 👍
Noggrann inspektion av alla delar, rengöring som jag först gör manuellt innan ultraljudstvÀtt, sedan montering, oljning etc.
Har lyckats hitta ett perfekt original glas dessutom men som krÀver en liten polering med diamantpasta för att blir 100%. Packningarna bytes med etc. SpÀnnande!

DSC_2426.JPG
HÀrligt, tur att vi har kirurg-Aerospace som ser efter gamlingarna. Denna CO26 -87 hÀlsar och tackar för omhÀndertagandet.
1000033922.jpg

Tillbaka
Topp