• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Beater..
98A88EBB-FEFE-4B4B-AF92-01ABE612FFED.jpeg

KlÀmde Àven pÄ SBGX261 igÄr, gillade den som fan. Tyckte om att tavlan var rÀtt matt - Àr föregÄngaren 061 ocksÄ matt till tavlan? Den Àr vÀl blank?

Kvaliten pÄ GS sÄsom slipningen pÄ bandhornet med alla vinklar Àr nÄgot som pÄ allvar fÄr mig att fundera pÄ en GS, synd bara att jag upplever den boetten som sÄ hög vÀl pÄ armen.
Köp en annan dÄ. :p
Om lÀnken Àr rÀtt justerad sÄ sitter klockan kanon.

Hur antimagnetisk Àr 9S86? RÄkade av misstag lÀgga ned klockan i samma ficka som Airpodsfodralet som kör med magnetlÄs, sÄ klockan hann rimligen bli ganska exponerad av magnetlÄset. Det Àr ju inte vÀrre Àn att jag gÄr in till nÄgon butik och avmagnetiserar men jag kanske inte behöver det? Inte mÀtt upp gÄngen detaljerat efterÄt, sÄ kanske Àr en dumstrutfrÄga.

Hur antimagnetisk Àr 9S86? RÄkade av misstag lÀgga ned klockan i samma ficka som Airpodsfodralet som kör med magnetlÄs, sÄ klockan hann rimligen bli ganska exponerad av magnetlÄset. Det Àr ju inte vÀrre Àn att jag gÄr in till nÄgon butik och avmagnetiserar men jag kanske inte behöver det? Inte mÀtt upp gÄngen detaljerat efterÄt, sÄ kanske Àr en dumstrutfrÄga.
Den lÀr ju klara det utan problem, det Àr riktigt starka magneter man ska vara orolig för. Om den rusar flera minuter/timma sÄ Àr den magnetiserad. Om inte sÄ kan du koppla av.

Testa Lepsi appen och kolla ;)

Och den dunkar menar du?
Att lÀgga klockan tÀtt mot telefonens högtalare kÀnns ju inte sÄ smart nÀr vi snackar magnetism. :)
PĂ„ min telefon hamnar omrĂ„det pĂ„ glaset, nĂ„gon cm ner (iphone7+). Man behöver inte lĂ€gga klockan emot glaset, det rĂ€cker att hĂ„lla den över. Ingen aning om den magnetism som mobilens högtalare avger kan pĂ„verka klockan, men det tror jag i sĂ„ fall Ă€r vĂ€ldigt marginellt. Men en gratis app som kan ge en fingervisning Ă€r vĂ€l bĂ€ttre Ă€n att betala uris för att kolla? Är den magnetiserad fĂ„r man ju lĂ€mna in den Ă€ndĂ„ tĂ€nker jag. Men det var ett tips som @Nicbex vĂ€ljer att förvalta efter eget huvud ;)

PĂ„ min telefon hamnar omrĂ„det pĂ„ glaset, nĂ„gon cm ner (iphone7+). Man behöver inte lĂ€gga klockan emot glaset, det rĂ€cker att hĂ„lla den över. Ingen aning om den magnetism som mobilens högtalare avger kan pĂ„verka klockan, men det tror jag i sĂ„ fall Ă€r vĂ€ldigt marginellt. Men en gratis app som kan ge en fingervisning Ă€r vĂ€l bĂ€ttre Ă€n att betala uris för att kolla? Är den magnetiserad fĂ„r man ju lĂ€mna in den Ă€ndĂ„ tĂ€nker jag. Men det var ett tips som @Nicbex vĂ€ljer att förvalta efter eget huvud ;)
Du mĂ€rker direkt om en klocka Ă€r magnetiserad. Magnetiserade klockor rusar rejĂ€lt. Finns inget som heter ”lite magnetiserad”, har frĂ„gat flera urmakare om just detta.

Tillbaka i trÄden! Grand Seiko SBGX115, mina damer och herrar. Jag har letat ett bra tag efter denna, lade ut en köpesannons i juni förra Äret men var intresserad redan innan det. Modellen tillverkas inte lÀngre och Àr vÀldigt svÄr att fÄ tag pÄ. Jag lyckades dock fÄ kontakt med en handlare i Tyskland som kunde fixa fram en ny till mig.

VÀrldens bÀsta kvartsdykare med 9F-verket (±10 sekunder per Är), helt enkelt en ruggigt trevlig klocka i bra storlek (42,7mm)! Den vita tavlan Àr magisk, otroligt fint djup och detaljerna Àr som alltid nÀr det gÀller GS knivskarpa. Det hÀr Àr en keeper, det vill jag lova.

Foto 2018-05-07 16 21 03.jpg
Foto 2018-05-07 16 23 14.jpg
Foto 2018-05-07 16 27 06.jpg

Tillbaka i trÄden! Grand Seiko SBGX115, mina damer och herrar. Jag har letat ett bra tag efter denna, lade ut en köpesannons i juni förra Äret men var intresserad redan innan det. Modellen tillverkas inte lÀngre och Àr vÀldigt svÄr att fÄ tag pÄ. Jag lyckades dock fÄ kontakt med en handlare i Tyskland som kunde fixa fram en ny till mig.

VÀrldens bÀsta kvartsdykare med 9F-verket (±10 sekunder per Är), helt enkelt en ruggigt trevlig klocka i bra storlek (42,7mm)! Den vita tavlan Àr magisk, otroligt fint djup och detaljerna Àr som alltid nÀr det gÀller GS knivskarpa. Det hÀr Àr en keeper, det vill jag lova.

Foto 2018-05-07 16 21 03.jpg
Foto 2018-05-07 16 23 14.jpg
Foto 2018-05-07 16 27 06.jpg
Grattis Alex! Skitsnygg den dÀr och kul med nytt.

• Like
Reactions: AB
Riktigt snygg den med. Menade iofs inte att jag vill ha blank tavla, var lite otydlig, föredrar nog x61ans matta. Skulle vilja ha en sÄdan:cool:

Jag hÄller med. Svarta tavlor ska vara matta sÄ att de verkligen suger in ljuset och ger en hÀrlig kÀnsla av att allt övrigt pÄ urtavlan flyter i tomma intet.

Grattis @AlexB ! De Àr riktigt mysiga de dÀr. Hoppas GS gör ett nytt försök med kvartsdykare framöver.

• Like
Reactions: AB
SBGX039 Àr det visst. Som yonsson sa, grymt snyggt med applicerade sekundmarkeringar.

Tillbaka
Topp