• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

VĂ€ldigt bra artikel!

Vilka Seiko modeller har DiaShield? Jag Àr tveksam om min Seiko i Ti har det, det stÄr inget pÄ klockans produktsida pÄ Seikos hemsida. Min Citizen i Ti har dÀremot Duratect (stÄr pÄ boettlocket), och den repas tydligt mindre Àn Seikon. DÀremot tycker jag fÀrgen pÄ Ti Àr betydligt snyggare pÄ Seikon Àn pÄ Citizenen, bÄde det matta och polerade.

Googletips:
DiaShield
GS, Brightz och Shogun (har jag för mig) men det finns fler.
@Molle, @yonsson och @Seikosthlm har garanterat bÀttre koll Àn jag.

GS, Brightz och Shogun (har jag för mig) men det finns fler.
@Molle, @yonsson och @Seikosthlm har garanterat bÀttre koll Àn jag.
Jisses, kan inte lista alla de modellerna. :D
FrÄn början var det GS i titan och Brightz. DÀrefter lade de till Prospex i titan exempelvis Shogun men nu gÀller det Àven vissa Prospex i stÄl, exempelvis SBDC027, SBDX017, SBBN031, Trancocean med flera.

Är klockan i titan med ett vĂ€ldigt stĂ„l-likt utseende sĂ„ har den diashield.

FrÄn början var det GS i titan och Brightz. DÀrefter lade de till Prospex i titan exempelvis Shogun men nu gÀller det Àven vissa Prospex i stÄl, exempelvis SBDC027, SBDX017, SBBN031, Trancocean med flera.

Nog hade du bÀttre koll Àn jag iaf. :D

Mycket tveksam till att GS har det faktiskt. Kan du styrka det @yonsson?

Google och google translate Àr rÀtt bra... Se nedan för utlÀggning.

Buraitochitankesu Àr det i min Seiko GS klocka, och jag kan som sagt sÀga att det Àr snyggt, snyggare Àn Citizens Duratect titan, men det repas nog 10 ggr sÄ lÀtt ocksÄ.

Kardinalfel av mig, Brightz titanium i GS. HÄrdare och ljusare Àn "vanligt" titan.
ăƒ–ăƒ©ă‚€ăƒˆăƒă‚żăƒłă‚±ăƒŒă‚č
Buraitochitankesu

http://forums.watchuseek.com/f9/fyi-buraitochitankesu-directly-translated-264233.html
ger:
Looks like we need to break BURAITOCHITANKESU into BURAITO-CHITAN-KESU.
*
"BU-RAI-TO" (which is "Bright" with a non-silent "t"),
*"CHI-TAN" (which is "Titan" as short of "Titanium". "Ti" does not sound "Tai", but rather like "Tea")
*"KE-SU" (which is "case").
....
Below is a graph I got from a Japanese website. Looks like "Buraitochitan" is not the titanium coating "Diashield" that Seiko uses for its higher end titanium watches.

This is what I got with my very limited Japanese. The graph talks about what kind of surface finish Diashield is, and then compares the hardness of "Diashield" (1st and 2nd rows for two different Diashields) with other materials.
As expected, Diashield got a better wear resistance than:
*"Stainless Steel" (3rd row).
*"Pure Titanium" (4th row),
*"Buraitochitan - Bright Titanium" (5th row/bottom row)

With the above info, I conclude:
(a) "Buraitochitan" is not titanium coating Diashield - as they are two different items in the table.
(b) It is probably some sort of titanium alloy - as it is listed below the pure titanium, instead of Diashield. The article thinks "bright titanium" is more close to "pure titanium" than "titanium coating" or "stainless steel".

http://www.endogem.co.jp/case.htm
...
The operative word in BURAITO CHITAN KESU, is really BURAITO. For the Japanese it just sounds cool and I'm quite sure many don't understand the real meaning of the word "bright". In the watch world in Japan, much like the computer, IT and mechanical engineering world here, many words have been taken from the English language. So I think it would just seem more appropriate and natural to use an adjective like "Buraito" to describe a CHITAN KESU. Seiko seems to like cool terms, BRIGHTZ is another one isn't it...?

Google och google translate Àr rÀtt bra... Se nedan för utlÀggning.

Buraitochitankesu Àr det i min Seiko GS klocka, och jag kan som sagt sÀga att det Àr snyggt, snyggare Àn Citizens Duratect titan, men det repas nog 10 ggr sÄ lÀtt ocksÄ.

ăƒ–ăƒ©ă‚€ăƒˆăƒă‚żăƒłă‚±ăƒŒă‚č
Buraitochitankesu

http://forums.watchuseek.com/f9/fyi-buraitochitankesu-directly-translated-264233.html
ger:
Looks like we need to break BURAITOCHITANKESU into BURAITO-CHITAN-KESU.
*
"BU-RAI-TO" (which is "Bright" with a non-silent "t"),
*"CHI-TAN" (which is "Titan" as short of "Titanium". "Ti" does not sound "Tai", but rather like "Tea")
*"KE-SU" (which is "case").
....
Below is a graph I got from a Japanese website. Looks like "Buraitochitan" is not the titanium coating "Diashield" that Seiko uses for its higher end titanium watches.

This is what I got with my very limited Japanese. The graph talks about what kind of surface finish Diashield is, and then compares the hardness of "Diashield" (1st and 2nd rows for two different Diashields) with other materials.
As expected, Diashield got a better wear resistance than:
*"Stainless Steel" (3rd row).
*"Pure Titanium" (4th row),
*"Buraitochitan - Bright Titanium" (5th row/bottom row)

With the above info, I conclude:
(a) "Buraitochitan" is not titanium coating Diashield - as they are two different items in the table.
(b) It is probably some sort of titanium alloy - as it is listed below the pure titanium, instead of Diashield. The article thinks "bright titanium" is more close to "pure titanium" than "titanium coating" or "stainless steel".

http://www.endogem.co.jp/case.htm
...
The operative word in BURAITO CHITAN KESU, is really BURAITO. For the Japanese it just sounds cool and I'm quite sure many don't understand the real meaning of the word "bright". In the watch world in Japan, much like the computer, IT and mechanical engineering world here, many words have been taken from the English language. So I think it would just seem more appropriate and natural to use an adjective like "Buraito" to describe a CHITAN KESU. Seiko seems to like cool terms, BRIGHTZ is another one isn't it...?
Editerade mitt inlÀgg frÄn Bright till Brightz. :D
SEIKO Àr lite luriga nÀr de beslriver sina titanklockor, ofta stÄr det bright titianium medan det finns en hel linje som tidigare mestadels var titanklockor som hette Brightz. DÀr skrev de Brightz titanium.

De flesta pÄ nÀtet skriver Brightz titanium om legeringen. Det borde vara samma legering pÄ alla titanklockor, vissa med diashield och vissa utan diashield.

Senast Àndrad:
Korveffekten Ă€r jag inte orolig över, det Ă€r redan inkört. 0,5mm pĂ„ var sida Ă€r inom toleransramen. Men det dĂ€r med Ti undrar jag över... Ă€r det mer repkĂ€nsligt Ă€n stĂ„l eller beror det pĂ„ hur ytan ser ut ifrĂ„n början? Är högglanspolerat titan mer repkĂ€nsligt Ă€n motsvarande stĂ„l, eller Ă€r det den typiskt sidenmatta ytan du jĂ€mför med polerat eller borstat stĂ„l?
Efter att ha Àgt/Àger Bretling Seawolf, Breitling Aerospace, GS, alla i titan, Àr repor min minsta oro. Helt klart minst lika enkelt/svÄrt att repa en SS klocka. Jag upplever dom absolut inte som speciellt repkÀnsliga eller reptÄliga jÀmfört med SS.

Efter att ha Àgt/Àger Bretling Seawolf, Breitling Aerospace, GS, alla i titan, Àr repor min minsta oro. Helt klart minst lika enkelt/svÄrt att repa en SS klocka. Jag upplever dom absolut inte som speciellt repkÀnsliga eller reptÄliga jÀmfört med SS.
Vad Àr det som oroar dig dÄ?

Undrar vad man fĂ„r ge för en beg Grand seiko med quartz 9f urverk ? Är dĂ„ligt insatt men visst Ă€r det sĂ„ att 9f urverket Ă€r det bĂ€sta, ur precisions perspektive?
Är mest sugen pĂ„ en beg. med svart tavla. Är det ebay/chrono som gĂ€ller eller finns det bĂ€ttre sidor ?

Tack pÄ förhand!

• Like
Reactions: Oli
Jag gav ena sonen min gamla Citizen NY0054, den Àr nog 20Är gammal (sonen 12Är). Visserligen Àr det bara boetten som Àr i titan, dykringen Àr i borstat stÄl, men boetten Àr helt repfri medans jag borstat om ringen innan han fick den. Jag har haft min Fortis Official Cosmonauts Titanium i ett par mÄnader och anvÀnder den helt bekymmerslöst med instÀllningen att en tool-watch ska ha lite dings Ä repor. Det som har hÀnt Àr att den mörknade lite och man kunde dÄ se lite ljusa hairlines. Drog nÄgra drag med svampen (vit scotte) nÀr jag diskade, sen var den lite ljusare och helt repfri!? Jag Àr personligen vÀldigt glad i titan av alla möjliga orsaker, men om man Àr vÀldigt oroad över repor borde man kanske fundera över vad det Àr man egentligen vill ha, en klocka för att bÀra eller en investering att sÀlja? I det senare fallet borde man inte bÀra den alls (tycker jag, och köpa helguld :D). Det hÀr med att nÀra folks ocd med sekundprecision pÄ mekaniska klockor och repkÀnslighet pÄ olika ytskikt kÀnns inte sÀrskilt konstruktivt om man vill kalla sig klockentusiast/intresserad, det Àr nÄgot annat intresse dÄ. MissförstÄ mig nu inte med att det Àr ointressant med tidshÄllning och material, men visst Àr det trist nÀr en klockmodell diskuteras och sÄ ska klockan sÄgas för att den gÄr +5s istÀllet för +3s eller nÀr tillverkaren varit innovativ och tagit fram ett supercoolt ytskikt som hÄller i 10Är i stÀllet för 3Är nÀr det kommer kommentarer som -man mÄste ÀndÄ göra om ytskiktet efter 10 Är.

AngÄende 20 mm pÄ 19 mm lug width: Rent teoretiskt tror jag inte du kan dela upp ditt fel per bandhornssida... ;)[/QUOTE]
Vet inte i teorin, men i praktiken funkar det utmÀrkt.
Tack för all matnyttig lÀsning om ti :)

Jag gav ena sonen min gamla Citizen NY0054, den Àr nog 20Är gammal (sonen 12Är). Visserligen Àr det bara boetten som Àr i titan, dykringen Àr i borstat stÄl, men boetten Àr helt repfri medans jag borstat om ringen innan han fick den. Jag har haft min Fortis Official Cosmonauts Titanium i ett par mÄnader och anvÀnder den helt bekymmerslöst med instÀllningen att en tool-watch ska ha lite dings Ä repor. Det som har hÀnt Àr att den mörknade lite och man kunde dÄ se lite ljusa hairlines. Drog nÄgra drag med svampen (vit scotte) nÀr jag diskade, sen var den lite ljusare och helt repfri!? Jag Àr personligen vÀldigt glad i titan av alla möjliga orsaker, men om man Àr vÀldigt oroad över repor borde man kanske fundera över vad det Àr man egentligen vill ha, en klocka för att bÀra eller en investering att sÀlja? I det senare fallet borde man inte bÀra den alls (tycker jag, och köpa helguld :D). Det hÀr med att nÀra folks ocd med sekundprecision pÄ mekaniska klockor och repkÀnslighet pÄ olika ytskikt kÀnns inte sÀrskilt konstruktivt om man vill kalla sig klockentusiast/intresserad, det Àr nÄgot annat intresse dÄ. MissförstÄ mig nu inte med att det Àr ointressant med tidshÄllning och material, men visst Àr det trist nÀr en klockmodell diskuteras och sÄ ska klockan sÄgas för att den gÄr +5s istÀllet för +3s eller nÀr tillverkaren varit innovativ och tagit fram ett supercoolt ytskikt som hÄller i 10Är i stÀllet för 3Är nÀr det kommer kommentarer som -man mÄste ÀndÄ göra om ytskiktet efter 10 Är.

SjÀlv ogillar jag coatings dÄ de hur bra de Àn Àr alltid slits, och dÄ blir det fult, och helt "omöjligt" att refurba snyggt till rimlig kostnad.

LÀst igenom trÄden och Àr halvt utmattad av alla refs..
Men otroligt fina modeller!
Jag har vÀl frÀmst fastnar för snowflake modellen
Är jag rĂ€tt ute om "instegs" refen Ă€r sbga001?

Om ditt insteg Àr Spring Drive verk sÄ kan ju SBGA001 vara rÀtt. Annars Àr nog Quartz GS oftast ansett som instegsmodeller. SBGX... SBGT... SBGF... SBGV... mfl

Om vi pratar just spring drive sÄ Àr SBGA085 och SBGA101 instegmodellerna, dessa finns Àven med andra tavlor. DÀremot Àr inte spring drive "insteg" nÀr det gÀller GS, precis som Molle sÀger.

Om vi pratar just spring drive sÄ Àr SBGA085 och SBGA101 instegmodellerna, dessa finns Àven med andra tavlor. DÀremot Àr inte spring drive "insteg" nÀr det gÀller GS, precis som Molle sÀger.
UrsĂ€kta min okunniga frĂ„ga, men vad menar man med "instegsmodell" i klocksammanhang? Är det den enklaste och billigaste modellen man syftar pĂ„ dĂ„? I tex mc sammanhang menar man en ganska snĂ€ll och lĂ€ttkörd hoj som dessutom Ă€r billig att köpa och Ă€ga. Men dĂ€r Ă€r ju syftet att man ska bli lite varm i klĂ€derna innan man kliver pĂ„ nĂ„got rappare och mer svĂ„rkört. Hur skulle man översĂ€tta detta till en klocka?

Är lite (eller mycket) sugen pĂ„ en kvarts-GS, helst med blĂ„ sekundvisare. Är vĂ€l bara SBGV005 som finns hos AD hĂ€r om jag förstĂ„tt rĂ€tt - förvisso mycket trevlig men finns risk att jag kommer störa mig pĂ„ kontrasten mellan tavlan och den vita datumplattan (Ă€ven om kontrasten var mindre i verkligheten Ă€n pĂ„ bild). Finns ju ett gĂ€ng trevliga LE (och/eller JDM), typ SBGX103, SBGX013 (sĂ„g en uppe pĂ„ Rakuten), SBGT027 och Ă€ven SBGX085 (med silvertavla) - 103:an min absoluta favorit, men misstĂ€nker det Ă€r en tuff uppgift / vĂ€ldigt tĂ„lamodskrĂ€vande att hitta en sĂ„dan. Eller vad sĂ€ger/tror ni med örnkoll pĂ„ GS? Samma sak med 027 och 085?

Har en SBGF019. Typ 38mm. Ganska tunn. 8J56 verket som har individuellt instÀllbar timvisare (bra nÀr man reser plus sommar/vintertidsskifte).
11116852_946949988678899_1932378703_n_904.jpg
En sÄn vill jag ha! :)

NĂ„gon som har erfarenheter av GS 9F verket? Är lite sugen pĂ„ en GS i 38-39mm lik sbgx083 eller sbgx061. Vad tycker ni om dessa?

Bra grejer, mina har hÄllit +-3 sekunder/Är. NÄgot specifikt du undrar? LÀst recensionen?

LÄter bra. Kan inte riktigt bestÀmma mig om jag ska köra quartz eller automat. LÄter ju vÀldigt lockande med 3 sek per Är och teoretisk 50Ärs service intervall pÄ quartzen. Undrar vad automatarna ligger pÄ i tidsavvikelse. Har ett par automatare och en av dom ligger pÄ minuse 3-4 sek per dag vilket Àr inom cosc, men sjuk irriterande. Kanske borde satsa pÄ quartz.

LÄter bra. Kan inte riktigt bestÀmma mig om jag ska köra quartz eller automat. LÄter ju vÀldigt lockande med 3 sek per Är och teoretisk 50Ärs service intervall pÄ quartzen. Undrar vad automatarna ligger pÄ i tidsavvikelse. Har ett par automatare och en av dom ligger pÄ minuse 3-4 sek per dag vilket Àr inom cosc, men sjuk irriterande. Kanske borde satsa pÄ quartz.
Om du stör dig pÄ 3-4spd sÄ skulle jag absolut gÄ för quartz, eller varför inte Spring Drive?

Tillbaka
Topp