• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Om du stör dig pÄ 3-4spd sÄ skulle jag absolut gÄ för quartz, eller varför inte Spring Drive?

Vad ligger springdrive pĂ„ för avvikelse per dag? Är inte Springdrive (9r) samma som 9S fast springdrive har lĂ€ngre reservkraft? Ska nog ta och Ă„ka till Globen och kolla pĂ„ nĂ„gra GS. LĂ€r vĂ€l finnas flera butiker i sthlms omrĂ„det.

Edit: Har lÀst lite nu om 9R, hur kan jag ha missat detta urverk? Hur som Àr vÀl serviceintervallet cirka 5 Är och inte 50 Är vilket som Àr lockande.

Senast Àndrad:
Vad ligger springdrive pĂ„ för avvikelse per dag? Är inte Springdrive (9r) samma som 9S fast springdrive har lĂ€ngre reservkraft? Ska nog ta och Ă„ka till Globen och kolla pĂ„ nĂ„gra GS. LĂ€r vĂ€l finnas flera butiker i sthlms omrĂ„det.

Edit: Har lÀst lite nu om 9R, hur kan jag ha missat detta urverk? Hur som Àr vÀl serviceintervallet cirka 5 Är och inte 50 Är vilket som Àr lockande.
Med spring drive kan du vara relativt lugn vad gÀller service, kör tills den rasar om 20Är. :)
De spring drive-klockor jag har haft har diffat nÄgon enstaka sekund/mÄnad. FrÄgar du mig sÄ Àr kvarts alltid bÀst men problemet Àr att de flesta roliga modeller inte finns som kvartsare.

FÀltöversten har ocksÄ, dock lite fÀrre. Vanlig Spring Drive Àr specad till +/- 15s i mÄnaden, dock Àr det i realiteten betydligt bÀttre, typ nÄgon eller nÄgra sekunder i mÄnaden.

FÀltöversten har ocksÄ, dock lite fÀrre. Vanlig Spring Drive Àr specad till +/- 15s i mÄnaden, dock Àr det i realiteten betydligt bÀttre, typ nÄgon eller nÄgra sekunder i mÄnaden.

Jag har varit pÄ fÀltöversten med ett par Seiko tidigare, fÄr ta en titt dÀr i veckan! Kollade priserna pÄ springdrive... ligger över min budget Àven som begagnat (ligger vÀl pÄ 30.000kr beg?) sÄ fÄr nog titta pÄ quartz.

Har tittat pÄ sbgx083, sbgx061 och sbgv007. Har kvistar till handleder ca 15-16cm men Àr ganska lÄng.

Sbgx061 verkar i sina 37mm x 44.5 L2L ganska liten? Sbgv007 40mm x 50 L2L för stor? Sbgx083 verkar vara en bra storlek pÄ 38.5mm men har inte skruvad krona samt vet inte riktigt vad jag tycker om den dekorerade sekundvisaren.

Annars finns Àven aqua terra 39mm quartz som verkar vara en trevlig dress/sportare men ligger ganska högt i pris 12-15.000kr och jag kan inte prova den! Verkar vara svÄr att hitta. Livet Àr fullt av hinder och svÄrigheter ;)

NĂ„gon annan GS quartz ni kan tipsa om som jag missat?

Jag har varit pÄ fÀltöversten med ett par Seiko tidigare, fÄr ta en titt dÀr i veckan! Kollade priserna pÄ springdrive... ligger över min budget Àven som begagnat (ligger vÀl pÄ 30.000kr beg?) sÄ fÄr nog titta pÄ quartz.

Har tittat pÄ sbgx083, sbgx061 och sbgv007. Har kvistar till handleder ca 15-16cm men Àr ganska lÄng.

Sbgx061 verkar i sina 37mm x 44.5 L2L ganska liten? Sbgv007 40mm x 50 L2L för stor? Sbgx083 verkar vara en bra storlek pÄ 38.5mm men har inte skruvad krona samt vet inte riktigt vad jag tycker om den dekorerade sekundvisaren.

Annars finns Àven aqua terra 39mm quartz som verkar vara en trevlig dress/sportare men ligger ganska högt i pris 12-15.000kr och jag kan inte prova den! Verkar vara svÄr att hitta. Livet Àr fullt av hinder och svÄrigheter ;)

NĂ„gon annan GS quartz ni kan tipsa om som jag missat?
Tror en SBGX061 blir kalas pÄ dig. Sitter bra pÄ mina 19cm. Annars kan du kolla pÄ gamla SBGF0xx. Jag har en SBGF019, 200m och skruvad krona.

Tack för hjĂ€lpen! Ska försöka titta i veckan, hade blivit vĂ€ldigt glad om 061 inte kĂ€ndes för liten. TĂ€nkte köra den pĂ„ lĂ€der och inte lĂ€nk sĂ„ dĂ„ blir den Ă€nnu ett steg mindre. Återkommer om det blir köp!

SEIKO förenar folk i och med att de tillverkar klockor oavsett prisklass. :gs: Àr kronjuvelen, tillsammans med Credor det bÀsta frÄn :seiko:. Sedan 1960 har Grand SEIKO tillverkat prisvÀrda klockor "dedicated to perfection".

I och med att Àven Kobra Kai Àmnar att förena folk slÄs trÄdarna ihop.

/Molle och yonsson

Undrar vad man fĂ„r ge för en beg Grand seiko med quartz 9f urverk ? Är dĂ„ligt insatt men visst Ă€r det sĂ„ att 9f urverket Ă€r det bĂ€sta, ur precisions perspektive?
Är mest sugen pĂ„ en beg. med svart tavla. Är det ebay/chrono som gĂ€ller eller finns det bĂ€ttre sidor ?

Tack pÄ förhand!
Har en du kan fÄ köpa. Pma :)

Jag har ocksĂ„ blivit intresserad av en GS men vet inte riktigt vad. En kvarts blir det nog. Den ovan (sbgx093) var trevlig men jag gillar ocksĂ„ sbgv007. Är det nĂ„gon som vet var det gĂ„r att hitta priser pĂ„ dessa och Ă€ven andra modeller?

Finns GS Snowflake (SBGA011) i stÄl? Rent spontant utan nÄgon erfarenhet av det Àr jag inte jÀttesugen pÄ titan.
Eller finns det nÄgra andra liknande GS-modell med ljus urtavla, spring drive och power reserve-mÀtare ni kan rekommendera?
Tycker dock att snowflaketavlan och den blÄ sekundvisaren samt spring drive-texten Àr magiska..

Det finns en GS Snowflake i stÄl (se ref. SBGA129) men Àr limiterad till 369 exemplar. @Molle ska ha en sÄdan tror jag.

Jag kan dela med min erfarenhet med titan, specifikt SBGA011, dÄ Àven jag var skeptisk till materialet innan jag testade det. GS utförande av titan Àr en klass för sig. Materialet kÀnns, ser ut som och Àr hÀrdad likvÀrdigt med stÄl.

Tillbaka
Topp