• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Provade lite inne pÄ Klockmaster Globen nÀr jag lÀmnade in en klocka pÄ batteribyte. SBGN005 kÀndes riktigt bra pÄ. SBGX261 Àr inte fel den heller men kÀnns en aning liten för mig som mest kör dykare
3129DEC7-DD4F-460E-9AB2-7BD744A223E7.jpeg

1AFE7C49-E5A4-4D63-AF1F-96FB72E99021.jpeg

Ja men visst, J inte F :facepalm: Har inte tÀnkt pÄ hur dom skiftar datum, bara att det inte Àr samma blixtsnabba som 9f. Men dom har ju andra bra komplikationer som vÀger upp ;)
De andra komplikationerna vĂ€ger upp det med rĂ„ge. Älskar individuellt stĂ€llbar timvisare.
5 Ärs batteritid Àr ocksÄ grymt.

Var bara det att jag lÀst nÄnstans att Àven 8j skulle byta datum grymt snabbt sen inte tÀnkt pÄ om det verkligen var sÄ. Blev lite negativt förvÄnad att den började byta redan kvart i.
Riktig skitgrej och inget jag egentligen bryr mig om.

CE2FD4B1-69E4-4DFA-B638-CD823F674671.png
Gillar verkligen SBGV245 men Àr osÀker pÄ om den kommer upplevas som stor pÄ mina handleder. Har ca 16.5 och har inbillat mig att 36 mm Àr det som kommer se bÀst ut, dÀrav haft ögonen öppna pÄ mindre modeller fram till nu. Finns det nÄgon likande modell frÄn GS, gillar frÀmst boettens mix av borstning, enkelheten och att den kÀnns som en bra blandning och sport och elegans. Drömmen hade sÄ klart varit om den hade slÀpps i mindre storlek. :)

Är okunnig GS och klockor generellt sĂ„ kanske har missat nĂ„gon sjĂ€lvklar modell! :)

SBGR053/253 Àr ett bra alternativ för oss med mindre handleder - 37mm och vÀldig allround.
0BF0BFFD-D4BF-4B5F-A424-861A4089CD01.jpeg

Hej!
Har pĂ„ senare tid börjat finna GS mer och mer intressant. Är helt oinsatt i mĂ€rket och har inte funnit tiden att plöja igenom trĂ„den.
Min enkla frÄga Àr: Om ni skulle rekommendera en modell som "presenterar" grand Seiko för mig som aldrig Àgt eller provat nÄgon, vilken modell skulle ni vÀlja? Föredrar en sportigare modell runt 40mm. Pris upp till runt 30k.
Mvh/
Jimmy

Ett vÀldigt populÀrt, men kanske lite trÄkigt val, Àr ju snowflake SBGA211. 41mm och 12,5mm tjock den gillar jag proportionerna pÄ och sÄ Àr det ju spring drive sÄ lite roligare urverk Àn standard auto. Den hade jag kikat in om jag vore dig. Dock inte stÄl utan titan (om det nu spelar nÄn roll för dig) och en bit över budget... I sub 30k klassen sÄ finns det en riktigt fin batteridriven sportig modell SBGV247 som ser jÀttelÀcker ut 40mm.

Senast Àndrad:
Ett vÀldigt populÀrt, men kanske lite trÄkigt val, Àr ju snowflake SBGA211. 41mm och 12,5mm tjock den gillar jag proportionerna pÄ och sÄ Àr det ju spring drive sÄ lite roligare urverk Àn standard auto. Den hade jag kikat in om jag vore dig. Dock inte stÄl utan titan (om det nu spelar nÄn roll för dig) och en bit över budget... I sub 30k klassen sÄ finns det en riktigt fin batteridriven sportig modell SBGV247 som ser jÀttelÀcker ut 40mm.
Varför Àr snowflaken ett trÄkigt val?! ( Àger en sÄ mÄste ju ifrÄgasÀtta :) )

• Like
Reactions: S.L
Varför Àr snowflaken ett trÄkigt val?! ( Àger en sÄ mÄste ju ifrÄgasÀtta :) )
Sorry trĂ„kigt va fel ordval. Men enkelt kanske hade varit mer passande dĂ„ det Ă€r ett sĂ„ poppis val. Är sjĂ€lv för övrigt kĂ€r i snowflake med guldvisare sbga259 :) Slit den vĂ€l din sf!

SBGN Àr 39mm men ganska korta luggar som kramar nerÄt ganska fort.
Otroligt lockande helhet detta. Ska prova sjÀlv pÄ KM men ÀndÄ: Hur upplevs höjden?

Hur kÀnslig Àr en sÄdan hÀr lÀtt upphöjd och skarp glaskant? Slitage pÄ bezeln Àr vÀl OK men inte om det samtidigt ger vÀrre (glas)skavanker.

Otroligt lockande helhet detta. Ska prova sjÀlv pÄ KM men ÀndÄ: Hur upplevs höjden?

Hur kÀnslig Àr en sÄdan hÀr lÀtt upphöjd och skarp glaskant? Slitage pÄ bezeln Àr vÀl OK men inte om det samtidigt ger vÀrre (glas)skavanker.
Höjden upplever inte jag som nÄgot problem alls. 12mm som ligger ganska platt mot handleden gör mig ingenting och jag Àr ganska petig med detta annars.

Glaset fÄr nog bara tiden utvisa. Men de sticker inte upp speciellt mkt sÄ tror inte man kommer nagga det lik gamla 5siffriga DJ t.ex.

Prövat den. Tycker den sitter bra pÄ alla sÀtt. Jag har 18cm

Höjden upplever inte jag som nÄgot problem alls. 12mm som ligger ganska platt mot handleden gör mig ingenting och jag Àr ganska petig med detta annars.

Glaset fÄr nog bara tiden utvisa. Men de sticker inte upp speciellt mkt sÄ tror inte man kommer nagga det lik gamla 5siffriga DJ t.ex.
InstÀmmer helt! Jag Àr ocksÄ lite kÀnslig för klockor som Àr höga och framförallt om dom ligger "högt" pÄ armen. Denna sitter tvÀrtom vÀldigt fint o följsamt. Ruggigt skön pÄ armen o absolut inga problem med höjden. Min Sinn 556 tex Àr 1mm lÀgre men kÀnns högre pÄ armen.

Tillbaka
Topp