• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Bosse

Friends of KS
En pÄsk frÄga, hur bÀr ni vikspÀnnen?

Som Seiko monterar dom:

P4130286.jpg

(kort del 06.00)

Eller sÄhÀr:

P4130290.jpg

(kort del 12.00)

BÄda sÀtt fungerar sÄ mest nyfiken.

//Bosse
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hola. Börjat gÄ i tankarna om att införskaffa mig en Gs dykaren. Har tidigare Àgt mm300 vilket jag Àlskade. Finns vÀl 600 och 1000? Detta Àr ej Gs? Sedann finns Gs varianterna med en massa olika refs.

Storlek osv. Är inga problem. Vad finns det för alternativ. NĂ„gon som vill dela med sig av bilder och erfarenheter?

Mvh
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hola. Börjat gÄ i tankarna om att införskaffa mig en Gs dykaren. Har tidigare Àgt mm300 vilket jag Àlskade. Finns vÀl 600 och 1000? Detta Àr ej Gs? Sedann finns Gs varianterna med en massa olika refs.

Storlek osv. Är inga problem. Vad finns det för alternativ. NĂ„gon som vill dela med sig av bilder och erfarenheter?

Mvh
Kör pÄ en SBGA029. :)
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Hola. Börjat gÄ i tankarna om att införskaffa mig en Gs dykaren. Har tidigare Àgt mm300 vilket jag Àlskade. Finns vÀl 600 och 1000? Detta Àr ej Gs? Sedann finns Gs varianterna med en massa olika refs.

Storlek osv. Är inga problem. Vad finns det för alternativ. NĂ„gon som vill dela med sig av bilder och erfarenheter?

Mvh
Hej, kul att du börjat fundera pÄ GS-dykare. Det du ska fundera pÄ Àr vilken drivlina du Àr ute efter: quartz, spring drive eller automatisk. De Àr snygga allihop men skiljer sig ganska mycket Ät i utseende, storlek och pris. Jag Àr partisk och gillar spring drive bÀst (har en SBGA031) men skulle gÀrna Àga de andra ocksÄ ;-). Mitt tips Àr att du börjar pÄ Grand Seikos hemsida, grand-seiko.com. Och dÀrefter söker pÄ de olika modellerna pÄ bra sajter som A Blog To Watch, Fratelleo Watches och Worn and Wound. Det finns ÄterförsÀljare i Sverige och jag slÄr ett sÀrskilt slag för KlockmÀster i Globen. Lycka till!
 

Hamahang

Omega
AlltsÄ det finns för mÄnga fina GS sÄ det kÀnns svÄrt att veta vilken man ska börja med....19mm handled gör att de pÄ 37mm försvinner.
GÄr framÄt sakta men sÀkert! :)
 

Hamahang

Omega
Hade ju varit fantastiskt om man kunde provat pÄ klockan nÄgonstans i SkÄne och reda ut lite frÄgetecken. KÀnns lite riskigt att slÄ till innan Àven om bilderna hÀr inne Àr att dö för :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SÄÄÄ, dÄ har den lilla safiren sbgx065j hamnat hos en förhoppningsvis glad @john b :cigar: och jag har blivit med nÄgot som fÄr liknas med en blandning av safir och smaragd :D. Sbgv025. TÀnkte dela nÄgra bilder och snabba reflektioner om denna och den tidigare nÀmnda sbgx065j.
IMG_1931.JPG

Sbgv025 har alltsÄ en tavla som skimrar i nÄgot Ät det blÄgröna hÄllet. Mitt ex brukade kalla fÀrgen ocean-blÄ, för det hette fÀrgen pÄ hennes bil ;). Jag skulle kunna tÀnka mig att kalla den för petroleum-blÄ. Den har i princip identisk boett som den mindre sbgx (37mm) fast denna Àr 40mm. Borstad pÄ ovansidan och polerad pÄ sidorna, polerad glasring. Dom har identiska borstade armband till utseendet, men dÀr sbgx har 19mm har sbgv 20mm. Det tycker jag Àr bra, eftersom det oftare finns 20mm Àn 19mm band hemma (butikshyllan) om man vill byta. MÀrkligt nog har jag pÄ bÄde min sbgv019g, denna sbgv025 och tidigare sbgx med detta armband gjort samma justering av lÀnken och fÄtt perfekt passform?! Ytterligare en liten reflektion Àr att det sitter ett applicerat index bredvid datumfönstret och inte ett mÄlat, vilket det gör pÄ sbgx. Det ger lite mer premium kÀnsla (tycker jag). En annan detalj Àr att index har slipade rÀnder lÀngsmed index pÄ sbgx, hÀr Àr dom istÀllet Ät andra hÄllet.
Försöker fÄ med detta pÄ bild.
FullSizeRender.jpg

Nu mÄste jag ÀndÄ sÀga att sbgx med sina 37mm Àr oerhört bekvÀm och funkar absolut pÄ mina 18cm handleder. Jag fick helt klart DJ-vibbar av den storleken. Det kan vara nÄgot bra för mÄnga, men jag kÀnde mig inte riktigt bekvÀm med looken. Jag gillade allt annat med utseendet, men den var lite för liten.
Nu har jag hittat en sweetspot för en klocka med detta utseende i dessa 40 trevliga millimeter :happyhappy:.
IMG_1935.JPG

MÄnga reflektioner blir det i solen som hittade tillbaka idag :cool:. Det Àr givetvis en suverÀn antireflexbehandling av glaset, men man fÄr ÀndÄ en del speglingar av index och loggan i glaset i vissa vinklar. Ha en trevlig onsdag alla glada :cigar:
 

rzc

Omega
SÄÄÄ, dÄ har den lilla safiren sbgx065j hamnat hos en förhoppningsvis glad @john b :cigar: och jag har blivit med nÄgot som fÄr liknas med en blandning av safir och smaragd :D. Sbgv025. TÀnkte dela nÄgra bilder och snabba reflektioner om denna och den tidigare nÀmnda sbgx065j.
IMG_1931.JPG

Sbgv025 har alltsÄ en tavla som skimrar i nÄgot Ät det blÄgröna hÄllet. Mitt ex brukade kalla fÀrgen ocean-blÄ, för det hette fÀrgen pÄ hennes bil ;). Jag skulle kunna tÀnka mig att kalla den för petroleum-blÄ. Den har i princip identisk boett som den mindre sbgx (37mm) fast denna Àr 40mm. Borstad pÄ ovansidan och polerad pÄ sidorna, polerad glasring. Dom har identiska borstade armband till utseendet, men dÀr sbgx har 19mm har sbgv 20mm. Det tycker jag Àr bra, eftersom det oftare finns 20mm Àn 19mm band hemma (butikshyllan) om man vill byta. MÀrkligt nog har jag pÄ bÄde min sbgv019g, denna sbgv025 och tidigare sbgx med detta armband gjort samma justering av lÀnken och fÄtt perfekt passform?! Ytterligare en liten reflektion Àr att det sitter ett applicerat index bredvid datumfönstret och inte ett mÄlat, vilket det gör pÄ sbgx. Det ger lite mer premium kÀnsla (tycker jag). En annan detalj Àr att index har slipade rÀnder lÀngsmed index pÄ sbgx, hÀr Àr dom istÀllet Ät andra hÄllet.
Försöker fÄ med detta pÄ bild.
FullSizeRender.jpg

Nu mÄste jag ÀndÄ sÀga att sbgx med sina 37mm Àr oerhört bekvÀm och funkar absolut pÄ mina 18cm handleder. Jag fick helt klart DJ-vibbar av den storleken. Det kan vara nÄgot bra för mÄnga, men jag kÀnde mig inte riktigt bekvÀm med looken. Jag gillade allt annat med utseendet, men den var lite för liten.
Nu har jag hittat en sweetspot för en klocka med detta utseende i dessa 40 trevliga millimeter :happyhappy:.
IMG_1935.JPG

MÄnga reflektioner blir det i solen som hittade tillbaka idag :cool:. Det Àr givetvis en suverÀn antireflexbehandling av glaset, men man fÄr ÀndÄ en del speglingar av index och loggan i glaset i vissa vinklar. Ha en trevlig onsdag alla glada :cigar:

Fantastiskt fin fÀrg pÄ tavlan! :)
 

rzc

Omega
Saknat min GS som f-n sen jag sÄlde den och funderar pÄ att skaffa en igen dock vill jag ha en lite mindre modell och med High Beat (36k) verk sÄ en frÄga till er GS experter, finns det nÄgon modell med High Beat verk som Àr kring 37-38mm stor?
 

AE41500

Panerai
SÄÄÄ, dÄ har den lilla safiren sbgx065j hamnat hos en förhoppningsvis glad @john b :cigar: och jag har blivit med nÄgot som fÄr liknas med en blandning av safir och smaragd :D. Sbgv025. TÀnkte dela nÄgra bilder och snabba reflektioner om denna och den tidigare nÀmnda sbgx065j.
IMG_1931.JPG

Sbgv025 har alltsÄ en tavla som skimrar i nÄgot Ät det blÄgröna hÄllet. Mitt ex brukade kalla fÀrgen ocean-blÄ, för det hette fÀrgen pÄ hennes bil ;). Jag skulle kunna tÀnka mig att kalla den för petroleum-blÄ. Den har i princip identisk boett som den mindre sbgx (37mm) fast denna Àr 40mm. Borstad pÄ ovansidan och polerad pÄ sidorna, polerad glasring. Dom har identiska borstade armband till utseendet, men dÀr sbgx har 19mm har sbgv 20mm. Det tycker jag Àr bra, eftersom det oftare finns 20mm Àn 19mm band hemma (butikshyllan) om man vill byta. MÀrkligt nog har jag pÄ bÄde min sbgv019g, denna sbgv025 och tidigare sbgx med detta armband gjort samma justering av lÀnken och fÄtt perfekt passform?! Ytterligare en liten reflektion Àr att det sitter ett applicerat index bredvid datumfönstret och inte ett mÄlat, vilket det gör pÄ sbgx. Det ger lite mer premium kÀnsla (tycker jag). En annan detalj Àr att index har slipade rÀnder lÀngsmed index pÄ sbgx, hÀr Àr dom istÀllet Ät andra hÄllet.
Försöker fÄ med detta pÄ bild.
FullSizeRender.jpg

Nu mÄste jag ÀndÄ sÀga att sbgx med sina 37mm Àr oerhört bekvÀm och funkar absolut pÄ mina 18cm handleder. Jag fick helt klart DJ-vibbar av den storleken. Det kan vara nÄgot bra för mÄnga, men jag kÀnde mig inte riktigt bekvÀm med looken. Jag gillade allt annat med utseendet, men den var lite för liten.
Nu har jag hittat en sweetspot för en klocka med detta utseende i dessa 40 trevliga millimeter :happyhappy:.
IMG_1935.JPG

MÄnga reflektioner blir det i solen som hittade tillbaka idag :cool:. Det Àr givetvis en suverÀn antireflexbehandling av glaset, men man fÄr ÀndÄ en del speglingar av index och loggan i glaset i vissa vinklar. Ha en trevlig onsdag alla glada :cigar:
Vacker och helrÀtt! SÄ det var du som hann före mig och köpte den pÄ blocket, grattis!
Sent ska syndaren vakna :grumpy:. UpptÀckte den alldeles för sent. Hör av dig nÀr du ledsnar ;)
 
Topp