• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Helvetia

Cartier
KÀnns jÀkligt bra att kunna posta i den hÀr trÄden
image.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hmm, Àr det bra eller mindre bra att ha en GS med Seiko nÀr GS nu dumpat Seiko? En tiotusenkronorsfrÄga tillika lyxproblem.
IMG_20170330_122558_466.jpg
Om jag tolkar din frÄga rÀtt Àr det ur ett ekonomiskt perspektiv? Kortsiktigt eller lÄngsiktigt? Kortsiktigt skulle jag sÀga ett det Àr helt betydelselöst (ekonomiskt). LÄngsiktigt beror ju pÄ hur GS tÀnkt styra företaget. Tydligt var ju att man vill vidga marknaden och öka produktionen. SÄ lÀnge klockorna har samma höga kvalité borde det kunna kokas ner till smak och tycke och sakna ekonomisk vÀrdegrund. Man ska ju inte helt plötsligt fÄ för sig att Seiko varit nÄgot dÄligt för GS. DÄ har man ju man ju hamnat i skaran som pratar Toyota / Lexus sÄ fort GS kommer pÄ tal. Men om det skulle slÄ fel, man börjar göra missriktad design och tappar i kvalitet för att kunna leverera kvantitet, dÄ lÀr dom med "gamla" loggan fÄ högre status. Min gissning Àr att vi kommer att se inom fem Är hur det landar. Men under tiden tycker jag du ska njuta av att ha en fantastiskt fin klocka, alla kategorier, och inte oroa dig över vad "marknaden" tycker ;)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det var lÀnge sedan jag hade min GS pÄ handleden. MÄste sÀga det blir nÀstan en ny-klocka-kÀnsla efter att man inte har sett klockan i ett par mÄnader!
SBGW001 Àr den bÀsta GS i stÄl för mig! Perfekt urtavla (stor plus för ingen datum), perfekt storlek, nÀstan perfekt urverk (skulle vilja ha 9s64 med lite lÀngre gÄngreserv), otroligt fin boett...

Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av polering utfört av GS i Japan? Enligt P-H frĂ„n Masterverkstaden mĂ„ste man begĂ€ra att klockan ska poleras vid service,
annars kommer den tillbaka opolerad. Det finns nÄgra mindre dings och repor pÄ klockan, inget allvarligt, men jag tror att min GS förtjÀnar en full spa i hemlandet efter 15 Är av trogen tjÀnst (den hade servats förut, naturligtvis). Jag skulle uppskata era Äsikter och erfarenheter med vad gÀller GS service.

_3312017 web.JPG
 

Psykel

Patek
Det var lÀnge sedan jag hade min GS pÄ handleden. MÄste sÀga det blir nÀstan en ny-klocka-kÀnsla efter att man inte har sett klockan i ett par mÄnader!
SBGW001 Àr den bÀsta GS i stÄl för mig! Perfekt urtavla (stor plus för ingen datum), perfekt storlek, nÀstan perfekt urverk (skulle vilja ha 9s64 med lite lÀngre gÄngreserv), otroligt fin boett...

Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av polering utfört av GS i Japan? Enligt P-H frĂ„n Masterverkstaden mĂ„ste man begĂ€ra att klockan ska poleras vid service,
annars kommer den tillbaka opolerad. Det finns nÄgra mindre dings och repor pÄ klockan, inget allvarligt, men jag tror att min GS förtjÀnar en full spa i hemlandet efter 15 Är av trogen tjÀnst (den hade servats förut, naturligtvis). Jag skulle uppskata era Äsikter och erfarenheter med vad gÀller GS service.

_3312017 web.JPG
Grymt fin klocka! Vad jag vet sÄ Àr polering hemma hos GS galet bra och klockorna blir som nya med lika skarpa linjer som frÄn ny.
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Om jag tolkar din frÄga rÀtt Àr det ur ett ekonomiskt perspektiv? Kortsiktigt eller lÄngsiktigt? Kortsiktigt skulle jag sÀga ett det Àr helt betydelselöst (ekonomiskt). LÄngsiktigt beror ju pÄ hur GS tÀnkt styra företaget. Tydligt var ju att man vill vidga marknaden och öka produktionen. SÄ lÀnge klockorna har samma höga kvalité borde det kunna kokas ner till smak och tycke och sakna ekonomisk vÀrdegrund. Man ska ju inte helt plötsligt fÄ för sig att Seiko varit nÄgot dÄligt för GS. DÄ har man ju man ju hamnat i skaran som pratar Toyota / Lexus sÄ fort GS kommer pÄ tal. Men om det skulle slÄ fel, man börjar göra missriktad design och tappar i kvalitet för att kunna leverera kvantitet, dÄ lÀr dom med "gamla" loggan fÄ högre status. Min gissning Àr att vi kommer att se inom fem Är hur det landar. Men under tiden tycker jag du ska njuta av att ha en fantastiskt fin klocka, alla kategorier, och inte oroa dig över vad "marknaden" tycker ;)
Bra feedback! Jag Àr inte orolig för vÀrde eller sÄ - och strÀngt taget har jag ingen stark uppfattning om Seiko eller inte pÄ urtavlan. Men jag kan förstÄ att Seiko gör det och Àn tydligare mejslar ut GS som ett premiumvarumÀrke. Ja, det ska bli bli intressant att se hur Seiko(klock)-communityn kommer resonera om detta framöver. Och jag lovar: jag njuter av min GS varje gÄng den Àr pÄ. Trevlig helg!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det var lÀnge sedan jag hade min GS pÄ handleden. MÄste sÀga det blir nÀstan en ny-klocka-kÀnsla efter att man inte har sett klockan i ett par mÄnader!
SBGW001 Àr den bÀsta GS i stÄl för mig! Perfekt urtavla (stor plus för ingen datum), perfekt storlek, nÀstan perfekt urverk (skulle vilja ha 9s64 med lite lÀngre gÄngreserv), otroligt fin boett...

Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av polering utfört av GS i Japan? Enligt P-H frĂ„n Masterverkstaden mĂ„ste man begĂ€ra att klockan ska poleras vid service,
annars kommer den tillbaka opolerad. Det finns nÄgra mindre dings och repor pÄ klockan, inget allvarligt, men jag tror att min GS förtjÀnar en full spa i hemlandet efter 15 Är av trogen tjÀnst (den hade servats förut, naturligtvis). Jag skulle uppskata era Äsikter och erfarenheter med vad gÀller GS service.

_3312017 web.JPG
Om jag inte missminner mig har @yonsson luftat detta med polering utförd av GS, kontra AD med godkÀnnande av GS att polera. Slutsatsen blev, att det Àr bara att skicka till Japan och njuta nÀr den kommer tillbaka :happyhappy:
Varför inte polera om den ÀndÄ ska skickas ivÀg? Det ska jag absolut göra nÀr den dagen kommer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var lÀnge sedan jag hade min GS pÄ handleden. MÄste sÀga det blir nÀstan en ny-klocka-kÀnsla efter att man inte har sett klockan i ett par mÄnader!
SBGW001 Àr den bÀsta GS i stÄl för mig! Perfekt urtavla (stor plus för ingen datum), perfekt storlek, nÀstan perfekt urverk (skulle vilja ha 9s64 med lite lÀngre gÄngreserv), otroligt fin boett...

Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av polering utfört av GS i Japan? Enligt P-H frĂ„n Masterverkstaden mĂ„ste man begĂ€ra att klockan ska poleras vid service,
annars kommer den tillbaka opolerad. Det finns nÄgra mindre dings och repor pÄ klockan, inget allvarligt, men jag tror att min GS förtjÀnar en full spa i hemlandet efter 15 Är av trogen tjÀnst (den hade servats förut, naturligtvis). Jag skulle uppskata era Äsikter och erfarenheter med vad gÀller GS service.

_3312017 web.JPG
https://klocksnack.se/threads/polering-vs-polering-grand-seiko-style.56755/
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tack @yonsson och @BarbaBaba
Jag hade lÀst trÄden före men undrar om nÄgon av vÄra egna (klocksnackare) har fÄtt sin GS polerad i Japan.

NÀsta fredag ska jag lÀmna min till Globen att skickas vidare till fabriken. Det blir spÀnnnande att se skillnaden pÄ hur boetten ser ut samt hur klockan gÄr jÀmfört med den originala sertifikatet.
 
Senast Àndrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack @yonsson och @BarbaBaba
Jag hade lÀst trÄden före men undrar om nÄgon av vÄra egna (klocksnackare) har fÄtt sin GS polerad i Japan.

NÀsta fredag ska jag lÀmna min till Globen att skickas vidare till fabriken. Det blir spÀnnnande att se skillnaden pÄ hur brotten ser samt hur klockan gÄr jÀmfört med den originala sertifikatet.
Jag har Àgt en GS som hade polerats i Japan, dock inte av mig. Den blev som ny men gamla hÄrda smÀllar syntes givetvis igen den nya poleringen.
 

Bosse

Friends of KS
Efter en time out, kÀnns det att tiden inne för lite mer aktivitet,
Seikos nya GS design Àr inget som gir mig mersmak,
jag Àr mer Àn nöjd med "gamla" designen, den nya Àr inget för mig
P4020210.jpg

SBGA085
Klick pÄ bilden för "större bild"
//Bosse
 

evki

Audemars
2-Faktor
jag Àr mer Àn nöjd med "gamla" designen, den nya Àr inget för mig

Jag hÄller med dig. Plus att det kÀnns som GS med manuella urverk finns bara i limiterade serie nu. SBGD001 Àr fin, men platina Àr för mycket för mig.
SBGW253 - kanske? En bild pÄ min gamla SBGW001. Om den bara hade den blÄa sekundvisare...

_C131656.jpg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag hÄller med dig. Plus att det kÀnns som GS med manuella urverk finns bara i limiterade serie nu. SBGD001 Àr fin, men platina Àr för mycket för mig.
SBGW253 - kanske? En bild pÄ min gamla SBGW001. Om den bara hade den blÄa sekundvisare...

_C131656.jpg
SBGW031 och 035 finns ju och nÀr de Àr slut ersÀtts de av SBGW231 och SBGW235 som kommer ha nya tavlorna.
 

evki

Audemars
2-Faktor
SBGW031 och 035 finns ju och nÀr de Àr slut ersÀtts de av SBGW231 och SBGW235 som kommer ha nya tavlorna.

Visst Àr de JDM. Kollade inte dÀr - tÀnkte att bÄde Global och Japan hade nu samma modeller. :bored:
Har du nÄgra bilder pÄ SBGW231 och SBGW235?
 
Topp