• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

C8C9B24D-98FA-4E48-A90B-995D9728A193.jpeg
Den för vanliga dussinkkockan i annan fÀrg;)

Är det ingen som Ă€r sugen pĂ„ Klocksnacks dussinklocka!? Tyder pĂ„ att den Ă€r för vanlig helt enkelt ;)
20200213_083102.jpg
Om jag skulle gissa Ă€r det nog inte att den Ă€r för vanlig utan prisnivĂ„n. Den vanliga sbgx ligger pĂ„ 25K ny och sbgn pĂ„ 35K. Att droppa priset runt 25% kan vara rimligt pĂ„ alla möjliga vis, men det Ă€r slutsumman som avgör tror jag. PrisnivĂ„n över eller under 20K, nĂ€rmare 15K eller 25K? Lite som att mĂ„nga inte kan tĂ€nka sig en boett pĂ„ 40mm men det gĂ„r bra med 39,5mm. Jag tror det Ă€r lĂ€ttare att testa en klocka för 15-20K Ă€n vad det Ă€r att testa en för 20-25K Ă€ven om dom bĂ„da sĂ€ljs med samma % avdrag ifrĂ„n nypris. Det Ă€r bara sĂ„ jag tror nĂ„gon som vill testa fungerar. Är man redan invigd och vet vad man fĂ„r Ă€r ju runt 25% pĂ„ nypriset pĂ„ en klocka i nyskick inget att tveka över. Men Ă€r man invigd har man antagligen redan en man Ă€r nöjd med, tror jag ;)

Riktigt snygg! Synd att den inte Àr i Ti med Ti armband! Jag tycker detta Àr den klocka som vidareutvecklat formsprÄket i IWC:s Genta-ingenieur linje bÀst, speciellt relevant dÄ IWC har fattat det ofattbara beslutet att gÄ ifrÄn Genta-designen.

DEADEB5F-60E8-43B4-AECD-C0016704B7DE.jpeg

UrsÀkta spam men efter att ha lyssnat pÄ Two watch guys avsnitt om GS behöver jag en SBGV245. Köpes-annons finns.

Du kommer inte Ängra dig, den Àr riktigt bra! NÄgra bilder pÄ min gamla, bara för att göra det Ànnu jobbigare ;)
Screenshot_20200211_233535.jpg
Screenshot_20200211_233359.jpg

Screenshot_20200211_233500.jpg

Screenshot_20200211_233436.jpg

Om jag skulle gissa Ă€r det nog inte att den Ă€r för vanlig utan prisnivĂ„n. Den vanliga sbgx ligger pĂ„ 25K ny och sbgn pĂ„ 35K. Att droppa priset runt 25% kan vara rimligt pĂ„ alla möjliga vis, men det Ă€r slutsumman som avgör tror jag. PrisnivĂ„n över eller under 20K, nĂ€rmare 15K eller 25K? Lite som att mĂ„nga inte kan tĂ€nka sig en boett pĂ„ 40mm men det gĂ„r bra med 39,5mm. Jag tror det Ă€r lĂ€ttare att testa en klocka för 15-20K Ă€n vad det Ă€r att testa en för 20-25K Ă€ven om dom bĂ„da sĂ€ljs med samma % avdrag ifrĂ„n nypris. Det Ă€r bara sĂ„ jag tror nĂ„gon som vill testa fungerar. Är man redan invigd och vet vad man fĂ„r Ă€r ju runt 25% pĂ„ nypriset pĂ„ en klocka i nyskick inget att tveka över. Men Ă€r man invigd har man antagligen redan en man Ă€r nöjd med, tror jag ;)

Har ocksÄ tÀnkt pÄ prissÀttningen pÄ dessa klockor begagnat. Efter gruppköpet kom flera exemplar ut till försÀljning för cirkus 25 tkr och sÄldes, nu ett Är senare kanske det Àr svÄrare att sÀlja dessa för samma summa.

HÄller helt med dig. Tycker min ligger bra prissatt med hÀnsyn till skick.
Har ocksÄ tÀnkt pÄ prissÀttningen pÄ dessa klockor begagnat. Efter gruppköpet kom flera exemplar ut till försÀljning för cirkus 25 tkr och sÄldes, nu ett Är senare kanske det Àr svÄrare att sÀlja dessa för samma summa.
Tycker nog endÄ 24k Àr fullt rimligt för det hÀr exemplaret. Men som vanligt gÀller det att ha timing och hitta rÀtt köpare som letar efter modellen i frÄga

Tycker nog endÄ 24k Àr fullt rimligt för det hÀr exemplaret. Men som vanligt gÀller det att ha timing och hitta rÀtt köpare som letar efter modellen i frÄga
HÄller med om att priset Àr högst rimligt i förhÄllande till nypriset och vad man fÄr för pengarna, dessutom en ruskigt bekvÀm boett :)

Jag vill minnas en sbgx261 som var till salu bara dagar efter att den lÀmnat butiken (*host *host @Fredrik78 ;) ) med ca 25% rabatt, men var svÄrsÄld. Jag tror det Àr sjÀlva summan som Àr ett mentalt hinder, inte att klockorna i sig Àr fel prisade. Och att köpare pÄ KS Àr bortskÀmda med att det ska prisbumpas... Personligen ser jag hellre att det prutas och förhandlas via PM sÄ undviker man att devalvera mÀrket ;)

Jag vill minnas en sbgx261 som var till salu bara dagar efter att den lÀmnat butiken (*host *host @Fredrik78 ;) ) med ca 25% rabatt, men var svÄrsÄld. Jag tror det Àr sjÀlva summan som Àr ett mentalt hinder, inte att klockorna i sig Àr fel prisade. Och att köpare pÄ KS Àr bortskÀmda med att det ska prisbumpas... Personligen ser jag hellre att det prutas och förhandlas via PM sÄ undviker man att devalvera mÀrket ;)
Var rÀtt nÀra att slÄ till nÀr det begav sig för fredriks sbgx, men sen fick jag upp ögonen för snarlika klockor frÄn ett annat mÀrke med evighetskalender och solcellsdrift som Àr mycket svÄrare att fÄ tag pÄ i den hÀr delen av vÀrlden... sÄ i slutÀndan blev det inget :)

Tur att man inte Àr sÀmre Àn att man kan Àndra sig.
Hade nÄgon sagt till mig för ett halvÄr sen att jag skulle lÀgga tiotusentals kronor pÄ en Seiko hade jag tittar konstigt pÄ den personen. Efter att lÀst upp mig, klÀmt och kÀnt lite och slutligen fattat grejen sÄ blev det sÄ hÀr bra...
7D46496B-88A3-482C-86C2-ABBE33A0ACAB.jpeg

FDA2AE2B-28DD-4070-A36B-DF3016B7B1CB.jpeg

Kan bara tacka @Pave för affÀren och inkörsporten till ett nytt beroende.

Tur att man inte Àr sÀmre Àn att man kan Àndra sig.
Hade nÄgon sagt till mig för ett halvÄr sen att jag skulle lÀgga tiotusentals kronor pÄ en Seiko hade jag tittar konstigt pÄ den personen. Efter att lÀst upp mig, klÀmt och kÀnt lite och slutligen fattat grejen sÄ blev det sÄ hÀr bra...
7D46496B-88A3-482C-86C2-ABBE33A0ACAB.jpeg

FDA2AE2B-28DD-4070-A36B-DF3016B7B1CB.jpeg

Kan bara tacka @Pave för affÀren och inkörsporten till ett nytt beroende.

Grymt! VÀlkommen till GS trÀsket, hoppas den motsvarar förvÀntningarna.

Mjo, man vill ju som begagnatköpare att sÀljaren redan ska ha tagit den "största" delen av vÀrdeminskningen ;)

Min poÀng var mer att det kan tyckas konstigt att nÀr modellen i princip var ute frÄn butik sÄ sÄldes den för 25 % under list och att prisnivÄn fortfarande Àr aktuell ett Är senare :)

Har för mig att det lÄg en liknande klocka ute för 23 tkr och den gick snabbt dÄ.

Edit: bara för att tydlig sÄ fokuserar jag pÄ att klockorna som sÄldes för ett Är sedan hade knappt anvÀnts medan klockan i diskussionen har anvÀnts i ett Är. Jag menar inte att modellen bör ha ett lÀgre pris för att modellen har varit ute i ett Är utan att det torde vara en prismÀssig skillnad mellan en klocka som har anvÀnts lite och en klocka som har anvÀnts i ett Är.

Senast Àndrad:

Absolut, det Àr en fri marknad. Min input berodde pÄ din frÄga om att den var trögsÄld.

Mjo, man vill ju som begagnatköpare att sÀljaren redan ska ha tagit den "största" delen av vÀrdeminskningen ;)

Min poÀng var mer att det kan tyckas konstigt att nÀr modellen i princip var ute frÄn butik sÄ sÄldes den för 25 % under list och att prisnivÄn fortfarande Àr aktuell ett Är senare :)

Har för mig att det lÄg en liknande klocka ute för 23 tkr och den gick snabbt dÄ.

Edit: bara för att tydlig sÄ fokuserar jag pÄ att klockorna som sÄldes för ett Är sedan hade knappt anvÀnts medan klockan i diskussionen har anvÀnts i ett Är. Jag menar inte att modellen bör ha ett lÀgre pris för att modellen har varit ute i ett Är utan att det torde vara en prismÀssig skillnad mellan en klocka som har anvÀnts lite och en klocka som har anvÀnts i ett Är.

Jag sÄlde en annan likadan för 23 nyligen, om det va den du tÀnkte pÄ.

Den va i betydligt sÀmre skick, men det kÀnns som att skicket spelar mindre roll. SjÀlv hade jag lÀtt betalat 1000-2000 mer för en i jÀttefint skick.

Aja nog tjötat om det hÀr! :)
Det Àr i vilket fall som en grym dinka :)

Senast Àndrad:
Jag sÄlde en annan likadan för 23 nyligen, om det va den du tÀnkte pÄ.

Den va i betydligt sÀmre skick, men det kÀnns som att skicket spelar mindre roll. SjÀlv hade jag lÀtt betalat 1000-2000 mer för en i jÀttefint skick.

Aja nog tjötat om det hÀr! :)
Det Àr i vilket fall som en grym dinka :)

Helt klart! Har provat den flera gÄnger nÀr jag har besökt AD:n och blir förvÄnad varje gÄng av hur bra den Àr :)

LÀste att GS Ärliga produktion lÄg pÄ ca 35 000/Är. Artiklarna var skrivna 2017 och 2018. Kan det stÀmma? Hade aldrig gissat pÄ att dom tillverkar fÀrre klockor Àn Patek gör per Är. Kanske har den siffran ökat nÄgot med tanke pÄ den stigande stjÀrna tillverkaren Àr. Jag menar USA mÄste svÀlja en hel del...
Samtidigt Àr det sÀkert inte helt lÀtt att öka produktionen nÀmnvÀrt i det korta perspektivet. Kan nÄgon driva pÄ tempot sÄ Àr det visserligen ett sÄ inoljat maskineri som Seiko med vad som mÄste vara duktiga ekonomiska muskler.

Bumpar denna. Köper förutom hÄrd fakta Àven kvalificerad spekulation :)

En av dom mest sÀllsynta och eftertraktade Seikona Àr GS 3180 i platina.
Att sÄ hÀr gamla klockor har box och alla tillbehör Àr ovanligt vilket gör den som ligger ute pÄ Yahoo Auction nÀstan lika vanlig som gunghÀstbajs.
För den som vill ha nÄt som man kan vara sÀker pÄ att radhusgrannen inte har Àr det bara att slÄ till, https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/t705632303

Att sÄ hÀr gamla klockor har box och alla tillbehör Àr ovanligt vilket gör den som ligger ute pÄ Yahoo Auction nÀstan lika vanlig som gunghÀstbajs.
För den som vill ha nÄt som man kan vara sÀker pÄ att radhusgrannen inte har Àr det bara att slÄ till, https://page.auctions.yahoo.co.jp/jp/auction/t705632303

Otroligt set, skyltningsmaterial och tags har vad jag vet aldrig publicerats nĂ„gonstans tidigare. TyvĂ€rr verkar tavlan ommĂ„lad, om man ska tro Gerald pĂ„ thegrandseikoguy.com. Chronometer, diashock Ă€r fel samt texten i botten av tavlan saknas. Det Ă€r ju vanligt med missfĂ€rgningar pĂ„ de hĂ€r tavlorna, synd att nĂ„gon ”bĂ€ttrat pĂ„â€ den, men fantastisk Ă€ndĂ„.

Verkar gÄ billigt :D

DÄ kan man posta bilder hÀr igen. SBGV011 i toppenfint skick. Knappt hairlines, lÀnken ser oanvÀnd ut och lÀdret ser knappt anvÀnt ut. Grym storlek som sitter som en smÀck. Dock krÀvdes samtliga lÀnkbitar för att den skulle sitta perfekt pÄ min handled pÄ 18-18,5 cm. Tack @Isodor för en trevlig affÀr.
A7050BBE-529D-4013-8AF9-0F31CEFE4F22.jpeg
584A6ED1-F77C-4861-AFC4-AE6E2B25FB8A.jpeg
F8C51454-AE73-4328-B6F8-F8FE6B4AD7FE.jpeg

Tillbaka
Topp