Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Det gör dom. Finns ett par som jag sett, Ă€ven om det inte verkar vara det vanligaste materialet.NĂ„gon som vet ifall GS anvĂ€nder likt de andra âstoraâ klockmĂ€rkerna sig av visare/index i guld?
Vilket material anvÀnder dom sig av, vanligtvis? Jag trodde deras visare/index var i vitt guld.Det gör dom. Finns ett par som jag sett, Àven om det inte verkar vara det vanligaste materialet.
Nu kanske jag helt Àr ute och snurrar men jag har för mig att det Àr vanligt stÄl. Med vitt/gul guld pÄ deras fancy modeller.Vilket material anvÀnder dom sig av, vanligtvis? Jag trodde deras visare/index var i vitt guld.
Index Àr typ mÀssing med belagd yta. Visarna Àr stÄl, förutom pÄ dykarklockorna dÀr det Àr titan istÀllet. Visst nÄgra enstaka modeller med guldindex och guldvisare, dÄ indikeras det pÄ tavlan av en sol.Nu kanske jag helt Àr ute och snurrar men jag har för mig att det Àr vanligt stÄl. Med vitt/gul guld pÄ deras fancy modeller.
@yonsson borde dock veta?
VadÄ Àr fördelarna med att ha vitt guld jÀmfört med rostfritt stÄl?Index Àr typ mÀssing med belagd yta. Visarna Àr stÄl, förutom pÄ dykarklockorna dÀr det Àr titan istÀllet. Visst nÄgra enstaka modeller med guldindex och guldvisare, dÄ indikeras det pÄ tavlan av en sol.
Det Àr mjukare och lÀttare att jobba iVadÄ Àr fördelarna med att ha vitt guld jÀmfört med rostfritt stÄl?
SÄ det har inget med oxidation att göra?Det Àr mjukare och lÀttare att jobba i
Menar du dÄ att det Àr guld pÄ mÀssingen?Index Àr typ mÀssing med belagd yta. Visarna Àr stÄl, förutom pÄ dykarklockorna dÀr det Àr titan istÀllet. Visst nÄgra enstaka modeller med guldindex och guldvisare, dÄ indikeras det pÄ tavlan av en sol.
Det tror jag inte, men det kan förstÄs spela in. Ingen aning om hur lÄng tid det skulle ta att fÄ ett polerat rostfritt index att visa tecken pÄ detSÄ det har inget med oxidation att göra?
Jag har lÀnge gÄtt runt och grubblat över varför man vÀljer vitt guld framför rostfritt stÄl. Breitling brukade förr (Tror innan 2010) ha Breitlingloggan pÄ klockan i vitt guld med visare och index i rostfritt stÄl. Det gÄr inte ihop för mig varför. MÄste finnas nÄgon jÀkligt bra anledning till att man anvÀnder vitt guld istÀllet för rostfritt stÄl till visarna.Det tror jag inte, men det kan förstÄs spela in. Ingen aning om hur lÄng tid det skulle ta att fÄ ett polerat rostfritt index att visa tecken pÄ det
Jag har lÀnge gÄtt runt och grubblat över varför man vÀljer vitt guld framför rostfritt stÄl. Breitling brukade förr (Tror innan 2010) ha Breitlingloggan pÄ klockan i vitt guld med visare och index i rostfritt stÄl. Det gÄr inte ihop för mig varför. MÄste finnas nÄgon jÀkligt bra anledning till att man anvÀnder vitt guld istÀllet för rostfritt stÄl till visarna.
Marknadsföring.Jag har lÀnge gÄtt runt och grubblat över varför man vÀljer vitt guld framför rostfritt stÄl. Breitling brukade förr (Tror innan 2010) ha Breitlingloggan pÄ klockan i vitt guld med visare och index i rostfritt stÄl. Det gÄr inte ihop för mig varför. MÄste finnas nÄgon jÀkligt bra anledning till att man anvÀnder vitt guld istÀllet för rostfritt stÄl till visarna.
Det har ju en snygg lyster och Àr lite fancy för att motivera premium/lyx?
SÄ trÄkigt. Hade hoppats pÄ nÄgot intressant som man kan dyka in i och lÀsa mer om.Marknadsföring.
Folk sÀger sÄ mycket i recensioner. Ofta upprepar de bara sÄnt andra sagt det behöver inte ens vara frÄn tillverkaren.. TyvÀrr.I recensioner sÀger de ju ofta att de Àr gjorda i guld "to prevent tarnishing". Utesluter inte att det bara Àr ren marknadsföring, men det Àr anledningen de brukar Äberopa.
Vilka Àr "de"? Andra tillverkare menar du?I recensioner sÀger de ju ofta att de Àr gjorda i guld "to prevent tarnishing". Utesluter inte att det bara Àr ren marknadsföring, men det Àr anledningen de brukar Äberopa.
Syftade i detta fall pÄ recensenterna. Men dÄ Àr det typ rolex och liknande de recenserar nÀr de sagt sÄ, och det kan mycket vÀl vara marknadsföring frÄn rolex sida som de vidarebefordrar. Alternativt att de som Pete11 sÀger, bara upprepar sÄnt de hört frÄn andra utan att reflektera över om det Àr sant eller inte. Med tanke pÄ hur glada rolex Àr i att byta ut hela tavlan sÄ fort lumen börjar fÄ lite patina Àr det ju svÄrt att tro att guldet skulle ha nÄgon betydelse i sammanhanget.Vilka Àr "de"? Andra tillverkare menar du?
De byter vÀl inte oskadda luminovatavlor?Syftade i detta fall pÄ recensenterna. Men dÄ Àr det typ rolex och liknande de recenserar nÀr de sagt sÄ, och det kan mycket vÀl vara marknadsföring frÄn rolex sida som de vidarebefordrar. Alternativt att de som Pete11 sÀger, bara upprepar sÄnt de hört frÄn andra utan att reflektera över om det Àr sant eller inte. Med tanke pÄ hur glada rolex Àr i att byta ut hela tavlan sÄ fort lumen börjar fÄ lite patina Àr det ju svÄrt att tro att guldet skulle ha nÄgon betydelse i sammanhanget.
Vet att det Àr en GS trÄd, men tÀnkte vi diskuterade fenomenet i stort.
Fast det Àr ju ett korrekt pÄstÄende, iaf om man anvÀnder rent guld.I recensioner sÀger de ju ofta att de Àr gjorda i guld "to prevent tarnishing". Utesluter inte att det bara Àr ren marknadsföring, men det Àr anledningen de brukar Äberopa.
Svar nej pÄ bÄda pÄstÄendena.kan vi vara överens om att guld (vit, gul eller rose) pÄ visare/index Àr endast i marknadsföringssyfte?
Nu var det ett tag sedan jag lÀste kemi, men Àr inte rostfri stÄl och guld i detta fall lika bestÀndiga mot oxidation?
Den Àr för jÀvla stilig den dÀr. En dag ska jag ocksÄ ha en dykare med vit tavla.
Kan du utveckla? Alla sÀger olika och det gör mig halvtokig.Fast det Àr ju ett korrekt pÄstÄende, iaf om man anvÀnder rent guld.
Svar nej pÄ bÄda pÄstÄendena.![]()
Som jag förstÄtt det sÄ Àr guld en Àdelmetall och kommer aldrig oxidera. Rostfritt stÄl Àr inte helt rostfri, precis som vattentÀta klockor inte Àr vattentÀta. De Àr vattenresistenta och rostresistenta. Det Àr bara olika svÄrt att fÄ olika stÄl att oxidera.Kan du utveckla? Alla sÀger olika och det gör mig halvtokig.![]()
Jag sov kl 03 inatt, eftersom jag gick till botten med detta. Tog till och med fram mitt mitt examensarbete om armering i rostfritt stĂ„l och det du skriver stĂ€mmer. âRostfri stĂ„lâ bör egentligen heta âkorrosionsbestĂ€ndigt stĂ„lâ, tycker jag.Som jag förstĂ„tt det sĂ„ Ă€r guld en Ă€delmetall och kommer aldrig oxidera. Rostfritt stĂ„l Ă€r inte helt rostfri, precis som vattentĂ€ta klockor inte Ă€r vattentĂ€ta. De Ă€r vattenresistenta och rostresistenta. Det Ă€r bara olika svĂ„rt att fĂ„ olika stĂ„l att oxidera.