• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

NĂ„gon som vet ifall GS anvĂ€nder likt de andra ”stora” klockmĂ€rkerna sig av visare/index i guld?

Nu kanske jag helt Àr ute och snurrar men jag har för mig att det Àr vanligt stÄl. Med vitt/gul guld pÄ deras fancy modeller.

@yonsson borde dock veta?
Index Àr typ mÀssing med belagd yta. Visarna Àr stÄl, förutom pÄ dykarklockorna dÀr det Àr titan istÀllet. Visst nÄgra enstaka modeller med guldindex och guldvisare, dÄ indikeras det pÄ tavlan av en sol.

Index Àr typ mÀssing med belagd yta. Visarna Àr stÄl, förutom pÄ dykarklockorna dÀr det Àr titan istÀllet. Visst nÄgra enstaka modeller med guldindex och guldvisare, dÄ indikeras det pÄ tavlan av en sol.
VadÄ Àr fördelarna med att ha vitt guld jÀmfört med rostfritt stÄl?

Det tror jag inte, men det kan förstÄs spela in. Ingen aning om hur lÄng tid det skulle ta att fÄ ett polerat rostfritt index att visa tecken pÄ det
Jag har lÀnge gÄtt runt och grubblat över varför man vÀljer vitt guld framför rostfritt stÄl. Breitling brukade förr (Tror innan 2010) ha Breitlingloggan pÄ klockan i vitt guld med visare och index i rostfritt stÄl. Det gÄr inte ihop för mig varför. MÄste finnas nÄgon jÀkligt bra anledning till att man anvÀnder vitt guld istÀllet för rostfritt stÄl till visarna.

Jag har lÀnge gÄtt runt och grubblat över varför man vÀljer vitt guld framför rostfritt stÄl. Breitling brukade förr (Tror innan 2010) ha Breitlingloggan pÄ klockan i vitt guld med visare och index i rostfritt stÄl. Det gÄr inte ihop för mig varför. MÄste finnas nÄgon jÀkligt bra anledning till att man anvÀnder vitt guld istÀllet för rostfritt stÄl till visarna.

Det har ju en snygg lyster och Àr lite fancy för att motivera premium/lyx?

Marknadsföring.

I recensioner sÀger de ju ofta att de Àr gjorda i guld "to prevent tarnishing". Utesluter inte att det bara Àr ren marknadsföring, men det Àr anledningen de brukar Äberopa.

I recensioner sÀger de ju ofta att de Àr gjorda i guld "to prevent tarnishing". Utesluter inte att det bara Àr ren marknadsföring, men det Àr anledningen de brukar Äberopa.
Folk sÀger sÄ mycket i recensioner. Ofta upprepar de bara sÄnt andra sagt det behöver inte ens vara frÄn tillverkaren.. TyvÀrr.

Vilka Àr "de"? Andra tillverkare menar du?
Syftade i detta fall pÄ recensenterna. Men dÄ Àr det typ rolex och liknande de recenserar nÀr de sagt sÄ, och det kan mycket vÀl vara marknadsföring frÄn rolex sida som de vidarebefordrar. Alternativt att de som Pete11 sÀger, bara upprepar sÄnt de hört frÄn andra utan att reflektera över om det Àr sant eller inte. Med tanke pÄ hur glada rolex Àr i att byta ut hela tavlan sÄ fort lumen börjar fÄ lite patina Àr det ju svÄrt att tro att guldet skulle ha nÄgon betydelse i sammanhanget.

Vet att det Àr en GS trÄd, men tÀnkte vi diskuterade fenomenet i stort.

Syftade i detta fall pÄ recensenterna. Men dÄ Àr det typ rolex och liknande de recenserar nÀr de sagt sÄ, och det kan mycket vÀl vara marknadsföring frÄn rolex sida som de vidarebefordrar. Alternativt att de som Pete11 sÀger, bara upprepar sÄnt de hört frÄn andra utan att reflektera över om det Àr sant eller inte. Med tanke pÄ hur glada rolex Àr i att byta ut hela tavlan sÄ fort lumen börjar fÄ lite patina Àr det ju svÄrt att tro att guldet skulle ha nÄgon betydelse i sammanhanget.

Vet att det Àr en GS trÄd, men tÀnkte vi diskuterade fenomenet i stort.
De byter vÀl inte oskadda luminovatavlor?
Recensenter kan man inte lita pÄ, de har ofta fel.

kan vi vara överens om att guld (vit, gul eller rose) pÄ visare/index Àr endast i marknadsföringssyfte?
Nu var det ett tag sedan jag lÀste kemi, men Àr inte rostfri stÄl och guld i detta fall lika bestÀndiga mot oxidation?

Fast det Àr ju ett korrekt pÄstÄende, iaf om man anvÀnder rent guld. :)

kan vi vara överens om att guld (vit, gul eller rose) pÄ visare/index Àr endast i marknadsföringssyfte?
Nu var det ett tag sedan jag lÀste kemi, men Àr inte rostfri stÄl och guld i detta fall lika bestÀndiga mot oxidation?
Svar nej pÄ bÄda pÄstÄendena. :p

Senast Àndrad:
AlltsĂ„ jag har inte hĂ€ngt med alla pĂ„ sistone men jag upptĂ€ckte ju ’nyheter’ pĂ„ Opturas hemsida. Har SBGP, speciellt 005, landat i butik Ă€n?

Jag har ju alltid velat ha Springdrive men ta mig tusan om inte en finkvartsare gjort sig bra i lÄdan...

88E987F1-903D-4EA3-8597-9CD08F824271.jpeg

Kan du utveckla? Alla sÀger olika och det gör mig halvtokig. :banghead:
Som jag förstÄtt det sÄ Àr guld en Àdelmetall och kommer aldrig oxidera. Rostfritt stÄl Àr inte helt rostfri, precis som vattentÀta klockor inte Àr vattentÀta. De Àr vattenresistenta och rostresistenta. Det Àr bara olika svÄrt att fÄ olika stÄl att oxidera.

Som jag förstÄtt det sÄ Àr guld en Àdelmetall och kommer aldrig oxidera. Rostfritt stÄl Àr inte helt rostfri, precis som vattentÀta klockor inte Àr vattentÀta. De Àr vattenresistenta och rostresistenta. Det Àr bara olika svÄrt att fÄ olika stÄl att oxidera.
Jag sov kl 03 inatt, eftersom jag gick till botten med detta. Tog till och med fram mitt mitt examensarbete om armering i rostfritt stĂ„l och det du skriver stĂ€mmer. ”Rostfri stĂ„l” bör egentligen heta ”korrosionsbestĂ€ndigt stĂ„l”, tycker jag.
Beroende pÄ mÀngden nickel i jÀrnlegeringen sÄ tar det olika lÄng tid för stÄlet (som visare/index bestÄr av) att oxidera. Med största sannolikhet, lÀr inte visare/index oxidera under klockans livslÀngd, förutsatt att man har rÀtt mÀngd nickel i jÀrnlegeringen. DÀrför Àr visare/index i guld (kvittar gul, vit eller rosé) onödigt.

Man har visare och index i guld endast i marknadsföringssyfte, exakt som @yonsson skriver. Detta blir extra tydligt nÀr Breitling anvÀnde sig av loggan i guld och visare/index i stÄl pÄ sina klockor.

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp