• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Sol og GS gir positive vibber i en alvorlig tid.

022B900A-5999-4EC7-9C3D-591DCAAE6464.jpeg
FÄr man skÀmmas lite och frÄga vart du köpt din skjorta ?

Finns SBGX321 som Àr utan datum, den Àr dock JDM Only.
Tack. Den gillade jag starkt! Men blir ju jÀkligt dyrt att bestÀlla frÄn Japan.

Vad Àr ref pÄ den svarta jag provade? SBGX261? Kan acceptera datum om det Àr likadan fÀrg pÄ datumskivan, alltsÄ svart eller vit isf.

Senast Àndrad:
Finns det nÄgon liknande denna som Àr clean, 9F antingen svart eller blÄ fast UTAN datum?
20200422_140655.jpg

Provade Àven limited edition. Riktigt snygg fÀrg och gillar röda sekundvisaren:
20200422_140601.jpg

Men vill alltsÄ helst ha utan datum.

Finns ju Àven Credor GCAR971 eller GCAR977 som Àr rena utan datum, men Àven de Àr nog att köpa frÄn Japan.

Finns det nÄgon liknande denna som Àr clean, 9F antingen svart eller blÄ fast UTAN datum?
20200422_140655.jpg

Provade Àven limited edition. Riktigt snygg fÀrg och gillar röda sekundvisaren:
20200422_140601.jpg

Men vill alltsÄ helst ha utan datum.
Det finns ju den antimagnetiska sbgx293 som Àr svart. Annars Àr det nog Elegance linjen som finns med 9f utan datum, dock Àr det vÀl endast sbgx 321 som @Maladjusted tipsade om som Àr svart. Man kan vÀl anta att datumkomplikationen bidrar till "sportigheten" ;) Jag skulle inte utgÄ ifrÄn att det Àr extra dyrt att ta hem en JDM, kolla med Svante innan du avfÀrdar nÄgot :)

Det finns ju den antimagnetiska sbgx293 som Àr svart. Annars Àr det nog Elegance linjen som finns med 9f utan datum, dock Àr det vÀl endast sbgx 321 som @Maladjusted tipsade om som Àr svart. Man kan vÀl anta att datumkomplikationen bidrar till "sportigheten" ;) Jag skulle inte utgÄ ifrÄn att det Àr extra dyrt att ta hem en JDM, kolla med Svante innan du avfÀrdar nÄgot :)
Tack för svaret. Egentligen Àr inte svart vad jag vill ha generellt. BlÄtt Àr min fÀrg. Men gillar just den tavlan vÀldigt mycket i svart. Samt dimensionerna pÄ den modellen och att det inte Àr text nere. Sen att det bara Àr svart eller vit som matchar med datum. Hade exempelvis en billigare Seiko i blÄtt med en av de bÀsta tavlor jag sett pÄ en billig klocka, sÄlde den och köpte svart med mindre bra tavla just pga. datumet. SÄ datum kan funka om det Àr svart som gÀller och ska man ha datum Àr det ju bra just pÄ quartz och för sportighet som du skriver. Okej tack, fÄr kolla upp det nÀrmare :)

OK gents... har nog bestÀmt mig för att jag behöver testa en sbgn - men vilken? 003 svart eller 005 blÄ.
Egentligen rÀtt menlös frÄga men ni som sitter pÄ en av dessa (eller till och med bÄda) - hur resonerade ni? varför svart? varför blÄ?
och sÄ klart - posta bilder - kanske trÄdens vanligaste dinka, men ÀndÄ, bilder Àr kul...

Tack för svaret. Egentligen Àr inte svart vad jag vill ha generellt. BlÄtt Àr min fÀrg. Men gillar just den tavlan vÀldigt mycket i svart. Samt dimensionerna pÄ den modellen och att det inte Àr text nere. Sen att det bara Àr svart eller vit som matchar med datum. Hade exempelvis en billigare Seiko i blÄtt med en av de bÀsta tavlor jag sett pÄ en billig klocka, sÄlde den och köpte svart med mindre bra tavla just pga. datumet. SÄ datum kan funka om det Àr svart som gÀller och ska man ha datum Àr det ju bra just pÄ quartz och för sportighet som du skriver. Okej tack, fÄr kolla upp det nÀrmare :)
Jag har haft bÄde lilla sbgx065 och storebror sbgv 025. BÄda har vitt datumfönster, sÄ det passar inte dig. Men tavlorna Àr verkligen nÄgot extra... sbgx065/265 med riktigt blÄklocksblÄ tavla som matchar inredningen i gamla boxarna och sbgv025/225 med petroleumblÄ som skiftar i bÄde svart och grönt, ruskigt fina :cigar:
IMG_1814.JPG
Bara för att det Àr roligare med bilder :)
IMG_1942.JPG

OK gents... har nog bestÀmt mig för att jag behöver testa en sbgn - men vilken? 003 svart eller 005 blÄ.
Egentligen rÀtt menlös frÄga men ni som sitter pÄ en av dessa (eller till och med bÄda) - hur resonerade ni? varför svart? varför blÄ?
och sÄ klart - posta bilder - kanske trÄdens vanligaste dinka, men ÀndÄ, bilder Àr kul...
UtifrĂ„n personliga preferenser skulle jag köra pĂ„ den svarta med den lite orange/röda GMT visaren. Även om den blĂ„a tavlan Ă€r riktigt fin blir den för lekfull för mig med den knallröda GMT visaren tycker jag...

Den svarta! Inte sÄ skrikig tavla, svart datumskiva samt den orange GMT-visaren. Blir inte bÀttre. Hade först 001 men kom inte överrens med tavlestrukturen och det gula.
IMG_20200323_072947_336.jpg

DSC_2011.jpg

FörstÄr att mitt ord (som nybliven medlem som nöjt sig med att lurka utan konto i ett par Är innan det) vÀger bland de tyngsta i trÄden (;)), men jag hÄller med - helt klart den svarta! Mycket mer lÀttburen och harmonisk i mina ögon.

Trots att jag betat igenom ett antal GS-lÀnkar har jag nu med lite extra tid (covid-19) över till att studera detaljer upptÀckt nÄgot nytt jag gillar med den 3-delade lÀnken :) NÀ, lÄset har inte en dold microjustering :D DÀremot finns det ett litet flex i lÀnken, och den Àr faktiskt "dubbelledad". Hur har jag missat detta?
sbgx261bracelet.jpg
HÀr ser man tydligt hur mittlÀnken har en förmÄga att resa sig eller sjunka ner mot nÀsta lÀnk.

Trots att jag betat igenom ett antal GS-lÀnkar har jag nu med lite extra tid (covid-19) över till att studera detaljer upptÀckt nÄgot nytt jag gillar med den 3-delade lÀnken :) NÀ, lÄset har inte en dold microjustering :D DÀremot finns det ett litet flex i lÀnken, och den Àr faktiskt "dubbelledad". Hur har jag missat detta?
sbgx261bracelet.jpg
HÀr ser man tydligt hur mittlÀnken har en förmÄga att resa sig eller sjunka ner mot nÀsta lÀnk.

Eureka!
hade jag ocksÄ missat, men minsann.
Gjorde min dag :)

VÀcker en gammal frÄga igen sÄhÀr nÄgra veckor senare: har SBGP nÄtt butik?

Ser lite vÀl lovande ut pÄ bild.

Tillbaka
Topp