• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

image.jpg

Tillbaka i hetluften SBGM001 frÄn 2009

En fundering till GS-trÄden: har kikat mycket pÄ sbgx263 och 259 som har sÄ SJUKT lÀckra index. Men, funderar pÄ en sak vad gÀller formen mellan boett och lÀnk. Finns det en funktion eller konstruktionsaspekt bakom? NÄgon som vet? Pendlar i Äsikt mellan att tycka att det gör sig bra och störig detalj. Stulen bild:
4CBFBF6C-AB42-4BDA-96FC-CEBB776C0795.jpeg

En fundering till GS-trÄden: har kikat mycket pÄ sbgx263 och 259 som har sÄ SJUKT lÀckra index. Men, funderar pÄ en sak vad gÀller formen mellan boett och lÀnk. Finns det en funktion eller konstruktionsaspekt bakom? NÄgon som vet? Pendlar i Äsikt mellan att tycka att det gör sig bra och störig detalj. Stulen bild:

SÄ vitt jag vet ingen funktion, bara design. Det Àr ju armbandet som Àr designat sÄ för att ha en liknande lutning som bandhornen. FÄr Àven botten att se lite mindre flÀskig ut Àn exv Rolex dÀr ÀndlÀnkarna gÄr hela vÀgen upp. Tycker det ser bra ut med lÀder ocksÄ (bild stulen frÄn Barba ovan som jag antar stulit den frÄn internet):
sbgx297_14-jpg.1438431

Senast Àndrad:
Som @nept pÄpekade Àr det nog ingen funktion utan design. *att jag snott bilderna var ocksÄ riktigt ;)
Om man kollar pÄ klockan nÀr man har den i handen ser man att de blanka fasningarna pÄ luggarna möter lÀnken pÄ ett exemplariskt vis :cigar: Att endlÀnken Àr i en kurva nedÄt dÀr den möter boetten tror jag du kommer hitta pÄ nio av tio klockor

Var pĂ„ KM FĂ€ltöversten idag och hade tĂ€nkt klĂ€mma och kĂ€nna lite pĂ„ ffa SBGA375 (som tyvĂ€rr inte fanns inne) vs Snowflaken och fick dĂ„ veta att ”dom ju har höjt priserna pĂ„ GS i Ă„r med runt 8%”. Just SBGA375 skulle dĂ„ gĂ„ loss pĂ„ runt 59 snarare Ă€n runt 54-55 som var fallet tidigare. Är det nĂ„gon annan som har hört nĂ„got om detta? Har förstĂ„tt att GS inte direkt ofta höjer sina priser (Ă€ven om jag förstĂ„tt att det skedde i samband med att de bytte tavlor pĂ„ modellerna för ett antal Ă„r sedan)...

Var pĂ„ KM FĂ€ltöversten idag och hade tĂ€nkt klĂ€mma och kĂ€nna lite pĂ„ ffa SBGA375 (som tyvĂ€rr inte fanns inne) vs Snowflaken och fick dĂ„ veta att ”dom ju har höjt priserna pĂ„ GS i Ă„r med runt 8%”. Just SBGA375 skulle dĂ„ gĂ„ loss pĂ„ runt 59 snarare Ă€n runt 54-55 som var fallet tidigare. Är det nĂ„gon annan som har hört nĂ„got om detta? Har förstĂ„tt att GS inte direkt ofta höjer sina priser (Ă€ven om jag förstĂ„tt att det skedde i samband med att de bytte tavlor pĂ„ modellerna för ett antal Ă„r sedan)...

SÀker pÄ att det inte bara Àr vÀxelkursen? Om de hÄllt priserna (i yen) konstanta sÄ borde priset gÄtt upp cirka 10% senaste Äret om jag tÀnker rÀtt.

upload_2020-5-23_20-43-49.png

SÀker pÄ att det inte bara Àr vÀxelkursen? Om de hÄllt priserna (i yen) konstanta sÄ borde priset gÄtt upp cirka 10% senaste Äret om jag tÀnker rÀtt.

upload_2020-5-23_20-43-49.png

Jag Àr i vanlig ordning inte sÀker pÄ nÄgonting... Personalen uttryckte det just som att "dom [GS] har höjt priserna med runt 8% i Är". Nu minns jag inte hur priserna i yen lÄg förra Äret pÄ rak arm, men de amerikanska priserna ser ut att vara ungefÀr desamma. SÄ det kanske Àr sÄ enkelt att det Àr en justering för vÀxelkurs. TrÄkigt för mig, oavsett.:banghead:

STGF337 Àr en ganska stilig dammodell som jag inte tror att jag sett i trÄden förut (stulna bilder ifall det inte mÀrks), tydligen designad som kvinnlig pendang till SBGX331.

Exterior: Stainless steel
Glass material: Dual curve sapphire. Internal non-reflective coating
Case size: Horizontal 26.5 mm × thickness 8.2 mm
Band Material: Crocodile
Movement: 4J51. Drive system: Battery-powered quartz. Accuracy: ± 10 seconds per year
Weight: 31.0 g

iu

iu

iu

VÀldigt nÀra att slÄ till pÄ min första GS.
Detta har sÀkert avhandlats tidigare men jag undrar om det Àr nÄgon skillnad pÄ SBGX kontra SBGV förutom storleken?
Vad hade ni valt?
Har knappt 16cm handled och bÀr för det mesta vintage kring 34-39mm.

VÀldigt nÀra att slÄ till pÄ min första GS.
Detta har sÀkert avhandlats tidigare men jag undrar om det Àr nÄgon skillnad pÄ SBGX kontra SBGV förutom storleken?
Vad hade ni valt?
Har knappt 16cm handled och bÀr för det mesta vintage kring 34-39mm.
AlltsÄ bÄde SBGX och SBGV Àr ju bara bokstÀver som Äterfinns i en himla massa modeller. Finns ju allt frÄn dressare pÄ lÀder till feta dykare.. Men de du tÀnker pÄ Àr nog SBGX261 med flera, och typ SBGV229 och liknande, och dÀr Àr det ju skillnad pÄ en massa grejer. De Àr olika stora, har olika boetter och den ena Àr stÄl och den andra titan.

Med din preferens i storlek (aka goda smak) hade jag tagit en SBGX261 (eller 059, 259, 061, 063, 263, 065 osv..) för den Àr nog minst och billigast

AlltsÄ bÄde SBGX och SBGV Àr ju bara bokstÀver som Äterfinns i en himla massa modeller. Finns ju allt frÄn dressare pÄ lÀder till feta dykare.. Men de du tÀnker pÄ Àr nog SBGX261 med flera, och typ SBGV229 och liknande, och dÀr Àr det ju skillnad pÄ en massa grejer. De Àr olika stora, har olika boetter och den ena Àr stÄl och den andra titan.

Med din preferens i storlek (aka goda smak) hade jag tagit en SBGX261 (eller 059, 259, 061, 063, 263, 065 osv..) för den Àr nog minst och billigast
Tur att du gissade rÀtt nÀr jag syftade pÄ modeller.
Precis som du sÀger Àr det dom jag tÀnker pÄ.
Är det den större SBGV som Ă€r i Titan?
Tack för svar. Lutar Ät en SBGX263 men ville bara veta om jag missat nÄgot vÀrdefullt :)

Tur att du gissade rÀtt nÀr jag syftade pÄ modeller.
Precis som du sÀger Àr det dom jag tÀnker pÄ.
Är det den större SBGV som Ă€r i Titan?
Tack för svar. Lutar Ät en SBGX263 men ville bara veta om jag missat nÄgot vÀrdefullt :)
GS har ju en (engelsksprÄkig) hemsida med en massa info sÄ det Àr ju bara kolla dÀr om det inte Àr nÄn udda eller gammal modell :)
https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/heritage?drive=QUARTZ

Tillbaka
Topp