• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

VÀldigt nÀra att slÄ till pÄ min första GS.
Detta har sÀkert avhandlats tidigare men jag undrar om det Àr nÄgon skillnad pÄ SBGX kontra SBGV förutom storleken?
Vad hade ni valt?
Har knappt 16cm handled och bÀr för det mesta vintage kring 34-39mm.

Kan du tÀnka dig en vit urtavla sÄ tycker jag, givet dina andra kriterier, att den hÀr kÀnns svÄrslagen (SBGX259): https://klocksnack.se/threads/prisbump-grand-seiko-sbgx259.127977/

Tur att du gissade rÀtt nÀr jag syftade pÄ modeller.
Precis som du sÀger Àr det dom jag tÀnker pÄ.
Är det den större SBGV som Ă€r i Titan?
Tack för svar. Lutar Ät en SBGX263 men ville bara veta om jag missat nÄgot vÀrdefullt :)
BÄda Àr identiska i boett-design, SBGV40mm SBGX 37mm. SBGV har ett applicerat index bredvid datumfönster, SBGX ett mÄlat. SBGV har tÀckt visarcentrum, SBGX öppet. SBGX finns med titanboett, men bara med vit eller svart tavla (har jag för mig), medans SBGV finns i blÄ, champagne och svart tavla. LÀnken pÄ SBGX Àr 19/18 medans den Àr 20/18 pÄ SBGV. Titanmodellerna har den 5 delade lÀnken medans stÄl har den 3 delade. SBGX finns med dag/datum dÄ kallad SBGT, det finns inte till SBGV i den boetten vad jag vet. Nu har du lite mer att fundera pÄ. Om det var jag skulle jag gÄ pÄ SBGX, möjligen SBGT för att vara ensam pÄ forumet, kanske till och med gÄ pÄ titanaren SBGX267. Lycka till ;) *sbgt har samma 5 delade lÀnk fast i stÄl
hÀr ser du de som Àr i titan https://www.sakurawatches.com/watch.../20-movement,quartz/14-case-material,titanium

GS har ju en (engelsksprÄkig) hemsida med en massa info sÄ det Àr ju bara kolla dÀr om det inte Àr nÄn udda eller gammal modell :)
https://www.grand-seiko.com/global-en/collections/heritage?drive=QUARTZ
Perfekt. Ska kika in dÀr och nörda i lite modeller.:)

Kan du tÀnka dig en vit urtavla sÄ tycker jag, givet dina andra kriterier, att den hÀr kÀnns svÄrslagen (SBGX259): https://klocksnack.se/threads/prisbump-grand-seiko-sbgx259.127977/
Tittat pÄ den. KÀnns som ett bra alternativ men lite tveksam till vit tavla. Men man kan ju alltid testa. :)

BÄda Àr identiska i boett-design, SBGV40mm SBGX 37mm. SBGV har ett applicerat index bredvid datumfönster, SBGX ett mÄlat. SBGV har tÀckt visarcentrum, SBGX öppet. SBGX finns med titanboett, men bara med vit eller svart tavla (har jag för mig), medans SBGV finns i blÄ, champagne och svart tavla. LÀnken pÄ SBGX Àr 19/18 medans den Àr 20/18 pÄ SBGV. Titanmodellerna har den 5 delade lÀnken medans stÄl har den 3 delade. SBGX finns med dag/datum dÄ kallad SBGT, det finns inte till SBGV i den boetten vad jag vet. Nu har du lite mer att fundera pÄ. Om det var jag skulle jag gÄ pÄ SBGX, möjligen SBGT för att vara ensam pÄ forumet, kanske till och med gÄ pÄ titanaren SBGX267. Lycka till ;) *sbgt har samma 5 delade lÀnk fast i stÄl
hÀr ser du de som Àr i titan https://www.sakurawatches.com/watch.../20-movement,quartz/14-case-material,titanium
Tack för utförligt svar!
HÀr tittat pÄ jÀmförelsebilder och tÀnkt pÄ det du skrivit och börjar nu sjÀlv se skillnader. Haha har vÀldigt mycket att fundera pÄ. Trodde bara jag skulle behöva ta stÀllning till storlek :D
Vad tycker du om de tvÄ lÀnkarna? NÄgon personlig favorit? :)

Perfekt. Ska kika in dÀr och nörda i lite modeller.:)

Tittat pÄ den. KÀnns som ett bra alternativ men lite tveksam till vit tavla. Men man kan ju alltid testa. :)

Tack för utförligt svar!
HÀr tittat pÄ jÀmförelsebilder och tÀnkt pÄ det du skrivit och börjar nu sjÀlv se skillnader. Haha har vÀldigt mycket att fundera pÄ. Trodde bara jag skulle behöva ta stÀllning till storlek :D
Vad tycker du om de tvÄ lÀnkarna? NÄgon personlig favorit? :)
MÄnga sÀger att den 5 delade skulle vara bekvÀmare, men jag gillar den enkla 3 delade bÀttre. Tycker den ser lite tuffare ut och inte lika finklÀdd ;) Dessutom har jag precis upptÀckta att den 3 delade har en inbyggd flex vilket gör den lite extra följsam :) . TyvÀrr finns den inte i titan utan bara i stÄl, medans den andra alltsÄ finns i bÀgge materialen. Jag bÀr den lilla sbgx261 till vardags och tycker den Àr vÀldigt bekvÀm. Jag har betat av bÀgge boetterna i bÄde material och tavelval men nu landat i den lilla med svart tavla. Skulle kunna tÀnka mig ha sbgx297 med den grön/blÄ/svarta tavlan jag postade pÄ förra sidan, men dÄ med lÀnk :rolleyes: Tror inte du blir besviken pÄ sbgx263 om det landar i den, vÀldigt elegant tavla pÄ den :cigar:

C9C20764-EE9F-422B-A51A-8FEE54A66D46.jpeg

SBGX093 för första gÄngen lÀnge. Jobb hemifrÄn och tvÄ smÄ barn har betytt g-shock 95% av tiden

MÄnga sÀger att den 5 delade skulle vara bekvÀmare, men jag gillar den enkla 3 delade bÀttre. Tycker den ser lite tuffare ut och inte lika finklÀdd ;) Dessutom har jag precis upptÀckta att den 3 delade har en inbyggd flex vilket gör den lite extra följsam :) . TyvÀrr finns den inte i titan utan bara i stÄl, medans den andra alltsÄ finns i bÀgge materialen. Jag bÀr den lilla sbgx261 till vardags och tycker den Àr vÀldigt bekvÀm. Jag har betat av bÀgge boetterna i bÄde material och tavelval men nu landat i den lilla med svart tavla. Skulle kunna tÀnka mig ha sbgx297 med den grön/blÄ/svarta tavlan jag postade pÄ förra sidan, men dÄ med lÀnk :rolleyes: Tror inte du blir besviken pÄ sbgx263 om det landar i den, vÀldigt elegant tavla pÄ den :cigar:
HÄller helt med gÀllande lÀnk. För mig kÀnns den tredelade mer all around.
Återkommer med resultat! :)

Är den lite mjukare till formen? Ser i alla fall mjuk och skön ut :)
Japp. Iaf jÀmfört med min SBGN005.
Den Àr mjukare Àven om alla övergÄngar givetvis Àr knivskarpa. Sen Àr den mer polerad vilket sÄklart spelar in.
Boetten har lite 60- 70-tals GS DNA pÄ nÄt sÀtt. Mer sÄ Àn den GMTn.
Mycket av det mjukare intrycket sitter givetvis i glasringens fasning mot boetten.

Den sitter lite bÀttre pÄ min handled (inte för att GMTn sitter dÄligt pÄ nÄt sÀtt).
Tror bandhornen Àr nÄgot mer böjda, Men har faktiskt inte jÀmfört.
KÀnns sÄ pÄ armen.
LÀnken Àr bÀttre ocksÄ vilket givetvis spelar in.

Japp. Iaf jÀmfört med min SBGN005.
Den Àr mjukare Àven om alla övergÄngar givetvis Àr knivskarpa. Sen Àr den mer polerad vilket sÄklart spelar in.
Boetten har lite 60- 70-tals GS DNA pÄ nÄt sÀtt. Mer sÄ Àn den GMTn.
Mycket av det mjukare intrycket sitter givetvis i glasringens fasning mot boetten.

Den sitter lite bÀttre pÄ min handled (inte för att GMTn sitter dÄligt pÄ nÄt sÀtt).
Tror bandhornen Àr nÄgot mer böjda, Men har faktiskt inte jÀmfört.
KÀnns sÄ pÄ armen.
LÀnken Àr bÀttre ocksÄ vilket givetvis spelar in.

NÄn som sa jÀmförelse? Jag som rÄkar ha en massa screenshots pÄ japanska klockor frÄn sidan!

VW5RO2pTlplFNqRsu6BNa3y83sfbLlCM8X0hGBm-LbC89r6QbICFl6Ba0FbM29eBclUmDdE3MC_XuUsrNqw6An3QUesPJ6Zvj3R8y4tccTbS3Tr6LV_gIsfnYQLsivg4DvnqCK7AFCE

lZv5Lh8KjvpCbqhEKOJdUptML1K5zl0HnGrYjN4O8lau4Pi1cMt38eR33yu2I1jrp4gBnXt37fTlLtBJiW-NTDXsWwMOi7Yuqt8KFhAw6fh5ZSujL0QQC8qJ70sNPe0sQbn_3LOrYdA

Vy2kZ7TI9uwZQ4IKgnJ50dIfBUSCwYF8NRCqWplA4pUnoVwcXPVgdwXPj_ehK5JXDoQtlFr3MpCVXcCIIexYqyz7lP-XTLXJ7VINWgTtehCbPgqg5aewFrqueVoOaBu_C6sUXy-33YY

ltytSQddcGfU63E__mQEriUGa2zzUIF9SlOmNUGi95Vkv4RDrLRuFN1sLqBul67jBlrhf_mzTTo3GpXoTqP1aS0eU9A5cJyQKbt-TiFTHmcpclfW2_mw-j8PyX9x41SYYXLYf2oo2Cs

Zoiil5UnYNwcya0ZIHHsgs9Lil7mg0p4CruBqs2RyTgYG9S5Dz3pH-MRJXrmnxUuAUKrCOY96hUgxSXAsoJIzTsydlqgxIIH8YV6KaTjXonCuc_-vUoRtGBTcbn2Im7DzymCoYW7MLE

VCObVhQMlrD35raUUlLa7KJgC35kMg2esxq0BEV8yhwcBg2_pdncnXJgCd9asAhseo4pRX0c0BT9TXTo0vVd0Y5Pql7yncVj6ze7EZXrDxQB1HTLCZZPE4mXee6wJDXgDxUMbFKFKcc

YG2UPrRincyhiWTKfsu8hn1v7H8bs3-l3dnRsehLkQczAIJ_ZCFWrwdA-IarzImqw7gMIt6DfTShvrCnJRrGxL6xKDdO2HX6ICsIWAY6Tw4LXqrAzsUVzxNkdDqqW4UxTXOzi_xJqsI

fRXSWN1e0d_8kLYjvT-x89zxst_CE7ShuCAjDqtwd3QCDscVtJUarS-uR3uHmRdGQEjo0usJlZNAl-jq0JR6MYwrLPPWmL7JhoMghiL5ztLwQXOIY5RVjrrPcvW1nUYoLvoDxg-WNgU

eEGRbHXXV4qwBBL_EqRHZ930l6EhfcbuJG4VIrFQrlZWCPrOKySJyniAEl-h3TArPQzKiosXDyRU6G9MVgtW-C2Q_gq78dq5P5aXVqt2Y6KRp5WD231ZElrWh5OAH1SDb5qhbwJwfaI
r1vJ5GFSb8yyZmL8q7A97MXKPbCxenrseXZaEVV22YBzlKp6Qbb1T9sz0rdLrg8kR_QJ5YC8a0XEwkDa1wXuvqqaEGONqaWWk8WEcl3vBEw-HJyd5Utr4mVGmQMcxw_lAJp49Jj3f9w
1kGrkwPUm24rNcVmnpe5K6ugLfPSZ0lgZwwaUuuPSJCtiiyzIR0ZYjQJYs1iBFNedj07x5VphkhxJRz_Cjw6UT0fxY8qmC3aiMdFiaHmFOYhjnjf7Hdv0MwyTxwi_m7grcc_iZQ5FX8

rw7uSxPblNpwIRz73zf4aS9P1-7F_MNQbSyIXukT7t8OJGwNxhhL2IwohM06d2IQr3-hvxs8QVF1pDQTzw1oX3V85EJ9C55WX1D9q5zyAigFNZ2fSrb2MsW5-GONwzUQR3q1aOQhmdU

Ljudet ifrÄn Spring drive-verket, vad Àr den generella uppfattningen?

NĂ€r man rör pĂ„ en Spring drive sĂ„ lĂ„ter det just om att de tagit en nĂ€ve delar och hĂ€llt i klockan och stĂ€ngt baklocket. Vissa hĂ€vdar att det Ă€r den "magiska uppdragningsmekanismen". Vad det faktiskt kommer ifrĂ„n vet jag inte om det Ă€r helt utrett. Det hörs frĂ„n hĂ„ll, inte bara bör man har en klocka mot örat. Att jĂ€mföra med en Seiko 5 som Ă€r helt tyst. Jag stör mig en hel del pĂ„ detta. Är det en Seiko-grej att man vill att klockan ska skramla? För mig Ă€r detta nĂ€stan en deal breaker. Undrar hur ni andra tĂ€nker?

NĂ€r man rör pĂ„ en Spring drive sĂ„ lĂ„ter det just om att de tagit en nĂ€ve delar och hĂ€llt i klockan och stĂ€ngt baklocket. Vissa hĂ€vdar att det Ă€r den "magiska uppdragningsmekanismen". Vad det faktiskt kommer ifrĂ„n vet jag inte om det Ă€r helt utrett. Det hörs frĂ„n hĂ„ll, inte bara bör man har en klocka mot örat. Att jĂ€mföra med en Seiko 5 som Ă€r helt tyst. Jag stör mig en hel del pĂ„ detta. Är det en Seiko-grej att man vill att klockan ska skramla? För mig Ă€r detta nĂ€stan en deal breaker. Undrar hur ni andra tĂ€nker?
Min lÄter ungefÀr som Nomosen i den hÀr videon och jag störs inte speciellt av det

Edit: roligare med bild
20200601_105100.jpg

Senast Àndrad:
Efter mycket om och men har jag Àntligen fÄtt tummen ur och slagit till pÄ min första GS (SBGA375)! Otrolig verkligen, kommer inte fÄ nÄgot gjort idag öht...:D
CCF06228-DA3A-405D-97A5-BEFDF44A4729.jpeg
E86B10B4-E86F-43E1-B7B6-BDCBF5227EDE.jpeg

Snyggt! NÀsta gÄng jag köper en GS fÄr det nog bli en mörk tavla.

stort grattis - sjukt bra klocka - tickar sÄ mÄnga delar som gör GS sÄ fantastisk.

Verkligen! Om man fick drömma fritt skulle ju en nÄgot mindre variant av samma boett kunna vara en fulltrÀff.

Magisk klocka! FĂ„r man se baksidan? ;)
Tack, det kommer!

stort grattis - sjukt bra klocka - tickar sÄ mÄnga delar som gör GS sÄ fantastisk.
Tack - hÄller med! Om man ska klaga pÄ nÄgot Àr det vÀl hur svÄrfotad den Àr, men det gissar jag gÀller för i princip alla GS.

Snyggt! NÀsta gÄng jag köper en GS fÄr det nog bli en mörk tavla.

Verkligen! Om man fick drömma fritt skulle ju en nÄgot mindre variant av samma boett kunna vara en fulltrÀff.
Ja, det vore ju inte dumt faktiskt. Kanske kommer u nÀr det finns nya verk (eller Àr de kanske bara tunnare?) Tycker dock att den hÀr pÄ 40mm bÀrs mindre Àn sÄ, trots mina tunna handleder.

Tack, det kommer!

Tack - hÄller med! Om man ska klaga pÄ nÄgot Àr det vÀl hur svÄrfotad den Àr, men det gissar jag gÀller för i princip alla GS.

Ja, det vore ju inte dumt faktiskt. Kanske kommer u nÀr det finns nya verk (eller Àr de kanske bara tunnare?) Tycker dock att den hÀr pÄ 40mm bÀrs mindre Àn sÄ, trots mina tunna handleder.
De har en med det nya kvartsverket fast den Àr ocksÄ 40 mm

Alla urverk har sin sÄng. Har svÄrt att tolka Spring drive som skramlig. Det morrar lite, som en V8 jÀmfört med andra som verkligen skramlar och tokspinner. Ta ett Valjoux som verkligen hörs och jÀmför med Spring drive.
FortsÀtt jÀmföra intryck, faktiskt lite kul med en diskussion om ljudet pÄ automat uppdragning! Hoppas fler vill tycka till:cigar:

• Like
Reactions: hd1
Alla urverk har sin sÄng. Har svÄrt att tolka Spring drive som skramlig. Det morrar lite, som en V8 jÀmfört med andra som verkligen skramlar och tokspinner. Ta ett Valjoux som verkligen hörs och jÀmför med Spring drive.
FortsÀtt jÀmföra intryck, faktiskt lite kul med en diskussion om ljudet pÄ automat uppdragning! Hoppas fler vill tycka till:cigar:
Hehe jag skulle snarare kalla ljudet för ett Ànglaspel, inte en V8. Det Àr inte rotorn som lÄter heller, man hör rotorns ljud som Àr helt okej. Men sÄ drÀnks det i det plingande skramlet. Har en ETA 7753 som Àr helt tyst. Blir nog att gÄ till ADn och jÀmföra GS-skrammel och spela in lite ljud.:pompus:

Hehe jag skulle snarare kalla ljudet för ett Ànglaspel, inte en V8. Det Àr inte rotorn som lÄter heller, man hör rotorns ljud som Àr helt okej. Men sÄ drÀnks det i det plingande skramlet. Har en ETA 7753 som Àr helt tyst. Blir nog att gÄ till ADn och jÀmföra GS-skrammel och spela in lite ljud.:pompus:
Ojoj, mÄste blivit lomhörd. Jag hör i vilket fall inget Ànglaspel, det fÄr gÀrna dröja lite:angel:
7753 hör jag dÀremot tydligt, det kan bli mÄnga karuselljud bara man sjunker ner i soffan. Hmm, Jag har inte jÀmfört flera spring drive sÄ det kanske varierar.

• Like
Reactions: hd1
NÄgon dag önskar jag att detta vÀl dolda Ànglaspel dyker upp för mina öron ocksÄ

Tillbaka
Topp