• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

Stark contender, och du trÀffade rÀtt med storlek, glömde nÀmna att grÀnsen nog gÄr vid 40mm. Vet du vad man fÄr rÀkna med ny kontra beggad, och Àr det en modell som bör finns tillgÀnglig hos ÄterförsÀljare? Tack.

Edit: Hittade bra prisreferenser i forumet. Vet inte om han har nÄgon preferens och utesluter inte Quartz-verk men jÀmför gÀrna med automatiska ocksÄ.
Om han gillar coola tekniska lösningar sÄ satsa pÄ spring drive :p

Stark contender, och du trÀffade rÀtt med storlek, glömde nÀmna att grÀnsen nog gÄr vid 40mm. Vet du vad man fÄr rÀkna med ny kontra beggad, och Àr det en modell som bör finns tillgÀnglig hos ÄterförsÀljare? Tack.

Edit: Hittade bra prisreferenser i forumet. Vet inte om han har nÄgon preferens och utesluter inte Quartz-verk men jÀmför gÀrna med automatiska ocksÄ.
@nept och @BarbaBaba har bÄda starka punkter dÀr.

En modern kvarts kommer komplettera de övriga mekaniska uren fint.

Springdrive Àr ju frÀckt men kostar dÀrefter samt blir klart större Àn sbgx modellerna.

@nept och @BarbaBaba har bÄda starka punkter dÀr.

En modern kvarts kommer komplettera de övriga mekaniska uren fint.

Springdrive Àr ju frÀckt men kostar dÀrefter samt blir klart större Àn sbgx modellerna.
Tjockare, tyngre, mer underhÄll, inte grab and go. Jag skulle aldrig köpa mekanisk eller springdrive till nÄgon som inte direkt efterfrÄgar det, folk Àr vana vid bekvÀmligheten med kvarts.

Möjligtvis kan man testa vattnet först med en riktigt billig mekanisk automat, och se om den uppskattas.

SBGX115

660E9B95-2F7A-4D9C-9E45-CCFC9AF34817.jpeg
Den Àr sÄÄÄÄÄ bra! Hur mÄnga har vi pÄ forumet?

Ska sÄklart göra egen research men tar gÀrna emot era förslag:)

Styvfarsan som Àr klockintresserad fyller 50 i september, och en klocka i present kÀnns ganska givet. Han kör till vardags en Citizen (minns inte modell) och min uppfattning Àr att han dras Ät det japanska hÄller, jag vet att han bl.a. kollat pÄ Seiko Astron modeller men han kommer aldrig till skott. Som den civilingenjör han Àr sÄ har han inte nÄgot emot "coola" funktioner i en klocka. Till saken - Han skulle garanterat bli överlycklig av en Grand Seiko, men frÄgan Àr dÄ vilken modell..

Tar tacksamt emot tips pÄ grymma modeller dÀr pris Àr en betydande faktor (kommer inte ha rÄd att bÀra allt sjÀlv, sÄ mÄste förankra idéen hos hans fru tillika min mor). Samt sÄ undrar jag om Klockmaster Globen Àr stÀllet att köpa? Beg. skulle eventuellt funka ocksÄ i bra skick.

PS: Han Àger Àven en Omega Constellation och inom överskÄdlig framtid en Datejust genom arv.
Jag fick hem en sbgx259 som jag köpt genom forumet i fredags. Har inget negativt alls att sÀga om den. Bra storlek och vÀldigt bekvÀm. Samma kvalitékÀnsla som dubbelt sÄ dyra klockor om inte mer. Köp!!:)

Jag fick hem en sbgx259 som jag köpt genom forumet i fredags. Har inget negativt alls att sÀga om den. Bra storlek och vÀldigt bekvÀm. Samma kvalitékÀnsla som dubbelt sÄ dyra klockor om inte mer. Köp!!:)
Just nu stÄr det mellan en SBGX modell och en Spring drive 39mm (kanske köper en sÄdan till mig sjÀlv haha). Tack för era inputs:)

Efter en vecka med SBGA375 fÄr jag helt enkelt konstatera att jag borde ha skaffat en GS för lÀnge sen! Kanske dröjde det pga hur jÀkla svÄrfÄngade de Àr pÄ bild.
250B5094-8FB0-4175-B4B2-9BBC23893975.jpeg
3F5FA717-FA9C-49D3-86AE-ADECC1490CCB.jpeg

Projektet att inte ha den pÄ mig varje dag för att sÄ smÄningom fÄ se spring drive in action nÀr jag drar upp den frÄn början gÄr vÀl.. ja, sÄdÀr... :D

Kanske lite vÀl udda frÄga om inte du Àr en stilfanatiker men tycker du en sÄ skarp tavla skÀr sig med övrig klÀdsel ibland?
Det gör den tveklöst, dÄ fÄr man vÀlja nÄgot annat i klocklÄdan. :) Nej men Àrligt talat Àr den vit i de flesta ljussÀttningarna och mer diskret Àn close-up bilderna visar. Den passar ocksÄ permanent in pÄ mig dÄ jag har flertalet tatuerade körsbÀrsblommor i samma nyans sÄ jag kommer undan. :D

Hej. Ny i trĂ„den! ✋
I sökandet efter en vintage GS – Ă€r det nĂ„got specifikt ni anser att en bör hĂ„lla koll pĂ„ för att bedöma skicket med tanke pĂ„ polering etc? Jag har snöat in pĂ„ framförallt 45GS (4520/22-8000) och 61GS (6146-8000 etc) med tydligt ”Grammar of Design”-formsprĂ„k. HĂ€nvisa mig gĂ€rna rĂ€tt ifall ni tycker frĂ„gan Ă€r felplacerad.

Hej. Ny i trĂ„den! ✋
I sökandet efter en vintage GS – Ă€r det nĂ„got specifikt ni anser att en bör hĂ„lla koll pĂ„ för att bedöma skicket med tanke pĂ„ polering etc? Jag har snöat in pĂ„ framförallt 45GS (4520/22-8000) och 61GS (6146-8000 etc) med tydligt ”Grammar of Design”-formsprĂ„k. HĂ€nvisa mig gĂ€rna rĂ€tt ifall ni tycker frĂ„gan Ă€r felplacerad.

Det Àr mycket roligare med klockor i orginal form Àn dom som tappat skÀrpan.
Jag tycker klockor i bra skick har en helt annan identitet Àn dom som har fulpolerats.
Vad som hÀnt med dom allra flesta Àr att vid service sÄ frÀschar urmakaren upp dom med att köra över dom med en lumpskiva.
Blir blankt och Àr snabbt gjort men dom plana ytorna försvinner, kanterna tappar den dÀr vassheten och hörnet blir runda istÀllet för spetsiga.
Det Àr ytterst fÄ i hela vÀrlden som har verktyg och kunskap att göra det rÀtt och sÄ det ser helt orginal ut.
En del lurendrejare vill gÀrna hÀvda att klockorna dom sÀljer Àr i nyskick bara för att dom Àr blanka.
SÄ titta pÄ ytorna, hörnen och kanterna, plana, vassa och spetsiga.
Dom 4 hörnen pÄ boetten mot glasringen ska vara helt spetsiga och sitter ju skyddade och kan inte slitas sÄ Àr dom det minsta trubbiga har boetten varit isÀr och polerats.
Jag har en hel del sÄna hÀr och sett Ànnu fler under mina 10 Är som samlare sÄ tror mig veta en del om dom.
Om du vill ha Äsikter pÄ nÄgot exemplar kan jag hjÀlpa till.
45or Àr lite plattare vilket gör dom nÄgot skönare att bÀra och snÀppet snyggare.
Ta dig gÀrna en funderare pÄ 44 ochsÄ tycker jag, kan nog var enklare att fÄ tag pÄ uppdragfjÀdrar till dom eftersom 36000 verken krÀver rejÀlt stöddiga saker som Àr svÄra att hitta nu.
Senaste tiden har priserna stigit mycket för dom mycket fina exemplaren medans inte mycket hÀnt med dom slitna.
Det skiljer inte inte nÄgra % mellan bruksiga exemplar och perfekta utan flera ggr i pris.
SÄ det gÄr att fÄ tag i en bÀrbar 45 eller 614x för runt 5 tusen om man inte Àr knusslig men runt 30 om man vill ha en perfekt.
Klockor med defekta tavlor kan man glömma tycker jag eftersom det Àr svÄrt att hitta nya.
Dom klockorna brukar senare dyka upp pÄ e-bay med svarta eller starkt blÄ tavlor, glansiga men förstörda boetter och pÄ hÄrt redigerade bilder, ofta frÄn koreanska sÀljare.
Dom bör man hÄlla sig lÄngt ifrÄn.

Senast Àndrad:
Exempel pÄ boetter i olika skick.
Är pĂ„ resande fot och kan inte ta nya bilder utan Ă„teranvĂ€nder lite gamla.

NÀrmast nyskick, 6146, notera att dom polerad ytorna pÄ sidorna Àr vÀldigt plana Ànda till skarp kant och faktiskt bÀttre Àn helt nya GS jag sett.
33726806428_70f4009e8e_c.jpg

Hyggliga men vÀlanvÀnda, 61, 44 och 45.
48658071936_a6efeeb503_c.jpg

Mycket vÀlanvÀnd och lite polerad 61, sÄ hÀr eller sÀmre ser majoriteten av vintage GS ut.
49621077132_0d0912eba5_c.jpg

För er sugna pÄ en SBGM001: dök upp tvÄ igÄr i Japan. Blir ÀndÄ ett okej pris tycker jag med tull etc..

Det Àr mycket roligare med klockor i orginal form Àn dom som tappat skÀrpan.
Jag tycker klockor i bra skick har en helt annan identitet Àn dom som har fulpolerats.
Vad som hÀnt med dom allra flesta Àr att vid service sÄ frÀschar urmakaren upp dom med att köra över dom med en lumpskiva.
Blir blankt och Àr snabbt gjort men dom plana ytorna försvinner, kanterna tappar den dÀr vassheten och hörnet blir runda istÀllet för spetsiga.
Det Àr ytterst fÄ i hela vÀrlden som har verktyg och kunskap att göra det rÀtt och sÄ det ser helt orginal ut.
En del lurendrejare vill gÀrna hÀvda att klockorna dom sÀljer Àr i nyskick bara för att dom Àr blanka.
SÄ titta pÄ ytorna, hörnen och kanterna, plana, vassa och spetsiga.
Dom 4 hörnen pÄ boetten mot glasringen ska vara helt spetsiga och sitter ju skyddade och kan inte slitas sÄ Àr dom det minsta trubbiga har boetten varit isÀr och polerats.
Jag har en hel del sÄna hÀr och sett Ànnu fler under mina 10 Är som samlare sÄ tror mig veta en del om dom.
Om du vill ha Äsikter pÄ nÄgot exemplar kan jag hjÀlpa till.
45or Àr lite plattare vilket gör dom nÄgot skönare att bÀra och snÀppet snyggare.
Ta dig gÀrna en funderare pÄ 44 ochsÄ tycker jag, kan nog var enklare att fÄ tag pÄ uppdragfjÀdrar till dom eftersom 36000 verken krÀver rejÀlt stöddiga saker som Àr svÄra att hitta nu.
Senaste tiden har priserna stigit mycket för dom mycket fina exemplaren medans inte mycket hÀnt med dom slitna.
Det skiljer inte inte nÄgra % mellan bruksiga exemplar och perfekta utan flera ggr i pris.
SÄ det gÄr att fÄ tag i en bÀrbar 45 eller 614x för runt 5 tusen om man inte Àr knusslig men runt 30 om man vill ha en perfekt.
Klockor med defekta tavlor kan man glömma tycker jag eftersom det Àr svÄrt att hitta nya.
Dom klockorna brukar senare dyka upp pÄ e-bay med svarta eller starkt blÄ tavlor, glansiga men förstörda boetter och pÄ hÄrt redigerade bilder, ofta frÄn koreanska sÀljare.
Dom bör man hÄlla sig lÄngt ifrÄn.
Stort tack @kuma-kun för detaljerat och uttömmande svar! Det uppskattas verkligen och underlĂ€ttar i letandet. Jag Ă€r helt med pĂ„ rekommendationen om att försöka undvika ”fulpolerade” exemplar och kanske hellre se lite spĂ„r av liv för att fĂ„ originalformen. Är det rimligt att kunna hitta nĂ„got vettigt i prisklassen runt 15K som inte har defekta tavlor och alltför mycket spĂ„r och repor eller Ă€r det snarare 20-25K och uppĂ„t? Är det nĂ„gra specifika referenser och detaljer som ni anser Ă€r extra spĂ€nnande?

För 15 borde det gÄ att fÄ en bÀrbar och trevlig tycker jag.
Nu utgÄr jag frÄn prisbilden i Japan eftersom det i stort sett inte sÀljs nÄgra i Sverige men det borde vara likvÀrdigt.
Privat Àr ju billigare Àn frÄn handlare med servade klockor med garanti ocksÄ.
HÀr Àr en till salu hos handlare för straxt under 15 men sen kommer det ju frakt och moms...
http://cticorp.jp/?p=51122
Jag Àr svag fÄr kaliber 44 fast dom kostar lite mer Àn 45 och 614X.
Gerald, The Grand Seiko Guy, har mycket och bra bilder pÄ GS sÄ man kan bilda sig en uppfattning men hans prissÀttning kan dock ses som udda.

För 15 borde det gÄ att fÄ en bÀrbar och trevlig tycker jag.
Nu utgÄr jag frÄn prisbilden i Japan eftersom det i stort sett inte sÀljs nÄgra i Sverige men det borde vara likvÀrdigt.
Privat Àr ju billigare Àn frÄn handlare med servade klockor med garanti ocksÄ.
HÀr Àr en till salu hos handlare för straxt under 15 men sen kommer det ju frakt och moms...
http://cticorp.jp/?p=51122
Jag Àr svag fÄr kaliber 44 fast dom kostar lite mer Àn 45 och 614X.
Gerald, The Grand Seiko Guy, har mycket och bra bilder pÄ GS sÄ man kan bilda sig en uppfattning men hans prissÀttning kan dock ses som udda.
Vilka Àr de bÀsta stÀllena att leta vintage Seiko/GS pÄ? Eller iaf vart ska man börja ? ;)

Vilka Àr de bÀsta stÀllena att leta vintage Seiko/GS pÄ? Eller iaf vart ska man börja ? ;)

Yahoo auction Japan har vÀl det största utbudet men skickar inte utomlands sÄ man fÄr anvÀnda mellanhand och det finns flera företag som erbjuder sÄn tjÀnst.
Blir en del kronor extra pÄ priset och nÄgon svensk distansköplag gÀller inte.
GÄr att hitta hÀr och var inom EU vilket Àr lÀttare om man bor i Sverige men inte pÄ lÄnga vÀgar samma utbud som i Japan.
Det hÀr Àr ju klockor som bara sÄldes i Japan och i fantastiskt mycket mindre upplagor Àn t.e.x. Rolex vilket gör tillgÀngligheten och möjligheten att uppskatta prisbilden nu mindre lÀtt.

Tillbaka
Topp